Hoordetail nr1 2019 Online

H o o r d e t a i l n r 1 2 0 1 9 42 C o l u m n Door ervaring op te doen in uw vak, en wellicht ook een opleiding te hebben gevolgd op dit vlak, mag u uzelf adviseur noemen op het gebied van hooroplossingen. Uw kennis kan klanten helpen naar de meest optimale oplossing voor hun hoorprobleem. Nu maar hopen dat klanten uw advies ook willen aanhoren… De vraag is namelijk met welke verwachting en voorkennis een klant naar de winkel komt. Geen enkele adviseur, hoe goed in zijn vak ook, weet dat op voorhand. Laat uw eigen kennis daarom niet in de weg zitten en stel vragen, vragen en nog eens vragen. Het stellen van vragen levert niet alleen veel kennis op van de problematiek en de wensen van de klant, maar geeft u ook de mogelijkheid om het gesprek te leiden. Bovendien stelt het uw klant op zijn gemak. Weten hoe u de beste vragen kunt stellen? Ik geef u vijf tips: 1. Houd altijd het doel van de vraag voor ogen. En dat hoeft niet altijd te gaan over de oplossing van het hoorprobleem. Stel ook gerust persoonlijke vragen, om elkaar beter te leren kennen. Het levert een betere samenwerking op. Stap vervolgens over op vragen over het probleem waarvoor de klant naar de winkel is gekomen. 2. Neem de tijd. Sommige mensen denken al pratend, terwijl anderen eerst nadenken over het antwoord en het dan pas geven. Het is dus helemaal niet erg als er een stilte valt. 3. Wees oprecht. Kijk mensen aan en stel geen vragen ‘omdat het moet’. Klanten voelen het haarfijn aan of iemand oprechte interesse toont of een rij vragen afwerkt. 4. Toets aan het eind of de gestelde vragen tot de juiste oplossingsrichting hebben geleid. Stel dus controlevragen: “dus u bent op zoek naar een toestel waarmee u weer naar uw favoriete muziek kunt luisteren?” 5. Stel enkele vragen. Een veelgemaakte fout is wanneer mensen vragen stapelen. Zo worden in één zin soms wel vijf vragen gestopt. Waarbij de eerste vraag vaak de beste is, en de klant antwoord geeft op de laatste. Dit zijn slechts vijf tips voor het stellen van vragen. Wie meer wil weten, mag het mij altijd vragen. Dan rest mij nog te vragen: wanneer heeft u uw perfect verlopen gesprek met een klant? JACK JOBING GEEFT AL JAREN VANUIT ZIJN EIGEN BEDRIJF, VERBONDEN AAN KENNETH SMIT, COMMERCIËLE TRAININGEN. IN DE HOORBRANCHE HEEFT HIJ ALS ‘MYSTERY CUSTOMER’ VEEL AUDICIENS BEZOCHT EN VEEL MOOIE DINGEN GEZIEN, MAAR OOK MOGEN ERVAREN HOE HET NOG VEEL BETER KAN. OVER DEZE ERVARINGEN ZAL HIJ IN ELK NUMMER VAN HOORDETAIL EEN COLUMN SCHRIJVEN. Een goed gesprek? Jack Jobing Trainer Kenneth Smit Graag reageren op deze column? Mailen kan naar j.jobing@kennethsmit.com of ga voor meer informatie naar www.jackjobing.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4