Hoordetail nr2 2021 Online

H o o r d e t a i l n r 2 2 0 2 1 15 Hans Anders is al veertig jaar lang onlosmakelijk verbonden met optiek, met als belangrijkste doel om brillen en contactlenzen zo toegankelijk mogelijk te maken voor het grote publiek. En dat wordt duidelijk vertaald in de landelijke dekking in Nederland en het toenemend aantal winkels in België. Diezelfde toegankelijkheid wil Hans Anders ook bereiken als het gaat om hoorzorg, legt Angeli uit. “Hoortoestellen kunnen behoorlijk prijzig zijn, maar we maken er een sport van om de hooroplossingen zo voordelig mogelijk aan te bieden, zonder daarbij concessies te hoeven doen op de kwaliteit. Goed horen voor de juiste prijs, voor iedereen. Of je nou een grote of een kleine beurs hebt. We zetten sterk in op deze value for money propositie. Inmiddels zijn we in heel Nederland vertegenwoordigd en ook de Vlaamse slechthorenden kunnen bij Hans Anders terecht.” KWALITATIEVE HOORZORG Hans Anders hecht er veel waarde aan om te allen tijde de kwaliteit van de hoorzorg te waarborgen. Enerzijds als het gaat om de kennis en kunde van de audicien, anderzijds op het gebied van het assortiment. “Als iets belangrijk is in de wereld van de audiologie, is het dat je zaken kwalitatief op orde hebt”, aldus Angeli. “Natuurlijk volgen we strikt de richtlijnen van de StAr, maar we bieden onze audicien ook meer middels onze opleidingen, trainingen en coaching om de kwaliteit van de hoorzorg te waarborgen. Onze audiciens mogen dan ook op basis van hun eigen kennis en kunde bepalen wat ze verkopen aan de klant. We willen de klant helpen met wat hij nodig heeft en niet per se het duurste of het meest margerijke toestel verkopen. Daarnaast houden wij het productassortiment up-to-date door de ontwikkelingen van leveranciers te blijven volgen. Bij Hans Anders leveren we producten vanuit topleveranciers als Starkey, Signia en Rexton voor een aantrekkelijke prijs. De focus op kwaliteit op het gebied van hoorzorg, de producten en de uitstraling heeft ons niet tegengehouden om scherp te blijven in betaalbaarheid.” GROEIEN EN ONTWIKKELEN BIJ HANS ANDERS Angeli noemde al even kort dat Hans Anders sterk inzet op trainingen en coachingstrajecten. Een onderdeel waar het bedrijf de laatste jaren veel in heeft geïnvesteerd. Angeli gaat daar wat dieper op in. “Ook al ben je gediplomeerd audicien, dan ben je wat ons betreft nog lang niet uitgeleerd”, zeg Angeli met een knipoog. “We maken tijd vrij om mensen door te laten groeien of hen te coachen. Ook kunnen we audiciens de mogelijkheid bieden een vervolgopleiding te volgen tot coach bij Hans Anders. We hebben nu acht coaches in Nederland en twee in Vlaanderen. Dat zijn onze top performers. En dan hebben we het echt niet alleen over de verkoopcijfers, maar vooral ook de mate waarin zij betrokken zijn bij Hans Anders. We hebben hen een opleiding aangeboden om als coach hun enthousiasme over te leren brengen op anderen. De coaches beeldbellen met de audiciens om te kunnen klankborden en om tips & tricks uit te wisselen. We zien nu al dat het inzetten van coaches zijn vruchten afwerpt. Verder hebben we vorig jaar een speciaal salesteam samengesteld om de audiciens te ondersteunen. Om hen te introduceren aan al onze audiciens hebben we, op een verantwoorde manier, een succesvolle roadshow georganiseerd om elkaar beter te leren kennen, om te sparren en elkaar te motiveren. Op die manier hebben de audiciens ook de mogelijkheid om mee te denken in de werkwijze van Hans Anders. Teamwork is sowieso iets wat Hans Anders kenmerkt. We horen namelijk vaak terug dat audiciens het prettig vinden dat ze nooit alleen in de winkel staan en dat ze veel voordeel en plezier halen uit de combinatie met optiek. Door te werken in een team heb je ook steun aan elkaar. Ook is het een voordeel dat de opticien de klant direct kan doorverwijzen naar de audicien van het team.” SAMENWERKING DA VINCI COLLEGE Het is algemeen bekend dat de hoorbranche met een tekort aan gediplomeerde audiciens zit. Hans Anders investeert in een samenwerking met het Da Vinci college om meer mensen op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met het audiciensvak. Angeli legt uit hoe het in zijn werk gaat. “De markt is bijzonder krap en we zijn continu bij elkaar aan het wegsnoepen. Er zijn blijkbaar weinig (jonge) mensen die kiezen voor een opleiding tot audicien. We zijn daarom op zoek gegaan naar een manier om mensen die binnen het profiel passen te triggeren om het vak te leren kennen. We bieden hen een uniek opleidingstraject aan inclusief stage, waarin zij binnen drie maanden worden klaargestoomd tot wat wij noemen ‘hoortoestelspecialist’. Zij mogen dan al een aantal handelingen uitvoeren om de audicien te ondersteunen, maar voeren bijvoorbeeld nog geen eindcontrole uit. Mooi om te noemen is dat het Da Vinci college van de StAr vrijstelling heeft gekregen voor een aantal onderdelen van de opleiding tot StAr-geregistreerd audicien, voor het geval deze hoortoestelspecialisten alsnog door willen studeren. Zie het als een win- winsituatie; door dit laagdrempelige traject leren mensen al snel het vak in de praktijk kennen én de audiciens hebben meer tijd voor de klant doordat er meer handen in de winkel zijn. De eerste lichting collega’s is nu geslaagd. We zijn trots op dit traject en hopen dat meerdere partijen in de branche dit voorbeeld zullen volgen om de markt een beetje open te breken.” BESTE WINKELKETEN VAN NEDERLAND In september won Hans Anders de publieksprijs van ABN Amro voor de Beste Winkelketen van Nederland in de categorie ‘Audiciens’. Een kroon op het werk van de afgelopen jaren, aldus Angeli. “We zijn zeker nog niet de grootste speler op de markt, maar we hebben de afgelopen jaren grote stappen gemaakt. Het is fijn om die waardering van de klant terug te zien in de award. Uit de feedback kwam dan ook naar voren dat wij het scoorden op de punten behulpzaamheid, dienstverlening, deskundigheid en informatievoorziening. Daarnaast merken wij zelf vaak dat onze klanten loyaal zijn doordat ze zo’n positieve ervaring bij ons hebben gehad. Natuurlijk nemen we het vinden van de juiste hooroplossing ontzettend serieus, maar deze zoektocht mag ook een leuke ervaring zijn. We zoeken samen met onze audiciens een manier om soms die lichtvoetigheid toe te passen. Dat wij de award hebben gewonnen zal zeker te maken hebben met de goede prijs- kwaliteitsverhouding, maar ook met de aandacht voor de klant en een beetje fun in de verkoop.” De positiviteit van Hans Anders die Angeli beschrijft komt duidelijk terug in de reclamecampagne waarin komiek André van Duin en cabaretière Plien van Bennekom de hoofdrollen spelen. Daarin is duidelijk te zien dat de hoorzorg van Hans Anders een belangrijkere rol heeft gekregen in de reclame-uitingen. Een bewuste keuze, aldus Angeli. “Elke willekeurige Nederlander weet wel dat wij brillen verkopen, maar niet iedereen weet dat je ook bij ons terecht kunt voor een hoortoestel. Zonde natuurlijk! We gaan daar de komende tijd extra aandacht aan geven met als doel om in Nederland en Belgi ë door te kunnen groeien. We zetten in op een omnichannelstrategie die helemaal past in deze tijd om de klant te kunnen bereiken en vice versa. Daar hoort goede zichtbaarheid bij, maar denk ook aan hoorzorg op afstand bijvoorbeeld. De klanten zijn hier absoluut klaar voor, dat merk ik zelf als ik regelmatig bij onze audicien tijdens hoormetingen aanschuif. We denken met hen mee en blijven onze dienstverlening continu tegen het licht houden om de klant zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn”, sluit Angeli gemotiveerd af. Kijk voor meer informatie op: www.hansanders.nl jobs.hansanders.nl . “WIJ SCOREN HET HOOGST OP BEHULPZAAMHEID, DIENSTVERLENING, DESKUNDIGHEID EN INFORMATIEVOORZIENING”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4