INTERVIEW STARKEY BENELUX Coverstory Onderzoek Oticon: Wat 50-plussers verwachten in 2025 hoordetail Verschijnt vier keer per jaar - Erkenningsnummer (P923060) Vaktijdschrift voor de totale hoorbranche | Maart 2025 | 9e jaargang no. 1 | Prijs € 10,50
www.phonak.nl Met Phonak Infinio lanceren we ons meest revolutionaire platform tot op heden zodat cliënten de belangrijke momenten van het leven vol plezier en vertrouwen beleven. Voor alle gehoorverliezen is er een Infinio-oplossing, met drie afzonderlijke RIC-producten: Phonak Audéo Sphere™, Phonak Audéo™ R en Phonak CROS. De extra DEEPSONIC chip in het Sphere-model geeft door AI-techniek een SNR verbetering tot wel 10 dB! www.phonak.nl gehoor geven Phonak Audéo R Infinio Ontgrendel een wereld van mogelijkheden.
HOORDETAIL NR 1 2025 3 Vaktijdschrift voor de totale hoorbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.hoordetail.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Charlotte Swagten (hoofdredacteur) c.swagten@gpmedia.nl Guusje Arts (redacteur) g.arts@gpmedia.nl Advertentieverkoop: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Kevin Peeters (media-adviseur) k.peeters@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Hoordetail heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 30,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2025 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming vande uitgever. Hoordetail besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/ of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Colofon en De Visie INTERVIEW STARKEY BENELUX Coverstory Onderzoek Oticon: Wat 50-plussers verwachten in 2025 hoordetail Verschijnt vier keer per jaar - Erkenningsnummer (P923060) Vaktijdschrift voor de totale hoorbranche | Maart 2025 | 9e jaargang no. 1 | Prijs € 10,50 DE VISIE LUISTER NIET ALLEEN NAAR DE LETTERLIJKE VRAAG VAN DE KLANT, MAAR PROBEER DE ONDERLIGGENDE BEHOEFTE TE ACHTERHALEN Guusje Arts Redacteur Hoordetail g.arts@gpmedia.nl Op 3 februari 2025 vond de elfde editie van de Optitrade Audiologie Marathon plaats. Het thema – Hoor de toekomst: De kracht van verandering – stond centraal in alle sessies en gesprekken en raakte de kern van de sector. Bjorn Wielakker, Manager Audiologie bij Optitrade, vatte het thema treffend samen: "Bij Optitrade zien we verandering niet als een bedreiging, maar als een kans. Het is de drijvende kracht achter groei, innovatie en gezamenlijke versterking." Een mooi voorbeeld van hoe verandering leidt tot vernieuwing, is Demelza Rapmund. Een jaar geleden gooide ze het roer om. Na jarenlange ervaring als audicien en een rol als Product Manager Audiologie bij Optitrade, opende ze Mels Hoorbeleving, een winkel met een duidelijke visie: een warme en uitnodigende omgeving waar klanten zich op hun gemak voelen en waar maatwerkadvies centraal staat. Tijdens de Optitrade Audiologie Marathon werd het belang van maatwerk ook benadrukt. Jos Burgers, gerenommeerd spreker en auteur, daagde in zijn sessie het publiek uit om klantrelaties vanuit een vernieuwend perspectief te benaderen. Een metafoor die veel indruk maakte, was die van "gaten en boren". Deze metafoor sluit perfect aan bij het maatwerkadvies waar Demelza voor pleit. Jos stelde dat klanten die in een bouwmarkt naar een boor vragen, eigenlijk niet op zoek zijn naar de boor zelf, maar naar het gat dat ze willen maken. Is een boor altijd de beste oplossing om dat gat te maken? Misschien niet. Door alleen naar de boor te kijken, mis je wellicht de kans om het gat op een veel efficiëntere manier te maken. Dit principe is ook toepasbaar in de hoorbranche: luister niet alleen naar de letterlijke vraag van de klant, maar probeer de onderliggende behoefte te achterhalen. Door verder door te vragen – bijvoorbeeld met “Waarom vraagt u dat?” – krijg je inzicht in het werkelijke probleem en kun je een oplossing bieden die echt aansluit bij de klantbehoefte. Over echte gaten en boren gesproken: Mandy Snel, eigenaresse van ‘Oog & Oor voor jou’, besloot vorig jaar haar winkel te verhuizen en haar nieuwe locatie te transformeren tot een ruimte waar oog- en hoorzorg nog beter samenkomen. Ze verruilde haar plek in een bedrijfsverzamelgebouw voor een prachtig winkelpand in het hart van Zeewolde, waar ze nu nog meer klanten van de juiste zorg kan voorzien. Een andere belangrijke verandering die we in deze editie belichten, is de komst van Starkey naar Nederland. Sinds 1 januari 2025 heeft Starkey een eigen vestiging in Nederland, die verantwoordelijk is voor de Benelux. Jeroen Douw, Managing Director, deelt met ons de voordelen die deze nieuwe vestiging met zich meebrengt voor audiciens. Kortom, er zijn genoeg ontwikkelingen om te bespreken in deze uitgave. Ook wij blijven innoveren en introduceren een nieuwe rubriek: Met hertz en ziel. In deze rubriek geven Tine De Boodt en Evelien Bienstman een samenvatting van de nieuwste aflevering van hun gelijknamige podcast. In deze editie duiken ze in de mysterieuze wereld van misofonie. Veel leesplezier!
4 HOORDETAIL NR 1 2025 INHOUD P. 10 Interview: Jeroen Douw Sinds 1 januari 2025 heeft Starkey een eigen vestiging in Nederland. Met de komst van Starkey Benelux is het werken met een distributeur van de baan. Jeroen Douw is Managing Director en brengt meer dan twintig jaar ervaring in de wereld van audiologie met zich mee. Een gesprek over de vooruitstrevende technologie van de hele sector, het meedenken met de ondernemers die Starkey aanbieden en waarom het zo ontzettend leuk is om in audiologie te werken. P. 14 HAMS doet oproep aan Nederlandse audiciens Nederland en België. Een groot overlappend taalgebied, maar op veel gebieden erg verschillend. Toch biedt de taal kansen om de grens over te steken. De Belgische softwareontwikkelaar voor audiciens HAMS doet dat. En vraagt Nederlandse audiciens om mee te denken. “Wij geloven dat software voor mensen moet werken en niet andersom. Dat bereik je het beste wanneer je de software samen schrijft met de mensen die ermee moeten werken.” P. 13 Waar is de Fuel Cell gebleven Winst voor het milieu, gemak voor de drager. Dat beloofde in 2018 het innovatieve en veelbelovende idee van Widex om hoortoestellen uit te rusten met een brandstofcel. Er waren logistieke en andere praktische uitdagingen en het is nu al een tijdje stil rond het op papier revolutionaire idee. Adriaan Wolter staat er nog even bij stil. P. 19 Goed horen in kerk en theater Met een steeds groter aanbod aan oplossingen in publieke ruimtes zoals kerk of theater, verschuift de traditionele ringleiding meer en meer naar de achtergrond. Hoorexpert biedt Bettear aan, een geavanceerd broadcastingsysteem dat geluid streamt met behulp van wifi, Bluetooth Auracast en radiofrequenties. De eerste gebruikers, waaronder een kerk en een theaterzaal, delen hun ervaring. “De bezoekers in onze gemeente zijn enthousiast.” 10 14 13 19
HOORDETAIL NR 1 2025 5 P. 26 Coverstory Oticon Vijf jaar na het vorige onderzoek, deed Oticon het nog eens over: Wat verwachten Nederlandse 50-plussers, wel of niet hoortoestel dragend, eigenlijk van een modern hoortoestel? Nou, veel! De ontwikkelingen gaan snel, met de implementatie van en ontwikkelingen binnen DNN en AI, maar de verwachtingen stijgen evenredig, of misschien nog wel sneller. Lees en leer in dit uitgebreide artikel. P. 40 Nieuw hoortoestel van Signia Dankzij de razendsnelle ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie (AI) en technologie worden hoortoestellen steeds slimmer en geavanceerder. In februari lanceerde Signia de Signia IX Pure BCT X, een geavanceerd hoortoestel dat compromisloos is in zowel functionaliteit als formaat en daarmee een toegankelijke oplossing biedt voor slechthorenden én audiciens. P. 35 NIEUWE RUBRIEK: MET HERTZ EN ZIEL In deze rubriek brengen we je een samenvatting van de nieuwste aflevering van ‘Met hertz en ziel’, de podcast van Tine De Boodt en Evelien Bienstman. In elke aflevering nemen ze je mee in de wereld van audiologie, verkennen ze de laatste ontwikkelingen in gehoorzorg en delen ze waardevolle inzichten uit de praktijk. P. 48 Audicien in beeld Op 11 februari opende Demelza Rapmund de deuren van haar eigen audicienwinkel: Mels Hoorbeleving. Na jarenlange ervaring als audicien en een rol als Product Manager Audiologie bij Optitrade, besloot ze haar droom waar te maken en een winkel te openen die volledig past bij haar visie. “Horen is zoveel meer dan techniek; het is een beleving.” 35 40 26 48
SOUND LIKE NO OTHER gehoor geven Widex SmartRIC heeft een baanbrekend L-vormig ontwerp, waardoor de microfoons beter gepositioneerd zijn. Deze innovatie helpt de gebruiker om beter te kunnen focussen op spraak. Widex SmartRIC is ons oplaadbare RIC-hoortoestel met de beste batterijprestaties ooit, voor langdurig gebruik en meer streaming tijd. Samen met de stijlvolle draagbare oplader bent u verzekerd van probleemloos opladen en mobiliteit. Bezoek onze website voor meer informatie. natuurlijk horen vanuit een ander perspectief TM WIDEX SMARTRIC
HOORDETAIL NR 1 2025 7 KENNISDELING Zoals haast alles evolueert ook de audiologische praktijk. De aandacht verschuift van productgerichte aanpassingen naar meer en meer persoonlijke begeleiding. De opkomst van AI en andere geavanceerde technologie biedt nieuwe mogelijkheden. Maar, meldt de organisatie: “de essentie blijft kwalitatieve en cliëntgerichte zorg, ondersteund door professionele begeleiding.” Vier pijlers voor kwalitatieve hoorzorg Tijdens de Masterclass stonden vier pijlers centraal: cliëntgerichte aanpak, training & productiviteit, innovatieve metingen en uitdagende casussen. Sprekers uit zowel de klinische praktijk als uit het wetenschappelijk onderzoeksveld kwamen aan het woord. Prof. Astrid van Wieringen (KU Leuven) benadrukte het belang van luistertraining en de invloed van gehoorverlies op cognitieve processen. Audioloog en ondernemer Céline Jacobs deelde inzichten in gepersonaliseerde hoortraining met de ALICE-app, terwijl Cato Philips de uitdagingen en mogelijkheden van slechthorenden op de werkvloer belichtte. Daarnaast waren er presentaties van onder andere Birgit Philips, Nancy Van Looveren en Sofie Peeters over cliëntgerichte intake en multidisciplinaire begeleiding, en gaven onderzoekers zoals Katrien Kestens en Tilde Van Hirtum een blik op de nieuwste ontwikkelingen in cognitieve screening en auditieve verwerking. Tenslotte brachten Jolien Desmet en prof. Marc Lammers samen enkele complexe hoorzorgcasussen en bespraken ze deze vanuit hun complementaire expertises. Vragen en netwerken Het programma bood voldoende ruimte om vragen te stellen en tijdens de pauzes was er ook nog gelegenheid de sprekers persoonlijk te benaderen. En natuurlijk om met elkaar in gesprek te gaan. Op de vloer presenteerden patiëntenverenigingen en sponsors zich en ook daarvoor was ruim aandacht. Audioknowledgy, die de masterclass organiseerde stelt: “De aanwezigheid van diverse patiëntenverenigingen was een belangrijk element van de dag. Dit bood hoorzorgprofessionals de kans om rechtstreeks in gesprek te gaan met organisaties die dagelijks slechthorenden ondersteunen. Deze uitwisseling versterkte de brug tussen klinische zorg en de ervaring van slechthorenden zelf. Dat draagt bij aan een nog betere afstemming van onze begeleiding op hun behoeften.” Meer informatie: Audioknowledgy | Tel. +32 473 61 52 79 | www.audioknowledgy.be Op 17 januari 2025 vond de tweede editie van de Audioknowledgy Masterclass plaats, een dag vol inspiratie en kennisdeling voor hoorzorgprofessionals. Het programma raakte vier pijlers aan: cliëntgerichte aanpak, training & productiviteit, innovatieve metingen en uitdagende casussen in het hoorcentrum die inhoudelijk allemaal de focus hadden op hoorbegeleiding. TERUGBLIK AUDIOKNOWLEDGY MASTERCLASS 2025
8 HOORDETAIL NR 1 2025 KORT NIEUWS De trainingen zijn onder meer ontwikkeld voor audiciens die oorsmeer in hun winkel willen gaan verwijderen, zodat de klant niet meer op een later moment terug hoeft te komen. De training 'Droge gehoorgangreiniging voor audiciens’ bestaat uit drie modules: de e-learning module die is geaccrediteerd met 75 punten, een praktijkdag, geaccrediteerd met 40 punten en het in de eigen winkel 20 klanten van hun oorsmeer afhelpen. Deze laatste is nog niet StAr geaccrediteerd. Meer informatie: Alsoka Medical Tel. +31 (0)6-57198792 | www.alsokamedical.com 115 STAR ACCREDITATIEPUNTEN VOOR TRAINING ALSOKA MEDICAL De Stichting Audiciensregister kent 115 accreditatiepunten toe aan de training ‘Droge gehoorgangreiniging voor audiciens’ van Alsoka Medical. Het bedrijf, gespecialiseerd in oorsmeer verwijderen met microsuctie, biedt zowel universitair ontwikkelde theoretische e-learning modules als praktische dagdelen. Wie beide fasen van de training volgt, verdient daarmee 115 accreditatiepunten. Het congres biedt dit jaar vier rondes met elk vier expertsessies, waarbij actuele onderwerpen en innovaties binnen de hoorzorg centraal staan. Denk aan sessies over Auracast, gehoorinnovaties en de psychologische impact van slechthorendheid. Dankzij langere pauzes tussen de sessies hebben bezoekers meer tijd om te netwerken en de vernieuwde beursvloer te ontdekken. Betere doorstroming De HoorzorgBeurs krijgt een compleet nieuwe opzet, meldt de organisatie. Naast stands in de buitenring zijn er dit jaar ook stands in het midden van de hal. Er zijn drie strategisch geplaatste cateringpunten en extra zitplekken voor een gemoedelijke en gastvrije sfeer. Standhouders krijgen de mogelijkheid om tijdens pauzemomenten activiteiten te organiseren om hun producten en diensten onder de aandacht te brengen. De inschrijving voor geregistreerde audiciens start op 24 maart 2025. Partners kunnen nu al contact opnemen via congres@audidakt.nl. Meer informatie: www.audidakt.nl/congres AUDICIENSCONGRES EN HOORZORGBEURS VERWELKOMEN 1.000 PROFESSIONALS Op zaterdag 24 mei en maandag 26 mei 2025 komen meer dan 1000 professionals uit de hoorzorgsector samen in de Evenementenhal Gorinchem voor het Audicienscongres en de HoorzorgBeurs. Dit driedaagse evenement biedt een vernieuwd programma en een sfeervollere beursvloer. De inschrijving voor geregistreerde audiciens opent op 24 maart 2025. Partners kunnen zich nu al aanmelden.
HOORDETAIL NR 1 2025 9 TINNITUS Ruim twee miljoen Nederlanders leven dagelijks met tinnitus, de chronische piep in het hoofd. Gameontwikkelaar Hulan en manueel therapeut Teun Loverbos ontwikkelden samen Freequency, de eerste Augmented Reality serious game tegen tinnitus. Innovatieve technologie tegen deze soms moedeloos makende aandoening. Kan dat wel? De app is inmiddels door meer dan 800 mensen gedownload en volgens de ontwikkelaars zijn de reacties enthousiast. Robbert, die al twintig jaar tinnitus heeft, gebruikt de app al een tijd en zegt soms te vergeten dat de aandoening heeft. “Dat is voor mij het grootste succes. Ik werd moedeloos en depressief van de tinnitus en een vervelend mens naar mijn vrouw en kinderen.” Robbert heeft de grip op het storende geluid teruggewonnen. Augmented Reality en Spatial Audio Met een unieke combinatie van AR en Spatial Audio maakt de app spiegel- therapie en exposure toegankelijk voor thuisgebruik. Freequency stelt patiënten in staat om vanuit huis de regie over hun tinnitus terug te nemen. Met Freequency werk je spelenderwijs, maar middels bewezen effectieve exposure aanpak aan het verminderen van de impact van je tinnitus via de camera van je telefoon. FREEQUENCY WINT BRAINPORT VOORRONDE NATIONALE ZORGINNOVATIEPRIJS 2025 Freequency, de eerste Augmented Reality serious game tegen tinnitus, zet innovatieve technologie in om regie over de tinnitus terug te nemen. De app, inmiddels al zo’n 800 keer gedownload, biedt een nieuwe aanpak met, zo blijkt, positieve resultaten. De professionele jury van de Nationale Zorginnovatieprijs 2025 koos voor Freequency als winnaar in de voorronde. De app plaatst het geluid visueel in de ruimte – vergelijkbaar met een vogeltje in een kooi. Wanneer je naar het geluid draait en de 'kooi' aanraakt, vliegt het vogeltje weg. Dit proces geeft je brein het signaal dat het de controle heeft, waardoor het constante geluid op de achtergrond raakt, net zoals een klokje dat je na verloop van tijd minder bewust opvalt. Gedurende een traject van 100 dagen speel je dagelijks 10 minuten, waarbij de app je begeleidt met motiverende berichten en je nauwkeurig inzicht geeft in de evolutie van je klachten. Freequency in de zorg Wat betekent Freequency voor de zorg? Patiënten met tinnitus kunnen zelfstandig, vanuit huis, aan de slag met hun klachten. Dat kan ook al tijdens de wachttijden voor of tussen afspraken. De app volgt nauwgezet de veranderingen in het geluid, waarna deze data – indien nodig – samen met een zorgverlener, ook op afstand, besproken kunnen worden. Momenteel worden kansen voor samenwerking met vooraanstaande ziekenhuizen en KNO-centra vormgegeven. In overleg met Professor Audiologie Jan de Laat wordt er gewerkt aan een integraal zorgpad voor tinnitus, waarbij Freequency zowel tijdens de wachttijd als in de nazorg een essentiële rol speelt. Deze innovatieve aanpak verlaagt de zorglast en zorgt voor een betere, direct inzetbare ondersteuning van patiënten. De erkenning in de Brainport-regio van de Nationale Zorginnovatie 2025 benadrukt volgens de ontwikkelaars het potentieel van de app om tinnituszorg fundamenteel te verbeteren. De nationale prijsuitreiking is op 13 maart. Meer informatie: Freequency | freequency.app
10 HOORDETAIL NR 1 2025 GROOT INTERVIEW ‘MET HET REVALIDEREN VAN HET GEHOOR KUN JE EEN ENORM VERSCHIL MAKEN EN DAT IS FANTASTISCH’ Al 23 jaar is Jeroen Douw werkzaam in de audiologische branche, waarvan de laatste tien jaar bij de laatste distributeur van, onder meer, Starkey. Sinds 1 januari van dit jaar zetten Jeroen en zijn team hun kennis en ervaring rechtstreeks onder de naam Starkey Benelux in. “De technische ontwikkelingen in onze sector gaan ongelooflijk snel en wij zitten nu direct bij de kennisbron.”
HOORDETAIL NR 1 2025 11 Sinds 1 januari 2025 heeft Starkey een eigen vestiging in Nederland, verantwoordelijk voor de Benelux. Jeroen Douw is er Managing Director. Tot deze datum was hij, onder meer, commercieel directeur in de audiologiesector. Starkey is een Amerikaans familiebedrijf en daarmee volgens Jeroen de enige hoortoestellenfabrikant zonder aandeelhouders. De oprichter maakt nog steeds onderdeel uit van het bedrijf. Starkey Benelux is een van de vestigingen. “In de afgelopen tien jaar hebben we als distributeur hard gewerkt aan het opbouwen van het merk Starkey. Nu we onderdeel zijn geworden van het bedrijf geeft dat ons mogelijkheden om nog meer voor onze klanten te doen. En dat doen we met hetzelfde, vertrouwde team.” “Wij hebben zelf geen winkels en zijn juist gefocust op onze klanten”, legt Jeroen uit. “De ondernemers zijn voor ons ook een beetje ‘onze ondernemers’ en het is ons doel om ze vooruit te helpen en hun praktijk verder te laten groeien. Zij ervaren tijdens contactmomenten het belang dat wij hechten aan die relatie. En die blijft ongewijzigd. Want ja, de naam is gewijzigd en dat levert voordelen op. Maar het team is ongewijzigd en dat levert ook voordelen op!” Hulp voor de startende ondernemer “Doordat we nu een vestiging zijn van Starkey, hebben wij directe toegang tot nog meer kennis waardoor we klanten beter en sneller van dienst kunnen zijn en hen nog beter kunnen trainen. We hebben ook tools om de beginnende ondernemer te helpen. Het is nu bijvoorbeeld mogelijk om deze groep te bedienen met bijvoorbeeld audiologische apparatuur voor het uitvoeren van hoortesten en andere metingen. Wij geven daar ook begeleiding in”, vertelt Jeroen. “Logistiek gezien worden de lijnen ook korter en dat gaat gemak toevoegen in zowel het bestelproces als de levertijden. Dus van support tot training, levering en het opstarten van hun bedrijf, kunnen wij nu adviseren en ondersteunen.” Stap voor stap naar nog beter De alerte lezer zal het opvallen dat er vooral richting de toekomst wordt gesproken als het gaat om verbeteringen. “Voor nu is het belangrijkste dat alles loopt zoals het liep, dat de producten geleverd worden en dat we onze klanten goed kunnen ondersteunen. In de komende maanden werken we stap voor stap naar al die verbeterpunten toe”, aldus Jeroen. Voor wie op dit moment een bestelling doet, is er niets gewijzigd en zijn alle processen vertrouwd. Business as usual. Gedurende dit jaar zullen er gefaseerd nieuwe mogelijkheden worden aangeboden die het bestelgemak vergroten, levertijden verkorten en de ondersteuningsmogelijkheden uitbreiden. Van 12 naar 6.000 collega’s Starkey is aanwezig in meer dan honderd landen wereldwijd. Dat betekent ook een schat aan ervaringen en opgebouwde en ontwikkelde kennis. Deze kennis wordt intern gedeeld middels een digitale kennisbank. Jeroen: “Wij waren als distributeur ook goed geïnformeerd, maar nu hebben wij directe toegang tot alles wat Starkey de audiciens te bieden heeft. Er is enorm veel kennis beschikbaar waar wij uit kunnen putten. Ons team bestaat uit twaalf mensen en ineens hebben we zo’n 6.000 collega’s. Wij hebben er zin in, in deze volgende stap.” Desgevraagd vertelt Jeroen dat er uit de markt amper reacties komen op de naamswijziging. “Veel mensen valt het niet op omdat ze ons al als Starkey zagen. Wie lang meedraait in dit vak, weet dat er verschillende distributeurs zijn geweest. Uit het feit dat Starkey hier nu een vestiging heeft, blijkt dat wij dit als distributeur goed hebben neergezet. Ook geeft het de klanten vertrouwen.” Boeiende sector “Onze uitdaging is dat wij een product leveren dat niemand wil hebben, maar wie het eenmaal heeft, wil nooit meer zonder”, lacht Jeroen. “De kunst is om enthousiast te zijn over een product dat niemand wil hebben. Dat maakt het vak erg leuk. En wanneer het hoortoestel gerepareerd moet worden, kan men het geen dag missen. In onze sector betekenen wij dus echt iets voor mensen. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die sociaal geïsoleerd waren omdat ze gesprekken niet meer konden volgen of de clou van een grap niet meekregen. Dat maakt het leven wat saai en eenzaam. Met het revalideren van het gehoor kun je een enorm verschil maken en dat is fantastisch.” Gehoor en gezondheid Het andere aspect dat Jeroen ontzettend leuk vindt aan het werken in deze sector is de innovatiekracht: “De innovatie in onze branche gaat heel snel. In onze hoortoestellen zit connectiviteit, een nieuwe generatie Bluetooth, die in andere industrieën nog nauwelijks gebruikt wordt. Onze industrie was een van de eerste die op grote schaal maatwerk op basis van 3D printte. Het is een vrij kleine industrie, maar we lopen als industrie telkens vooruit. Ook op het gebied van AI en deep neural networks. Meer Starkey-specifiek doen wij heel veel, naast gehoor en verstaan, met gezondheid. Wij hebben hoortoestellen die detecteren of je valt. Wanneer dat gebeurt, gaat er een alarm af bij je contactpersonen. Dat heeft in Nederland al levens gered. Er zijn toestellen die je balans en evenwicht meten en je een seintje geven wanneer een bezoek aan een specialist aan te raden is. Zo willen wij meer en meer preventief werken aan gezondheid. Zo kan ik nog wel even doorgaan”, besluit de nieuwe managing director enthousiast. ”Wij zien ons als innovators op het gebied van AI en welzijn.” Laat programma’s los Een aantal jaren geleden ging een productlijn volgens Jeroen wel tot zeven jaar mee. Nu is er jaarlijks iets nieuws met nieuwe mogelijkheden. “Kijk, we maakten in hoortoestellen bijvoorbeeld een restaurantprogramma en als je naar een restaurant ging, kon je dat kiezen. Maar dat werkt natuurlijk niet altijd. De akoestiek, drukte, het is altijd anders. En zo’n programma werkt op basis van gemiddelden. Dat hoeft niet meer. Denk niet meer in programma’s, zou ik graag meegeven. Wanneer je tweemaal tikt op ons hoortoestel, maakt het met behulp van AI zelf een analyse van de situatie en maakt het een programma voor dat moment. Je hoeft niet meer te puzzelen welk programma het beste is. Probeer af te stappen van het maken van programma’s en laat het hoortoestel het werk doen.” Razendsnelle innovatie Starkey is het eerste merk dat sensoren in hoortoestellen verwerkte en dat een neuroprocessingunit (NPU) óp de chip plaatste zodat de DNN gebruikt kan worden. “Wij lopen, zonder uit de hoogte te willen klinken, een aantal jaren voor qua AI technologie”, zegt Jeroen. “Voor de komende jaren zijn er nog zulke mooie, grote stappen voorzien. Wij verwachten dat de ontwikkeling in de komende tien jaar sneller gaat dan die in de afgelopen 50 jaar is gegaan. Starkey is innovatief, en ik kan niet wachten om te zien en te laten zien waar we de komende paar jaren mee gaan komen. Dingen die we nu nog niet kunnen bedenken, ga je de komende jaren zien. Ik weet, dat klinkt vaag. Maar er kan ongelooflijk veel. Deze snelheid van innovatie maakt mij erg enthousiast en is ook een van de redenen dat ik zo graag in deze branche werk.” Meer informatie: Starkey Benelux | Tel. +31 (0)55 360 2111 | www.starkey.nl HET DRAAIT NIET ALLEEN OM HET VINDEN VAN EEN TECHNISCH GESCHIKTE OPLOSSING, MAAR OM HET BEGRIJPEN VAN DE HELE SITUATIE VAN DE KLANT
Waarom ondernemer bij Specsavers worden? 1. Bij Specsavers krijg je de kans om op een veilige manier te ondernemen, met voortdurende ondersteuning van ons Support O ice dat altijd voor je klaarstaat. 2. Word partner in een winkel, bouw je eigen onderneming op en run deze samen met je medepartners. 3. Stel je eigen team samen met de ondersteuning van onze recruitmentafdeling. 4. Je krijgt de steun van een organisatie die door Great Place To Work® is uitgeroepen tot de 3e beste werkplek van Nederland in de categorie grote organisaties (500+ medewerkers). 5. Als audicien-partner ontvang je niet alleen een management-fee, maar ook de mogelijkheid om dividend uit je eigen bedrijf te ontvangen 6. Via ons Partner-in-Development programma word je volledig voorbereid op het ondernemerschap. 7. Bij Specsavers staat persoonlijke ontwikkeling voorop. 8. Volg ons exclusieve Specsavers 7-programma, speciaal voor partners, om jezelf continu te ontwikkelen en je zakelijke prestaties en winstgevendheid te verbeteren. 9. Specsavers is voortdurend bezig met innovaties in de hoorzorg. 10. Werk met toonaangevende merken in de hoortoestellenmarkt, zoals Signia, Phonak en Resound. * Ben jij nu nog niet toe aan de stap naar ondernemer? Begin dan bij Specsavers als Audicien, Ambulant Audicien of Student. Wij helpen je graag om jouw persoonlijke doelen te bereiken. Interesse? Of zie join.specsavers.com/nl/ opportunities/partnerschap voor meer informatie
HOORDETAIL NR 1 2025 13 COLUMN In 2018 presenteerde hoortoestelfabrikant Widex met veel trots een wereldprimeur: een hoortoestel dat geen batterijen meer nodig had, maar in plaats daarvan werd aangedreven door een miniatuurbrandstofcel. Dit systeem werkte op methanol en kon in slechts 20 seconden worden opgeladen voor een hele dag gebruik. Geen gedoe meer met wegwerpbatterijen die om de paar dagen vervangen moesten worden, en een enorme milieuwinst doordat de berg chemisch afval drastisch zou afnemen. De Widex Energy Cell was een visionaire stap richting duurzaamheid en gemak. Maar nu, een paar jaar later, is het opvallend stil rond deze technologie. De Energy Cell is niet breed op de markt gebracht, en er zijn amper gebruikers die ermee werken. Wat is er gebeurd? Te vroeg of te ingewikkeld? Een van de mogelijke redenen waarom de brandstofcel niet doorbrak, heeft te maken met praktische uitvoerbaarheid. Hoewel de technologie op papier revolutionair was, bracht het in de praktijk ook uitdagingen met zich mee. De Energy Cell had een speciale oplaadprocedure nodig waarbij methanol werd gebruikt, een stof die niet overal even gemakkelijk verkrijgbaar is en veiligheidsrisico’s met zich meebrengt. Daarnaast moest Widex een volledig nieuw distributiesysteem opzetten om gebruikers te voorzien van methanolcartridges – een uitdaging op logistiek vlak. Daarnaast was de markt voor hoortoestellen volop in ontwikkeling. Terwijl Widex werkte aan zijn brandstofcel, maakten andere fabrikanten grote sprongen met lithium-ion-batterijen. Deze batterijen bieden een gebruiksvriendelijke oplaadbare optie zonder dat er methanol of speciale laadsystemen nodig zijn. Ze kunnen via een simpele USB-oplader worden opgeladen, en dat is voor de gemiddelde consument net even wat eenvoudiger dan een geavanceerde brandstofcel. Een verloren kans voor het milieu? Het verdwijnen van de Energy Cell is vooral een gemiste kans voor het milieu. Wereldwijd worden miljoenen hoortoestelbatterijen per jaar weggegooid. Dit zorgt niet alleen voor afval, maar ook voor een flinke belasting op de grondstoffen die nodig zijn om deze batterijen te produceren. De brandstofcel van Widex had dit probleem in één klap kunnen oplossen. Toch is de hoortoestelindustrie niet stil blijven staan op het gebied van duurzaamheid. Oplaadbare batterijen worden steeds beter en gaan langer mee. Maar de vraag blijft: was de Widex Energy Cell echt te complex, of was de markt er gewoon nog niet klaar voor? Misschien krijgen we in de toekomst een tweede kans. Want als er iets is wat technologie ons heeft geleerd, is het dat baanbrekende innovaties soms alleen maar op het juiste moment hoeven te wachten om echt door te breken. Adriaan Wolter WAAR IS DE FUEL CELL GEBLEVEN? Soms lijkt technologische vooruitgang als een trein die op volle snelheid doorraast. We worden overspoeld met innovaties die ons leven gemakkelijker, efficiënter en duurzamer zouden moeten maken. Maar soms stokt die vooruitgang, abrupt en zonder duidelijke verklaring. Een voorbeeld hiervan is de Widex Energy Cell, een veelbelovende brandstofceltechnologie die hoortoestellen kon aandrijven zonder traditionele batterijen. Adriaan Wolter Adriaan Wolter, eigenaar van EnginEars, deelt als ervaren audicien zijn visie over belangrijke topics in de hoorbranche.
14 HOORDETAIL NR 1 2025 BEDRIJFSSOFTWARE HAMS biedt een web based applicatie. Dat is een voordeel ten opzichte van lokaal geïnstalleerde applicaties, omdat de ontwikkelingen in software ongelooflijk snel gaan en er voortdurend aanpassingen nodig zijn. BELGISCH HAMS ONTWIKKELT OP VERZOEK BEDRIJFSSOFTWARE VOOR NEDERLANDSE AUDICIENS HAMS is een softwarebedrijf dat een softwareoplossing schreef voor, zoals zij in het Vlaams heten, audiologen. Specifiek voor de Belgische situatie. Toch komen er vragen van Nederlandse audiciens naar de oplossing van HAMS. “Daar willen wij vanzelfsprekend graag naartoe werken, in samenwerking met de Nederlandse vakmensen.” Peter Dries van HAMS: “Wij vinden het onze plicht om mensen erop te attenderen dat er een alternatief aankomt, zodat zij niet halsoverkop een beslissing nemen. Je verandert immers niet jaarlijks van ERP-systeem.” HAMS is opgestart in 2016 en ontwikkelde hun huidige webbased applicatie in 2020. Dit draait naar eigen zeggen nu vijf jaar stabiel en het gros van de Belgische audiciens werkt met hun programma. “Laat een audicien een audicien zijn, bezig zijn met patiënten en patiëntenzorg. Dat is ons motto”, aldus Peter. “Onze software ontlast de audicien, zodat deze meer tijd aan patiëntenzorg kan besteden.” HAMS heeft al een tijdje het oog op Nederland. Peter kent door zijn eerdere werk de sector en heeft er een netwerk.
HOORDETAIL NR 1 2025 15 Ecosysteem HAMS bouwt met het HAMS platform als het ware een ecosysteem om de audicien heen. Alle partijen waar je als audicien mee te maken hebt krijgen een plekje; de patiënt met het elektronisch patiëntendossier; de financiële administratie met een boekdhoudkoppeling zodat de verkoopfacturen direct opgeladen kunnen worden; de regelgeving van en communicatie met zorgverzekeraars en de informatie van leveranciers. “Dit is zo efficiënt ingericht, dat audiciens meer tijd overhouden voor het werk waarvoor zij opgeleid zijn. In België is het beroep van audioloog officieel een knelpuntberoep; we hebben er meer nodig. In Nederland is dat niet heel anders. Efficiënt inrichten van je processen is dus belangrijk.” Meld je aan en denk mee Hoewel Vlamingen en Nederlanders elkaar prima verstaan, zitten er toch significante verschillen in de beide talen. Ook is de workflow in de buurlanden anders. Peter: “Wij kunnen inzien wat in het StAr-register is vastgelegd, maar het is nog niet gezegd dat iedereen zo werkt. De zorgverzekeringsstructuur is in Nederland ook anders. Inmiddels hebben wij een eerste analyse gemaakt voor de Nederlandse markt. Het is een praatstuk, waarover wij graag met Nederlandse audiciens in gesprek gaan.” “In Nederland wordt weinig gekeken naar de hoorprotocolgrafieken en het Vlaamse ‘herstellingen’ heet er ‘reparaties’. Wij hebben een goed werkend systeem voor de Belgische markt en een voorstel voor de Nederlandse. Dat willen wij graag optimaliseren. We kunnen het Belgische niet klakkeloos kopiëren. Want wij geloven dat software voor mensen moet werken en niet andersom en dat bereik je het beste wanneer je de software schrijft, samen met de mensen die ermee moeten werken.” Korting Daarom doet HAMS een oproep aan de Nederlandse audiciens. Kijk mee, leer Peter de Nederlandse workflow, adviseer waar nodig over de Nederlandse terminologie en krijg een mooi inkijkje in de Belgische manier van werken. “Maar ook”, vult Peter aan, “hoe werk je nu, wat werkt er niet en hoe zou je het graag zien? We lopen in een gesprek het werkproces door en vertalen dat naar een passende software oplossing. Waarbij we niet zelden tips geven hoe efficiënter gewerkt kan worden door de juiste inzet van deze software.” HAMS' voornemen is bezoeken op locatie uit te voeren, webinars te organiseren en vragenlijsten te ontwikkelen om zo mensen te betrekken bij wat uiteindelijk hun eigen verhaal is. De deelnemers krijgen wanneer het pakket gebruiksklaar is korting op hun abonnement. Wie deelneemt, heeft daadwerkelijk invloed op de ontwikkeling van het HAMS platform voor de Nederlandse audiciens. Meer informatie en aanmelden: HAMS | www.hams.be | peter@hams.be
Herkent u dat? U investeert veel tijd in een nieuwe, onervaren cliënt, maar ondanks de zorgvraag blijkt een hoortoestel soms niet de juiste oplossing. Bijvoorbeeld omdat de cliënt de hoortoestellen maar enkele uren per dag draagt, wat de kans op een positieve proef flink verkleint. Of omdat men toch nog niet toe is aan een hoortoestel. Maak dan uw geïnvesteerde tijd ten gelde met Sennheiser. Bied uw cliënt een goede eerste ervaring met uw hoorzorg met de ConC 400 luisterhulp of TVS 200 tv-oplossing van Sennheiser. Komt het moment voor een hoortoestel, dan weet men al de weg naar de expert. Kijk voor meer informatie op www.sennheiser-hearing.com. Meer opties voor goede hoorzorg met Sennheiser. Meer keuze voor lichte gehoorverliezen Meer informatie: Sonova Nederland BV Tel. +31 (0)88-6008850 Bestel via de Phonak eStore A brand licensed by Sonova
HOORDETAIL NR 1 2025 17 Twee zussen, een tweeling, leken in alles op elkaar. Ze hadden hetzelfde gezicht, dezelfde nieuwsgierige blik en dezelfde dromen. Maar er was één verschil: het ene meisje was slechthorend geboren. Toen ze als klein kindje een cochleair implantaat kreeg, zeiden haar ouders: “Met dit implantaat ben je gelijk aan je zus. Je kunt alles bereiken wat zij ook kan.” Die woorden werden een waarheid waar het gezin heilig in geloofde. De meisjes groeiden op met een hechte band. Ze deden alles samen: van spelen tot huiswerk maken, van dromen tot doelen stellen. Beiden waren slim en ambitieus, en uiteindelijk slaagden ze voor hun vwo-examens. Ze hadden dezelfde droom: geneeskunde studeren en arts worden. Maar toen gebeurde er iets dat niemand had zien aankomen. Tijdens de toelatingsprocedure van de opleiding werd duidelijk dat een arts bepaalde basisvaardigheden moet beheersen, waaronder het gebruik van een stethoscoop. Hoe zou ze ooit hartslagen of ademhalingen kunnen horen? Met haar implantaat hoorde ze mensen praten, maar het subtiele geluid van een stethoscoop was een ander verhaal. De opleiding was onverbiddelijk. Zonder een werkende oplossing zou verdergaan met de aanmeldprocedure geen zin hebben. Haar moeder was radeloos. Ze voelde zich schuldig en dacht terug aan de woorden die ze haar dochter als kind zo vaak had gezegd. Waren ze te optimistisch geweest? Had ze haar dochter een valse belofte gedaan? In haar wanhoop stuurde de moeder mij een e-mail. Ze vroeg of ik een oplossing wist. Of er misschien een manier was waarop haar dochter alsnog haar droom kon najagen. Ik dacht erover na en zag mogelijkheden. De audio-uitgang van een elektronische stethoscoop kon rechtstreeks worden aangesloten op de DAIingang van het cochleair implantaat. Het geluid van het hart, de longen of in ieder geval de hartslag zou nu hoorbaar zijn via het implantaat. We probeerden het, en het werkte. Dat moment gaf haar weer hoop. Ze kon starten met de opleiding, de droom waar ze al haar hele leven naartoe had gewerkt. Jaren later hoorde ik van een andere stethoscoopklant, die haar had gecoacht, hoe het was afgelopen. Het meisje dat ooit dacht dat haar beperking haar droom onmogelijk maakte, was inmiddels een getalenteerd arts geworden. Ze had haar patiënten, haar werk en een wereld vol nieuwe mogelijkheden. Soms, dacht ik, ligt het verschil tussen slagen en falen in een kleine aanpassing. En de overtuiging van ouders en kinderen die weigeren op te geven. Roland Zweers, eigenaar audicienwinkel Zweers Hoortoestellen en bestuurder vereniging HoorProfs-CvZA ERVARINGEN UIT DE PRAKTIJK Mensen die te maken krijgen met gehoorverlies ervaren dat als een ingrijpende verandering in hun leven. Gelukkig kan een goede hooroplossing juist een enorm positieve invloed hebben. Audiciens maken dit van dichtbij mee en dit levert mooie verhalen op, die blijven hangen. In samenwerking met vereniging HoorProfs-CvZA plaatst vaktijdschrift Hoordetail in iedere editie een rubriek waarin HoorProfs-audiciens om beurten hun bijzondere verhalen vertellen, uit eigen ervaring met hun klanten. Die positieve of juist ontroerende ervaringen, die het vak zo mooi maken, leest u hier: de HoorProf vertelt. DE HOORPROF VERTELT: 'JE KUNT ALLES BEREIKEN WAT JE ZUS OOK KAN' SOMS, DACHT IK, LIGT HET VERSCHIL TUSSEN SLAGEN EN FALEN IN EEN KLEINE AANPASSING. EN DE OVERTUIGING VAN OUDERS EN KINDEREN DIE WEIGEREN OP TE GEVEN
18 HOORDETAIL NR 1 2025 KORT NIEUWS Dit Infinio platform ontving eerder ook al de 2024 Innovator Award in de categorie Hearing Aid: RIC van Hearing Health & Technology Matters. Ook Hearing Tracker beoordeelde Phonak Infinio met een 4.8 uit 5 tot een hoortoestel in de top 5% van alle geteste producten van 2025. Meer weten? Kijk op www.phonak.nl BIG INNOVATION AWARD VOOR INFINIO VAN PHONAK Onlangs ontving de Phonak Audéo Sphere Infinio de prestigieuze 2025 BIG Innovation Award, uitgereikt door The Business Intelligence Group. Deze award staat voor de transformatieve impact die de Phonak Audéo Sphere Infinio op de hoorindustrie heeft. Het nieuwe boek, Succesvol slechthorend – Slim werken met gehoorverlies, verschijnt op 3 maart, de Internationale Dag van het Gehoor. ‘Vaak is alleen een hoortoestel niet voldoende,’ zegt Van Kesteren. ‘In mijn boek deel ik strategieën om met gehoorverlies om te gaan, zodat je plezier, voldoening en energie uit je werk haalt.’ Slechthorenden krijgen op de werkvloer te maken met veel obstakels. Denk bijvoorbeeld aan collega’s die door elkaar heen praten, werkplekken met een slechte akoestiek of volle vergaderdagen die zoveel luisterinspanning kosten dat je na een werkdag uitgeput bent. Strategieën voor omgaan met gehoorverlies Voor het boek interviewde de auteur tientallen slechthorenden met uiteenlopende beroepen, zoals een politicus, filmeditor, arts, officier van justitie, leerkracht en meubelmaker. Aan de hand van die ervaringsverhalen ontdekt de lezer onder andere hoe over je gehoorverlies te vertellen, welke communicatieafspraken je kunt maken en hoe je werkplekaanpassingen regelt. Het boek Succesvol slechthorend – Slim werken met gehoorverlies is sinds 3 maart 2025 overal verkrijgbaar. Het boek is ook te bestellen via www.succesvolslechthorend.nl met gratis de folder ‘Zo versta ik jou’ met tips van illustrator Geeske van Voorthuijsen. SUCCESVOL SLECHTHOREND: PRAKTISCHE GIDS VOOR WERKEN MET GEHOORVERLIES In Nederland zijn er ruim 200.000 werkenden met gehoorverlies. Stan van Kesteren, zelf slechthorend, deelt in zijn boek ‘Succesvol slechthorend’ voor deze groep praktische tips en inspirerende ervaringsverhalen. Over de auteur Stan van Kesteren (1990) is communicatieadviseur, journalist en schrijver. Hij schrijft een wekelijkse nieuwsbrief over slechthorendheid op de werkvloer en heeft een vaste column in 'Hoormij magazine'. In 2016 maakte hij de documentaire 'Slechthorend. Nou en?!', waarin hij zijn persoonlijke zoektocht naar het omgaan met gehoorverlies vastlegde.
TOEGANKELIJKHEID VERBETERDE TOEGANKELIJKHEID VOOR SLECHTHORENDEN DANKZIJ SAMENWERKING TUSSEN BETTEAR EN HOOREXPERT Voor slechthorenden kan een bezoek aan een theater, conferentie of horecagelegenheid een uitdaging zijn. Omgevingsgeluiden, slechte akoestiek of een gebrek aan geschikte luistervoorzieningen maken het vaak moeilijk om gesprekken, optredens en presentaties goed te volgen. Innovatieve technologie zoals Bettear biedt nieuwe oplossingen. Lees verder op de volgende pagina >> HOORDETAIL NR 1 2025 19
20 HOORDETAIL NR 1 2025 TOEGANKELIJKHEID zonder last van omgevingsruis. Bettear is eenvoudig te gebruiken en merkonafhankelijk; bezoekers hoeven enkel hun hoortoestel of smartphone met het systeem te verbinden.” Bettear is breed inzetbaar en daardoor geschikt voor onder meer theaters, bioscopen, conferentiecentra, kerken en horecagelegenheden. In tegenstelling tot ringleidingen, vereist Bettear geen ingrijpende installatie, er is geen fysieke infrastructuur nodig. Distributeur Hoorexpert Hoorexpert speelt, als officiële distributeur van Bettear producten in Nederland, een centrale rol in de implementatie van deze systemen. “Met onze jarenlange ervaring en expertise op het gebied van audiologie, akoestiek, toegankelijkheid en gehoorondersteunende technologieën, zorgen wij ervoor dat iedere installatie perfect wordt afgestemd op de specifieke ruimte en gebruikersbehoeften. Door maatwerk te leveren, helpt Hoorexpert theaters, musea, vergaderzalen en horecaondernemingen een inclusieve ervaring te bieden voor slechthorende bezoekers.” Bettear in de kunst Rogier Monsieur, manager van het Kunstcluster van Mariëngaarde koos recentelijk voor Bettear en Hoorexpert:”In eerste instantie ging ik op zoek naar een ringleiding maar ik begreep al snel dat dit een wat verouderd systeem is. Een audioloog adviseerde me om per gebruiker solo-apparatuur te gebruiken. Dat had niet mijn voorkeur dus ik zocht verder. Uiteindelijk kwam ik via internet uit bij Hoorexpert en Bettear. Ik heb het contact met Hoorexpert aldoor als erg prettig ervaren. Wij gaan Bettear breed inzetten; van concerten tot lezingen tot religieuze bijeenkomsten tot ledenvergaderingen.” Bettear in de kerk In 2024 besloot de Baptisten Gemeente Pernis om hun kerkzaal te voorzien van een ringleiding, zodat gemeenteleden die gebruik maken van een hoorapparaat de diensten optimaal kunnen beluisteren. Een traditionele ringleiding bleek echter geen optie. Reden om contact op te nemen met Jeroen Verhoef, technisch directeur van Hoorexpert, vertelt Dick Korver van de baptistengemeente. “Hij Bettear is een geavanceerd broadcastingsysteem dat geluid streamt met behulp van moderne draadloze technologieën: WIFI, Bluetooth Auracast en radiofrequenties. Hiermee kunnen spraak en muziek helder en zonder storende achtergrondgeluiden direct op hoortoestellen, cochleaire implantaten, hoofdtelefoon of via een bij het systeem behorende ontvanger worden ontvangen. Hoorexpert: “In tegenstelling tot traditionele ringleidingsystemen, biedt Bettear een flexibelere en kwalitatief betere oplossing. Eenvoudig te implementeren in diverse omgevingen, in te zetten als vervanging van en aanvulling op ringleidingen én als overgang in afwachting van de verdere uitrol van Auracast-broadcasting. Er werd dan ook veel interesse in Bettear getoond op de ISE – dé beurs voor technologische innovaties - dit jaar.” Eenvoudig in gebruik en in installatie Hoorexpert noemt diverse voordelen van Bettear: “De geluidskwaliteit is verbeterd: slechthorenden ontvangen geluid rechtstreeks in hun hoortoestel,
HOORDETAIL NR 1 2025 21 Theater Bellevue heeft twee zalen, waarvan de grootste 250 stoelen heeft. Er wordt één signaal uitgezonden en dat is voldoende om iedereen te kunnen bereiken. Ook Sjef benadrukt het belang van het terugdringen van de (40ms) vertraging in het geluid. “Als de fabrikant dit nog kan optimaliseren, dan is het een heel fijn systeem. Iedereen, goed- én slechthorenden, kan via de app op z’n eigen smartphone het geluid naar het gehoorapparaat of de oortjes streamen.” Toekomst van toegankelijk geluid “Dankzij de krachtige samenwerking tussen Bettear en Hoorexpert wordt deze verbeterde toegankelijkheid ook in Nederland steeds meer beschikbaar en kunnen slechthorenden in Nederland steeds vaker volwaardig deelnemen aan sociale en culturele activiteiten, zonder dat gehoorbeperkingen een obstakel vormen. Als we voorop blijven voor wat betreft technologische vooruitgang en actief samenwerken met leveranciers, projectontwikkelaars en (publieke) locaties, kunnen we optimale hoorervaringen garanderen en doorlopend bijdragen aan de verbetering van toegankelijkheid voor slechthorenden.” aldus Hoorexpert. Meer informatie over Bettear, toegankelijkheid en je beste leven leven met veranderend gehoor? Neem vandaag nog contact op met Hoorexpert! Meer informatie: Hoorexpert | www.hoorexpert.nl vertelde ons over Bettear standalone apparatuur, die geheel draadloos is en compatibel met Bluetooth. Deze bleek eenvoudig te koppelen aan ons audiomengpaneel” Samen met twee gemeenteleden, een voor de bediening van het mengpaneel en een ervaringsdeskundige die een gehoorapparaat draagt, zijn er in het kerkgebouw diverse testjes uitgevoerd. “Voor Hoorexpert was dit ook een eerste ervaring”, vertelt Dick. “De try-out was zeer positief; zowel met een draadloze microfoon als met een headset was het uitgezonden spraaksignaal prima te ontvangen in de hoortoestellen, tot zelfs in de gang naar de kerkzaal toe. Het is echter wel van belang, dat zowel de microfoon als de headset van een goede kwaliteit is. Dit om de spraak “lipsynchroon” te laten verlopen!” De Baptisten Gemeente Pernis besloot in de Bettear apparatuur te investeren en ontvangt inmiddels enthousiaste reacties van de doelgroep in de gemeente. Dick geeft nog een tip mee: “Het is wel belangrijk dat het hoorapparaat een Bluetooth- of WIFI-voorziening bevat en dat deze door de audioloog is geactiveerd. Ook met Bluetooth oortjes is het signaal prima te beluisteren, dus ook voor goedhorenden die alles willen meekrijgen.” Bettear in het theater Sjef van de Ven is Hoofd techniek bij Theater Bellevue in Amsterdam. “Ons systeem was ouderwets en werkte niet meer goed”, vertelt hij. “Mensen vragen ook niet veel meer naar ringleidingsystemen omdat hun gehoorapparaten behoorlijk geavanceerd zijn. Navraag bij Stichting Hoormij bevestigde mijn vermoeden. Dus dan ga je denken: waar kiezen we voor, hoeveel ontvangers moeten we aanschaffen? Bettear werkt via ieders eigen smartphone en dat beperkt ons als theater dus niet meer in de hoeveelheid apparaten dat wij kunnen aanbieden.” BETTEAR STANDALONE APPARATUUR IS GEHEEL DRAADLOOS EN COMPATIBEL MET BLUETOOTH
22 HOORDETAIL NR 1 2025 INTERVIEW 'WIJ STREVEN ERNAAR DÉ KWALITEITSAUDICIEN VAN NEDERLAND TE WORDEN' In de regio Amsterdam, Hilversum, Utrecht vinden we Makker Hoortoestellen, een middelgrote audicien, geleid door drie broers en met grote ambities. Afgelopen 2 januari opende Makker een vestiging in Huizen. Het is de tiende in de rij en er zullen er nog meer volgen, zegt algemeen directeur Guido Makker. Wij vroegen hem naar de geschiedenis én de toekomst van het bedrijf. “Wij willen onze klanten een prachtige ervaring bieden.” Al hun winkels zijn elke dag de hele dag bezig om de verwachtingen van de klant te overtreffen, begint Guido. “Ik wil graag dat ze naar buiten lopen en tegen hun partner zeggen: ‘Zoiets heb ik nog niet eerder meegemaakt’. En dat ze vervolgens naar huis gaan om het aan hun buurvrouw te vertellen.” Natuurlijk biedt Makker Hoortoestellen goede service. De audiciens zijn gediplomeerd en StAr-geregistreerd, de service in de winkel is onberispelijk, de kwaliteit van de verkochte producten is meer dan uitstekend. Maar, vertelt Guido, dan begint het pas. Want op dat moment komt de plus van Makker. “Het gebeurt eigenlijk elke dag wel dat we een klant een bos bloemen sturen, misschien een kaartje, een doos chocolaatjes, enzovoort. We weten veel van onze klanten en leven ook mee. Dus als we weten dat iemand is geslaagd voor haar rijbewijs, of als iemands kleinkind een blindedarmoperatie moet ondergaan, of noem het maar op, dan staan wij daar bij stil. We zijn graag attent en klanten waarderen dat.” Hetzelfde doen de Makker-broers richting hun medewerkers. Die moeten in de watten gelegd worden, vinden ze hier. “Ik heb weleens gehoord over een medewerker van een concurrent die tweeënhalf jaar heeft moeten strijden voor een nieuwe airco in zijn filiaal. Dat vind ik onbegrijpelijk. Als een van onze Gijs, Michel, Guido en Just Makker
HOORDETAIL NR 1 2025 23 mensen zo’n vraag stelt, komen we de dag daarna kijken, pakken het op en zorgen dat het direct wordt opgelost. Ook hier: ons doel is de verwachtingen overtreffen. Als dat gebeurt, dan doen we het goed.” En dat Makker het goed doet, blijkt onder meer uit het feit dat ze relatief weinig moeite hebben om nieuwe mensen te vinden. “Natuurlijk, de arbeidsmarkt is lastig, dat is een feit, maar voor de nieuwe vestiging in Huizen lukte het ons goed om de bezetting rond te krijgen. Mensen horen via onze medewerkers hoe we met hen omgaan en willen graag bij ons werken.” Makker Hoortoestellen is van plan om dé kwaliteitsaudicien van Nederland te worden. En ze timmeren hard aan de weg. In 2023 openden ze twee nieuwe winkels, in 2024 drie en voor 2025 staan er vier nieuwe vestigingen op de rol. Daarmee komt het totaal aan het eind van dit jaar op dertien. De drie broers treden op deze manier in de voetsporen van hun vader, vertelt Guido. “Die heeft tot 1996 voor Schoonenberg gewerkt en is toen voor zichzelf begonnen. Hij bouwde een keten op van 27 winkels en toen hij met pensioen ging, verkocht hij ze allemaal aan zijn oude werkgever.” Ook de drie zonen waren eerst in dienst bij Schoonenberg. In 2016 begonnen ook zij voor zichzelf, met dus de Makker-keten tot gevolg. “De samenwerking tussen mij en mijn broers is heel organisch gegaan. In het begin deden we alle drie het audicienwerk, maar later zijn we ieder naar onze eigen taken gegroeid. En nu hebben we een verdeling waarbij we allemaal het best tot ons recht komen.” De oudste broer Just is operationeel manager. Hij is de kickstarter van elke nieuwe vestiging en zorgt ervoor dat er een echt ‘Makker-sausje’ overheen gaat. De jongste broer Gijs is het aanspreekpunt voor alle collega’s. Bovendien voert hij de halfjaarlijkse ‘Makker-gesprekken’ met de partners die de verschillende vestigingen leiden. Guido, tot slot, is de algemeen directeur. Hij zet zich elke dag in om te zorgen dat zijn bedrijf groeit en dé kwaliteitsaudicien van Nederland wordt. Expansie is een belangrijk thema voor de algemeen directeur. “We willen graag groeien, maar dan wel met behoud van onze specifieke cultuur. Dat is het belangrijkst van alles. Als we niet meer voor onze medewerkers en onze klanten kunnen zorgen zoals wij dat hebben besloten te doen, dan stopt de expansie.” Als we Guido vragen wat hij nou precies verkoopt in zijn winkels is het antwoord duidelijk. “Ons product is het hoortoestel en een bijbehorende beleving.” Want, zegt hij, als je alleen maar hoortoestellen verkoopt duurt het niet lang voordat je wordt ingehaald door online prijsvechters. “We nemen je mee op reis. Vanaf het moment dat je bij ons binnenkomt, tot in de jaren nadat je met een hoortoestel onze deur bent uitgelopen.” Hij vergelijkt het soms met zijn eigen ervaring toen hij een keer online iets kocht bij een winkel die ook service hoog in het vaandel bleek te hebben. “Ik was gewend om veel dingen online te kopen, zonder noemenswaardig serviceniveau. Tot ik een keer een wasmachine kocht en versteld stond van de service. Ze namen mijn oude apparaat mee, sloten de nieuwe aan, maakten alles netjes schoon, en sloten ondertussen ook nog even ongevraagd mijn droger – die helemaal niet van hen kwam – beter aan op de afvoer. Precies dat stapje extra, dat willen wij bij Makker Hoortoestellen ook zetten. Als we dat doen, bereiken we het niveau dat we willen.” Meer informatie: Makker Hoortoestellen www.makker.nl WE WILLEN GRAAG GROEIEN, MAAR DAN WEL MET BEHOUD VAN ONZE SPECIFIEKE CULTUUR. ALS WE NIET MEER VOOR ONZE MEDEWERKERS EN ONZE KLANTEN KUNNEN ZORGEN ZOALS WIJ DAT HEBBEN BESLOTEN TE DOEN, DAN STOPT DE EXPANSIE WE NEMEN JE MEE OP REIS. VANAF HET MOMENT DAT JE BIJ ONS BINNENKOMT, TOT IN DE JAREN NADAT JE MET EEN HOORTOESTEL ONZE DEUR BENT UITGELOPEN
www.gpmedia.nlRkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4