Hoordetail nr1 2019 Online

H o o r d e t a i l n r 1 2 0 1 9 31 C a s u s In de volgende casus bespreken we de aanpassing van een dame van 63 met een fletcher index van 60dB, licht aflopend. Mevrouw werkt aan de balie bij een vakantiepark dat bekendstaat om haar groene omgeving. Ondanks het gehoorverlies heeft mevrouw altijd redelijk goed kunnen functioneren, maar nu geeft ze zelf ook aan dat ze te veel informatie moet gokken. Omdat er ook veel bezoekers uit het buitenland komen die Duits, Vlaams of Frans spreken, heeft ze steeds meer problemen met het snel vinden van de juiste naam in het computersysteem. Dus er moest nu toch echt een oplossing komen. Mevrouw heeft kort haar en wil graag dat het hoortoestel zo min mogelijk opvalt, dus zo klein mogelijk is. De keuze valt daarom op een IIC. Na de aanpassing is mevrouw blij verrast als ze haar man heel eenvoudig kan verstaan, ook als hij haar niet aankijkt. Na de aanpassing ging ze nog even de stad in. Voordat ze naar huis ging, kwam ze snel nog even langs om te zeggen dat alle geluiden heel normaal klinken en dat ze de verkoopster in de kledingwinkel gewoon kon verstaan toen ze aan het passen was. Normaal zou ze dat niet eens gehoord hebben. Op de controle, een week later, gaf mevrouw aan dat het werk aan de balie erg goed gaat. Ze verstaat de mensen veel beter en ook als ze op het computer scherm kijkt kan ze de mensen blijven verstaan. Máár, doordeweeks loopt ze ook vaak met een mobiele telefoon door het park. Zo kan ze allerlei kleine zaken snel oplossen. Nu kon ze via de telefoon niet goed verstaan zonder telkens het toestel uit te doen. Dat is natuurlijk heel vervelend, want ze heeft niemand verteld dat ze hoortoestellen heeft. Tijdens de intake was dit niet besproken en het huidige toestel had ook geen mogelijkheid om de telefoon direct aan het hoortoestel te koppelen via bluetooth. Gelukkig voor mevrouw kon dit met een CIC wel opgelost worden, maar dan moest er wel een nieuw toestel besteld worden. Dit hoortoestel was iets groter, maar zou nog steeds netjes achter de tragus wegvallen. Na twee weken is het nieuwe hoortoestel aangepast, dat gelukkig voor mevrouw nauwelijks groter was dan haar IIC’s. Er is goed uitgelegd hoe ze de telefoon kon koppelen en dit is ook gedemonstreerd aan de hand van haar eigen mobiel. Het testen in de winkel ging goed, maar nu nog afwachten of het op het werk ook lukt. Weer twee weken later was de mevrouw bij de controle super tevreden over de resultaten, van zowel het normale verstaan als het verstaan van de telefoon op haar werk. Beide telefoons waren gekoppeld. En door de bluetooth van haar eigen mobiel uit te zetten, kon ze direct die van haar werk gebruiken. Eind goed al goed. Gelukkig konden we hetzelfde merk gebruiken en hebben we kunnen regelen dat we de schaaltjes voor het tweede paar niet hoefden te betalen bij de leverancier. Conclusie: een goed intakegesprek zorgt voor efficiency voor de winkel en de klant. Daarnaast voorkomt het onnodige kosten, een langere proefperiode en een wisseling van hoortoestellen. ERVARINGEN EN ACTUALITEITEN VAN EEN PRODUCT SPECIALIST AUDIOLOGIE Olaf Schuurmans OLAF SCHUURMANS, PRODUCT SPECIALIST AUDIOLOGIE BIJ OPTITRADE, VERTELT IN ELKE EDITIE VAN HOORDETAIL OVER ZIJN ERVARINGEN BINNEN DE HOORBRANCHE. HIER EEN VERHAAL OVER WAT HOREN KAN BETEKENEN VOOR IEMANDS SOCIALE LEVEN EN LEVEN IN HET ALGEMEEN. UW VERHAAL HIER? Deel leuke, interessante, maar ook teleurstellende ervaringen en casussen uit de praktijk die we hier kunnen bespreken en delen met elkaar. Stuur deze naar: o.schuurmans@optitrade.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4