Hoordetail nr2-2020 Online

C o l u m n Wat wil de consument zelf? Dat wordt door alle regelgeving uit het oog verloren. Aan de hand van de slimme HOORvragenlijst bepalen wij de hoorbehoefte van de consument. Maar ís dat ook de behoefte van de consument? Want wat voor de één belangrijk is, is dat voor de ander helemaal niet en omgekeerd. Daarnaast is een goed opgeleide audicien een deskundige die de juiste vragen stelt, daarop doorvraagt en samen met de consument prima in staat is om gezamenlijk de afweging te maken tussen functionaliteit, gebruiksgemak en kosten. Met de verschillende spelers in de markt kan de consument zelf kiezen wie voor hem of haar de beste keuze is en wie en wat het beste bij hem of haar past. We hebben nu eenmaal persoonlijke voorkeuren die door vele factoren bepaald worden. De prijsstelling van de zorgverzekeraars past ook niet goed bij het huidige aanpas- en nazorgtraject, dat (normaal) veel fysieke contactmomenten bevat. De nu aangeboden keuze aan online tools en videoconsulten biedt wel mogelijkheden voor efficiency. Of er zou een differentiatie moeten zijn tussen verschillende aanpastrajecten en vormen van nazorg. Elke consument kiest dan, afhankelijk van zijn of haar behoefte, een leverancier, een product en traject dat bij hem of haar past. Maak de consument niet monddood door allerlei regels op te werpen die de vrije keuze belemmeren. Laat de consument in zijn waarde en vertrouw erop dat deze zelf - of met zijn partner - de juiste keuze zal maken, uiteraard geadviseerd door een goede audicien die zijn aanbod kan toespitsen op de persoonlijke wensen en behoeften van de consument. Dus in het belang van een goed gehoor voor iedereen: zorg dat de consument centraal staat in de zoektocht naar de meest adequate oplossing voor zijn of haar specifieke wensen en behoeften. Als audicien moet je dan ook duidelijk de gezamenlijke keuze kunnen onderbouwen, vanuit audiologisch én functioneel oogpunt. Wat wil de consument NU EIGENLIJK ZELF? NEDERLAND IS KAMPIOEN IN REGELTJES EN BETUTTELEN, ZO OOK BIJ DE VERSTREKKING VAN HOORTOESTELLEN. IEDERE FIETSENMAKER KAN ZICH OPTICIEN NOEMEN. HET IS IMMERS GEEN BESCHERMD BEROEP, NET ALS AUDICIEN. MAAR ALS AUDICIEN MOET JE WEL GEREGISTREERD STAAN BIJ DE STAR EN JE WINKEL MOET VOLDOEN AAN HEEL VEEL INRICHTINGSEISEN OM VERGOEDING TE KRIJGEN VANUIT DE BASISZORG, WAARVOOR DE CONSUMENT ZELF BETAALT AAN ZIJN ZORGVERZEKERAAR. WANT VOOR EEN HOORTOESTEL BUITEN DE CATEGORIEËN ONTVANGT DE CONSUMENT (MEESTAL) HELEMAAL NIETS. EN BEGRIJP ME NIET VERKEERD; NATUURLIJK MOET ER AAN KWALITEITSEISEN VOLDAAN WORDEN. WE WILLEN DAT IEDERE SLECHTHORENDE GOED EN PROFESSIONEEL GEHOLPEN WORDT. MAAR IK STEL ME WEL EENS DE VRAAG OF AL DIE REGELS BIJDRAGEN AAN EEN VERBETERING VAN DE ZORG EN DE KWALITEIT VAN HET HOREN VAN DE CONSUMENT? Olaf Schuurmans Manager Audiologie bij Optitrade Retailgroep H o o r d e t a i l n r 2 2 0 2 0 17 OLAF SCHUURMANS, MANAGER AUDIOLOGIE BIJ OPTITRADE, VERTELT IN ELKE EDITIE VAN HOORDETAIL OVER ZIJN ERVARINGEN BINNEN DE HOORBRANCHE

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4