Hoordetail nr2-2020 Online

H o o r d e t a i l n r 2 2 0 2 0 25 C o l u m n Hoe nu verder? Mijn eerste gedachte is: rustig ademhalen, al dan niet met een mondmasker op. Maar wij zitten allemaal in dezelfde boot met tegenwind. Ik volg het RIVM op de voet en wacht de adviezen en de toespraken van de minister- president af. Wat blijkt? De ouderen lopen het meeste risico. Je denkt natuurlijk gelijk aan je vader, moeder en familie. Iedereen thuisblijven is mijn advies. Maar ja hoe lang gaan we dat volhouden? Je denkt na over de zaak die je met je hart en ziel hebt opgebouwd. Heb ik straks nog wel werk en heb ik nog een klantenbestand? Immers worden de ouderen het hardst getroffen. Na de toespraak van de minister-president blijkt dat noodzakelijke zorg geleverd moet worden. Essentiële winkels kunnen volgens hygiëneprotocollen weer open. Ik denk daarbij aan artsen, de intensive care en ondersteunde facilitaire diensten die het allemaal draaiende houden. Voedsel, water, supermarkten. En nee, ik denk niet aan het hamsteren van toiletpapier en wiet. In deze situaties zie ik dat de audicien een essentiële rol speelt. De kinderen mogen papa en mama niet meer bezoeken en zijn nu afhankelijk van communiceren op afstand, facetime of gewoon via de telefoon. Stel nu voor dat het hoortoestel niet goed werkt? Dan is het toch erg lastig om goed te kunnen communiceren met je kinderen, verzorgend personeel of misschien wel met je arts bij belangrijke gesprekken. Met alle voorzieningen die nodig zijn, ben ik nood-openingstijden gaan opstellen. Plexiglas, desinfecterend materiaal, handschoenen aan, mondkapje en een faceshield voor en húp, open die winkel. Wat een reacties…“Wij zijn blij dat je open bent, al is het maar beperkt”, “Mijn moeder heeft geen batterijen meer en wordt zenuwachtig zonder hoortoestel”, “het hoortoestel van mijn vader doet het niet meer, ik kan niet meer met hem communiceren”, “mijn tante hoort de telefoon niet meer en wordt afgesloten van de buitenwereld”, en ga zo nog maar even door. Hoewel de klanten zeggen dat ik er niet uit zie met mijn plexiglas, handschoenen, masker en desinfectiemateriaal, toch zijn ze dankbaar dat we met deze noodmaatregelen toch weer hoorzorg kunnen bieden. ‘Keep up the good work!’ Ik ben van mening dat er verschillende gradaties van ‘essentiële zorg’ bestaat. Ik ben blij mijn steentje te kunnen bijdragen voor de doelgroep van de slechthorende, maar spreek mijn bijzonder hoge waardering uit voor de medici, mensen in de zorgsector, facilitaire diensten die het allemaal draaiende houden om het leven van coronapatiënten te redden. Het coronavirus LOCKDOWN, ANDERHALVE METER AFSTAND, MONDKAPJE, HANDSCHOENEN, DESINFECTEREN ETC. WAUW, HET CORONAVIRUS HEEFT TOEGESLAGEN EN VOOR MIJN GEVOEL WAS HET GISTEREN NOG IN CHINA EN IS ER IN NEDERLAND NIKS AAN DE HAND. DE WINKELS GAAN IN LOCKDOWN EN BIJ HET VERZORGINGSTEHUIS WORD IK TEGENGEHOUDEN MET DE MEDEDELING DAT IK HET GEREPAREERDE HOORTOESTEL VOOR MIJN KLANT MOET ACHTERLATEN EN NIET MEER NAAR BINNEN MAG. DE OVERHEID GRIJPT IN ZET BINNEN EEN PAAR DAGEN ALLES OP SLOT. ADRIAAN WOLTER, EIGENAAR VAN EEN WINKELCOMBINATIE, DEELT ALS ERVAREN AUDICIEN ZIJN VISIE OVER BELANGRIJKE TOPICS IN DE HOORBRANCHE. Adriaan Wolter Audicien en eigenaar van Enginears & Engineyes

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4