Hoordetail nr-1 2023 Online

hoordetail Verschijnt vier keer per jaar - Erkenningsnummer (P923060) V a k t i j d s c h r i f t v o o r d e t o t a l e h o o r b r a n c h e | Maa r t 202 3 | 7 e j aa r gang no . 1 | P r i j s € 1 0, 50 groot interview HOORPARTNERS COVERSTORY Oticon Real rekent af met storende geluiden

www.phonakpro.nl/life gehoor geven Krijg meer vertrouwen in uw gehoor met Phonak Audéo Life. Deze is bestand tegen zoet- en zoutwater tot een diepte van een halve meter. Of uw cliënt nu transpireert tijdens een intense workout, baantjes trekt in het zwembad of in een fikse regenbui terecht komt, Audéo Life is de ideale oplossing voor iemand die ongehinderd wil leven. Zeilen, kajakken of kanoën Sporten Regenbui Uw toestel is goed beschermd in deze situaties: Transpiratie Recreatief zwemmen of op amateur niveau Phonak Audéo Life™ ‘s Werelds eerste water- en zweetbestendige*, oplaadbare hoortoestel *tot 50 cm diepte Beter dan IP68! Geschikt voor transpiratie, zwembad & zeewater

HOORDETAIL NR 1 2023 3 Colofon en De Visie Vaktijdschrift voor de totale hoorbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.hoordetail.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Charlotte Swagten (hoofdredacteur) c.swagten@gpmedia.nl Sabine Weller (redacteur) s.weller@gpmedia.nl Advertentieverkoop: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Kevin Peeters (media-adviseur) k.peeters@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Hoordetail heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 30,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2023 Niets uit deze uitgavemag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Hoordetail besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. hoordetail Verschijnt vier keer per jaar - Erkenningsnummer (P923060) V a k t i j d s c h r i f t v o o r d e t o t a l e h o o r b r a n c h e | Maa r t 202 3 | 7 e j aa r gang no . 1 | P r i j s € 1 0, 50 groot interview HOORPARTNERS COVERSTORY Oticon Real rekent af met storende geluiden Charlotte Swagten Hoofdredacteur Hoordetail c.swagten@gpmedia.nl De Visie “2023 staat in het teken van verandering.” Hoort u deze zin ook zo vaak? Ik in elk geval wel, ook in de hoorbranche. Misschien is het een slagzin die jaarlijks terugkeert in de eerste maanden van het jaar, maar nu lijkt men meer dan ooit bereid om het over een andere boeg te gooien, zakelijk én persoonlijk. Waarom? Ik doe een gok. Ik denk dat mensen anders zijn gaan nadenken over bepaalde zaken door de bizarre jaren die nu achter ons lijken te liggen. De collectieve angst voor onze gezondheid tijdens de coronapandemie en de grote gevolgen voor veel ondernemers hebben mensen aan het denken gezet. Vrijheid is ineens niet meer vanzelfsprekend. De verstikkende avondklok en lockdowns hebben mensen tot stilstand gedwongen en de tijd geboden om goed in de spiegel te kijken. Nu de officiële instanties bevestigen dat de coronapandemie voorbij is en de desastreuze maatregelen nu echt in de ijskast worden gezet, zien velen 2023 zien als ‘weer een normaal jaar’. Voor sommigen is het zelfs een nieuwe start. Maar er is meer dat de mensen in beweging lijkt te brengen. Verandering komt vanuit jezelf of vanuit externe factoren die je dwingen om mee te bewegen. Dit geldt natuurlijk ook in de hoorbranche. De innovativiteit van onze industrie maakt dat de audicien of audioloog continu bij moet leren om nieuwe technologie op de klant over te brengen. Nieuwe features van hoortoestellen, maar ook gehoorimplantaten, stapelen zich op en nieuwe productgroepen, zoals OTC-hoortoestellen en hearables, lijken dichterbij dan ooit. Maar los van de hooroplossingen zijn er ook andere zaken die de hoorzorgprofessionals bezighouden. Wel of niet een contract met de zorgverzekeraars afsluiten? En blijft het hoortoestel überhaupt onderdeel van de basisverzekering? Moet ik remote care gaan aanbieden? Hoe kom ik aan een extra audicien? Enkele vragen die voortvloeien uit de uitdagingen die de hoorbranche op dit moment kent. Het lijkt erop dat de markt vraagt om verandering. In het ‘systeem’ of juist bij de hoorzorgprofessional zelf. Wie in elk geval vindt dat er iets moest veranderen, is het bestuur van AuDidakt. Het welbekende Audicienscongres krijgt dit jaar een heel nieuwe vorm én locatie. Geen congres, maar een HoorzorgBeurs in Evenementenhal Gorinchem. Een heel andere opzet, beloven ze. We gaan het uiteraard met eigen ogen zien op 3 en 5 juni. Wie het ook over een andere boeg gooit, is Hoorexpert. Per Gisolf vertelt over herstructurering van de diensten als specialist in hoorhulpmiddelen. Ook de uitstraling krijgt een update met een nieuw logo en opgefriste huisstijl. En ja, bij Hoordetail is er ook sprake van verandering. Zo starten we met een doorgeefcolumn binnen de Optitrade Retailgroep, waarin telkens iemand met een ander specialisme binnen de retailorganisatie zijn of haar visie op de branche deelt met u. Verder leest u vooral wat u van ons gewend ben: technologische hoogstandjes, prikkelende rubrieken, het laatste nieuws uit de wetenschap, onmisbaar branchenieuws en interessante interviews. Veel leesplezier! MEN LIJKT MEER DAN OOIT BEREID OM HET OVER EEN ANDERE BOEG TE GOOIEN, ZAKELIJK ÉN PERSOONLIJK

... HOORDETAIL NR 1 2023 4 INHOUD P. 7 Optitrade Audiologie Marathon Op 22 mei is het weer tijd voor de Audiologie Marathon, die wederom wordt georganiseerd in ’s-Hertogenbosch. Hoordetail ging in gesprek met Pim Föster, Directeur Optitrade Retailgroep, over de negende editie van dit educatieve evenement voor hoorzorgprofessionals. P. 10 Groot interview: HoorPartners De audiologiebranche kent naast ketenbedrijven en zelfstandigen ook HoorPartners; een uniek concept in de hoorbranche dat vooral bekend is van de shop-in-shopformule in de optiek. De organisatie zet nu een volgende stap samen met de nieuwe manager en mede-eigenaar Erik Knipscheer. Erik en Arthur Schuurmans vertellen ons alles over de nieuwe samenwerking en het bijzondere DNA van HoorPartners. P. 15 Hoorexpert in een nieuw jasje Na de flinke stappen die Hoorexpert heeft gezet, was het volgens directeur Per Gisolf tijd om Hoorexpert als bedrijf opnieuw onder de loep te nemen. Het resultaat: een uitgekiende marketingmix met een nieuw logo, een opgefriste huisstijl en vernieuwde website. P. 22 Rhoja is trots op haar CI De keuze om voor een CI te gaan, is er niet eentje waarbij je over één nacht ijs gaat. Zo ook voor Rhoja, die als kind getroffen werd door een hersenvliesontsteking en zwaar slechthorend opgroeide. Een CI leek de enige weg naar een horend leven, maar ze stelde deze beslissing jaren uit. Nu kan ze zich geen leven meer voorstellen zonder dit hulpmiddel. 10 15 22 7

HOORDETAIL NR 1 2023 5 p. 26 Coverstory: Oticon Real pakt storend geluid aan De nieuwe hoortoestelfamilie Oticon Real™ beschermt haar gebruikers tegen storende geluiden zodat ze comfortabel, doelgericht en scherp kunnen blijven in de echte wereld. In de coverstory verdiepen we ons in de nieuwe technologie die Oticon Real in onze branche introduceert. P. 32 Widex pakt tinnitus op unieke wijze aan Hoortoestelfabrikanten zetten zich sinds jaar en dag in om oplossingen te bedenken om het leven met tinnitus dragelijker te maken. Waar de meesten inzetten om met ruis het geluid te maskeren van de tinnitus, kiest Widex echter voor een hele andere benadering. Suzanne Bus, Product Manager bij Widex, neemt ons mee in de mogelijkheden van Widex Zen Therapy en het vorig jaar gelanceerde SoundRelax. P. 42 Nieuw boek: ‘Gezien & Gehoord’ Met het nieuwe boek ‘Gezien en Gehoord’ hopen auteurs Rob Beenders, Sandra Ballij en Michael Graste talenten met een zintuiglijke uitdaging te inspireren in hun zoektocht naar een nieuwe job. Tegelijkertijd willen ze werkgevers en overheden meer inzicht geven in de visuele en auditieve uitdagingen van hun (toekomstige) werknemers. P. 48 Audicien in beeld: Vallinga Hoorzorg Nabij de pittoreske dorpskern van Elburg betreden we een sfeervolle audicienszaak waar de naam ‘Vallinga Hoorzorg’ op de gevel prijkt. Remco Vallinga ontvangt ons met een aanstekelijk enthousiasme. We horen het verhaal van de eigenaar en audicien die zijn hart niet alleen verloren heeft aan de audiologie, maar vooral aan het helpen van klanten. 26 32 48 42

HOERLUCHS.COM/TITAN HOOR. BESCHERM. GENIET! CYMBALINE HET NIEUWE OORSTUKJESONTWERP Dankzij 3D TITAN is Cymbaline nu ook mogelijk Visueel aantrekkelijk Makkelijk in gebruik Betere pasvorm door sterk tweede steunpunt Onopvallender dan steunpunt achter de antitragus Met strass stenen veranderen de oorstukjes in een sieraad NIEUW Hörluchs Hearing GmbH & Co. KG | Germany

HOORDETAIL NR 1 2023 7 “Met het centrale thema ‘Focus & Perspectief’ ligt de nadruk van deze editie op het creëren van eigen kansen. We merken aan onze audiciens dat ze dringend op zoek zijn naar perspectief en waar ze zich op moeten focussen om zich te kunnen onderscheiden. De audiologiemarkt verandert snel en dan is het goed om stil te staan bij je eigen krachten. Wie ben ik als audicien en wat wil ik in de toekomst? Tijdens de Marathon inspireren en helpen we u hier invulling aan te geven, zodat u uw vak nog beter kunt uitoefenen en tevens bouwt aan het succes van uw eigen onderneming”, legt Pim uit. WAT IS DE OPTITRADE AUDIOLOGIE MARATHON? “De Optitrade Audiologie Marathon is een beurs en congres voor alle audiciens in Nederland”, stelt Pim. “Met ruim 250 aanwezige ondernemers, audiciens, leveranciers en andere hoorprofessionals is de Marathon inmiddels een begrip geworden binnen de Nederlandse audiologiemarkt. Op het leveranciersplein hebben bijna alle audiologieleveranciers een stand. Tijdens de plenaire sessie in de grote zaal duiken we met u in de ontwikkelingen in de markt en inspireren we u door middel van gastsprekers. Zo hadden we vorig jaar bijvoorbeeld presentaties van o.a. futurist Richard van Hooijdonk, Commercieel directeur Hubo bouwmarkten Miriam de Bruin en Joost Schrevendeel van Oogvoororen.nl. Deze editie doen we daar nog een schepje bovenop. De definitieve line-up vindt u op onze website. In de middag gaan we met u dieper in op het thema via kleinschalige workshops, die zowel interessant zijn voor ondernemers als audiciens. Een aantal hiervan zullen gegeven worden door audiologieleveranciers, maar u kunt ook rekenen op workshops van partners over bijvoorbeeld marketing.” STUDENTENKORTING “Bij Optitrade vinden we het belangrijk te investeren in de audiciens van morgen, daarom hebben we iets leuks bedacht, namelijk een studentenkorting. FOCUS & PERSPECTIEF TIJDENS DE AUDIOLOGIE MARATHON OP 22 MEI IS HET WEER TIJD VOOR DE AUDIOLOGIE MARATHON, DIE WEDEROM WORDT GEORGANISEERD IN HET SFEERVOLLE CONGRESCENTRUM 1931 IN ’S-HERTOGENBOSCH. DE REDACTIE VAN HOORDETAIL GING IN GESPREK MET PIM FÖSTER, DIRECTEUR OPTITRADE RETAILGROEP, OVER ALWEER DE NEGENDE EDITIE VAN DIT EDUCATIEVE EN GROOTSCHALIGE EVENEMENT VOOR HOORZORGPROFESSIONALS. Met deze korting kunnen audiologie-studenten een kaartje aanschaffen voor de helft van de prijs. Om hiervoor in aanmerking te komen stuurt u een e-mail naar events@optitrade.nl met daarin uw naam, kleine motivatie, schoolinstelling en leerbedrijf. Het aantal kaarten voor deze actie is beperkt, dus wees er snel bij”, benadrukt Pim. De Optitrade Audiologie Marathon is een belangrijk item in de agenda van Nederlandse audiciens en ook Vlaamse audiologen weten inmiddels het evenement te vinden. “Deze editie wil je niet missen! Alleen al vanwege de heerlijke Bossche Bollen die rijkelijk geserveerd worden.” Ga voormeer informatie en tickets naar:www.optitrade.nl/audiologiemarathon. Event De vorige editie van de Audiologie Marathon werd eveneens in 's-Hertogenbosch georganiseerd

Waarom audiciens vertrouwen hebben in ipn als softwareleverancier: ✔ AkuWinOffice bootst op ideale wijze de workflow in de hoorbranche na. ✔ Het service- en supportteam van ipn beantwoordt alle vragen betrouwbaar en met veel motivatie. ✔ AkuWinOffice voldoet aan alle eisen voor hoortoestelsoftware in Nederland. Neem contact op via info@ipn24.com www.akuwinoffice.nl AkuWinOffice - met meer overzicht naar succes. AkuWinOffice – Meer dan software! Software GmbH hoordetail V a k t i j d s c h r i f t v o o r d e t o t a l e h o o r b r a n c h e Uw zaak kosteloos in de spotlightS? MELD U DAN NU AAN VOOR ONZE VASTE RUBRIEK: AUDICIEN IN BEELD STUUR EEN MAIL NAAR C.SWAGTEN@GPMEDIA.NL EN WIE WEET STAAT U IN DE VOLGENDE UITGAVE VAN HOORDETAIL! Uitgave 1 2023

HOORDETAIL NR 1 2023 9 Nieuwe app MONITOREN De app zorgt ook voor rust bij familie, verzorgers en vrienden. Dit dankzij de mogelijkheid om op afstand het hoortoestel van de gebruiker te volgen en bij te sturen als dat nodig is. De omgeving is er op deze manier zeker van dat de gebruiker altijd optimaal hoort en wordt ondersteund. Vooral voor mantelzorgers is de app een uitkomst. Ze kunnen op afstand zien hoe het met de gebruiker gaat en dat kan rust hen geven. MOEITELOOS MET ELKAAR VERBONDEN De app is eenvoudig te gebruiken en beschikbaar voor zowel Android- als iOS-toestellen. Gebruikers kiezen in hun eigen app met welke personen ze data willen delen en bepalen ook zelf welke informatie er gedeeld wordt. Mantelzorgers of zorgprofessionals kunnen gegevens van meerdere gebruikers in dezelfde app monitoren. Starkey staat bekend om zijn innovatieve technologieën en Hear Share is daar geen uitzondering op. De app is ontwikkeld met de laatste technologieën en beschikt over veel handige functies zoals real-time monitoring, geavanceerde aanpassingsmogelijkheden en gezamenlijke beheerfuncties. Hear Share is een must-have voor hoortoesteldragers en hun omgeving. De app biedt de oplossing voor betere communicatie en een zelfstandiger leven. Daarmee blijft Starkey zich inzetten om de levenskwaliteit van mensen met gehoorproblemen te verbeteren. Meer informatie: Starkey Hearing Technologies Benelux Tel +31 (0)55-360 2111 www.starkey.nl De Hear Share-app van Starkey zorgt voor verbeterde communicatie tussen dragers van een hoortoestel en hun omgeving. Dankzij de app kunnen gebruikers zo lang mogelijk zelfstandig blijven en hebben ze meer controle over hun hoorbeleving. Ze kunnen namelijk data - zoals fysieke activiteiten, hoortoestelgebruik of sociale interactie - delen. Met als gevolg betere communicatie en deelname aan alledaagse activiteiten. Bij te weinige fysieke activiteiten kan de app bijvoorbeeld voorstellen om een wandeling te maken. STARKEY HEEFT DE NIEUWE APP HEAR SHARE GELANCEERD. DEZE WAS EERDER BEKEND ONDER DE NAAM THRIVE CARE. DE APP IS ER VOOR MENSEN MET EEN HOORTOESTEL ÉN HUN FAMILIE, VERZORGERS EN VRIENDEN. THRIVE CARE WORDT HEAR SHARE

HOORDETAIL NR 1 2023 10 Groot interview Wie de website en socials van Hoordetail volgt, heeft vast de foto voorbij zien komen dat Arthur trots de hand schudt van zijn nieuwe zakenpartner Erik. Een welkome aanvulling voor het team van HoorPartners, dat druk bezig is om een passend afscheid voor te bereiden voor de oprichters Joost Verbeek en Marten den Ouden, die van hun pensioen gaan genieten. Samen met goede bekende Erik gaat HoorPartners weer op volle sterkte aan de slag met mooie plannen voor de toekomst van het bedrijf. “Het aanstaande pensioen van de mede-eigenaars én oprichters gaf natuurlijk de aanleiding om op zoek te gaan naar versterking van het managementteam. We zochten naar een onafhankelijke speler mét kennis van de branche”, vertelt Arthur over zijn zoektocht. “Maar vooral naar iemand die past bij het DNA van ons bedrijf. Er zijn meerdere namen de revue gepasseerd, maar we vonden in Erik de perfecte kandidaat.” OP ZOEK NAAR STRATEGISCH MANAGEMENTKRACHT Arthur en Erik kennen elkaar al heel wat jaren. Vrolijk halen ze herinneringen op uit de tijd dat ze samen bij GN ReSound werkten, waar Erik als General Manager veel te maken had met Salesmanager Arthur. “We hebben daar ruim twaalf jaar samengewerkt”, verduidelijkt Arthur. HOORPARTNERS MET ERIK KNIPSCHEER KLAAR OM NIEUWE KANSEN TE BENUTTEN DE AUDIOLOGIEBRANCHE KENT NAAST KETENBEDRIJVEN EN ZELFSTANDIGEN OOK HOORPARTNERS; EEN UNIEK CONCEPT IN DE HOORBRANCHE DAT VOORAL BEKEND IS VAN DE SHOP-IN-SHOPFORMULE IN DE OPTIEK. MAAR HOORPARTNERS IS MEER DAN DAT. HET AUDICIENSBEDRIJF, DAT AL RUIM TWINTIG JAAR AUDICIENS KOPPELT AAN OPTIEKZAKEN DIE DE COMBINATIE MET HET HOREN ZOEKEN, HEEFT OOK EIGEN HOORZORGWINKELS EN BIEDT AUDICIENS ZELFS DE MOGELIJKHEID OM VENNOOT TE WORDEN. NU IS HET TIJD VOOR EEN VOLGENDE STAP, MEDE VORMGEGEVEN DOOR NIEUWE AANDEELHOUDER ERIK KNIPSCHEER. ERIK EN ARTHUR SCHUURMANS, SINDS VIJF JAAR MEDE-EIGENAAR, VERTELLEN ONS ALLES OVER DE NIEUWE SAMENWERKING EN HET BIJZONDERE DNA VAN HOORPARTNERS. “Dan weet je echt wel wat je aan elkaar hebt en hoe we tegen bepaalde zaken aankijken. Dat hij een goede match was met HoorPartners, bleek al snel uit onze gesprekken. We zochten iemand met strategisch inzicht en die hebben we met Erik zeker gevonden. Hij heeft kennis van zakendoen en weet hoe hij conceptuele ideeën concreet op papier moet zetten. Hij neemt alle informatie snel tot zich, draagt ideeën aan en neemt direct verantwoordelijkheid binnen de organisatie.” Erik geeft aan zich nu al thuis te voelen bij HoorPartners en is blij om opnieuw met Arthur een team te vormen. “Ik wist waar ik aan zou beginnen omdat ik de organisatie al aardig ken. Onderdeel uitmaken van deze mooie organisatie, waarvan ik de mensen goed ken, sprak mij direct aan. Het voelt voor mij alsof ik in een warm bad terecht ben gekomen.” PICKNICKSESSIES Arthur en Erik refereren regelmatig aan het sterke DNA van HoorPartners. We vragen hen om de kernwaarden van de organisatie onder woorden te brengen. Arthur neemt het woord: “We beschrijven het werk van onze audiciens het liefst aan de hand van vier pilaren: werk met passie, zet de behoefte van de klant centraal, luister naar je klant én je collega en ten slotte: bied professionele oplossingen voor de individuele behoeftes. We hechten er veel waarde aan dat onze audiciens elke dag met plezier aan het werk gaan, maar verwachten ook dat ze verder kijken dan het afwerken van de algemene vragenlijst. Ook vinden we het belangrijk dat de collega’s onderling van elkaar blijven leren. Dat moedigen we aan met ons maandelijkse rayonoverleg, waarin de audiciens de kans krijgen om hun gedachten met ons én met de rest van de audiciens te wisselen. Daarnaast hebben we twee regiocoaches, Mariëlle Oude Kamphuis en medeeigenaar Marc van den Oetelaar, die het land doorrijden om met de professionals te klankborden. Ten slotte hebben we elke zomer een gezellige picknicksessie, die zijn oorsprong vindt in de coronatijd en we elkaar noodgedwongen in de buitenlucht moesten opzoeken. Dat is een succes gebleken en we hebben het er gewoon in gehouden.” Arthur Schuurmans (links) en Erik Knipscheer (rechts)

HOORDETAIL NR 1 2023 11 We hopen daarom ook de komende jaren te kunnen groeien in het aantal locaties om aan die vraag te voldoen. Zo openden we onlangs een nieuwe locatie bij Stokvis & Stokvis in Mill. Tegelijkertijd vinden we het belangrijk om onze diensten te blijven verbeteren. Zo hebben we vorig jaar onze website al vernieuwd en beschikken we nu over een digitale audicien om de klant van HoorPartners hulp op afstand aan te kunnen bieden. Ook daarin groeien we als bedrijf.” HOORPARTNERS HEEFT UNIEKE BEDRIJFSCULTUUR, WAARBIJ DE LIJNTJES KORT ZIJN EN WAAR DE MENSEN EEN GROOT HART VOOR AUDIOLOGIE HEBBEN FLEXIBELE EN ZELFSTANDIGE AUDICIENS HoorPartners richt zich met hun shop-in-shopconcept op het samenwerken met optiekwinkels uit het hogere segment, waarbij de audicien in dienst staat van de optiekondernemer, maar er ook veel vrijheid is. “We zijn een partner van de optiekondernemer om hun winkel te voorzien van hoorzorg. Onze audiciens vormen dus een onderdeel van de optiekwinkel en zullen zich dan ook aan moeten passen aan de locatie waar hij of zij op dat moment werkt. Zo kun je bij één van onze collega’s goed zien bij welke winkel hij die dag gewerkt heeft”, vertelt Arthur lachend. “De ene keer is hij netjes gekleed in een pantalon en een keurig overhemd, de andere keer draagt hij een spijkerbroek onder een bloemetjesoverhemd. Die afwisseling maakt het werken voor HoorPartners zo leuk. Wel wordt er van je verwacht dat je een hoge mate van zelfstandigheid hebt. De opticien heeft vaak weinig kaas gegeten van audiologie en vertrouwt volledig op jouw expertise. Jij trekt op audiologisch gebied de kar, uit naam van de optiekwinkel. Maar binnen zijn expertise heeft de audicien de mogelijkheid om als het ware zijn eigen winkel te runnen.” Om het bedrijf nog beter te leren kennen, rijdt Erik door Nederland om de audiciens van HoorPartners te bezoeken. Hij deelt zijn bevindingen: “Ik ga langs de audiciens om te horen hoe ze te werk gaan en waarom ze juist voor deze formule kiezen. Wat ik vooral hoor is dat ze de mate van zelfstandigheid waarderen, maar met stip staat op één dat ze de tijd kunnen nemen voor hun klanten om tot de beste hooroplossing te komen. Ze krijgen de vrijheid om alle opties door te nemen en om rustig alles uit te leggen. Alleen op die manier komen ze tot succesverhalen, die zoveel voldoening geven in het audiciensvak.” NIEUWE IDEEËN CONCRETISEREN Met Erik aan boord wil HoorPartners de komende jaren inzetten op het professionaliseren van hun diensten om uiteindelijk ook in het aantal vestigingen te kunnen groeien. Maar wel op een natuurlijke manier, zonder aan het fundament van HoorPartners te tornen. “Ik ga vanuit mijn kennis en ervaring proberen bij te dragen aan de toekomst van dit mooie bedrijf”, stelt Erik. “Ik heb zelf geen audiologische achtergrond, waardoor ik met een andere bril naar de organisatie kijk. Wat ik zie? Een unieke bedrijfscultuur, waarbij de lijntjes kort zijn en waar de mensen een groot hart voor audiologie hebben. Ik ben er al achter gekomen dat dat een belangrijke reden is voor audiciens om te komen werken bij HoorPartners. Vanuit deze goede basis willen we organisch groeien om zo ook in de toekomst klaar te kunnen blijven staan voor de slechthorende Nederlander.” Arthur knikt instemmend en vult zijn partner aan: “We hebben al veel bereikt met HoorPartners en daar zijn we trots op. Veel mensen kennen HoorPartners, maar hebben vaak niet de gaten hoeveel vestigingen we hebben. Niet op elke gevel staat HoorPartners vermeld, maar we zitten verspreid over maar liefst veertig vestigingen. Ondertussen staan optiekwinkels aan onze deur te rammelen voor audiciens. Stokvis & Stokvis Mill is de nieuwste vestiging waar een audicien van HoorPartners plaatsneemt CREATIEF ONDERNEMEN EN VOORUITDENKEN “Erik noemt het misschien terloops, maar juist het feit dat hij geen audicien is vind ik een belangrijk punt”, gaat Arthur verder. “HoorPartners is opgericht door audiciens. Dat is natuurlijk een prachtige basis, maar het is ook goed om nu iemand in het team te hebben die wat verder van het vak af staat. Erik kan met zijn managementervaring onze horizon verbreden, dat brengt ook weer nieuwe inzichten met zich mee. Die hebben we nodig om scherp te blijven en om in te kunnen springen op de vele uitdagingen in onze markt. We hebben te maken met een aantal lastige factoren, die veel vragen van ons en onze audiciens. Dat vraagt om creatief ondernemerschap en vooruitdenken, maar daarin liggen juist ook weer nieuwe kansen voor ons. Samen met Erik hopen we daarin nieuwe stappen te zetten en HoorPartners naar een hoger niveau te tillen”, besluit Arthur. Meer informatie over HoorPartners op www.hoorpartners.nl.

HOORDETAIL NR 1 2023 13 ADRIAAN WOLTER, EIGENAAR VAN EEN WINKELCOMBINATIE, DEELT ALS ERVAREN AUDICIEN ZIJN VISIE OVER BELANGRIJKE TOPICS IN DE HOORBRANCHE. ALS JE AL WAT LANGER IN VAK ZIT, JE ENKELE KLANTEN AL JAREN BEDIENT EN INMIDDELS BIJ DE DERDE SET HOORTOESTELLEN AANBELAND BENT, DAN KRIJG JE REGELMATIG DE VRAAG; ‘WAT DOE IK MET MIJN OUDE HOORTOESTELLEN?’ WAAR ZAL IK BEGINNEN? ER SCHUILT NAMELIJK EEN HELE WERELD ACHTER DE MOGELIJKHEDEN VOOR OUDE HOORTOESTELLEN, WAAR DE MEESTE KLANTEN GEEN IDEE VAN HEBBEN. Regelmatig wordt verteld dat de ‘oude’ hoortoestellen beter bewaard kunnen worden indien het nieuwere model gerepareerd moet worden. Dan heb je altijd een back-upsetje. Maar dit is vaak niet nodig; de audicien kan een hoortoestel te leen kan aanbieden. Ook krijgen we vaak de vraag of ze nog ingewisseld of doorverkocht kunnen worden. Hiervoor geldt strikte regelgeving, omdat het een medical device betreft. Het wordt namelijk op de huid en in het oor gedragen. Vaak komt het toch neer op het afschrijven van de hoortoestellen, de garantie is namelijk vaak al verstreken en ze zullen in veel gevallen niet meer gerepareerd kunnen worden. En dan hebben we het nog niet gehad over de vele software-updates tegenwoordig, die op verouderde chips niet meer haalbaar zijn. Maar toch zijn er kansen voor ‘oude hoortoestellen’. Ik zamel ze in en bewaar ze voor goede doelen. Op deze manier probeer ik ze een tweede leven te geven. Er zijn op deze aarde minder bedeelde mensen die wij fantastisch kunnen helpen. Neem bijvoorbeeld de stichting Eardrop, die zich sinds 1983 belangeloos inzet voor dove en slechthorende kinderen in Kenia en Ethiopië. Of de Starkey Hearing Foundation, die sinds 1984 met het doel ‘So the World May Hear’ dient en actief is in meer dan honderd landen. Om al één persoon een beter gehoor te schenken met behulp van hoortoestellen is al een grote winst. Het kan de toekomst van deze persoon drastisch veranderen. Los van het schenken aan deze goede doelen, ben ik ook trots op mijn eigen medewerker Sylvia de WitPoortvliet, die samen met haar man Gerrit het initiatief nam om op vakantie zich ook in te zetten voor slechthorende kinderen in Indonesië. Voordat ze op reis gingen, inventariseerden ze bij stichting Kolewa wat de slechthorende kinderen aldaar nodig hadden. Met negentig hoortoestellen op zak, en nog vele andere hulpmiddelen die ze daar goed konden gebruiken, gingen ze op reis. De hoortoestellen werden hartelijk ontvangen in het opvanghuis in Denpensar, op Bali. Dat was een feestje; de vriendelijkheid en dankbaarheid is bij Sylvia en Gerrit ontzettend bijgebleven. Ze vonden het bijzonder om een kijkje te nemen bij deze mooie stichting en waren zo blij dat ze de mogelijkheid hadden om een klein steentje bij te dragen aan een betere toekomst voor deze kinderen. Een tweede leven van een hoortoestel kan een nieuw leven betekenen voor een slechthorende ergens anders op deze planeet. Adriaan Wolter Eigenaar Enginears & Engineyes TWEEDE LEVEN Adriaan Wolter COLUMN

HOORDETAIL NR 1 2023 14 Event AUDICIENSCONGRES VERANDERT DIT JAAR IN 'DE HOORZORGBEURS' “Op verzoek van de audiciens is er dit jaar voor een andere opzet gekozen, namelijk die van een HoorzorgBeurs”, zo meldt AudiDakt. “De beursvloer gaat een veel grotere rol vervullen, en in de stands vind je een breder aanbod. Er zijn verschillende interessante expertsessies waar je uit kan kiezen, en dit keer is er géén plenair gedeelte. Uiteraard blijft het wel dé plek om recente kennis op te doen en elkaar te ontmoeten. Graag zien we elkaar in juni." Meer informatie over de HoorzorgBeurs volgt snel. Hou daarvoor de website www.audidakt.nl in de gaten! SAVE THE DATE! OP ZATERDAG 3 ENMAANDAG 5 JUNI VINDT OPNIEUW HET WELBEKENDE HET AUDICIENSCONGRES PLAATS, MAAR DIT KEER IN EEN ANDERE VORM EN OP EEN ANDERE LOCATIE. DIT JAAR REIZEN WE NIET AF NAAR EDE, MAAR NAAR DE EVENEMENTENHAL GORINCHEM. BIJ DEZE NIEUWE OPZET HOORT VOLGENS ORGANISATOR AUDIDAKT OOK EEN NIEUWE NAAM: DE HOORZORGBEURS. Het laatste Audicienscongres vond plaats in september 2021 in Hotel de Reehorst in Ede (foto via AudiDakt) De colleges zijn onderverdeeld in de niveaus ‘Basic’ en ‘Advanced’. Dit betekent dat iedereen, van stagiaires tot ervaren vakmensen, de kans krijgt om nieuwe dingen te leren middels het digitale congres. “Voorzitter Beate Gromke: “Ik ben verheugd dat we de EUHA-voorjaarsconferentie dit jaar voor het eerst in het Engels kunnen presenteren. Op deze manier kan het internationale publiek op de hoogte worden gehouden van de laatste ontwikkelingen in de hoorzorgindustrie!” LEZINGEN VAN GERENOMMEERDE NAMEN Digital EUHA Spring Conference biedt presentaties op het gebied van volksgezondheidsbeleid, onderzoek, praktijktoepassing en communicatie. DIGITAAL CONGRES EUHA NU OOK IN HET ENGELS TE VOLGEN OP 31MAART 2023 VINDT DE DIGITAL EUHA SPRINGCONFERENCE 2023 PLAATS. HET ONLINE EVENT, EEN VARIANT VAN HET GELIJKNAMIGE EUROPESE CONGRES IN HANNOVER EN NEURENBERG, STAAT GARANT VOOR EEN MIX VAN ACTUELE EN SPECIALISTISCHE KENNIS. VOOR HET EERST HEEFT DE VOORJAARSCONFERENTIE EEN INTERNATIONALE FOCUS, WAT BETEKENT DAT DE LEZINGEN VERTAALD EN GEPRESENTEERD WORDEN IN HET DUITS ÉN ENGELS. HET DIGITALE EVENT GAAT OP 31 MAART 2023 OM 9.00 UUR VAN START, INCLUSIEF EXCLUSIEVE LIVE CHATS MET DE SPREKERS. Naast het technisch of wetenschappelijk lezingenprogramma biedt de EUHA een speciaal programma van de fabrikanten. Actuele ontwikkelingen in de hoortoestellenindustrie op de markt, de nieuwste technologieën en innovaties worden hier gepresenteerd. Op het evenement zullen gerenommeerde docenten aanwezig zijn om te spreken over een breed scala aan onderwerpen dat raakt met het gehoor, hoortoestellen en alles wat daarbij komt kijken. Live chats met de sprekers worden alleen op 31 maart, gedurende het digitale evenement, worden aangeboden. De colleges zijn dan online beschikbaar tot en met 31 mei 2023. Ga voor meer informatie over het programma en de abstracts naar www.euha.org.

HOOREXPERT ZET ZICHZELF OPNIEUW OP DE KAART ALS SPECIALIST IN HOOROPLOSSINGEN WAAR HET IN 2006 ALLEMAAL BEGON ALS EEN GROOTHANDEL, IS HOOREXPERT INMIDDELS UITGEGROEID TOT EEN PARTNER VOOR DE AUDICIEN ÉN DE SLECHTHORENDE ALS HET GAAT OM HOORHULPMIDDELEN VOOR THUIS, OP HET WERK OF IN DE PUBLIEKE RUIMTE. NA DE FLINKE STAPPEN DIE HET BEDRIJF DE AFGELOPEN JAREN ZETTE EN DE NIEUWE DOELGROEPEN DIE HET AANBOORDE, WAS HET VOLGENS DIRECTEUR PER GISOLF TIJD OM HOOREXPERT ALS BEDRIJF OPNIEUW ONDER DE LOEP TE NEMEN. HET RESULTAAT: EEN UITGEKIENDE MARKETINGMIX, WAARONDER EEN NIEUW LOGO, EEN OPGEFRISTE HUISSTIJL EN EEN WEBSITE DIE NOG OVERZICHTELIJKER IS. WAT VOORAL OPVALT IS DAT ALLE ONDERDELEN VAN DE ORGANISATIE (I.E. HOOREXPERT, AUDIOROPA EN HEARSOLUTIONS) NU ONDER ÉÉN TOCH AL VEELZEGGENDE BEDRIJFSNAAM VALLEN: HOOREXPERT. WAT ZIT ER ACHTER DIE NAAM? Interview Lees verder op de volgende pagina ► HOORDETAIL NR 1 2023 15

HOORDETAIL NR 1 2023 16 Interview Hoorhulpmiddelen en wek- en waarschuwingssystemen zijn zeker niet nieuw, maar aanvullende hooroplossingen náást de hoortoestellen raken nog wel eens ondergesneeuwd, mede doordat er zoveel mogelijkheden zijn. Daarnaast heeft de audicien vaak te maken met een overvolle agenda, waardoor er weinig tijd overblijft om hoorhulpmiddelen, werkplekaanpassingen of toegankelijkheid te bespreken met de klant. Dat is precies het punt waar Hoorexpert om de hoek komt kijken. “Het is goed om te zien dat de aandacht voor hooroplossingen de afgelopen jaren gegroeid is, zowel bij de audicien als de eindgebruiker”, vertelt Per. “Tegelijkertijd is het voor hoorzorgprofessionals nagenoeg onmogelijk om op de hoogte te blijven van álle mogelijkheden en technische kennis van deze hoorhulpmiddelen en dus een passend advies te geven. Daarin kunnen wij nou juist van dienst zijn.” SAMENWERKEN MET HOORZORGPROFESSIONALS Hoorexpert treedt al jaren op als het verlengstuk van de audicien als het gaat om oplossingen voor mensen die tegen diverse hooruitdagingen aanlopen. Er zijn legio, vaak relatief eenvoudige, hulpmiddelen die hen net dat extra steuntje in de rug geven in de meest diverse situaties voor een verbeterde onafhankelijkheid en luistercomfort. Hoorexpert beschikt dus over een brede productcatalogus, maar beseft ook dat eindgebruikers – die vaak al overspoeld worden door informatie over het hoortoestel – soms door de bomen het bos niet meer zien. “Daarom zoeken we de samenwerking op met de hoorzorgprofessional om hen de juiste tools te geven om het onderwerp bespreekbaar te maken bij een consult. Vervolgens kunnen ze hun klanten naar ons doorverwijzen, waarna wij uitgebreid de opties kunnen bekijken. Dat scheelt de audicien waardevolle tijd met de klant.” MEER EENHEID UITSTRALEN Hoorexpert bestaat feitelijk uit drie verschillende entiteiten, te weten: een groothandel c.q. distributeur, een detailhandel met levering aan eindgebruikers in samenwerking met audiciens en zorgverzekeraars, als ook (maatwerk)oplossingen in werkplekaanpassingen en toegankelijkheid. Dit is met de jaren als zodanig onder drie namen in de markt gebracht: Hoorexpert, HearSolutions en AUDIOropa. Omdat dit soms verwarrend bleek te zijn, heeft Per zich het afgelopen jaar samen met zijn nieuwe marketingspecialist Hannah Salt gebogen over een plan om de diensten van Hoorexpert overzichtelijker te maken voor alle partijen die daar baat bij hebben. Na grondig intern en extern onderzoek is besloten om vanaf nu in de externe communicatie verder te gaan onder één naam: Hoorexpert. “Alle drie de organisaties dienen uiteindelijk hetzelfde doel: de juiste hooroplossingen leveren voor mensen met een gehoorbeperking”, verduidelijkt Per. “We bewandelen weliswaar verschillende wegen om dit voor elkaar te krijgen – via de audicien, direct aan de consument of aan zakelijke klanten zoals theaters en bedrijven die geïnteresseerd zijn in werkplekaanpassingen of verbeterde toegankelijkheid – maar ze kunnen vanaf nu allemaal terecht bij één organisatie: Hoorexpert, een bedrijfsnaam die eigenlijk al allesomvattend is. De naam HearSolutions zal alleen nog achter de schermen gebruikt worden voor de administratie en de activiteiten voor AUDIOropa gaan ook gewoon door, maar dan onder de Hoorexpert-vlag. Kortom: intern zullen we de diensten onderscheiden, maar extern geldt vanaf nu één bedrijfsnaam.” Het team van Hoorexpert in Leerdam

HOORDETAIL NR 1 2023 17 HOOREXPERT IN EEN NIEUW JASJE Naast de herstructurering van Hoorexpert, ondergaat het bedrijf ook een kleine metamorfose middels een nieuw logo en een gemoderniseerde huisstijl, die as we speak wordt doorgevoerd in alle communicatiemiddelen. “Het zal niet iedereen opgevallen zijn, maar in het voormalige logo is mijn naam ingekaderd in een blauw vlak”, aldus Per. “Het idee hierachter was om mijn onafhankelijkheid binnen de branche aan te tonen. Inmiddels zijn we zeventien jaar verder en hebben we als organisatie een mooie groei doorgemaakt. Met het oog op de toekomst was het mijn wens om mijn naam niet langer uit te lichten. We doen het immers als team met diverse gespecialiseerde medewerkers, het draait al lang niet meer alleen om mij. Daarnaast wilden we de uitstraling van Hoorexpert in alle uitingsvormen moderniseren en professionaliseren, met een frisse, maar toch herkenbare huisstijl.” Prominent aanwezig in de vernieuwde marketinguitingen is de slogan: ‘Hoorexpert ontzorgt’. Per licht de slagzin toe: “We zien het als onze taak als expert in hoorhulpmiddelen om een begeleidende rol aan te nemen. We ontzorgen de audicien door hen enerzijds de juiste tools aan te bieden om de verschillende oplossingen onder de aandacht te brengen en daarbij zo vroeg mogelijk in het proces het klantcontact over te nemen. Daarna het ontzorgen van de eindgebruiker door hun behoeftes te achterhalen en op basis van die informatie hen te adviseren en te begeleiden in de aankoop en declaratie richting de zorgverzekeraar.” DRIE HANDIGE PORTALS OP DE WEBSITE We vragen aan Per wat er nu concreet gaat veranderen voor de klanten van Hoorexpert. “Eigenlijk niet zo heel veel. Althans, ze kunnen nog steeds dezelfde service van ons verwachten, maar dan allemaal net wat eenvoudiger en efficiënter georganiseerd. Zo zal de website straks overzichtelijker ingedeeld zijn met drie portalen: een consumentenportaal met informatie over onze producten en diensten, een portaal voor alle handige diensten en informatie voor (hoorzorg)professionals en een portaal genaamd ‘Hoorexpert Zakelijk’ met informatie over producten, projecten en diensten die betrekking hebben op inclusie en toegankelijkheid. Bij dit laatste kun je denken aan werkplekaanpassingen en oplossingen voor slechthorenden in publieke ruimtes.” “Naast de vernieuwde website, kunnen audiciens vanaf nu tevens een beroep doen op ons nieuwe marketingmateriaal, speciaal ontwikkeld met zowel de eindgebruiker als de zorgprofessional in gedachten”, verduidelijkt Per. “Externe marketing zal tevens meer op de beleving inspelen in plaats van sec de productspecificaties communiceren. Dit zal de klant meer aanspreken. Verder zullen we dit jaar overgaan op nieuwe software, waarbij zowel de groothandelsfunctie van Hoorexpert, alsook de functie van HearSolutions voor het verwerken en behandelen van zorgverzekeringsaanvragen in samenwerking met de audiciens, nóg efficiënter en professioneler kan worden ingericht.” UITDAGINGEN TROTSEREN DOOR SAMEN TE WERKEN Het mag duidelijk zijn dat Hoorexpert druk bezig is met de toekomst. Het bedrijf zoekt daarbij ook steeds meer de samenwerking in de branche en daarbuiten. “Niet alleen met audiciens, maar ook met zorgverzekeraars, leveranciers, overkoepelende organisaties en collega’s intern. Ik ben van mening dat we alleen met goede samenwerkingen de beste resultaten en dus de beste hoorzorg kunnen leveren aan de consument. Net als iedereen in onze branche worden we geconfronteerd met nieuwe uitdagingen. HOOREXPERT ONTZORGT! De vergrijzing, personeelstekorten, stijgende kosten, marges die onder druk staan, nieuwe technologieën, groter aanbod van merken, marktontwikkelingen, (achterblijvende) regelgeving, etc. Ook hierbij spelen goede samenwerkingen een belangrijke rol. Bijvoorbeeld, op audiologisch vlak, werken we via GAIN samen met alle andere leveranciers over de héle hoorzorgketen. De ontwikkeling van de Hoorkaart is een mooi voorbeeld van hoe we onze krachten kunnen bundelen om onze kennis en expertise beschikbaar te maken voor iedereen. Maak gebruik van elkaars kwaliteiten en kennis om de juiste hoorzorg te kunnen bieden aan en voor mensen met een hoorbeperking; dat is de gedachte waarmee ik Hoorexpert zeventien jaar geleden startte. Ik ben van mening dat we alleen middels deze goede samenwerkingen de beste resultaten en dus de beste service kunnen leveren aan de consument. Wij zullen er in ieder geval keihard aan werken om klaar te zijn voor de toekomst, de best mogelijke hoorzorg te blijven bieden en ons motto waar te blijven maken: Hoorexpert ontzorgt!” Meer informatie: Hoorexpert Tel. +31 (0)345-632393 www.hoorexpert.nl Per Gisolf

HOORDETAIL NR 1 2023 18 OPTIMAAL GENIETEN VAN IHO-HOORTOESTELLEN MET EARSLEEVE AUDIDAKT PRESENTEERT HOOFDLIJNEN MEERJARENPLAN In combinatie met de smartphone is een hoortoestel een draadloze hoofdtelefoon voor het streamen van gesprekken of je favoriete muziek en hoortoestel in één. Voor een perfecte pasvorm in het oor en voor de ultieme hoorervaring, produceert het Duitse Dreve sinds kort het individueel aangepaste oorstukje EARsleeve voor universele IHO-hoorsystemen. Het oorstukje biedt goede grip in het oor zonder weg te glijden. Bovendien benut het het volledige potentieel van de technologie dankzij de exacte, anatomische pasvorm. Fluctuaties in volume of versterking worden onderschept en feedback wordt vermeden. Voor optimaal draagcomfort biedt Dreve hard, zacht of warmtegevoelig materiaal aan, afhankelijk van de wens van de klant. EENVOUDIG ONLINE BESTELLEN EARsleeve is al beschikbaar voor veel van de best verkopende hoortoestellen en er volgen er nog meer, zo laat Dreve weten. De oorstukjes kunnen eenvoudig online worden geconfigureerd op smartorder.dreve.de en direct vanuit Duitsland worden besteld. Momenteel hoeft men niet lang te wachten op het maatwerk: in het grote otoplastische laboratorium in Unna bedragen de productietijden momenteel slechts ongeveer drie tot vijf werkdagen. Meer informatie: Dreve Otoplastik GmbH Tel. +49 (0)2303 88070 | future.dreve.com “Het was een inspirerende sessie, met brede input vanuit de gehele branche”, meldt AuDidakt op haar LinkedIn-pagina. “We willen de tweehonderd audiciens die hun mening hebben gegeven en onze relaties die hun input hebben geleverd tijdens de brainstormsessie hartelijk danken voor de geleverde input.” HOOFDLIJNEN GEPUBLICEERD Online deelt het AuDidakt-bestuur de hoofdlijnen van het meerjarenplan dat zal worden uitgewerkt in concrete scholingsactiviteiten. In een beknopte tijdlijn geeft AuDidakt aan dat 2023 onder andere in het teken staat van de vernieuwde versie van het Audicienscongres en casuïstiekbesprekingen in de regio. In 2024 zal de stichting zich bezighouden met het opnieuw vormgeven van nascholing en het verder uitwerken van specialisaties. Het is dan de planning om in 2025 specialisaties aan te bieden. BIJNA ONZICHTBARE IHO-TOESTELLEN OF HOORSYSTEMEN DIE ZIJN UITGEVOERD ALS COOLE OORDOPJES ZIJN ERG TRENDY. ZE WORDEN NIET LANGER ALLEEN GEBRUIKT OM GEHOORVERLIES TE COMPENSEREN, STELT DREVE, FABRIKANT VAN MAATWERK OORSTUKJES. “HOORTOESTELLEN ZIJN TEGENWOORDIG ZOVEEL MEER DAN DAT; HET ZIJN MODERNE MULTIMEDIAGADGETS.” AUDIDAKT, DE STICHTING DIE ZICH INZET VOOR BIJ- EN NASCHOLING VOOR AUDICIENS, HEEFT EIND 2022 EEN BRAINSTORMSESSIE GEHOUDEN MET DIVERSE PARTIJEN UIT ONZE BRANCHE OM TE KIJKEN WAAR DE SCHOLINGSORGANISATIE NAARTOE WIL DE KOMENDE DRIE TOT VIJF JAAR. Wilt u weten waar AuDidakt de komende jaren mee aan de slag gaat? Neem dan contact op met de organisatie om de hoofdlijnen van het meerjarenplan in te zien. Kijk voor meer informatie en contact op www.audidakt.nl. Kort nieuws

Scholing HOORDETAIL NR 1 2023 19 THIJS THIELEMANS RICHT NIEUW PLATFORM OP VOOR SCHOLING: AUDICATE om meerdere doelgroepen aan te kunnen spreken en daarbovenop kwamen aanvragen vanuit grotere audiciensbedrijven om groepen audiciens te scholen. Ondertussen was ik steeds meer tijd kwijt aan het maken en geven van trainingen, om het nog maar niet te hebben over de administratie die erbij kwam kijken. Daarom heb ik besloten om dit onderdeel los te trekken van het Hoortoestel Advies Centrum en het trainingsonderdeel een eigen platform te geven, met een eigen naam: AudiCate.” OVERZICHTELIJKER EN EENVOUDIGER Met de lancering van AudiCate maakt Thijs het niet alleen voor zichzelf makkelijker, maar ook voor de professionals. Waar de trainingen op de website van het Hoortoestel Advies Centrum volgens Thijs een beetje verstopt waren, krijgen ze op AudiCate.nl een eigen podium. De trainingen worden overzichtelijk weergegeven op basis van de doelgroep: audicien, audiologieassistent, audioloog en doktersassistent. Trainingen die niet per se in één hokje te plaatsen zijn, vinden we onder het tabblad ‘overig’. Ook staan er verwijzingen naar de trainingen van Thijs die op andere platforms beschikbaar zijn, zoals de e-learning op Audiwijzer en de Tri-Training in samenwerking met Second Opinion Hoortoestellen. “Bij elke training staat duidelijk beschreven wat de inhoud is en wat de leerdoelen zijn. Ook vind je er alle informatie over de kosten, de data van de online of live trainingen en het aantal te behalen StAr- of SEMH-punten. Een groot voordeel is dat mensen mij geen mail meer hoeven te sturen om zich aan te melden, nu ga je met één klik op de knop naar het online aanmeldformulier.” “Het aanbod van de trainingen is dus niet veranderd, maar het organiseren ervan is gemakkelijker en efficiënter geworden”, vat Thijs kort samen. “AudiCate biedt meer structuur, gemak en een goede basis om het trainingsaanbod weer te geven. En wellicht zelfs om het verder uit te breiden voor meerdere doelgroepen, als die vraag er is”, besluit Thijs. Meer weten over de trainingen van AudiCate? Kijk dan op www.audicate.nl. Vanuit zijn werk voor het Hoortoestel Advies Centrum is Thijs dagelijks bezig met hoortoestellen. Als audioloog met gedegen kennis van de laatste ontwikkelingen in de hoortoesteltechnologie heeft hij zich gespecialiseerd in het finetunen van hooroplossingen. Hij deed er onderzoek naar, publiceerde erover en besloot zijn kennis te delen met audiciens middels een StAr-geaccrediteerde training over het finetunen van hoortoestellen. “Ik koos een datum, stuurde er een mailtje uit en zou wel zien wie er geïnteresseerd in was. Nou, die training zat binnen een uur vol”, blikt Thijs terug. “Na wat te hebben rondgevraagd bleek er een grote behoefte te zijn aan merkonafhankelijke trainingen.” GROEIENDE VRAAG NAAR SCHOLING In de coronaperiode leek het bereik van Thijs’ trainingen, die ook online georganiseerd kunnen worden, alleen maar te groeien. “Hoewel ik de voorkeur geef aan de interactie tijdens een live bijeenkomst, is het natuurlijk ook prima online te doen. En daar werd in de coronatijd volop gebruik van gemaakt. Ik ontwikkelde meerdere trainingen en zag naast audiciens ook steeds meer andere professionals aansluiten, zoals audiologieassistenten. Ook kreeg ik geregeld vanuit KNO-poli’s de vraag naar scholing of een opfriscursus. Ik ging nieuwe samenwerkingen aan ZO’N VIER JAAR GELEDEN MAAKTE KLINISCH FYSICUS AUDIOLOOG THIJS THIELEMANS DE STAP OM ALS ZELFSTANDIGE AAN DE SLAG TE GAAN ONDER DE NAAM VAN HET HOORTOESTEL ADVIES CENTRUM OP DE HIGH TECH CAMPUS IN EINDHOVEN. AUDIOLOGISCHE ZORG ZONDER DE LANGE WACHTTIJDEN EN GESPECIALISEERD IN HET FINETUNEN VAN HOORTOESTELLEN, DAT IS WAARVOOR HOORTOESTELGEBRUIKERS BIJ HEM TERECHT KUNNEN. OOK STARTTE THIJS MET HET ORGANISEREN VAN TRAININGEN VOOR HOORZORGPROFESSIONALS. DAT ONDERDEEL VAN ZIJN BEDRIJF GROEIDE VOLGENS HEM HARDER DAN VERWACHT. “HET WORDT TIJD DAT HET EEN EIGEN PLATFORM KRIJGT”, VERTELT THIJS OVER DE LANCERING VAN AUDICATE. De nieuwe website van AudiCate

Dat klinkt goed: De verzekering om goed te horen Al vanaf € 3,-1 p/maand 1 Incl. 21% assurantiebelasting Since 1963 | Made in Germany | wertgarantie.com Wilt u ook deze exibele verzekering van WERTGARANTIE aan uw klanten aanbieden? Neem dan contact op met ons op via: 088 2500-650 of zakelijk@wertgarantie.com wertgarantie.com Het hoortoestel is onmisbaar voor uw klanten. Het zorgt voor zekerheid en verhoogt de levenskwaliteit. Het is dan ook zeer vervelend als het hoortoestel tijdens dagelijks gebruik kapot gaat of kwijtraakt. Gelukkig biedt WERTGARANTIE hiervoor een oplossing. De meestvoorkomende schades worden gedekt, en zelfs slijtage en verlies kunnen worden verzekerd. Samen met u zorgen wij voor uw klant. WERTGARANTIE All Risk Flex voorkomt hoge reparatienota’s of de aankoop van een nieuw hoortoestel voor uw klant. Voor een laag maandelijks bedrag is uw klant uitstekend verzekerd. Val- en stootschade Verlies

HOORDETAIL NR 1 2023 21 Tinnitus wordt waargenomen als een hoorbaar geluid, maar het zijn de hersenen die het geluid genereren. Het beeld heerst dat tinnitus uitsluitend een gevolg is van gehoorschade. Het is een van de belangrijkste oorzaken, maar tinnitus heeft echter tientallen ‘triggers’, zoals een skeletfractuur, nektrauma, hoge bloeddruk, diabetes, atherosclerose, Alzheimer, middenoorontsteking, otosclerose of stress. TINNITUS OBJECTIEF MEETBAAR MAKEN IN DE HERSENEN Sommige ziekten kunnen worden aangetoond door middel van een bloedonderzoek of medische beeldvormingstechnieken, waardoor deze ‘onzichtbare ziekten’ toch tastbaar worden. Andere aandoeningen zoals tinnitus blijken niet of moeilijk te objectiveren. Maar dat betekent niet dat ze niet bestaan. Een potentieel baanbrekend, medisch-wetenschappelijk onderzoek naar objectieve meting van tinnitus, is de samenwerking tussen prof. dr. Dirk De Ridder, prof. dr. Sven Vanneste en Dr. Marco Congedo van de universiteiten van Otago, Texas, Dublin en Grenoble. Zij publiceerden in het toonaangevende tijdschrift ‘Nature Communications’ dat ze met behulp van kunstmatige intelligentie en machine learning met 88 procent zekerheid kunnen aantonen of iemand een piep in de oren heeft of niet, op basis van een een electroencephalogram (EEG). In het vervolgonderzoek met kwantitatieve EEG (qEEG) kunnen ze niet alleen de bron van hersenactiviteit lokaliseren, maar ook een volledig functioneel netwerk in kaart brengen. Een succesvolle uitkomst van dit onderzoek zal tinnitus objectief meetbaar maken. Dit zal een enorme versnelling in onderzoek naar behandelingen teweegbrengen en de gezondheidszorg en de industrie aanmoedigen om in behandeling van tinnitus te investeren. HOOPVOLLE ONTWIKKELINGEN IN TINNITUS-ONDERZOEK IN DE RECENTE PUBLIEKE DOEMSCENARIO’S OVER GEHOORSCHADE RAAKT DE PATIËNT ONDERGESNEEUWD, VINDEN ZE BIJ STICHTING TINNITUSFREE, DOORDAT DE INDRUK WORDT GEWEKT DAT MEN MET TINNITUS EEN LEVENSLANG TRAUMA HEEFT, WAT NIET ZO HOEFT TE ZIJN. BOVENDIEN IS ER VOLGENS DE STICHTING EEN CHRONISCH GEBREK AAN FONDSEN VOOR BAANBREKEND ONDERZOEK DAT AANZET KAN GEVEN TOT GENEZING VAN TINNITUS. TINNITUSFREE RICHT ZICH OP HOOPVOL ONDERZOEK, EN LAAT ZIEN DAT ER HARD GEWERKT WORDT AAN OPLOSSINGEN. IN DIT ARTIKEL LEEST U OVER DE (VOORUITGANG IN) MEDISCHE-WETENSCHAPPELIJKE ONDERZOEKEN WAARBIJ TINNITUSFREE BETROKKEN IS. VIRTUAL REALITY & TINNITUS Antinnitus is een behandelmethode om tinnitus te genezen door middel van Virtual Reality en neurofeedback. Op deze manier wil NeuroVR de meest voorkomende soorten tinnitus aanpakken en de stilte terug geven aan de mensen. TMI Investments, partner van Stichting TinnitusFree financiert de ontwikkeling van deze behandelmethode. Tinnitus patiënten kunnen via info@antinnitus.org een aanvraag indienen om te participeren als deelnemer in een van de onderzoeken. De eerste trials zijn veelbelovend. VR creëert een nieuwe inclusieve wereld waarin het brein hetgeen waargenomen wordt voor echt aanziet en daar als zodanig op reageert. Door deze visualisatie kan men begrijpen wat er gebeurt, maar kan men wonderbaarlijk genoeg ook invloed uitoefenen. De eerste studie van NeuroVR liet zien dat wanneer men in VR de connectie herstelt van een kapotte zenuwbaan, dat het brein daar zeer sterk op reageert en de tinnitus die daarmee verbonden was even uitzet. Vijftig procent van de patiënten beleefde een significante mindering van de tinnitus en van deze groep ervaarde wederom vijftig procent van de mensen stilte. Even was de tinnitus weg om na ongeveer tussen vijf à tien seconden weer terug te keren. Het vervolg is erop gericht deze dynamiek te voorspellen, te controleren en te herhalen, waardoor een training van het brein wordt gecreëerd waarin het tinnitussignaal langzaam losgelaten kan worden. BIG DATA TinnitusFree is tot slot een van de partners binnen een big data, ofwel crowd wisdom, onderzoek dat wordt uitgevoerd door TinnitusHouse. Het doel is patronen halen uit de data van tinnituspatiënten die deelnemen, die duidelijke indicatoren zijn voor een tinnitusremedie. Na het invullen van een enquête krijgen deelnemers een persoonlijk bericht van het Recommender-systeem, dat bruikbare tips geeft aan patiënten, zodat ze die kunnen uitproberen. Sinds kort wordt binnen TinnitusHouse het zogenaamde xAI gebruikt om een systeem te ontwikkelen dat tinnituspatiënten op basis van hun persoonlijke eigenschappen, zoals leefstijl, voeding en co-morbiditeit (het tegelijkertijd voorkomen van twee of meer aandoeningen bij één persoon), verlichtende behandelingen kan aanbevelen. Dit systeem wordt ontwikkeld door Bauke Risselada, onder begeleiding van Remi Brandt, Rijksuniversiteit Groningen. Het onderzoek heeft inmiddels meer dan 1750 deelnemers. Meer informatie over Stichting TinnitusFree en alle onderzoeken waarbij zij betrokken is via www.stichtingtinnitusfree.nl. ▲ Activiteit van tinnitus in de hersenen in de recente qEEG van Frank van Hoorn van Stichting TinnitusFree ▲ Antinnitus is een behandelmethode om tinnitus te genezen door middel van Virtual Reality en neurofeedback Onderzoek

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4