Fishco nr1 2022 Online

FISH&CO NR 1 2022 22 COVERSTORY CLÆVER SYSTEMS Clæver Systems werd in 2005 opgericht door Jan van Veen en een compagnon. Vanuit thuisbasis Urk richtte Van Veen zich in eerste instantie op de visverwerkende industrie en sinds enkele jaren ook op de vlees- en AGF-verwerkende industrie. “De vishandel en -verwerking is een markt die nog vrij traditioneel van opzet is, met een nuchtere mentaliteit. Daarom heb ik ERP-oplossingen bedacht die inspelen op hoe visverwerkers opereren. Gewoon, door naast de klant te zitten en te bespreken wat de klantbehoefte is. Zij kennen het proces van A tot Z. Hun input heeft een standaardproduct opgeleverd waarmee iedere voedingsmiddelenfabrikant uit de voeten kan. De best practices uit de sector voeren we vervolgens door in onze updates. Wij bouwen elke dag aan onze ERP-software en kijken wat er beter kan qua software, consultancy, interne processen et cetera. Continu verbeteren zit in ons DNA. Waar we kunnen, proberen we letterlijk FTE’s te besparen door automatisering. Op deze manier kunnen foodfabrikanten zo efficiënt mogelijk omgaan met hun menselijk kapitaal.” BESPARING VAN TIJD EN GELD Gert Jan van der Gugten, procesmanager bij Het Urker Zalmhuys, onderschrijft de woorden van Van Veen. “Clæver heeft in 2017 de eerste versie van het systeem bij ons geïnstalleerd en sindsdien continu verbeterd en doorontwikkeld. Zij hebben ook een consultant die twee dagen per week bij ons op locatie aanwezig is om alle processen te optimaliseren”, zegt Van der Gugten. “Ons ERP-systeem wordt heel divers ingezet, voor de verwerking van in- en verkooporders, productie- en transportplanning, voorraadbeheer, et cetera. Maar onze ERP-systeem is bijvoorbeeld ook gekoppeld aan ons (externe) boekhoudsysteem. In zekere zin draait onze volledige automatisering op Clæver-software.” Het Urker Zalmhuys heeft zo’n 350 medewerkers en heeft vier productielocaties op Urk. “We draaien hier meer dan 100 productieorders per week, die we voortdurend monitoren in ons ERP-systeem. Ook het interne transport van de producten en grondstoffen wordt in het systeem van Clæver gezet. Dit gebeurt volledig automatisch en bespaart zo mankracht, tijd en dus geld. En de foutmarge gaat flink omlaag”, vertelt Van der Gugten. SPECIFIEKE KLANTWENSEN De ERP-software van Clæver wordt door Het Urker Zalmhuys eveneens ingezet om differentie aan te brengen tussen verschillende klantwensen. “Via Clæver weten we precies welke klanten welke specifieke productwensen hebben. Voordat de productie volledig geautomatiseerd was, was het nog wel eens onduidelijk wat de specifieke wensen waren van bepaalde klanten. Gecombineerd met onze sterke groei zou dit voor bottlenecks in onze productie hebben gezorgd, maar nu is alles gedetailleerd op klantniveau vastgelegd. Dankzij de ERP-software beschikken we over alle data op de juiste plaats in het proces en is differentiatie van de producten veel eenvoudiger geworden.” “De software van Clæver is compatible met diverse grote machinemerken. Zo wordt bij Het Urker Zalmhuys gewerkt met weegapparatuur van diverse leveranciers, die op verschillende plaatsen in het productieproces opgesteld staan. Dankzij het ERP-systeem hebben we dit proces kunnen finetunen en het rendement omhoog kunnen brengen. Bijkomend voordeel is dat Clæver behalve over de software ook de hardware levert en altijd bereid is om over bepaalde vraagstukken of ideeën mee te denken ofwel mee te nemen in een volgende update”, weet Van der Gugten. “Wij kijken op elke afdeling waar de uitdagingen qua systeem en processen liggen. Daar geven we vervolgens prioriteit aan bij de doorontwikkeling van het systeem. Wat zouden we graag nog meer geautomatiseerd willen zien en hoe kan dit geïmplementeerd worden in Clæver? Dit is een continu proces. De consultant is hier twee dagen per week, maar ik kan hem wel een volle week aan het werk houden hoor”, lacht hij. “Dit komt vanwege onze gedeelde ambitie om er alles aan te doen om de algemene kwaliteit van zowel de dagelijkse als de lange-termijn processen te verbeteren.” TOEKOMSTIGE ONTWIKKELINGEN Een (volgende) co-ontwikkeling van Clæver Systems en Het Urker Zalmhuys is een tool waarmee een nog betere prognose gemaakt kan worden van hoeveel mensen nodig zijn voor een bepaalde shift. “We hebben veel data beschikbaar over onze eigen capaciteit, we weten wanneer de vis binnenkomt en wanneer de klant het wil ophalen. We werken er nu naartoe om een prognose te maken van hoeveel mensen je op welk tijdstip je per productielocatie nodig hebt, zodat we beter kunnen plannen en prioriteren. Het kost uiteraard tijd om dit te ontwikkelen, maar wanneer dit project afgerond is zal dit een grote stap betekenen in zowel automatisering en personeelsplanning.” “Ook de nieuwe web-versie van Clæver toont grote potentie, bijvoorbeeld voor het monitoren en registreren van verkooporders, productieorders en voorraden tijdens een werkbezoek in het buitenland”, vertelt Van der Gugten verder. “Wat ik ook een goede ontwikkeling vind, is dat bedrijven die met elkaar zakendoen binnenkort via Clæver Link met elkaar kunnen communiceren. Er zijn vele visverwerkers die ook

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4