Special SEAFOOD PROCESSING GLOBAL 2025 Coverstory VCU ROBOTICS EFFICIËNTER, DUURZAMER, SNELLER EN BETER VOOR DE RUG: HET AUTOMATISCH KIEPEN VAN DOZEN MET ZALM Vaktijdschrift voor de totale vis-, schaal- en schelpdierenindustrie | april 2024 | 4e jaargang no. 1 | Prijs € 10,50 Verschijnt 4 keer per jaar - Erkenningsnummer (P930189)
1 VASTE EN MOBIELE DESINFECTIE SYSTEMEN voor de visverwerkende sector In de voedingsmiddelenindustrie is goede desinfectie cruciaal. De meest effectieve manier is het desinfectiemiddel met kracht in een ruimte te brengen. Dát kan met de desinfectie units van Jasca. • Hoge reductie van micro-organismen • Desinfectie op alle lastig te bereiken plekken • Sneller en effectiever dan handmatig desinfecteren • Automatische werking • Minimale hoeveelheid desinfectiemiddel nodig • Milieuvriendelijk • Energie- en kostenbesparend • Zowel vaste als mobiele systemen • Ook toepasbaar in spiraaltorens Jasca: Duurzame en efficiënte oplossingen voor de visverwerkende sector Jasca Food Technology BV Westwal 4b, 7631 BN Ootmarsum The Netherlands T +31 (0)541 - 29 36 88 I www.jasca.nl E info@jasca.nl Mobiele unit JD-4 geschikt voor ruimtes tot 1500m3
FISH&CO NR 1 2025 3 Vaktijdschrift voor de totale vis-, schaal- en schelpdierenindustrie Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.fish-co.nl Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Martijn Schwillens (hoofdredacteur) m.schwillens@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Emiel Bruning (media-adviseur) e.bruning@gpmedia.nl Kevin Peeters k.peeters@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2025 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Fish&Co besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Zoals velen van jullie gebruik ik verschillende social media. LinkedIn is een verlengstuk van mijn professionele leven, met veel posts uit de voedingsmiddelenindustrie. Op Instagram deel ik familiekiekjes en uitjes met vrienden en op X geef ik mijn mening over de verrichtingen van mijn favoriete voetbalclub, mijn hobby groundhoppen en het betaald voetbal (want naast het hoofdredacteurschap van de vaktijdschriften Meat&Co en Fish&Co ben ik ook sportjournalist en auteur van verschillende voetbalhistorische boeken). Af en toe kan ik het niet laten om ook een privémening over politiek te twitteren. Zeker in relatie tot de vlees- en/of visverwerkende industrie. Toen ik me laatst op X opwond over sluiting van de hypermoderne fabriek van LyondellBasell in het Rotterdamse havengebied, kreeg ik vanuit een politiek adviseur – tevens supporter van dezelfde club als ik – het verwijt ‘dat ik me beter met voetbal kan bezighouden’. Toch raakten we (online) met elkaar in gesprek en wisselden kort argumenten uit. Met respect voor elkaars mening, ondanks dat we allebei anders in de wedstrijd staan. ‘Nederlandse en Europese bedrijven kunnen niet concurreren met Azië en VS op fossiel plastic. Klimaatbeleid is de enige weg naar geld verdienen’, was (en ís) zijn stelling. Maar LyondellBasell is juist het toonbeeld dat industrie ook zelf innovatie kan aanjagen. Met de sluiting van hun fabriek valt weer een speler weg die bijdraagt aan de op links zo gewenste eiwittransitie. Ook zal een alternatief gevonden moeten worden voor het hoogwaardige Propyleenoxide dat in de voedingsmiddelenindustrie wordt gebruikt. Oftewel, wederom van ver halen wat we tot voor kort in eigen land produceerden. Met Duitsland als ons voorland weten we inmiddels hoe groot de gevolgen zijn voor de economie als we vertrouwen op het buitenland om onze eigen (vaak al schonere) industrie te vervangen. Nog los van de gevolgen van de handelsoorlog tussen Europa en de Verenigde Staten. Hoe fijn is het als je kunt vertrouwen op fabrikanten uit eigen (buur)landen voor het produceren van je eigen voedsel? Zonder zorgen over 20 procent prijsverhogingen. Ik moest aan ons gesprek denken toen ik begin april terug naar huis reed na de Openbare Jaarvergadering van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV), waar ook de Visfederatie (lees pagina 10-11) aanwezig was. Dat kwam door de inspirerende lezing van oud-landbouw & visserij-minister en econoom Cees Veerman. “Je weet wie je vrienden zijn. Die heb je nodig in goede en slechte tijden, maar inmiddels weet je ook wie je vijanden zijn. Blijf je hangen in je eigen gelijk of ben je bereid om hen aan tafel uit te nodigen? Natuurlijk is de Nederlandse visserijsector de meest duurzame van de wereld, maar word je nog gehoord als je dat zegt. En tegen wie zeg je het? Alleen als je bereid bent te ontdekken wat Natuurmonumenten drijft, kun je in gesprek komen. Niet om je gelijk te halen of hun gelijk te onderkennen, maar om dichter tot elkaar te komen. Is Beter Leven immers ook niet ontstaan als gezamenlijk idee van Ngo’s en marktpartijen?”, hield Veerman de sector voor. Het is lastig als je allebei gelijk hebt. Maar of links of rechts nu aan de macht is, de realiteit is dat Nederland zal moeten polderen om tot een gedragen consensus te komen en deze te presenteren bij de landelijke en Europese politiek. “Zodat zij het kunnen presenteren als hun eigen idee. Dat vinden ze fijn, die politici”, gaf Veerman de toehoorders nog mee. Gelijk hebben is nu eenmaal wat anders dan gelijk krijgen. Maar wel de realiteit. Colofon en De Visie Special SEAFOOD PROCESSING GLOBAL 2025 Coverstory VCU ROBOTICS EFFICIËNTER, DUURZAMER, SNELLER EN BETER VOOR DE RUG: HET AUTOMATISCH KIEPEN VAN DOZEN MET ZALM Vaktijdschrift voor de totale vis-, schaal- en schelpdierenindustrie | April 2024 | 4e jaargang no. 1 | Prijs € 10,50 Verschijnt 4 keer per jaar - Erkenningsnummer (P930189) DE VISIE HET IS LASTIG ALS JE ALLEBEI GELIJK HEBT Martijn Schwillens Hoofdredacteur vaktijdschrift Fish&Co m.schwillens@gpmedia.nl
4 FISH&CO NR 1 2025 INHOUD P. 10 Interview Visfederatie De Nederlandse vissector kan een belangrijke rol spelen bij de eiwittransitie. Dat stellen directeur Mike Turenhout en voorzitter Guus Pastoor van de Visfederatie. “De branche in ons land is bij uitstek toegerust om haar aandeel binnen deze ontwikkeling te pakken”, stelt Turenhout. P. 18 Voorbeschouwing Seafood Processing Global Seafood Expo Global/Seafood Processing Global, 's werelds grootste handelsevenement voor vis en seafood, beleeft van 6 tot en met 8 mei alweer zijn 31ste beurseditie. In lijn met voorgaande jaren wint automatiseringstechniek nog steeds aan populariteit, met inmiddels twee hallen vol verwerkingstechnologie. P. 16 Interview Tomahawk Manufacturing Tomahawk Manufacturing is in de VS een geijkte naam binnen de voedingsindustrie en levert ook aan visverwerkers. “Dankbaarheid tonen voor wat we je mag leveren bij een klant, is heel belangrijk. Ontzorgen zit bij ons in het DNA. En hoe gek het ook klinkt, dat is waarmee wij ons onderscheiden.” P. 21 Coverstory VCU Robotics VCU Robotics presenteert tijdens Seafood Processing Global in Barcelona de Depalletizer. Deze robotlijn automatiseert het proces van tillen en kiepen van zalmen vanuit de piepschuimdoos. “Ik vind dat deze oplossing thuishoort in een moderne visfabriek”, benadrukt Pieter Korf van Visscher Seafood. 10 18 16 21
FISH&CO NR 1 2025 5 P. 28 Reportage FREUND Maschinenfabrik FREUND Maschinenfabrik is na een verhuizing klaar voor een nieuw hoofdstuk in zijn meer dan 100-jarige bedrijfsgeschiedenis. “De aanzienlijke groei die we het afgelopen jaar hebben doorgemaakt, hebben we te danken aan onze partners. MESS-Nederland heeft hier zeker een belangrijke rol in gespeeld.” P. 36 Van profvoetballer tot verpakkingsspecialist Oud-profvoetballer Koen Kersten begon vorig jaar met zijn eigen onderneming: Kersten Packaging. “Discipline en doorgaan waar anderen stoppen, zijn eigenschappen die je als voetballer hard nodig hebt, maar die ook als ondernemer enorm goed van pas komen”, benadrukt Koen. P. 32 Op bezoek bij Kröner-Stärke Kröner-Stärke opende onlangs een nieuwe productiehal waar uitsluitend plantaardige texturaten worden geproduceerd voor vlees- en visvervangers. De basisgrondstof die hiervoor wordt ingezet is tarwegluten. Ook van andere eiwitten, bijvoorbeeld speltgluten, worden texturaten gemaakt. P. 40 Interview: EBC Golfkarton EBC Golfkarton is een unieke speler in de verpakkingsbranche. Dat is de overtuiging van eigenaar Edwin Boerlage. “We bieden onze klanten, waaronder een flink aantal in de visverwerkende industrie, een allesomvattende aanpak met als doel ze snel en volledig te ontzorgen in hun verpakkingsbehoeften.” 28 32 40 36
6 FISH&CO NR 1 2025 BRANCHENIEUWS WEBINAR: VOORKOM VERONTREINIGINGSRISICO’S TIJDENS WEEGPROCESSEN EN BESPAAR KOSTEN Mettler Toledo B.V. houdt op woensdag 28 mei een webinar ‘Voorkom verontreinigingsrisico’s tijdens weegprocessen en bespaar kosten’. Tijdens dit webinar gaat de bekende producent van tafel- en vloerweegschalen dieper in op de principes van een hygiënisch design en leren deelnemers aan het webinar hoe zij hun reinigingsactiviteiten kunnen optimaliseren en daarmee kosten kunnen besparen. De robuuste weegschalen van Mettler Toledo zijn uitgerust met intelligente diagnostiek en duidelijke gebruikersinstructies, wat zorgt voor probleemloze, efficiënte en productieve wegingen. “Of u nu zware materialen of kleine monsters weegt, onze geavanceerde digitale weegschalen leveren altijd betrouwbare resultaten. Hygiëne is hierbij ook van groot belang. Ons hygiënische ontwerp maakt het eenvoudig om de weegschalen schoon te houden, zodat u kunt voldoen aan de strengste normen. Daarnaast helpt preventief onderhoud om de levensduur van uw apparatuur te verlengen. Hierdoor kunt u uw apparatuur in uitstekende staat houden en downtime, onnauwkeurige aflezingen en potentiële veiligheidsrisico’s voorkomen”, laat Mettler-Toledo in een persbericht weten. Webinar In omgevingen met strenge regelgeving is het essentieel dat alle apparatuur die in contact komt met producten, niet alleen regelmatig maar ook op de juiste manier wordt gereinigd. Dit voorkomt niet alleen contaminatie, maar waarborgt ook de kwaliteit en veiligheid van voedingsmiddelen gedurende het hele productieproces. Daarnaast kunnen terugroepacties grote nadelen brengen voor consument en producent. “Daarom is een zorgvuldige selectie en goed onderhoud van uw apparatuur van groot belang. Tijdens ons webinar krijgt u inzicht in de principes van hygiënisch ontwerp en leert u hoe u uw reinigingsactiviteiten kunt optimaliseren.” Dit webinar vindt plaats op 28 mei om 14.00 uur. Meer informatie: Mettler-Toledo B.V. Tel. +31 (0)344-63 83 63 | informatie@mt.com | www.mt.com ‘FOODBEDRIJVEN ZIJN DE KLOS ALS ZE GEEN GRIP OP PRODUCTIEKETEN HEBBEN’ Europese mensenrechteninstituten luiden de noodklok over de plannen van de Europese Commissie om de anti-wegkijkwet voor bedrijven, de CSDDD, te versoepelen. Door die versoepeling hoeven bedrijven over een veel kleiner deel van hun productieketen verantwoording af te leggen over mensenrechten. “Versimpeling van regels lijkt aantrekkelijk, maar biedt schijnzekerheid. Bedrijven die precies weten wat er in hun ketens gebeurt, van plantage tot schap, staan er veel beter voor.” Dat stelt Leontien Hasselman-Plugge, CEO van ImpactBuying. Dit adviesbureau helpt retailers en (food)producenten wereldwijd om hun productieketens transparant, eerlijk en duurzaam te maken. “Retailbedrijven zoals supermarkten hebben er baat bij om volledig inzicht te hebben in hun productieketens. De grootste risico’s op uitbuiting of milieuschade bevinden zich vaak ver weg: bij boerderijen, fabrieken of toeleveranciers die geen directe contractpartner zijn, maar die wel aan het begin staan van de keten. “ Controle en grip Hasselman-Plugge vervolgt: “De realiteit is dat retailers die niet weten waar en onder welke omstandigheden hun producten zijn gemaakt, een probleem hebben. Gaat er iets mis met een product, dan zullen zij publiekelijk verantwoording moeten afleggen. Bedrijven die kunnen bewijzen dat ze weten hoe het zit staan er veel sterker voor als milieu- of andere actiegroepen misstanden aankaarten. Controle en grip op de hele keten is dus ook vanwege reputatieschade en claims in het belang van de bedrijven zelf. Goede, controleerbare data over alles wat er in productieketens gebeurt is cruciaal voor mensenrechten én bedrijven. Ook als de Europese Unie regels versoepelt.” Meer informatie: ImpactBuying | Tel. +31 (0)72 5410 390 | info@impactbuying.com
Sca e eld je aa voor de ieuwsbrief va Fish&Co Altijd op de hoogte zijn Van het laatste nieuws? Meld je aan voor de maandelijkse nieuwsbrief door de code te scannen en je gegevens in te vullen.
8 FISH&CO NR 1 2025 BRANCHENIEUWS VEGAN VISFILET EN SNACK VAN PASTINAAK WINNAARS HORECAVA AWARDS De Horecava wordt jaarlijks feestelijk geopend met de uitreiking van de Horecava Awards. Vegan Visboer won een Innovation Award met een plantaardige visfilet. SNACKWITHBENEFITS greep zelfs twee awards met de Root Rizzler, een snack op basis van pastinaak. De Horecava Innovation Award gaat naar Vegan Visboer. Hun plantaardige visfilet met een huid van zeewier is een baanbrekende innovatie die een blijvende verbetering belooft voor productkwaliteit, procesefficiëntie en duurzaamheid in de branche. “Deze innovatie is breed toepasbaar en biedt horecaprofessionals een nieuwe manier om smaak en duurzaamheid samen te brengen”, luidt het oordeel van de jury. SNACKWITHBENEFITS won twee awards (Sustainability en Public) met hun Root Rizzler. Dit is een pastinaak snack met een stevige bite en laat zien hoe je duurzame productie en smaakvolle innovatie kunt combineren. “Met respect voor mens, dier en planeet geeft deze circulaire innovatie een positieve impuls aan de toekomst van foodservice.” Inspiratiebron voor de hele sector De drie Horecava Awards vertegenwoordigen wat de foodservicebranche zo krachtig maakt: innovatie, duurzaamheid en betrokkenheid van het publiek. Dit jaar zijn er wederom producten en concepten bekroond die het verschil maken voor horecaondernemers en hun gasten. "We zijn trots om deze innovaties in de schijnwerpers te zetten en hopen dat ze anderen inspireren om de lat nog hoger te leggen," aldus Florentine Rijkmans. Meer informatie: Vegan Visboer BV | Tel. +31 (0)38-785 88 43 hello@veganvisboer.nl | www.veganvisboer.nl SPECIALISTISCHE KRACHTEN GEBUNDELD IN NIEUWE BEDRIJFSNAAM: RUYS GROEP Ruys Vloeren, SR Vloeren, De Bedrijfsvloer en MR Vloeren zijn per 2025 verdergegaan onder de naam Ruys Groep. Al langere tijd bundelden deze bedrijven hun krachten en werd er intensief samengewerkt. Omdat alle teams bij de diverse vestigingen nu volledig op elkaar zijn ingespeeld, gaan ze gezamenlijk verder als Ruys Groep. “We kunnen op deze wijze op nóg efficiëntere wijze klanten complete vloeroplossingen bieden”, vertelt directeur Hendrik Ruys. De naamsverandering markeert een belangrijke stap in de verdere groei en ontwikkeling. “Binnen de Ruys Groep hebben onze gespecialiseerde bedrijven alle kennis, ervaring en innovaties samengebracht. RS Maatwerk - voor goten, putten en wandbescherming - DR Flexjoint -voor voegloze dilataties - en AS Vloerwerken - voor stations, perrons en fietsenstallingen - behouden jun eigen naam maar blijven natuurlijk ook onder de vlag van de Ruys Groep werken”, verduidelijkt Hendrik Ruys. Alle expertise samengebracht In de Ruys Groep is alle expertise op vloerengebied samengebracht. Het totaalpakket is enorm. Eén aanspreekpunt per project zorgt er echter voor dat klanten de synergie van samenwerking ervaren, korte communicatielijnen hebben én kunnen bouwen op eenduidige coördinatie. “Als onderdeel van de Cold Care Group hebben we ook goede contacten en overlegmomenten met veel andere bouwpartners die tijdens projecten meewerken aan het totaalplaatje”, voegt Hendrik Ruys toe. “Onze focus blijft hetzelfde, maar nu kunnen we onze expertise nog efficiënter en breder inzetten. Omdat wij onderling precies weten wie waarin het beste is, zorgen we er als één Ruys Groep voor dat iedere klant het team krijgt dat het beste past bij het project. Zo zorgen we voor de juiste vloer op de juiste plek.” Meer informatie: Ruys Groep Tel. +31 (0)55-533 5363 | info@ruysgroep.nl | www.ruysgroep.nl
FISH&CO NR 1 2025 9 OOSTERSCHELDEKREEFT Hij kan het weten, want hij beschikte over een speciale ontheffing om eerder kreeftenfuiken te mogen lichten ter voorbereiding op de kreeftenopening van vandaag. De Grevelingenkreeften stammen oorspronkelijk af van de Oosterscheldekreeft. Jaren geleden werden ongeveer zeshonderd kilo kreeften uit de Oosterschelde in de Grevelingen uitgezet, en die hebben zich sindsdien goed ontwikkeld. Misschien zal het omgekeerde in de toekomst gebeuren en zullen kreeften uit de Grevelingen ooit weer in de Oosterschelde worden teruggezet. Eerste kreeft gedoopt tot ‘Olivier’ De eerste gevangen kreeft werd door de vissers overhandigd aan de kersverse Kreeftenkoningin, Miriam van ’t Veer, en voormalig kreeftenvisser Sam Uil. Samen met de media bevonden zij zich aan boord van de Eendracht, het schip van schipper Jan Molenaar uit Bruinisse. De kreeft, een mannetje, werd symbolisch vernoemd naar de voorzitter van de Stichting Oosterscheldekreeft Zierikzee, “Olivier”. Vervolgens werd kreeft Olivier per oldtimer vervoerd van Bruinisse naar De Val bij Zierikzee. Daar gingen de pers en de Kreeftenkoningin aan boord van partyschip De Frisia, waar ruim 100 ouderen en hulpbehoevenden uit verzorgingstehuizen In ’t Opper (Bruinisse), De Wieken en Borrendamme (Zierikzee) aanwezig waren. Ook burgemeester Jack van der Hoek was erbij en hielp eerder op de dag bij het inschepen van de ouderen. ZEEUWS KREEFTENSEIZOEN GEOPEND, ZORGEN OVER KREEFTENSTAND IN OOSTERSCHELDE Op donderdag 27 maart vond de opening van het Zeeuwse kreeftenseizoen plaats. Al 24 jaar vindt deze plaats op de Oosterschelde. Dit jaar werd echter voor het Grevelingenmeer gekozen, omdat het niet goed gaat met de kreeftenstand in de Oosterschelde, terwijl ze in de Grevelingen juist goed gedijen. Visser Jaap licht toe: “Ik weet niet precies waarom, maar in de afgelopen vijf jaar heb ik nog nooit zoveel kreeften in mijn fuiken gezien.” ▲ De eerste gevangen kreeft – genaamd ‘Olivier’ – werd door de vissers overhandigd aan de kersverse Kreeftenkoningin, Miriam van ’t Veer, en voormalig kreeftenvisser Sam Uil Aankomst van de kreeft in Zierikzee Uiteindelijk overhandigde de Kreeftenkoningin Olivier aan schipper Cor Fondse van de 120 jaar oude, kleurrijke vissersboot Lucky Lobster. Om 13.00 uur werd vanaf de Lucky Lobster de eerste gevangen Zeeuwse kreeft voor de 25e keer in Zierikzee aan wal gebracht. Veel bezoekers waren aanwezig om dit moment mee te maken. Burgemeester Van der Hoek opende het kreeftenseizoen 2025 officieel en benadrukte dat Zierikzee de bakermat is van de Zeeuwse kreeft. Kreeftenveiling Dit jaar werd de veiling geleid door John Hage, bekend als opperspreekstalmeester bij het ringsteken in Ouwerkerk. De opbrengst van de veiling, 4.207 euro, werd in ontvangst genomen door Frank Mous, secretaris van de Vereniging Oosterschelde, Westerschelde, Voordelta Vaste Vistuigvissers (OWV). De laatste bieder was de firma Molijn Training. De Stichting Oosterscheldekreeft Zierikzee wil met de opbrengst de kreeftenvissers van de Oosterschelde ondersteunen en bijdragen aan het vierjarige onderzoek door Wageningen University & Research. De veiling werd mede mogelijk gemaakt door diverse horecabedrijven uit SchouwenDuiveland, muziekband De Zeevruchtjes, vrijwilligers en sponsoren. Leden van kookclub “Klein krootje, lekker eten” uit Zierikzee bereidden speciale Zeeuwse kreeft-amuses. Zeeuwse kreeft: een uniek streekproduct Zeeland is de enige provincie in Nederland waar Zeeuwse kreeften met een unieke DNA-structuur worden gevangen. Na 25 jaar werd traditiegetrouw de eerste Zeeuwse kreeft weer in Zierikzee aan wal gebracht. Zierikzee is de bakermat van de Oosterscheldekreeft. De meeste Zeeuwse kreeftenvissers komen van Schouwen-Duiveland, een voormalig eiland dat ingeklemd ligt tussen de Oosterschelde en het Grevelingenmeer – de gebieden waar de meeste Oosterscheldekreeften vandaan komen. De verwachte kiloprijs van de Zeeuwse kreeft zal tussen de 60 en 70 euro zijn. Mede het gevolg dat de aanvoer vanuit de Oosterschelde minder zal zijn. Meer informatie via www.oosterscheldekreeft.nl
10 FISH&CO NR 1 2025 INTERVIEW: NEDERLANDSE VISFEDERATIE ‘VIS EN SEAFOOD KUNNEN EN ZULLEN EEN BELANGRIJKE ROL SPELEN BIJ DE EIWITTRANSITIE’ De Nederlandse vissector kan een belangrijke rol spelen bij de eiwittransitie. Dat stellen directeur Mike Turenhout en voorzitter Guus Pastoor van de Visfederatie. “De branche in ons land is bij uitstek toegerust om haar aandeel binnen deze ontwikkeling te pakken”, stelt Turenhout. Pastoor vult hierop aan: “Bovendien merken we dat het ministerie inmiddels een hogere waarde toekent aan voedselproductie. Ook op dat vlak liggen er kansen voor onze industrie.” De Visfederatie heeft een stevige ambitie voor de komende jaren: de (jonge) Nederlandse consument moet meer getriggerd worden om te kiezen voor vis en seafood. “De komende maanden zullen gebruikt worden om een campagne te ontwikkelen die met name aansluit bij de consumentendoelgroep 18 tot 35 jaar, die openstaat voor voedsel met een lage footprint, dat gezond is én een prima alternatief biedt voor vlees of bewerkte vleesalternatieven”, zegt Pastoor. “Dankzij YouGov hebben wij goed inzicht in de doelgroepen. Er wordt nu verdieping aangebracht in de onderzoeken en vanuit daar een campagne op maat ontwikkeld. Hoe positioneren we vis in de markt, welke producten lichten we uit en hoe willen we als sector onszelf presenteren? Doel is een meerjarencampagne, waarbij we geloven dat jongeren best openstaan voor seafood, maar gemotiveerd moeten worden om ook daadwerkelijk één keer per week seafood te gaan eten”, verduidelijkt hij. Turenhout vult aan: “Vis staat niet voor niks in de Schijf van Vijf. Het is gezond en maakt deel uit van een gebalanceerd voedingspatroon. Vis moet je echter apart positioneren. Mensen die geen vlees willen eten, wil je niet automatisch laten kiezen voor plantaardig of vega, maar juist wat vaker voor vis. Ten opzichte van vleesvervangers is vis nu eenmaal veel gezonder. Ondanks dat Nederland een visland is, is de keuze voor vis en seafood niet vanzelfsprekend.” Pastoor put vertrouwen uit het feit dat de afzet van zalm al jarenlang groeit. “Zalm is geen goedkoop product. Er zijn dus andere factoren die ervoor zorgen dat mensen het toch kopen. Dat bewijst vervolgens weer op zichzelf dat het wél kan. Als Visfederatie willen we dat voor meer soorten vis en seafood terugzien.” Veerkrachtig en onverzettelijk De stevige ambities passen in zekere zin bij de huidige status van de sector. De Nederlandse visindustrie is klaar om verder te groeien na enkele woelige jaren. Terwijl de vissersvloot de voorbije tien jaar is gehalveerd, zijn visindustrie en -groothandel juist gegroeid naar een omzet van acht miljard euro per jaar en volledig toegerust om te kunnen voldoen aan een groeiende consumentenvraag. Turenhout, die in 2017 bij de Visfederatie begon als data-analist en per 1 januari 2025 is benoemd tot directeur, roemt de weerbaarheid van de branche: “Als Visfederatie steken we veel tijd en energie in belangenbehartiging en marktanalyse. Hoe kunnen we de beschikbare data gebruiken voor onze lobbyzaken? Hoe houden we toegang tot de markten in derde landen en bovenal: hoe zorgen we ervoor dat we als Nederland niet alleen afhankelijk zijn van de eiwitgrondstoffen die we zelf vangen?” “Vroeger was het aandeel vis in de industrie dat zelf werd gevangen in de Noordzee groter dan nu. Onze vissersvloot is gekrompen en dat heeft meerdere oorzaken. De hogere gasolieprijzen, wetgeving, Covid-19 en ▼ ‘De grootste uitdaging is om jonge consumenten te triggeren om vaker voor vis of seafood te kiezen’
FISH&CO NR 1 2025 11 het niet door kunnen zetten van pulsvisserij zijn daar de redenen van. Maar ook het niet vinden van vis terwijl er wel quota voor is, oftewel onderbenutting, is één van de redenen van die krimp.” Hij roemt de veerkrachtigheid en onverzettelijkheid van de industrie. “De visverwerking moet draaiende gehouden worden. Het gebruiken van importvis in plaats van de zelf gevangen grondstoffen leverde in eerste instantie wat spanningen op, maar nu blijken de primaire en secundaire vissector elkaar uitstekend aan te vullen. Visverwerkers kunnen hun machines en productielijnen volop laten draaien, waardoor vis als productgroep zichtbaar blijft in de maatschappij en ook verkocht wordt. De relatief weinige aanvoer maar nog steeds substantiële volume van Noordzeevis kan prima meeliften met de productstromen die zijn gecreëerd met importvis. Ze versterken elkaar”, onderstreept Turenhout. Lobbywerk: tweeledig Het lobbywerk van de Visfederatie is zodoende tweeledig. “Een innovatieve, gezonde visserij kan bijdragen aan het winnen van meer grondstoffen van eigen bodem en grondstoffen vanuit importstromen zijn van belang. Daarom lobbyen wij voor optimalisatie in tariefmatige en niet tariefmatige maatregelen voor zowel de EU-productie als derde landenimport, die de sector niet tegenwerkt maar helpt. Je moet continu de politiek in Brussel aan het jasje blijven trekken. Verder kijken we kijken hoe de verwerking en verwaarding optimaal kan aansluiten op beleid, zodat we eindproducten op een goede manier door de gehele keten kunnen laten gaan”, vervolgt Turenhout. Hij verwijst onder meer naar verschillende producenten, visverwerkers en vrieshuizen op Urk ‘die er steeds beter in slagen om de vis volledig te verwaarden’. “Zij zien en grijpen de kansen. Bij kritieke massa kijken zij ook naar kip- of vegetarische producten. De prijzen fluctueren, maar grondstoffen worden doorgaans duurder. Zodoende is er bij productiebedrijven veel geïnvesteerd in automatisering, waardoor er minder verspilling is en restproducten ook volledig verwaard kunnen worden in de vorm van nieuwe hoogwaardige producten. Dat past ook weer heel mooi in de eiwittransitie.” Ook Pastoor ziet dat visverwerkers en -groothandels ‘veel met vernieuwing bezig zijn’. “Veel bedrijven zijn de afgelopen jaren grootschaliger en dus professioneler gaan produceren. Doordat ze – al dan niet na een fusie of overname – op een hoger plan kunnen opereren, zie je de efficiency, productkwaliteit en nieuwe productvormen toenemen. De sector draait goed en er is markt voor het product, waardoor ook de afzet goed is. Automatisering heeft twee voordelen. Ter eerste is personeel moeilijk te vinden en de medewerkers die ze hebben, kunnen juist ingezet worden waar ze handjes tekortkomen. Ten tweede gaat door automatisering de efficiency omhoog.” Belangrijke schakel De Visfederatie is een belangrijke schakel tussen industrie en de Nederlandse en Europese politiek. “De rol van seafood in de eiwittransitie begint steeds nadrukkelijker te landen in Brussel, al is en blijft de belangrijkste drager van vis en seafood dat het zeer gezond is. In Nederland zijn we bijvoorbeeld spitser op de eiwittransitie dan andere landen dat zijn. In die zin heeft Nederland een voortrekkersrol. Die zullen we ook nemen in de gesprekken met de EU-commissaris”, benadrukt Turenhout. Pastoor merkt op dat inmiddels ook in Den Haag een andere wind waait. “Uiteraard waren wij zeer blij dat Visserij weer deel ging uitmaken van de naam van het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur. Het ministerie wordt geleid door BBB en dat merk je. De boer en visser zijn wéér belangrijk”, weet hij. “We voeren op dit moment hele andere discussies met het ministerie over de positie van voedsel dan enkele jaren geleden. Als je de Noordzee liever volzet met windmolens en omturnt tot natuurgebied, dan je heb je de productie van voedsel onderaan het lijstje staan. Het vorige kabinet werkte in de volgorde energie-natuur-voedselproductie, maar bij de huidige regering ligt die volgorde gelukkig anders. Zij onderstrepen de strategische waarde van voedselproductie. Bij AGF, vlees en kip, maar gelukkig ook bij vis en seafood.” Een andere kijk op voedselproductie is ook nodig om tot gerichte maatregelen te komen die bijvoorbeeld noodzakelijk zijn om de kweek van schelpdieren weer naar een hoger niveau te trekken. “Neem mosselen. Je hoeft het niet te voeren, dus de CO2-uitstoot is heel klein. Je kunt een groei realiseren zonder schade voor natuur of milieu. Toch is de mosselkweek gehalveerd ten opzichte van tien jaar geleden. Dat komt door allerlei beperkingen in de gebieden die toegankelijk en geschikt zijn voor mosselkweek. Die worden nu belemmerd door de natuurfunctie die deze gebieden (in onder meer de Oosterschelde) hebben. Er is vraag en dus een enorme kans voor de mosselsector. Met dit ministerie is de discussie inhoudelijk beter te voeren. Gelukkig moet de uitvoeringsagenda van de Voedselvisie nog ingevuld worden. Wij zitten aan tafel bij de stuurgroep en maken ons hard voor onze sector. Als je de eiwittransitie als Nederland wil realiseren, dan moet je ook openstaan voor gemakkelijke en andere oplossingen. Dat betekent dus dat je de groei van de mosselsector mogelijk maakt én je seafood omarmt als een belangrijk alternatief voor vlees.” Meer informatie: Visfederatie | Tel. +31 (0)79-30 30 310 secretariaat@visfederatie.nl | www.visfederatie.nl ▲ Mike Turenhout (links) en Guus Pastoor van de Visfederatie
12 FISH&CO NR 1 2025 HYGIËNE EN VOEDSELVEILIGHEID VOORKOM CONDENS, WATER OF RIJP OP PRODUCTEN MET DE BLOWERBELT Condens, water of rijp op producten en verpakkingen is zeker in de foodsector een ongewenst bijeffect. Het levert de nodige uitdagingen op bij het correct uitprijzen en labelen van vis- en vleesproducten. Ekutech presenteert daarom de Blowerbelt. Deze unit is gemakkelijk in te passen in het weeg- en uitprijsgedeelte van de verpakkingslijn. “Zodat u verzekerd bent van droge verpakkingen. Een Blowerbelt-droogopstelling is uniek in de markt vanwege zijn uiterst compacte bouwwijze en de uiterst eenvoudige bedieningswijze”, stelt Edwin van Kuik van Ekutech Food Machinery Een Blowerbelt verwerkt producten tot een maximum van 170mm hoog en 400mm breed. Droog schalen tot en met half gastro-formaat geschiedt met een nominale snelheid van 35 tot 40 stuks per minuut. “Afhankelijk van uw topfolie kunnen ook hogere snelheden behaald worden. Het luchtmes past zich in alle gevallen automatisch aan. “Daar heeft u verder geen omkijken naar. Voor kleinere verpakkingen is een interne geleiding beschikbaar inclusief een rotatie unit welke het product 90 graden roteert als dat gewenst is”, legt Van Kuik uit. De Blowerbelt droogt zowel de onderkant als de bovenzijde van de verpakkingen en is ideaal voor na het pasteurisatieproces of als de producten uit een gekoelde omgeving komen en condenseren. “Met rijp hebben we ook ervaring. Dit is echter vrij specifiek en vraagt om een test om het gewenste resultaat goed te kunnen waarborgen”, verduidelijkt Van Kuik. Betrouwbare techniek Behalve het feit dat de Blowerbelt zeer compact is, is de machine ook waterbestendig en uitermate stil in gebruik. Met het gebruik van voornamelijk roestvrijstalen (rvs) componenten is de Blowerbelt uiterst betrouwbaar IMBEMA BRENGT HOGEDRUK REINIGINGSPROGRAMMA EHRLE VOOR FOODSECTOR Imbema heeft met ingang van dit jaar de exclusieve vertegenwoordiging in de Benelux van het hele gamma Ehrle professionele hoge- drukreinigers verkregen. Het Duitse merk is een mondiale speler op het gebied van industriële reiniging en produceert meer dan 130 hoogwaardige machines voor verschillende doeleinden en bedrijfstakken. Zo heeft Ehrle speciale reinigingsmachines voor de foodsector. “Met Ehrle beschikken we over een enorme range reinigingsmachines, waarvan een deel is toegesneden op de (voedsel)industrie, werkplaatsen en magazijnen”, verduidelijkt Marketing Manager Frits Ranke van Imbema. “Zeker voor de voedselindustrie heeft Ehrle een aantal interessante hogedrukreinigers in het gamma. Binnen die sector stelt men speciale eisen aan zo’n machine. En Ehrle heeft als één van de weinige producenten, een lijn hogedrukreinigers die conform die toepassing is. Zo zijn zowel de koud- als warmwater hogedrukreinigers voor de foodindustrie voorzien van speciale slangen en wielen. Ook hebben ze een afwijkende kleur waarop bijvoorbeeld spetters beter zichtbaar zijn voor een optimale hygiëne.” Groot aanbod Maar ook voor het midden-en kleinbedrijf heeft Ehrle een groot aanbod hogedrukreinigers beschikbaar. Voor dit segment zijn ook de compacte stationaire reinigers interessant, waarmee bijvoorbeeld bestelauto’s zowel van binnen als buiten op eigen terrein optimaal gereinigd kunnen worden. Het leveringsprogramma van Ehrle kent een tweedeling in koud- en warmwater hogedrukreinigers en per groep ook weer in mobiele en stationaire machines. Voor alle machines geldt dat ze gebouwd zijn in hoogwaardig roestvrijstaal en met veel technische reserve voor een jarenlange probleemloze inzet. Imbema levert daarnaast ook een complete lijn vloeibare reinigingsproducten, beschermingsmiddelen en desinfectanten, die speciaal zijn ontwikkeld voor de Ehrle-machines. Meer informatie: Imbema Tel. +31 (0)88 130 6592 (Nederland) | Tel. +32 (0)53 825 220 (België) info@imbema.com | www.imbema.com/ehrle gebleken. De uiterst zuinige 4kW blower voorziet de van voldoende schone lucht en is zeer energiezuinig. De rvs IP69K servomotor stelt het luchtmes moeiteloos en geheel automatisch in op de juiste hoogte. Meer informatie: Ekutech Food Machinery Tel. +31 (0)30-785 51 62 | info@ekutech.nl | www.blowerbelt.nl
FISH&CO NR 1 2025 13 SLICING EN INDUSTRIËLE SNIJMACHINES MET DE FORMAX SX500 TILT PROVISUR EFFICIËNTIE, FLEXIBILITEIT EN KWALITEIT NAAR HOGER NIVEAU Een hoge output, nauwkeurige porties, een optimaal gebruikers- en reinigingsgemak plus een optionele integratie in een Press-to-Sliceoplossing… En dit alles met de kleinst mogelijke voetafdruk. Deze uitstekende eigenschappen zorgen ervoor dat de nieuwe Formax® SX550 slicer van Provisur de efficiëntie, flexibiliteit en kwaliteit verhoogt bij het snijden van verschillende vlees- en visproducten. De Formax SX550 slicer, onderdeel van het beproefde SX-serie platform, heeft het grootste snijbereik in zijn klasse. De machine kan worden geconfigureerd voor optimale prestaties op basis van specifieke productvereisten, zelfs voor veeleisende toepassingen zoals het snijden van vlees- en visproducten. Dit nieuwe model is ontworpen voor hoge prestaties. De snijmachine, met zijn robuuste en duurzame ontwerp, heeft een torsiebestendig frame om een nauwkeurige uitlijning gedurende de levensduur van de snijmachine te garanderen. De machine heeft een groot snijoppervlak van 550x206 mm en bereikt een maximale messnelheid van 2000 rotaties per minuut (rpm). Drie toevoerlengtes, waaronder een optie van 800 mm, verkorten de laadtijden tot slechts enkele seconden. De krachtige snijmachine heeft een zeer compacte footprint en kan ook bij een beperkt vloeroppervlak worden ingepast in een productieruimte. Precisie en perfectie De Formax SX550 snijmachine wordt gekenmerkt door zijn precisie en hoge prestaties. Het snijdt producten op topsnelheid en levert perfecte resultaten tot op het laatste plakje. De slicer bereikt deze premium kwaliteit dankzij het superieure ontwerp, dat is voorzien van twee onafhankelijke productaandrijvingen (boven en onder). De toevoerbanden strekken zich uit tot aan het mes en zorgen voor een nauwkeurige controle over het product tot aan het uiteindelijke plakje. Het innovatieve design van het mes garandeert een uitstekende snijkwaliteit, zelfs bij maximale snelheden. De hoogwaardige messen, vervaardigd in Europa, zijn nauwkeurig afgesteld voor een nauwkeurig snijproces dat voldoet aan de specifieke eisen van Europese producten. Door verschillende bladprofielopties en coatings is de machine perfect geschikt voor het snijden van een breed scala aan toepassingen. De brede snijoppervlakte zorgt voor een optimale positionering van de producten tijdens het snijden, wat niet alleen het snijproces zelf verbetert, maar ook zorgt voor een visueel aantrekkelijke presentatie van elke portie. Open hygiënisch ontwerp Het geavanceerde, hygiënische ontwerp van de Formax SX550 snijmachine verbetert de productveiligheid. De open constructie, het zwenkbare bedieningspaneel (HMI) en de eenvoudig verwijderbare cartridges maken alle componenten zeer toegankelijk voor het reinigingsproces. Alle onderdelen, behalve het mes, kunnen zonder gereedschap worden verwijderd. Dit maakt een residuvrije reiniging mogelijk en verkort de tijd die nodig is voor dit proces tot 50%. De motoren van de SX550 hebben een IP69K-classificatie, waardoor ze geschikt zijn voor hogedrukreiniging bij verhoogde temperaturen. Meer informatie: Provisur Tel. +31 (0)20-659 0800 info@provisur.com www.provisur.com ▲ De Formax SX550 heeft een groot snijoppervlak van 550x206 mm en bereikt een maximale messnelheid van 2000 rotaties per minuut De open constructie, het zwenkbare bedieningspaneel (HMI) en de eenvoudig verwijderbare cartridges maken alle componenten zeer toegankelijk voor het reinigingsproces
AUMATECH LINTZAGEN WEBER VISOTHUIDMACHINE TOTAALLEVERANCIER VAN HENKOVAC EN FREUND ASB 600 visonthuidmachine Tray sealers TPS 1000 en 2000 Lintzaag met camera- en veiligheidssysteem (geen pneumatiek) Trimmer_Evo 3 Dubbelkamer D5 MESS-Nederland +31341564811 Overveld 2 3848 BT Harderwijk info@mess-nederland.nl mess-nederland.nl • Zowel hangende als liggende producten • Onafhankelijke wisselklepsturing voor optimale luchtcirculatie • Leverbaar met koeling voor koudrook op temperatuur van 10-12 °C • Geschikt voor karren met 35 etages Oplossingsgerichte aanpak voor de Voedingsmiddelenindustrie www.lexfoodequipment.nl Tel: +31 (0)30-268 79 99
FISH&CO NR 1 2025 15 BRANCHENIEUWS SCHOUTEN EUROPE LANCEERT 'UITSTEKENDE PLANTAARDIGE' SEA BITES De markt voor vlees- en visvervangers heeft na jaren van sterke groei een periode van stagnatie bereikt. Het Nederlandse familiebedrijf Schouten Europe, pionier in de ontwikkeling van plantaardige eiwitproducten, wil deze categorie opnieuw een positieve impuls geven. Met de lancering van Sea Bites zet Schouten een volgende stap in de ontwikkeling van plantaardige voeding. “Hoewel er uitstekende plantaardige alternatieven beschikbaar zijn, blijkt dat de directe vergelijking met vis soms een drempel vormt voor consumenten,” zegt Anke van Eijk, R&D Manager bij Schouten. “Met Sea Bites richten we ons op smaakvolle, plantaardige producten die op zichzelf staan, zonder per se een dierlijk product na te bootsen.” Innovatie voor liefhebbers van vissnacks Met de Sea Bites introduceert Schouten een unieke snack voor visliefhebbers, zonder dat het een bestaand visproduct vervangt. Dit product maakt gebruik van Schouten’s innovatieve NewTexture-technologie, die zorgt voor een uitmuntende structuur en smaakbeleving. “Met Sea Bites bieden we consumenten een geheel nieuwe plantaardige snackervaring, zonder concessies te doen aan smaak en textuur,” aldus Van Eijk. “De Sea Bites zijn ideaal als snack op een tapasplank maar ook in allerlei gerechten te verwerken.’’ Duurzaamheid en de eiwittransitie Schouten ziet de lancering van deze nieuwe producten als een belangrijke stap in de transitie naar een duurzamer voedselsysteem. “In 2050 zal de wereldbevolking naar verwachting 9,7 miljard mensen tellen, waardoor de vraag naar eiwitten sterk toeneemt. "Daarom is het cruciaal om de impact van traditionele eiwitproductie op het milieu te verkleinen," benadrukt Van Eijk. “Meer plantaardige eiwitten consumeren is noodzakelijk. Wij voelen deze verantwoordelijkheid al jaren en blijven innoveren om deze verandering te versnellen.” Een pionier in plantaardige voeding Schouten Europe begon in 1990 als eerste Nederlandse bedrijf met de ontwikkeling van plantaardige vleesvervangers. Met een van de meest uitgebreide assortimenten ter wereld levert het bedrijf haar producten, voornamelijk onder private label, aan meer dan 50 landen. Daarnaast ontwikkelt Schouten producten op maat, afgestemd op specifieke klantbehoeften en markttrends. Meer informatie: Schouten Europe | Tel. +31 (0)183-44 63 90 | www.schoutenfood.com Schouten’s R&D Manager Anke van Eijk
16 FISH&CO NR 1 2025 INTERVIEW: TOMAHAWK MANUFACTURING ‘DANKBAARHEID TONEN VOOR WAT JE MAG LEVEREN BIJ EEN KLANT, IS HEEL BELANGRIJK’ Tomahawk beschikt in eigen land over 140 jaar ervaring in de voedingsmiddelenindustrie, maar richt sinds 1992 volledig op het automatiseren van vormingsprocessen door het ontwikkelen van vormmachines, vormplaten, transportbanden en bijbehorende accessoires in de gehele voedingsmiddelensector en biedt ook oplossingen voor de visverwerkende industrie. “Bij Tomahawk hanteren we het Listen, Improve, Serve-concept, oftewel Luisteren, Verbeteren en Dienen. Wij weten heel goed hoe visproducenten en -verwerkers een volgende stap kunnen maken in hun automatiseringsprocessen. Met onze machines vormen we ook visproducten. Wij komen bij de papa- en mamabedrijven, maar ook bij de multinationals waar honderden mensen op de productie werken”, vervolgt Kasten. “Vroeger had je het credo ‘de klant is koning’. Daar deed je alles voor. Het klinkt misschien ouderwets, maar zo werken we nog steeds. Wij komen bij klanten en die zeggen ons dat ze hun machineleverancier soms al jaren niet hebben gezien. Wij leveren en installeren niet alleen de machine, maar je koopt er een heel servicepakket bij.” Luisteren belangrijk Tomahawk-vormers worden ontworpen met de productie-eisen van de klant als uitgangspunt, met als doel de opbrengst te verhogen en tegelijkertijd downtime te verminderen. “Door ons Listen, Improve, Serve-concept te implementeren, hebben we veel ‘best practices’ kunnen gebruiken om machines en daarmee de processen in de fabriek te verbeteren. Tomahawk-machines behoren tot de veiligste en meest efficiënte machines op de markt”, verzekert Tom Tonra, verantwoordelijk voor business development binnen Tomahawk. “Wij zijn absoluut geen klassiek verkoopkantoor. Uiteindelijk zijn wij niet degenen die met de machines werken. Dat zijn de visverwerkers. Die hebben er binnen een maand langer mee gewerkt dan dat wij nodig hadden om de machine te maken”, zegt Tonra. “Daarom is luisteren zo enorm belangrijk. Elke oplossing die je bedenkt moet aansluiten bij wat de klant nodig heeft. Ik ken verschillende bedrijven die op hun website een mission statement van zeven pagina’s hebben staan, maar als klant wil je een machinefabrikant, die doet wat hij zegt en dat bewijst in zijn dienstverlening. ‘Listen, improve, serve’ is hier geïntegreerd in de dagelijkse praktijk.” Dat heeft volgens Michael Huijsmans, als sales director verantwoordelijk voor de verkoop in Oost-Europa en Midden-Oosten, ermee te maken dat elke levering een kans biedt ‘om bij de klant binnen te kijken’. “We hebben wereldwijd, maar zeker in Nederland en België, veel concurrentie. Als je bij iemand in de keuken mag kijken, hoor je al snel waar de problemen en uitdagingen liggen en op welke manier concurrerende merken juist wel of niet ontzorgen”, zegt Huijsmans. “Doordat wij overal ter wereld leveren, weten we ook wat er allemaal kan. Klanten waarderen het enorm als je actief meedenkt met hun processen en inzichtelijk maakt welke producten nog meer gemaakt kunnen worden met onze vormers, al dan niet in combinatie met de machines die ze al hebben staan.” Tomahawk is drukdoende om de naamsbekendheid in met name WestEuropa aanzienlijk te vergroten. Noodzakelijk, zo stellen Huijsmans en Kasten, om de kans te krijgen om mee te praten over hun processen en daarmee dus ook over het verder automatiseren en optimaliseren van de Tomahawk Manufacturing is in de Verenigde Staten een geijkte naam binnen de voedingsindustrie en levert ook aan visverwerkers. De machinefabrikant is gespecialiseerd in het automatiseren van vormingsprocessen en timmert inmiddels hard aan de weg in Europa. Uitvalsbasis voor de activiteiten in de Benelux, Europese Unie en Midden-Oosten is het Europese hoofdkantoor in Rijswijk. “Dankbaarheid tonen voor wat we je mag leveren bij een klant, is heel belangrijk. Ontzorgen zit bij ons in het DNA. En hoe gek het ook klinkt, dat is waarmee wij ons onderscheiden van veel (grote) merken op de markt”, zegt director of business development Jan Kasten.
FISH&CO NR 1 2025 17 productie. “Wij willen een bedrijf zijn dat kan helpen, of je nu zeven of 700 medewerkers hebt. Wij leveren vormsystemen met een effectieve bandbreedte variërend van 150 tot 660 millimeter. We hebben machines voor 200 kilogram per uur, maar ook voor 3500 kg per uur. En alles wat daartussen zit. Het beoogde eindresultaat van de visproducent is ons startpunt voor de oplossingen die we aandragen”, vertelt Huijsmans. Tonra vult aan: “Hoe moet een product eruit zien? Welke dikte, welke textuur, welke volumes wil je draaien en gebruik je vis of seafood? Ik zeg altijd: als je van de deegmassa een sneeuwbal kunt maken, dan is het geschikt om te vormen. En voor alles wat gevormd moet worden, heeft Tomahawk de juiste machines en tools. Wij weten hoe het moet!” Efficiënte machines Doordat de machines van Tomahawk wereldwijd worden ingezet, hebben de medewerkers veel kennis en ervaring opgedaan met verschillende soorten producten. Huijsmans: “Onze machines kunnen elk product vormen, naargelang de wensen van de klant. Visburgers worden steeds populairder, maar ook plantbased visvervangers. Behalve de juiste vulsystemen hebben wij voor elk type product de juiste tools, zoals pletters voor het platmaken van burgers.” Veelzijdigheid en flexibiliteit worden bij Tomahawk gecombineerd met een hoge mate van efficiency. “Wij vormen burger patties met minder dan 1 gram verschil per patty. Een verwerker verliest enorm veel geld als elke patty van 100 gram in werkelijkheid 102 gram is. Zeker als je nagaat dat veel producenten honderden patties per uur verwerken. Prijzen staan continu onder druk, dus wil je ervoor zorgen dat het cost-of-ownership van een machine zo laag mogelijk is en de productieopbrengst zo hoog mogelijk.” Extra toegevoegde waarde is daarbij de beschikbaarheid van tools en spare parts. “Our greatest ability is availability”, onderstreept Tonra, waarmee hij gezegd wil hebben dat Tomahawk enorm flexibel is. “Zo hebben wij een 24/7 dienstverlening en serviceafdeling. Producenten moeten nu eenmaal direct geholpen worden. Maar flexibiliteit zit ‘m ook in de snelheid waarmee beslissingen genomen kunnen worden. Of spare parts geleverd worden.” V.l.n.r.: Tom Tonra, Jan Kasten en Michael Huijsmans van Tomahawk Manufacturing BV Nieuwe ontwikkelingen Tomahawk is volop bezig met doorontwikkeling van de machines. Zo lanceert het Amerikaanse merk in 2025 de NeXus-machine. “Producenten willen sneller, meer en goedkoper. Plus simpel om te besturen en gemakkelijk in onderhoud. Elke visverwerker heeft te maken met ruimtegebrek. Machines moeten dus kleiner worden en zo min mogelijk bewegende onderdelen hebben. De NeXus is onze nieuwste machine met een bandbreedte van 660 millimeter, waarmee tot wel 1.200 patties per minuut gemaakt kunnen worden”, vertelt Tonra met enige trots. Kasten vult tot slot aan: “Sommige klanten hebben voldoende aan een vormmachine voor 90 tot 120 patties per minuut. En klanten groeien soms ook met ons mee. Dan willen ze de productie verhogen, maar is er niet extra ruimte in de productiehal. Ook dan komen we met een oplossing op maat. Zo hebben we onlangs bij een fabrikant een Tomahawk Multi-Flow opgeleverd, waarbij we van 100 slagen per minuut op één rij naar 80 slagen per minuut op twee rijen gingen. Van 100 naar 160 patties dus. Een capaciteit die de spiraalvriezer en verpakkingsmachine precies aan konden. Ook een typisch voorbeeld van hoe wij als Tomahawk klanten kunnen en graag willen ontzorgen.” Meer informatie: Tomahawk Manufacturing BV | Tel. +31 (0)70 222 7800 sales@tomahawkmfgeu.com | www.tomahawkmfg.com
18 FISH&CO NR 1 2025 VOORBESCHOUWING SEAFOOD PROCESSING GLOBAL 2025 AUTOMATISERING WINT DUIDELIJK NOG STEEDS AAN TERREIN OP SEAFOOD PROCESSING GLOBAL Op Seafood Expo Global presenteren exposanten de nieuwste innovaties op het gebied van visproducten - vers, diepgevroren, ingeblikt, geconserveerd, met toegevoegde waarde, verwerkt en verpakt - aan kopers van over de hele wereld, waaronder supermarkten, restaurants, hotels, cateringbedrijven, importeurs, distributeurs, vismarkten en andere detailhandels- en foodservicebedrijven. Ondertussen zal Seafood Processing Global plaatsvinden in dezelfde ruimtes, waarbij alle aspecten van de verwerking van zeevruchten aan bod komen, inclusief verwerkingsapparatuur, koeling en invriezen, verpakkingsmaterialen en machines, aquacultuurbenodigdheden, hygiënecontrole, sanitaire voorzieningen, kwaliteitscontrolediensten, transport en logistiek. Nationale paviljoens Ruim zestig nationale en regionale paviljoens worden opgesteld op de beursvloer van Seafood Expo Global/Seafood Processing Global. Nieuwe paviljoens voor de editie van 2025 zijn onder meer het Braziliaanse Trade and Investment Promotion Agency (Apex-Brasil), de Japanse Federatie van Coöperaties van Sojasausfabrikanten, ProEcuador, Sri Lanka Export Development Board en Instituto Valenciano de Competitividad Empresarial, IVACE (Spanje). Egypte, Malta en het eiland Réunion zullen zich aansluiten bij de groeiende lijst van exposerende landen, waaronder Nederland, België, Canada, Chili, China, Denemarken, Ecuador, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, IJsland, India, Italië, Japan, Marokko, Noorwegen, Turkije, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Vietnam. Toonaangevende visbedrijven die dit jaar op de editie exposeren, zijn onder andere Iceland Seafood International, Lerøy Seafood Group ASA, Nordic Seafood A/S, Ocean Treasure World Foods Limited, Parlevliet & van der Plas Bv, Seafood Connection BV, Sea Harvest Corporation (Pty) Ltd, Worldwide Fishing Company SL, Zalmhuys Group en meer. Restproducten verwerken Nieuwe en innovatieve visbedrijven zijn onder meer Nutrisco S.A., een Chileens bedrijf dat werkt met een verscheidenheid aan producten zoals Atlantische zalm, Chileense zeevis en verse zeevruchten; de Organización de Productores de Pesca de Altura Del Puerto de Ondarroa, uit de Baskische regio van Spanje, die heek, zeeduivel en schartong produceert met een focus op ecologische duurzaamheid en minimale impact op de wateren. Ocean Company is een Nederlands bedrijf dat restproducten van rauwe seafood duurzaam verwerkt en upcyclet tot voedselingrediënten. Seafood Processing Global Aan de kant van de visverwerking zijn er toonaangevende bedrijven op het gebied van verwerkingsapparatuur en -diensten die exposeren, zoals BAADER, Cocci Luciano, Delanchy, CMA CGM, Mediterranean Shipping Company, Lineage, Maersk, Marel, MMC First Process, MULTIVAC Sepp Haggenmüller SE & Co. KG, Saeplast en meer. Vanuit Nederland en België zullen onder meer Foodtech, Cretel by ATS, Marelec Food Technologies, Borncut, Jansen Techniek, Multipond, Niverplast, RapiD Engineering en VCU Robotics (zie elders in deze uitgave) acte de presence geven. Andere deelnemende bedrijven met nieuwe en innovatieve technologieën zijn onder meer Fishtek Marine, een bedrijf voor natuurbeschermingstechniek dat een reeks technische apparaten ontwikkelt om bijvangst in de commerciële visserij te minimaliseren en Ace Aquatech, een technologiebedrijf en wereldwijde leverancier van duurzame, welzijnsgerichte aquacultuuroplossingen. Stingray Marine Solutions AS is een aquacultuurtechnologiebedrijf dat een systeem heeft ontwikkeld om de gezondheid van gekweekte vissen te bewaken en dat een zeer nauwkeurige laser gebruikt om parasieten te richten en te doden. Nieuwe trends Nieuwe trends in de sector zullen ook aan bod komen in het conferentieprogramma dat gepland staat tijdens de driedaagse Expo, met meer dan 20 sessies onder leiding van internationale experts. Seafood Expo Global/Seafood Processing Global, 's werelds grootste handelsevenement voor vis en seafood, beleeft van 6 tot en met 8 mei alweer zijn 31ste beurseditie. De vakbeurs in Barcelona heeft een verkochte vloeroppervlakte van 51.000 netto vierkante meter en groeit nog steeds met de deelname van toonaangevende bedrijven in de sector uit meer dan 79 landen. In lijn met voorgaande jaren wint automatiseringstechniek nog steeds aan populariteit, met inmiddels twee hallen vol verwerkingstechnologie.
www.gpmedia.nlRkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4