Hoordetail nr-1 2023 Online

... HOORDETAIL NR 1 2023 37 SOPHIA KRAMER HOOGLERAAR AUDITIEF FUNCTIONEREN EN PARTICIPATIE, AMSTERDAM UMC “Een landelijke campagne over het belang van hoorzorg moet aansprekend zijn voor iedereen en zoveel mogelijk gestoeld op wetenschappelijke evidentie. Er is (terecht) al veel aandacht voor de risico’s van hard lawaai en luide muziek op het ontstaan van tinnitus en gehoorverlies. De risico’s van een verminderd gehoor op eenzaamheid, cognitieve achteruitgang, vermoeidheid en stress zijn veel minder bekend bij het grote publiek. Meer bewustwording hiervoor is belangrijk. Tijdig ingrijpen bij (beginnend) gehoorverlies is belangrijk om actief te blijven, goed te kunnen blijven functioneren en het brein fit te houden. Een landelijke campagne zou een positieve boodschap moeten uitdragen. Ik denk dat zo’n landelijke campagne over het belang van hoorzorg alleen succes kan hebben als de route naar de juiste hoorzorg adequaat en goed gecommuniceerd is. Onlangs hebben we een studie gedaan bij mensen met hoorproblemen op hun werk. Ze vertelden dat de informatie over hoorzorg die ze zochten gefragmenteerd was en niet uniform. Door de bomen zagen ze het bos niet meer. Ze zeiden behoefte te hebben aan één (digitaal) loket. Eerder pleitte ik al voor één digitaal hoorzorg platform voor iedereen die hoorzorg nodig heeft of ernaar wil verwijzen. Op zo’n platform is alle informatie te vinden en zijn de krachten van alle partijen die een rol spelen in de hoorzorg gebundeld. Het zou mooi zijn als bij de lancering van een landelijke campagne over het belang van hoorzorg zo’n platform beschikbaar zou zijn. Iedereen die betrokkenen is bij de hoorzorg doet mee en is dan ook meteen goed op de campagne voorbereid. Ook een belangrijke voorwaarde voor succes.” SABINE JANSEN GEDRAGSPSYCHOLOOG, ADVISEUR GEDRAG & GEZONDHEID BIJ D&B “Op deze vraag is geen eenduidig antwoord te geven, want dit hangt sterk af van het doel en de doelgroep van je campagne. Wil je dat mensen die al klachten hebben langs de audicien gaan? Richt je je op het dragen van oordoppen of wil je dat iedereen jaarlijks voor een preventieve hoorcheck langskomt? En wie is je doelgroep? Jongeren, ouderen, festivalbezoekers, werknemers die in aanraking komen met harde machinegeluiden? Als je een duidelijke focus hebt, formuleer het doelgedrag dan in heldere taal. We worden op een dag overspoeld met informatie en prikkels. Zorg daarom dat in één oogopslag duidelijk is wat je verwacht. Daarnaast is het belangrijk om in de campagne rekening te houden met hoe menselijk gedrag werkt en wat je doelgroep drijf of tegenhoudt. Vaak neigen we naar het overtuigen van de doelgroep met rationele argumenten. Maar met alleen kennis komen we er vaak niet - denk maar aan alle gestrande voornemens op 1 januari. Onderzoek dus goed wat jouw doelgroep (onbewust) drijft en speel daarop in. Je kunt wel proberen de risicoperceptie van harde muziek op festivals te verhogen, als jongeren het gevoel hebben dat ze er niet meer bijhoren als ze oordoppen dragen, dan kun je je in de campagne beter focussen op het veranderen van de sociale norm. Vinden mensen het te veel moeite om naar de audicien te komen voor een hoorcheck, kun je het dan makkelijker maken voor je doelgroep om de check te doen? Kortom, verdiep je in de belevingswereld van je doelgroep en ontwerp daar je campagne op!” In samenwerking met de nvab

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4