Hoordetail nr.1 2018

O n d e r z o e k Amerikaans onderzoek bevestigt: RECHTEROOR IS DOMINANT Danielle Scchinelli presenteerde de resultaten van haar onderzoek op de 174e editie van de Acoustical Society of America, dat begin december in New Orleans, Louisiana werd gehouden. “Hoe meer we weten over luisteren in veeleisende omgevingen, hoe beter diagnostische hulpmiddelen, hoorhulpmiddelen en audi- tieve training zullen worden”, legde Sacchinelli uit. DICHOTISCHE LUISTERTESTEN Het onderzoek is gebaseerd op basis van dichotische luistertesten, die onder ande- re worden gebruikt voor het diagnosticeren van auditieve verwerkingsstoornissen. Bij een reguliere dichotische luistertest krijgen luisteraars in hun rechter én linker oor tegelijkertijd verschillende auditieve input aangeboden. De items zijn meestal zinnen, woorden of cijfers. De proefpersonen krijgen vervolgens de opdracht zich te richten op één van beide oren en daarbij de informatie aangeboden in het andere oor te negeren (seperatietaak). Soms wordt aan de luisteraars gevraagd juist al het gehoorde te herhalen. Er wordt dan gesproken van een integratietaak. RESULTATEN Volgens de onderzoekers begrijpen kinderen sneller en onthouden ze wat er veel beter wordt gezegd als ze met hun rechteroor luisteren. Geluiden die het rechteroor binnenkomen, worden verwerkt door de linkerkant van de hersenen, die de spraak, taalontwikkeling en het geheugen beheersen. Elk oor hoort afzonderlijke stukjes informatie, die vervolgens tijdens de verwerking door het gehoorsysteem worden gecombineerd. De auditieve systemen van jonge kinderen kunnen de gelijktijdige informatie echter niet van beide oren sorteren en scheiden. Het gevolg hiervan is dat ze sterk afhankelijk zijn van hun rechteroor om geluiden en taal op te vangen. VOLWASSENEN Het was alleen nog niet helemaal duidelijk of deze dominantie van het rechteroor wordt gehandhaafd door volwassenheid. Om dit te weten te komen, heeft het onderzoeksteam van Sacchinelli aan 41 deelnemers tussen 19 en 28 jaar gevraagd om zowel dichotieke testen als integratietaken te voltooien. Bij elke volgende test verhoogden de onderzoekers het aantal items met één. Ze vonden geen signifi- cante verschillen tussen de prestaties van het linker- en rechteroor op of onder de eenvoudige geheugencapaciteit van een individu. Toen de itemlijsten echter groter waren dan de geheugenomvang van een individu, verbeterden de prestaties van de deelnemers gemiddeld met 8 procent (sommige personen tot 40 procent) toen ze zich op hun rechteroor concentreerden. “Conventioneel onderzoek toont aan dat het voordeel van het rechteroor rond de leeftijd van 13 afneemt, maar onze resultaten wijzen erop dat dit gerelateerd is aan de vraag van de taak. Traditionele tests omvatten vier tot zes stukjes informatie”, zei Aurora Weaver, assistent-profes- sor aan de Auburn University en lid van het onderzoeksteam. “Naarmate we ouder worden, hebben we een betere controle over onze aandacht voor het verwerken van informatie als gevolg van rijping en onze ervaring.” Bron: EurekAlert ONDERZOEKERS VAN DE AUBURN UNIVERSITY IN ALABAMA HEBBEN ONTDEKT DAT HET RECHTEROOR DE GATEWAY IS VOOR OPTIMALE AUDITIEVE INFORMATIEVERWER- KING BIJ ZOWEL KINDEREN ALS VOLWASSENEN. HET AMERIKAANSE ONDERZOEKS- TEAM HEBBEN ONTDEKT DAT IN VEELEISENDE OMGEVINGEN ZOWEL KINDEREN ALS VOLWASSENEN MEER AFHANKELIJK ZIJN VAN HUN RECHTEROOR VOOR HET VERWER- KEN EN ONTHOUDEN VAN WAT ZE HOREN. H o o r d e t a i l n r 1 2 0 1 8 25

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4