Hoordetail Nr1-2021 Online

G r o o t i n t e r v i e w - A c o u s o f t Acousoft AL MEER DAN VIJFENTWINTIG JAAR EEN BELANGRIJKE SCHAKEL IN DE HOORBRANCHE Net als voor de hele wereld, was 2020 ook voor Acousoft een raar jaar. Het team was druk bezig met het overzetten van alle klanten om de Windows-versie van Audicien Assist naar de Web-variant. Dat is in 2020 op een lager pitje komen te staan toen het lastig werd om met de audicien mee te kijken, want zoals Hans stellig zegt: ‘een nieuwe ICT-toepassing zonder kin- derziektes? Dat bestaat niet.’ Toch heeft de komst van Covid-19 er niet voor gezorgd dat Acousoft een rustig jaar heeft gehad. Hans vertelt over de nieuwe uitdagingen die op zijn pad kwa- men. “Er zijn weer andere nieuwe ontwikkelingen geweest”, vertelt Hans. “Zo zijn we druk geweest met het overzetten van audiciens van de combinatiewinkels die met de welbekende Apollo-software werkten. Het moederbedrijf Ocuco heeft namelijk besloten om de audiologische software niet meer te ondersteunen. Samen zijn we overeengekomen dat wij deze klanten onder onze hoede zullen nemen. Dus we zijn druk bezig om onze software op een gebruiksvriendelijke manier te integreren in het voor hen bekende Apollo CS, waarbij ze gemakkelijk de informatie van de optiek- en/of audioklant kun- nen ophalen en aanvullen. Daarnaast kunnen deze combina- tiewinkels nog steeds gemakkelijk overzicht houden van zowel hun optiek- als audiologische activiteiten; van klantgegevens tot aan de omzetten.” INTERMEDIAIR TUSSEN AUDIOLOGIESOFT- WARE EN HET ZIEKENHUIS Hans komt zelf uit de audicienswereld en is daar als software- ontwikkelaar als een vis in het water. Toch is zijn klantenkring met de jaren diverser geworden. Naast de audicienswinkels, ondersteunt Acousoft ook audiologische centra en ziekenhuizen. Met name de laatstgenoemde groep is flink gegroeid; inmiddels kan Acousoft circa 75% van de ziekenhuizen tot zijn klantenkring rekenen als het gaat om audiologiesoftware. Hij vertelt ons alles over de service die hij levert aan de ziekenhuizen. “Wij ondersteunen de ziekenhuizen op het gebied van ICT als het gaat om audiometrie en sinds kort ook op het gebied van evenwicht. Dat doen ik samen met twee partners: Natus Benelux en EmiD, twee welbekende leveranciers als het gaat om meetapparatuur in onze branche. Ik ga met beide regelmatig op pad om ziekenhuizen te bezoeken voor een totaaloplossing in audiometrie. Je moet het zo zien: als we een ziekenhuis betreden, zie je Robert Ketelaars of Mirjam Lock naar de KNO- of KNF-afdeling wandelen en ik vind mijn weg naar de IT-afdeling. We zien elkaar weer bij de uitgang”, beschrijft Hans met een lach. “We weten precies wat we van elkaar kunnen verwachten, een ideale samenwerking.” Hans gaat wat dieper in op de service die Acousoft aan ziekenhuizen kan verlenen. “Acousoft vormt als het ware de link tussen de meetapparatuur van bijvoorbeeld Otometrics DE LAATSTE KEER DAT WIJ HANS SCHNEIDER VAN ACOUSOFT UITGEBREID SPRAKEN, WAS NOG NIEMAND BEZIG MET COVID-19 EN WAS HANS’ TEAM DRUK BEZIG MET HET UITROLLEN VAN DE NIEUWE TROTS VAN DE SOFTWAREONTWIKKELAAR: DE WEB-VERSIE VAN AUDICIENSPROGRAMMA AUDICIEN ASSIST. NU IS HET TEAM VAN DE SOFTWAREONTWIKKELAAR NOG STEEDS WEL DRUK MET HET OVERZETTEN EN ONDERSTEUNEN VAN DE AUDICIENSWINKELS, MAAR ONDERTUSSEN GEBEURT ER NOG VEEL MEER OP HET KANTOOR IN ETTEN-LEUR. HANS PRAAT ONS BIJ OVER DE ACTIVITEITEN VAN ACOUSOFT IN HET ZIEKENHUISWEZEN EN DE ROL VAN ACOUSOFT IN HET CONCRETISEREN VAN HOORPROTOCOL 2.0. H o o r d e t a i l n r 1 2 0 2 1 10 Hans Schneider

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4