Hoordetail nr2-2020 Online

Rachel (links) volgt de opleiding tot audicien om Anita te kunnen ondersteunen in de winkel H o o r d e t a i l n r 2 2 0 2 0 49 JONGERE KLANTEN AANTREKKEN De afgelopen jaren heeft het hoortoestel een flinke evolutie doorgemaakt. Spraak verstaan in complexe luisteromgevingen, voor velen het grootste euvel, is de laatste tijd sterk verbeterd. Maar het hoortoestel heeft veel meer functies gekregen, zoals de vele streamingsmogelijkheden en het gebruik van applicaties. Een geweldige ontwikkeling volgens Anita. “Hartslag meten, stappen tellen, via de hoortoestellen bellen; het spreekt een jongere doelgroep aan. Ik denk dat dat een hele goede ontwikkeling is. Ik ben daarom ook heel benieuwd naar bijvoorbeeld de Starkey Livio AI. Natuurlijk draait het niet alleen om die extra functies, de kwaliteit van het horen staat voorop. Maar ook op dat gebied kunnen we zoveel betekenen. Bij nieuwe ontwikkelingen proberen we onze klanten op verschillende manieren op de hoogte te brengen. Zo hebben we een tijdje geleden samen met Oticon een event georganiseerd hier in het dorp. Ruim honderd mensen waren gekomen en raakten overtuigd van het nieuwe hoortoestel uit de vrije markt. Maar vooral het aanpassen en finetunen op afstand is in deze tijd een groot geschenk, daar maken we veel gebruik van.” SCHRIJNENDE VERHALEN Ons gesprek wordt even onderbroken door een telefoontje van een bezorgde klant. Een mevrouw maakt zich zorgen of ze met haar man de winkel kan bezoeken in verband met het coronavirus. Maar haar man heeft nu toch wel echt hoorzorg nodig omdat ze anders moeilijk kunnen communiceren. Anita stelt haar gerust en geeft aan dat de winkel aan alle RIVM-richtlijnen voldoet. “We krijgen veel schrijnende verhalen te horen”, vertelt Anita nadat ze heeft opgehangen. “Hier in Nederweert heeft het coronavirus een grote impact gehad. De afgelopen periode hoorde je continu de klokken luiden, zelf ben ik ook klanten verloren. Dat doet veel met je, sommige klanten ken je al jaren. We doen er dan ook alles aan om een bezoek van de klant zo veilig mogelijk te maken.” In het begin van de uitbraak werd Anita zelf ziek. Of ze het COVID-19 virus te pakken had weet ze niet zeker, maar ze geeft het aan zo snel mogelijk te gaan testen als dat mogelijk is. Het gevolg was dat ze haar winkel in het begin moest sluiten. Toen ze helemaal opgeknapt was trof ze de nodige voorbereidingen om de winkel weer te openen. “We zijn al weken open om hier en daar reparaties uit te voeren, maar ook om er te kunnen zijn voor de klant. We zijn direct op zoek gegaan naar de juiste middelen zoals mondkapjes, handschoenen, desinfectiemiddelen en een plexiglas-afscheiding. Het is een gek gezicht voor klanten, wij zijn er inmiddels aan gewend.” HET EFFECT VAN ISOLATIE Los van het feit dat Anita met al haar beschermende middelen haar werk weer zo goed als normaal kan uitvoeren, merkt ze wel dat het niet meer als vanouds was. “Veel van mijn klanten hebben wekenlang in thuisisolatie gezeten. Nu ik de eerste klanten weer in de winkel ontmoet, schrik ik behoorlijk van het effect hiervan. Sommige ouderen klanten zijn ontzettend achteruit gehold. Het gebrek aan prikkels en wellicht onbehandelde gehoorproblemen heeft een groot effect gehad op de mensen. Veel oudere klanten vergeten veel meer en weten bijvoorbeeld niet meer hoe de batterij in het hoortoestel moet. Ik ben daarom heel erg blij dat ik iedereen weer volledige hoorzorg kan bieden.” ONLINEHOORTOESTELKOPEN.NL Er lagen al lange tijd plannen om een webshop te starten, maar de corona- uitbraak heeft Anita doen besluiten om zo snel mogelijk van start gegaan. Begin mei introduceerde ze de website Onlinehoortoestelkopen.nl, waar klanten hoortoestellen kunnen bestellen uit de zorgcategorieën, maar ook uit de vrije markt. Ook kun je er terecht voor opladers, filters, domes, batterijen en nog veel meer. Anita legt uit waarom ze hiermee is gestart. “In het ‘nieuwe normaal’ moeten we een stap extra zetten. We hebben daarom onlangs de nieuwe webshop op Onlinehoortoestelkopen.nl gelanceerd. We hebben een goede selectie gemaakt van hoortoestellen waar wij een uitstekende ervaring mee hebben. Ik denk dat dat ook prettiger is voor de cliënt, die ziet anders door de bomen het bos niet meer met al die informatie.” Nu de agenda weer volloopt en de online verkoop hooroplossingen van start gaat, introduceert Anita nóg een nieuwe service: hoorzorg aan huis. Ze beperkt zich daarin wel tot Midden-Oost Brabant en Limburg om het overzichtelijk te houden. De eerste afspraken staan inmiddels gepland. “Het gaat een drukke tijd worden, maar dat is een luxeprobleem. Wellicht dat we extra handjes nodig hebben, maar dat zien we tegen die tijd wel. Nu de mensen niet te veel het huis willen verlaten, moeten we naar hen toe. Want hoorzorg moet ten alle tijden toegankelijk blijven”, zegt Anita vastbesloten. Meer informatie: Oorzaak Hoorkliniek Onlinehoortoestelkopen.nl Tel. +31 (0)495-586506 Tel. + 31 (0)85 - 9026920 www.oorzaakhoorkliniek.nl www.onlinehoortoestelkopen.nl “VEEL VAN MIJN KLANTEN HEBBEN WEKENLANG IN THUISISOLATIE GEZETEN. IK SCHRIK BEHOORLIJK VAN HET EFFECT HIERVAN”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4