Hoordetail nr1-2024 Online

In deze column deelt Demelza Rapmund, Product Manager Audiologie bij Optitrade Retailgroep én audicien, haar visie op de ontwikkelingen in de audiologiemarkt. Demelza Rapmund Product Manager Audiologie bij Optitrade Retailgroep Vanuit mijn rol bij Optitrade heb ik al meerdere audiciens kunnen ondersteunen. Zo hielp ik vorig jaar een audicien door zijn winkel weer op orde te brengen met alle bijzaken waarin hij kopje onder ging. Nu kan hij zich weer richten op de hoofdzaak: het aanpassen van hoortoestellen. Samen gingen we op zoek naar een invulling voor alle werkzaamheden die er in een audicienszaak liggen. Deze audicien heeft zijn team kunnen versterken met iemand die de administratie op orde houdt, bestellingen verwerkt, afdrukken opstuurt, reparaties boekt en declaraties richting de zorgverzekeraar oppakt. Kortom, een echte aanwinst in handjes voor de korte termijn. We moeten echter ook voor de lange termijn bekijken hoe we de aanwas van klanten kunnen blijven bedienen. Als gevolg van de vergrijzing is de verwachting dat er in 2030 1,7 miljoen slechthorenden met een gehoorverlies van 35dB zijn. Investeren in de toekomst is daarom belangrijker dan ooit. Een investering kost nú tijd en geld, maar loont enorm in de komende jaren. In de afgelopen periode heb ik veel jongeren gesproken die moeten gaan kiezen welke richting ze op gaan en waar ze een snuffelstage zouden willen lopen. Maar ze weten het niet echt. En eerlijk is eerlijk, jij en ik dachten er toen we jong waren ook niet aan om audicien te worden. Maar, waarom eigenlijk niet? Het beroep van audicien is zo veelzijdig! Er zitten zoveel facetten aan. We werken in de retail, met een groot hart voor de zorg voor ouderen, maar ook voor steeds meer jongeren. We werken met geluidstechnieken en de nieuwste innovaties op het gebied van audiologie, we werken met mensen en met anatomie, we werken met kennis van de exacte vakken. Dus ik zou zeggen: - Denk je aan werken in de zorg? Denk aan audicien! - Denk je aan werken in de retail? Denk aan audicien! - Denk je aan werken met de nieuwste innovaties? Denk aan audicien! - Denk je aan werken met geluidstechniek? Denk aan audicien! - Denk je aan werken met biologie, wis- en natuurkunde? Denk aan audicien! Laten we ons mooie beroep weer aantrekkelijk maken en op die manier de vijver vullen. Het ritme van vernieuwing zit in ons vak en de passie voor het vak is je kracht! PASSIE IS JE KRACHT. MAAR WAAR LIGT JOUW VUUR? We merken allemaal dat de visvijver waarin we zoeken naar een nieuwe audicien, schrikbarend leeg is. Hier en daar zien we een kleine beweging, maar voor de kleine hoeveelheid vissen is er te veel voer om weg te happen. Hoe slaan we ze dan aan de haak? Ik denk dat het goed is om onszelf af te vragen of we echt vooruitkomen met enkel zoeken naar nieuwe audiciens. Is er geen andere manier om aan extra handen te komen? HOORDETAIL NR 1 2024 33 Column

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4