HOORDETAIL NR 1 2025 13 COLUMN In 2018 presenteerde hoortoestelfabrikant Widex met veel trots een wereldprimeur: een hoortoestel dat geen batterijen meer nodig had, maar in plaats daarvan werd aangedreven door een miniatuurbrandstofcel. Dit systeem werkte op methanol en kon in slechts 20 seconden worden opgeladen voor een hele dag gebruik. Geen gedoe meer met wegwerpbatterijen die om de paar dagen vervangen moesten worden, en een enorme milieuwinst doordat de berg chemisch afval drastisch zou afnemen. De Widex Energy Cell was een visionaire stap richting duurzaamheid en gemak. Maar nu, een paar jaar later, is het opvallend stil rond deze technologie. De Energy Cell is niet breed op de markt gebracht, en er zijn amper gebruikers die ermee werken. Wat is er gebeurd? Te vroeg of te ingewikkeld? Een van de mogelijke redenen waarom de brandstofcel niet doorbrak, heeft te maken met praktische uitvoerbaarheid. Hoewel de technologie op papier revolutionair was, bracht het in de praktijk ook uitdagingen met zich mee. De Energy Cell had een speciale oplaadprocedure nodig waarbij methanol werd gebruikt, een stof die niet overal even gemakkelijk verkrijgbaar is en veiligheidsrisico’s met zich meebrengt. Daarnaast moest Widex een volledig nieuw distributiesysteem opzetten om gebruikers te voorzien van methanolcartridges – een uitdaging op logistiek vlak. Daarnaast was de markt voor hoortoestellen volop in ontwikkeling. Terwijl Widex werkte aan zijn brandstofcel, maakten andere fabrikanten grote sprongen met lithium-ion-batterijen. Deze batterijen bieden een gebruiksvriendelijke oplaadbare optie zonder dat er methanol of speciale laadsystemen nodig zijn. Ze kunnen via een simpele USB-oplader worden opgeladen, en dat is voor de gemiddelde consument net even wat eenvoudiger dan een geavanceerde brandstofcel. Een verloren kans voor het milieu? Het verdwijnen van de Energy Cell is vooral een gemiste kans voor het milieu. Wereldwijd worden miljoenen hoortoestelbatterijen per jaar weggegooid. Dit zorgt niet alleen voor afval, maar ook voor een flinke belasting op de grondstoffen die nodig zijn om deze batterijen te produceren. De brandstofcel van Widex had dit probleem in één klap kunnen oplossen. Toch is de hoortoestelindustrie niet stil blijven staan op het gebied van duurzaamheid. Oplaadbare batterijen worden steeds beter en gaan langer mee. Maar de vraag blijft: was de Widex Energy Cell echt te complex, of was de markt er gewoon nog niet klaar voor? Misschien krijgen we in de toekomst een tweede kans. Want als er iets is wat technologie ons heeft geleerd, is het dat baanbrekende innovaties soms alleen maar op het juiste moment hoeven te wachten om echt door te breken. Adriaan Wolter WAAR IS DE FUEL CELL GEBLEVEN? Soms lijkt technologische vooruitgang als een trein die op volle snelheid doorraast. We worden overspoeld met innovaties die ons leven gemakkelijker, efficiënter en duurzamer zouden moeten maken. Maar soms stokt die vooruitgang, abrupt en zonder duidelijke verklaring. Een voorbeeld hiervan is de Widex Energy Cell, een veelbelovende brandstofceltechnologie die hoortoestellen kon aandrijven zonder traditionele batterijen. Adriaan Wolter Adriaan Wolter, eigenaar van EnginEars, deelt als ervaren audicien zijn visie over belangrijke topics in de hoorbranche.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4