Hoordetail nr2 2019 online

H o o r d e t a i l n r 2 2 0 1 9 27 O n d e r n e m e n Jemissie in de etalage: LAAT JE MISSIE SPREKEN VIA DE WINKELINRICHTING ÉN OP SOCIAL MEDIA! We geloven dat de twee hand in hand gaan en zelfs onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Want wanneer je met de klant communiceert vanuit je missie dan zie je dat terug in je social media en je marketing, maar natuurlijk ook in je winkel zelf en de wijze waarop je deze hebt ingericht. Je missie, dat klinkt misschien oubollig, maar niks is minder waar! Het blijkt namelijk dat de meeste bedrijven precies weten WAT ze doen, en gelukkig ook vaak weten HOE ze dat doen, maar dat er maar weinig bedrijven zijn die weten WAAROM ze doen wat ze doen. WAAROM? Die WAAROM-vraag gaat eigenlijk over je bestaansrecht. Waarom sta jij elke morgen voor dag en dauw op en fiets je fluitend naar de winkel? Waarom is jouw winkel belangrijk voor de lokale klant? De antwoorden op deze zinvolle vragen zijn jouw richtinggevende missie voor je winkel en team. En nog belangrijker: het is een hefboom naar succes. Want een winkel is meer dan een winkelier die spullen verkoopt. Een winkel is een belevingsplek, en klanten moeten zich er thuis voelen. Dat betekent nogal wat! Want hoe zorg je ervoor dat een klant zich thuis voelt in een winkel? Het begint bij je WAAROM, je missie, en het uit zich onder andere in je winkelinrichting. Deze sluiten idealiter naadloos op elkaar aan, en daarmee ook bij je producten én bij je doelpubliek. DE WINKELBELEVING MOET KLOPPEN Wanneer je bijvoorbeeld gelooft dat ieder kind goed moet kunnen horen (jouw WAAROM), je bent DE hoorspecialist voor kids (HOE), dan verwacht je speelgoed in de etalage, felle kleuren en binnen vindt je klant een prominente speelhoek, met bijpassende aankleding en producten (WAT). En het gaat verder dan dat. Van meubilair voor kinderen tot meubilair voor ouderen. Van een kindersapje tot een volwassen koffie. Wanneer je wilt dat je klant zich thuis voelt, dan moet de winkelbeleving ‘kloppen’. MARKETING EN SOCIAL MEDIA GEBRUIKEN OM JE KLANTEN TE BEREIKEN IS ÉÉN DING, MAAR JE WINKELINRICHTING GEBRUIKEN OM JE KLANTEN TE BEWEGEN DE WINKEL BINNEN TE STAPPEN, DAT IS WEER EEN HEEL ANDER VERHAAL. OF TOCH NIET? IN ELKE EDITIE GEEFT MELANIE VAN EMBROSA ONDERNEMERSTIPS SOCIAL MEDIA Oké, dan toch één social media tip. Want marketing en social media geven uiting aan je missie. En zoals een winkelbeleving moet kloppen, zo moet ook je marketing ‘passen’. Kies dus bewust beelden en materialen die de klant aanspreken vanuit diezelfde herkenbare missie. Selecteer voor social media beelden waarbij een klant zich thuis kan voelen. Vraag jouw leveranciers specifiek met welke Point of Sale (ofwel POS) materialen zij jouw missie kunnen ondersteunen. Kijk voor meer informatie op www.embrosa.com De megafoon uit de beroemde Golden Circle theorie van Simon Sinek

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4