Hoordetail nr1-2022 Online

C o l u m n Het functiegericht verstrekken van hoortoestellen moest en zou doorgevoerd worden, want dit is een overheidsbesluit geweest. De audiciens en audiciensbedrijven waren hier in 2012 niet op voorbereid alsmede de zorgverzekeraars. Waarom noem ik dit chaotisch? Ik mocht door de jaren heen bij meerdere overlegstructuren deelnemen. Ik heb vele vergaderingen meegemaakt gebaseerd op het Nederlandse poldermodel. Er zijn vele definities te vinden van het poldermodel (op encyclo.nl maar liefst elf). Het Hoorprotocol valt er zeker onder. Sinds juni 2021 is het model ingevoerd, gebaseerd op ‘consensus’. We kunnen toch niet negen jaar lang werken met een niet ingevoerd systeem? Wij dus wel… Inmiddels werken wij met een opgelegd systeem dat door mij persoonlijk niet gedragen wordt. Het vergoedingsstelsel gaat al tien jaar op rij naar beneden. De eerste zorgverzekeraar betaalt al niet meer mee voor de twee euro’s afdracht voor het Hoorprotocol 2.0 systeem en geeft hiermee een statement af. Zorgverzekeraar vinden dat er één tarief gehanteerd moet worden voor verschillende categorieën hoortoestellen of zorgverzekeraars hanteren een eigen tarief onder het excuus van marktwerking. Dit leidt tot rechtsongelijkheid van de burger binnen het zorgstelsel. Ook wordt oligopolie toegestaan door de zorgverzekeraars op de Nederlandse markt en wordt er een oogje dicht geknepen. De minieme onderzoeken naar het invoeren van functiegericht verstrekken van hoortoestellen pakken opvallend positief uit. Echter duiden de feitelijke cijfers die goed onderbouwd zijn toch wat anders aan dan bijvoorbeeld de GAIN-cijfers. Zijn de nieuwste hoortoestel-technieken haalbaar voor de slechthorende? Ja, mits de slechthorende het zelf betaalt. Maar deze hoogwaardige technieken komen niet voor in de onderzoeken, vreemd. Sterker nog, de hoortoestellendatabase wordt steeds slechter en uitgedund. Signia komt er niet in voor. Is Widex de volgende of wie volgen er nog meer? Natuurlijk zijn er nog de audiologische centra, maar is dit realistisch om hier een goedkeuring te krijgen voor een ‘buiten-categorie’ hoortoestel? Lange wachttijden, proeven met drie verschillende hoortoestellen binnen de database en dan met een buiten-categorie hoortoestel. Gemiddeld mag je na zes tot acht weken op controle. Dus ben je toch al gauw driekwart jaar verder. Machtigingsaanvragen bij zorgverzekeraar moeten goed onderbouwd worden met de juiste informatie en daar heb je buitenproportioneel veel gegevens voor nodig. Restitutie verzekering dan maar? Veel verzekerden weten niet eens dat het bestaat en hebben het dus ook niet. De cijfers van de verschillende inkooporganisaties wijzen uit dat de nieuwste technieken zelf aangeschaft worden door de slechthorenden. De rompslomp waar ze mee te maken krijgen, de opgelegde regels en vragenlijsten waarin veel slechthorenden zich niet kunnen vinden leidt tot het zelf betalen van de beste hoonoplossing. DE BALANS OPMAKEN HET DOOR DE OVERHEID OPGELEGDE ‘FUNCTIEGERICHT VERSTREKKEN VAN HOORTOESTELLEN’ IS IN 2012 INGEVOERD. INMIDDELS ZIJN WE TIEN JAREN VERDER EN HOE STAAT HET ERVOOR? MIJN BEVINDINGEN ZIJN PUUR GEBASEERD OP FEITELIJKE ERVARINGEN ALS PRAKTISERENDE AUDICIEN. HET EERST WOORD DAT IN MIJ OP KOMT IS: CHAOTISCH… Adriaan Wolter Eigenaar Enginears & Engineyes ADRIAAN WOLTER, EIGENAAR VAN EEN WINKELCOMBINATIE, DEELT ALS ERVAREN AUDICIEN ZIJN VISIE OVER BELANGRIJKE TOPICS IN DE HOORBRANCHE. H o o r d e t a i l n r 1 2 0 2 2 25 Er is een gigantische uitholling van het vak ontstaan waardoor wij als audiciens en de slechthorenden er kwalitatief niet op vooruit gegaan zijn. Op dit moment is mijn mening: haal het uit basispakket onder het mom van een voorzienbare handicap zoals de bril, rollator, tandarts, bepaalde medicijnen. En laat dan de echte marktwerking beginnen, zonder dit opgelegde en gemanipuleerde systeem wat door de jaren heeft geleid tot veel chaotische taferelen. Terug naar ons ware audiciensvak!

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4