Fish&co nr 1 2023 Online

FISH&CO NR 1 2023 9 PLANTBASED FAMILIEBEDRIJF SCHOUTEN INTRODUCEERT PLANTAARDIGE VISFILET De plantaardige visfilet van Schouten weegt 120 gram en heeft een basis van tarwe en rijst. “Het is een lekker luchtig product waarbij het goed gelukt is om de smaak en textuur van kabeljauw na te bootsen. Het krokante laagje, gecombineerd met de zachte binnenkant, maakt het tot een aantrekkelijk product” vertelt Annemiek Vervoort, Product Manager bij Schouten. De filet kan gegeten worden bij de warme maaltijd, op een broodje of als ‘fish and chips’. Trend vanuit Verenigd Koninkrijk Het segment visvervangers is relatief nieuw binnen het landschap aan plantaardige producten. Innova Market Insights registreerde in 2019 voor het eerst een grote groei in het aantal introducties binnen supermarkten in het Verenigd Koninkrijk. De afgelopen jaren nam ook in Duitsland het aantal introducties fors toe. In iets mindere mate was dat ook in Nederland het geval. “De markt is nog klein”, weet Kees van den Heuvel, Trade Marketeer bij Schouten. “De Nederlandse retailomzet van visvervangers in 2021 was volgens cijfers van IRI zo’n één miljoen euro. In de eerste 32 weken van 2022 bedroeg de omzet 610.000 euro, tegenover 585.000 euro een jaar eerder.” Vis eten onder druk Vis is een populair product, ook om vlees te vervangen. Toch adviseert Het Voedingscentrum in Nederland om niet meer dan één keer per week vis te eten. Dit vanwege gezondheids-, duurzaamheids- en veiligheidsredenen. “Plantaardige visvervangers hebben zeker toekomst, maar de consument zal Schouten Europe introduceerde onlangs een plantaardige visfilet. Vervangers voor vis zijn sterk in opkomst, hetgeen blijkt uit het feit dat in supermarkten in West-Europa het aantal productintroducties in de laatste twee jaar exponentieel is gegroeid. Het Giessense familiebedrijf biedt haar innovatie niet alleen aan binnen de retailmarkt, maar ook binnen het out-of-homekanaal. eerst de voordelen van de productgroep moeten leren kennen”, stelt Van den Heuvel. “Over het algemeen zien veel consumenten nog minder urgentie in het vervangen van vis dan van vlees.” Uitgebreid assortiment Schouten startte in 1990 met de ontwikkeling van vleesvervangers op basis van plantaardige eiwitten. Het bedrijf vermarkt inmiddels één van de meest uitgebreide en gevarieerde assortimenten ter wereld en levert haar vlees- en visvervangers, onder private label, in meer dan 50 landen. Ook ontwikkelt het bedrijf veel producten op basis van klantvraag. Meer informatie: Schouten Europe Tel. +31 (0)183-44 64 10 www.schoutenfood.com ▲ Productontwikkelaars aan het werk in de R&D-keuken van Schouten

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4