Hoordetail nr1 2020 Online

H o o r d e t a i l n r 1 2 0 2 0 17 C o l u m n Wij kunnen wat vinden van de journalistieke kwaliteiten van dit programma, maar het leed is al geschied. Als audicien sta ik nog dagelijks op de werkvloer en ik mag mij gelukkig prijzen dat ik in mijn column zo nu en dan mijn frustraties kan uiten. De onderzoeksjournalistiek van Meldpunt was ondermaats en het item gaf een verkeerd beeld van de werkelijkheid. De titel van de uitzending begint al met ‘de harde handel in hoortoestellen’ en er wordt verwezen naar het 'peperdure hoortoestel met een prijzig servicepakket'. Het matig en eenzijdig belichten van deze ‘harde handel’ geeft aan dat de makers van dit programma sensatiebelust zijn en geen verstand hebben van de materie. Laten wij dit nu eens toelichten met een aantal voorbeelden. Elke slechthorende kan en mag een prijsopgave verwachten van het hoortoestel die is bespro- ken met de audicien. Is de keuze voor een hoortoestel gemaakt, dan mag je een hoortoestel meenemen op proef. Volgens het StAr-regelement een proef van enkele weken. Bevalt het niet dan wordt er een ander hoortoestel aangeboden en begint het proces opnieuw. Ik ken geen product die ik zo lang mag proberen, wisselen of terug geven zonder kosten? Bedenk wel dat dit een ‘medisch’ product is en dus daarna niet meer verkocht mag worden. De kosten worden gedragen door de audicien en de hoortoestelleveranciers. Na de proefperiode wordt er een tevredenheidverklaring of een informed consent getekend. Stel je voor dat we niet tevreden zijn… Moesten wij van de zorgverzekeraars een aantal jaren geleden ook niet voorzien in een landelijke dekking? Dus voor de desbetreffende klant van het programma 'Meldpunt' genoeg keuze en tijd om naar een andere aanbieder te gaan. En ruimschoots de tijd om tot bezinning te komen om over te gaan tot de aanschaf van de gewenste hooroplossing. De audioloog in de uitzending vond dat er ruim voldoende hoortoestellen in de database zitten en dat 95% van de slechthorenden hiermee geholpen zou kunnen zijn. De ombudsvrouw gaf aan dat er 1400 hoortoestellen in de hoortoestellendatabase zitten en dat er adequaat gehandeld moet worden. Ik kan met tien hoortoestellen 95% van de slechthorende helpen, maar dat zegt niets over de kwaliteit van het horen. Met de juiste onderzoeksjournalistiek waren ze erachter gekomen dat binnen de hoortoestellendatabase niet alle hoortoestellen meer leverbaar zijn, hoortoestellen onder ‘private label’ verkocht worden met eigen softwareversleuteling en dat er verschuivingen plaatsvinden binnen de categorieën op dezelfde beoordelingscriteria. Ik koop een BMW 5 serie in het jaar 2019 en in het jaar 2020 is het een BMW 3 serie geworden, waarbij ik ook niet naar een andere BMW-dealer mag gaan, want de software is versleuteld. Hoezo ruime keuze in hoortoestellen? We zien dat de vrije markt drastisch is toegenomen en dat veel slechthorenden zich niet laten leiden door de vergoedingen van de zorgverzekeraar. De slechthorenden kiezen voor niet voor een ‘adequate’ hooroplossing, maar voor een optimale hooroplossing. Dit komt door het invoeren van het functiegericht verstrekken van hoortoestellen, met een sausje van marktwerking door de zorgverzekeraars. De marktwerking in de zorg heet voor mij ‘Oligos’, het Griekse woord voor Oligopolie. Dit is een situatie waarin een economisch product of dienst door slechts een paar grote aanbieders wordt aangeboden. Er worden in Nederland 46 zorgverzekeringen aangeboden, maar ik teken als zorgaanbieder zes contracten. Met deze zes contracten heb ik met elke zorgverzekeraar een overeenkomst. Bevreemdt u dit niet? Zorgverzekeraars concurreren, in tegenstelling tot de monopolist, voortdurend met elkaar. Hiertoe is een goede marketingstrategie van levensbelang. Bij een oligopolie is het bij uitstek van belang dat de aanbieder zijn klanten vasthoudt (bijvoorbeeld met kortingen) en probeert nog wat meer van zijn goederen of diensten In de verdediging! ZO NU EN DAN STAAT DE AUDICIENSBRANCHE NEGATIEF IN HET DAGLICHT EN BESTEEDT EEN TELEVISIEPROGRAMMA RUIMSCHOOTS AANDACHT OM DE NEGATIEVE KANT VAN ONS VAK UITGEBREID TE PRESENTEREN. DIT KEER WAS HET OMROEP MAX MET HET PROGRAMMA MELDPUNT. ADRIAAN WOLTER, EIGENAAR VAN EEN WINKELCOMBINATIE, DEELT ALS ERVAREN AUDICIEN ZIJN VISIE OVER BELANGRIJKE TOPICS IN DE HOORBRANCHE. Adriaan Wolter te verkopen: zolang de consument maar niet naar de concurrent loopt. De zorgverlener krijgt een contract voorgeschoteld met tarieven waar je je aan hebt te houden. Een mooi voorbeeld is de aanbesteding van hoortoestellen geweest. Wie biedt voor onze verzekerden? Maar dan mag u alleen bij … en … (ik zal geen namen noemen) een hoortoestel aanschaffen. Inmiddels kunnen we constateren dat marktwerking in de zorg, met een nog niet ingevoerd Hoorprotocol 2.0 leidt, tot onze eigen marktwerking in de retail. Om een vergelijking te maken met de opticiens: zij hadden vroeger te maken met het ziekenfondsbrilletje en inmiddels mogen de mensen zelf hun bril kiezen en krijgen ze een gedeelte vergoed via de aanvullende verzekering. De gemiddelde slechthorende wil geen adequate hooroplossing, maar kwaliteit van leven. Het adequate geneuzel is ons aangepraat door de invoering van het functiegericht verstrekken van hoortoestellen en is een instrument om de prijzen te minimaliseren. Wij willen het beste voor onze klanten: prijzen zijn transparanter dan ooit tevoren door het internet, meerdere hoortoestellen worden op proef meegegeven, een landelijke dekking van audiciensbedrijven, keuze in overvloed en geen verplichte aankoop na de proefperiode. Bovenal heeft Nederland samen met Polen de laagste prijzen van hoortoestellen in Europa. Laat kwaliteit de boventoon voeren! Audicien en eigenaar van Enginears & Engineyes

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4