Hoordetail nr2 2019 online

‘Wie is je doelgroep?’ Het klinkt misschien als een retorische vraag, maar is dit nog wel dezelfde doelgroep als bijvoorbeeld vijf jaar geleden? Meer dan ooit is het goed om na te denken over het type klant dat je als audicien in de winkel ontvangt. Je kunt het gros van de klanten die naar een hooroplossing zoeken, niet meer simpelweg ‘de babyboomer’ noemen. Maar hoe classificeer je deze klant dan wel? Of misschien wel een betere vraag: hoe ga ik met dit nieuwe type klant om? Een recente studie heeft uitgewezen dat ongeveer de helft van de mensen van 52 tot en met 70 jaar zich ten minste 11 uur per week op het internet bevindt. Daarnaast had in 2016 al 55% van de 65-plussers een smartphone, dat aantal zal in de tussentijd alleen maar gegroeid zijn. Dat de hedendaagse consu- ment voor een aanschaf eerst onderzoek doet op het internet, is ook geen nieuws meer. De klant die bij jou in de winkel binnenstapt, heeft zich dus vaak al goed voorbereid of zelfs al een hoortoestel uitgeko- zen. Kortom, de nieuwe klant is betrokken en verwacht transparantie van jou als hoorzorgprofessional. Gelukkig zien we de groeiende creativiteit binnen de hoorbranche en steeds meer audiciens wijken af van de zogenaamde ‘traditionele hoorzorg’. Niet alleen wordt de klant steeds meer betrokken in de keuze voor een hoortoestel, ook klantbeleving staat steeds meer centraal in het traject. Daarmee doen de audiciens niet alleen de klant een plezier, maar ook zichzelf. Want als je je ergens op kunt onderscheiden, is het op de manier waarop je service verleent. Op dat gebied liggen er nog veel kansen voor de ondernemende hoorzorgprofessional. Maar niet alleen audicienswinkels zijn hun strategie aan het bijschaven, ook fabrikanten tonen grote betrokkenheid om de veranderende consument tegemoet te komen. Een voorbeeld hiervan is Unitron, dat onlangs opnieuw de aandacht op het reeds eigen ontwikkelde FLEX ecosysteem vestigde tijdens de lancering van een nieuw hoortoestelplatform: Discover. In deze editie van Hoordetail lees je meer over FLEX, waarmee Unitron de audicien tools biedt om gepersonaliseerde service aan de nieuwe generatie klanten te kunnen bieden. Daarnaast lees je in deze editie ook het verhaal vanuit de andere partij: de slechthorende of zelfs de dove gemeenschap. We interviewden Wies Groeneveld, die onlangs haar boek ‘Een en al oor’ publiceerde. Zij vertelt over het belang van horen in onze maatschappij en heeft een belangrijke boodschap aan de hoorbranche. Ook bijzonder is het verhaal van Claire Meijer, die sinds haar peutertijd doof is. Binnen Werkpad (onderdeel van Kentalis) zet zij zich als ambassadeur in om vooroordelen over doven en slechthorenden op de arbeidsmarkt de wereld uit te helpen en duidelijk te maken dat een gehoorbeperking niet het einde van een carrière hoeft te betekenen. Indrukwekkende verhalen die nieuwe inzichten kunnen bieden voor de hoorbranche. Veel leesplezier! C o l o f o n e n D e V i s i e De Visie H o o r d e t a i l n r 2 2 0 1 9 3 “JE KUNT HET GROS VAN DE KLANTEN DIE NAAR EEN HOOROPLOSSING ZOEKEN, NIET MEER SIMPELWEG ‘DE BABYBOOMER’ NOEMEN” Vaktijdschrift voor de totale hoorbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.hoordetail.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Charlotte Swagten (hoofdredacteur) c.swagten@gpmedia.nl Sabine Weller (redacteur) s.weller@gpmedia.nl Advertentieverkoop: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uit­ gevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Hoordetail heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 30,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Fotografie: Maaike van Esch Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2019 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Hoordetail besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Charlotte Swagten Hoofdredacteur vaktijdschrift Hoordetail c.swagten@gpmedia.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4