Hoordetail nr1-2024 Online

HOORDETAIL NR 1 2024 31 ONDERZOEK Tsou en haar collega's onderzoeken hoe scholen een inclusievere omgeving kunnen creëren door een grote groep dove en slechthorende kinderen te volgen, uitgerust met sensoren. Op een kinderdagverblijf met een indoor speelplein werd geobserveerd hoe een kind met gehoorproblemen zich terugtrok vanwege harde geluiden. Tsou benadrukt dat ondanks het gebruik van gehoorapparaten of cochleaire implantaten, het voor dove en slechthorende kinderen moeilijk blijft om klanken te onderscheiden en deel te nemen aan gesprekken met leeftijdsgenoten. Tijdens haar eerdere promotieonderzoek ontdekte Tsou dat dove en slechthorende kinderen een sociaal-emotionele achterstand hebben bij aanvang van de kleuterschool, doordat ze minder ervaring hebben opgedaan met sociale interacties dan hun horende leeftijdsgenoten. Met meer dan 90 procent van deze kinderen die opgroeien in een horende omgeving, is visuele ondersteuning van gesproken taal cruciaal. Tsou pleit voor bewustwording bij leerkrachten en leeftijdsgenoten, benadrukkend dat emoties niet altijd eenvoudig te interpreteren zijn wanneer men gedeeltelijk moet vertrouwen op lichaamstaal. Mathilde de Geus, adviseur inclusief onderwijs en zelf doof, deelt inzichten over de dagelijkse uitdagingen van dove kinderen. Ze wijst op het hyperalerte karakter van deze kinderen, die voortdurend bezig zijn met hun omgeving. Ze helpt hen om effectief te observeren zonder overmatige energie te verspillen en moedigt assertiviteit aan, aangezien deze kinderen vaak terughoudend zijn om hulp te vragen. De Geus benadrukt ook de groeiende misvatting rondom GEHOORDREMPELS IN DE KLAS Dove en slechthorende leerlingen ervaren aanzienlijke hindernissen in het Nederlandse reguliere onderwijs, waarbij suboptimale akoestiek een bekend probleem is. Bewustwording lijkt echter de sleutel tot inclusief onderwijs te zijn. Een recent onderzoek naar het emotioneel welbevinden van dove en slechthorende kinderen, uitgevoerd door ontwikkelingspsycholoog Yung-Ting Tsou van de Universiteit Leiden, belicht enkele uitdagingen. doofheid. De term ‘doofheid’ verdwijnt langzaam uit de samenleving, omdat mensen met een implantaat niet meer worden beschouwd als doof. Maar dat is een misverstand. Deze mensen blijven hoe dan ook doof. Ze pleit voor meer bewustwording en begrip voor de specifieke behoeften van dove en slechthorende mensen. Een belangrijke factor die verbeterd kan worden in scholen is de akoestiek, aldus Tsou. Ze suggereert aanpassingen op schoolpleinen, zoals meer grasvelden voor een geluiddempend effect, en in klaslokalen, zoals rubberen stoel- en tafelpoten om achtergrondgeluid te verminderen. Onderzoek door Kirsten van den Heuij van de Hogeschool Rotterdam wijst ook op de rol van akoestiek als een drempel voor dove en slechthorende studenten in het hoger onderwijs. Harde vloeren, kale ramen en achtergrondgeluiden dragen bij aan een uitdagende luisteromgeving.Inclusie op hogescholen en universiteiten vereist volgens Van den Heuij beleidsvorming in samenwerking met dove en slechthorende studenten. Het gebrek aan uniformiteit in ondersteuning voor deze studenten op verschillende opleidingen benadrukt de noodzaak om krachten te bundelen en beleid te ontwikkelen dat rekening houdt met individuele behoeften. Van den Heuij suggereert rustige ruimtes op scholen en flexibiliteit in het lesrooster, zodat studenten hun energie beter kunnen verdelen. De Geus bekritiseert de nadruk op akoestiek in sommige studies en pleit voor meer bewustwording van de uitdagingen van doofheid. Ze benadrukt dat hands-on begeleiding door dove experts, die begrijpen dat dove en slechthorende studenten meer tijd nodig hebben voor taalbegrip, effectiever is dan louter akoestische aanpassingen. Ondanks de huidige uitdagingen zijn zowel Van den Heuij als De Geus optimistisch over de toekomst, waarbij ze wijzen op de toenemende aanwezigheid van slechthorende studenten in het hoger onderwijs en de mogelijkheid om beter rekening te houden met de behoeften van toekomstige generaties. Dit is een samenvatting van het artikel ‘Gehoordrempels in de klas’ van Mathilde Jansen op NEMO Kennislink. Het volledige artikel is te lezen via: www.nemokennislink.nl/publicaties/gehoordrempels-in-de-klas/

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4