Hoordetail nr2 2019 online

H o o r d e t a i l n r 2 2 0 1 9 14 N a b e s c h o u w i n g Ook het onthouden van hetgeen we horen is hiervan afhankelijk. Wagenaar stelde de mentale fitheid van de zaak op de proef met een aantal tests voor horen, onthouden en denken. Hij liet de zaal mentaal werken, want volgens Wagenaar: “Dat heeft u nodig om te kunnen horen, verstaan en interpreteren: use it or lose it! VAN CONSUMENT NAAR PROSUMENT Oren spitsten zich bij de lezing van Guus van Montfort, hoogleraar gezondheidseconomie en medische technologie en voorzitter van de StAr. Wie namelijk de (technologische) ontwikkelingen op de voet volgt, zou denken dat de rol van de audicien de komende jaren sterk gaat veranderen. Maar hoe denken de audiciens daarover? Van Montfort legde het vuur aan de schenen met een aantal vragen omtrent de toekomst van de hoorzorg. Het publiek kon live meestemmen via Mentimeter, wat een beeld gaf van wat er bij de hoorprofessionals daadwerkelijk in hun hoofd omgaat als het bijvoorbeeld gaat over de steeds groter wordende invloed van de consument. Van Montfort haalde daarom ook het Prosumenten- model aan, wat bij veel van de audiciens een tot dan toe onbekend begrip was. “De consument verandert steeds meer in een zelf producerende consument, de zogenoemde prosument”, aldus Van Montfort. “Eindgebruikers gaan steeds meer zelf regelen en vragen pas hulp aan de audicien als ze er niet uitkomen. Dit zou ertoe kunnen leiden dat audiciens uiteindelijk minder zorg gaan verlenen en meer een adviserende rol krijgen.” Uit de Mentimeter kwam naar voren dat de reacties op deze uitspraken wisselend waren, maar het zal de hoorbranche niet ontgaan zijn dat de rol van de klant aan het veranderen is. NETWERKEN OP HET BELEVINGSPLEIN Samen met vijftien andere partijen stond vaktijdschrift Hoordetail met een stand op het Belevingsplein, waar audiciens tussen de lezingen door de stands van fabrikanten, distributeurs en andere relevante partijen binnen de hoorbranche konden bezoeken. Enkele exposanten maakten dan ook van de gelegenheid gebruik om hun producten te demonstreren en zetten zelfs winacties uit. De behoorlijke opkomst maakte het Belevingsplein tot een belangrijk contactpunt waar audiciens bij konden praten met hun eigen leveranciers en kennis konden maken met nieuwe contactpersonen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4