Fish&Co Nr 1-2024 Online

FISH&CO NR 1 2024 29 CASESTUDY: VEMAG.NL BIJ LERØY SEAFOOD ER IS VEEL AANDACHT UITGEGAAN NAAR HET AFSNIJDEN EN KNIPPEN. ENERZIJDS VANUIT HYGIËNISCH OOGPUNT, WANT JE WILT GEEN VERVUILING OP EN IN JE VERPAKKING, ANDERZIJDS VANWEGE DE GIVEAWAY “Uniek element is de ‘brievenbus vulkop’ die onze speciaalbouwafdeling heeft ontwikkeld”, benadrukt Brouwer. “Afvullen is natuurlijk een bekend principe, maar onze oplossing is volledig klantspecifiek gemaakt, gebaseerd op het gewicht. Deze brede vulkop portioneert en stort uit over de volledige breedte van de verpakking. De ‘brievenbus vulkop’ sluit na elke portie en snijdt automatisch de restsnippers af, die direct in de verpakking vallen. Bij transport blijft er dus niets achter op de seal. En nog belangrijker: de giveaway is teruggebracht naar een absoluut minimum.” Giveaway fors verlaagd Rens van Leuken, als teamleider product technisch specialist van Vemag.NL betrokken bij de ontwikkeling en installatie van deze lijn, voegt toe: “Er is veel aandacht uitgegaan naar het afsnijden en knippen. Enerzijds vanuit hygiënisch oogpunt, want je wilt geen vervuiling op en in je verpakking en anderzijds vanwege de giveaway. Onze machine stort 1.001 tot 1.006 gram per verpakking van één kilogram. Als je telkens 20 gram giveaway hebt per verpakking, dan gaat dat gedurende een jaar behoorlijk in de papieren lopen. Tel maar uit, bij tien verpakkingen per minuut. Dan gaat het om 96.000 gram per shift van acht uur. Op jaarbasis gaat het dan om miljoenen gram giveaway, met alle bijbehorende kosten van dien. Bovendien is het zelflerend vermogen van de machine zeer hoog, waardoor het gewicht constant en nauwkeurig blijft.” Geuchies knikt instemmend. “De giveaway was voorheen 5 tot 6 procent, nu nog geen 1 procent meer.” Verhoogde productie Ook de productiesnelheid en de volumes die verwerkt worden, zijn enorm verbeterd, vertelt productiemanager Joas Ruizendaal van Lerøy Seafood. “Voorheen werd alles handmatig afgewogen en in een vacuümzak gestopt. Handmatig haalden we zo’n 4,5 tot vijf takten per minuut. Nu 6,5 tot zeven. Als we vroeger een goede dag hadden, dan verwerkten we bijna drie ton snippers per dag. Nu zes ton. De productie is zodoende flink verhoogd, terwijl we dankzij deze automatiseringsslag vier FTE aan de lijn hebben weggehaald. Alles kan door de dagploeg verwerkt worden. Voorheen moest er nog wel eens overgewerkt worden om alles af te krijgen. Tel daar de minimale giveaway, productkwaliteit, een betere hygiëne en maximale voedselveiligheid bij op, en je kunt zelf wel uittekenen hoe blij wij op de productie zijn met deze lijn”, zegt Ruizendaal. Hij vult aan: “Ook de besturing is heel gemakkelijk. Er wordt voor ieder product een apart programma gemaakt, dat communiceert met de software van de verpakkingsmachine. De ene snipper is wat droger of natter. En soms moeten snippers met verschillende specificaties met elkaar worden gemengd. Dat betekent dat je de instellingen, indien nodig, kunt aanpassen. Ook dat gaat heel eenvoudig.” ‘Samenwerking is goed bevallen’ Geuchies geeft aan dat de wijze van samenwerking hem enorm goed is bevallen. “Dan moet je denken aan het team van productspecialisten van Vemag dat zowel tijdens het testen van de lijn in het testcentrum in Duitsland als bij de ingebruikname aanwezig was om de operators alles uit te leggen. We hadden drie dagen uitgetrokken voor het testen, maar uiteindelijk hebben we maar één dag stilgelegen. De donderdag zijn we opgestart en op vrijdag draaiden we al een volle productie met deze lijn”, zegt Geuchies. “De nazorg is ook fijn. Als er iets is, hoeven we maar te bellen en worden we meteen geholpen.” Brouwer besluit: “Het systeem is een soort van Plug&Play, maar wij hechten er veel waarde aan dat een lijn maximaal benut wordt. De eerste week productie draaien, bepaalt het succes van een machine. Zodoende dat we gezamenlijk opstarten en een week na de installatie terugkomen om alle restpuntjes meteen goed op te lossen.” Meer informatie: Vemag.NL Tel. +31 (0)412-640 858 | brouwer@vemag.nl www.vemag.nl V.l.n.r.: Joas Ruizendaal, Bart Geuchies (beiden Lerøy Seafood), Guus Brouwer en Rens van Leuken Lerøy Seafood Nederland vertrouwt op de apparatuur van Vemag.NL voor het afvullen van zalmsnippers met behulp van een Vacuümvuller en Portioneermachine

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4