Hoordetail nr2 2021 Online

H o o r d e t a i l n r 2 2 0 2 1 27 aandoeningen of bij anderstaligen. En dan heb ik het nog niet over de mensen die door immobiliteit niet in staat zijn om zelf naar de winkel te komen voor een test of het aanpassen van hoortoestellen. Om een voorbeeld te geven, mijn vader kreeg in zijn laatste levensjaren te maken met gehoorverlies, hij was longpatiënt en naar een winkel gaan voor een gehoortest was een hele onderneming! Hij was al aan het eind van zijn Latijn nog voor hij überhaupt aan de hoortest kon beginnen. Die ervaring heeft mij bewust gemaakt van de gehoorproblematiek en het belang van adequate en toegankelijke gehoorzorg. En in het bijzonder de problematiek rondom diagnostiek en revalidatie. Hoe geweldig zou het zijn om met een slim en patiëntgericht meetinstrument mensen met gehoorverlies een snelle en betrouwbare test aan te kunnen bieden en vervolgens de gehoortoestellen adequaat aan te passen?” “Ik ben de problemen uit de dagelijkse praktijk op gaan schrijven, ik heb met veel collega’s overlegd en ben met cliënten gaan praten over hun wensen, hun ervaringen en hun belevingen. Zo werd de missie van Earlab Co; het doorbreken van het stigma en het veranderen van de manier waarop er naar gehoorverlies wordt gekeken. En waarom nu? Omdat de urgentie in de medische gemeenschap is toegenomen voor wat betreft preventie en het beter en sneller behandelen van patiënten met gehoorverlies. Uit het eerste rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie over gehoorschade is op te maken dat er tegen 2050 bijna 2,5 miljard mensen enige vorm van gehoorverlies zullen hebben. Daarom roept de WHO op tot actie. Om de tekortkomingen op te lossen moet de hoorzorg innovatief, betrouwbaar en bruikbaar worden!” Kun je het concept van MiMi uitleggen? “Het concept is heel simpel; meten is weten en voorkomen is beter dan genezen. Het doel van Earlab Co. is vooral om tot een efficiëntere vorm van gehoorzorg te komen. De uitvinding heeft betrekking op het ontwikkelen van een slim meetinstrument en op de werkwijze van de diagnose en revalidatie van gehoorproblematiek. De nieuwe testmethode is gebaseerd op het meten van biologische en lichamelijke reflexen als reactie op het horen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van hoogsensitieve multiparameters, optische bio-sensing, en Artificial Intelligence waardoor de metingen objectief en niet meer subjectief zullen zijn. Ons instrument biedt de mogelijkheid om alle verschillende groepen mensen die leiden aan gehoorverlies, te bereiken. Zoals eerder beschreven ontwikkelen wij een instrument dat mobiel zal zijn, wat betekent dat wij ook mindervaliden, zoals bijvoorbeeld mensen in bejaardentehuizen of verzorgingstehuizen, kunnen bereiken. Dit maakt het mogelijk om veel meer (onbehandeld) gehoorverlies aan te pakken. En daarnaast zal ons instrument het ook mogelijk maken om hoortoestellen beter en meer adequaat aan te passen. En nog iets wat ik heel belangrijk vind: het mobiele instrument maakt het mogelijk om ook mensen in minder ontwikkelde landen te bereiken en te behandelen, iets wat momenteel niet mogelijk is. Dit leidt allemaal tot een verbetering van de kwaliteit van het leven van de mens, wat gelijk staat met het streven naar goede gezondheid en welzijn.” Earlab Co won met het idee van MiMi in december 2020 sponsoring van het Innovatiefonds Rabobank Westland. Ook won de startup een plek op het HIA-programma (Health Impact Accelerator). Dit programma is speciaal gericht om sociaal ondernemers op weg te helpen om met hun idee bij te dragen aan een gezondere wereld. Met deze kickstart kan Earlab Co grote stappen maken om MiMi zo snel mogelijk te lanceren. We vragen hoe Parzijn het in de markt wil zetten. “Wij richten ons op professionals. Stel dat wij door dit nieuwe, medisch, diagnostisch instrument hoortoestellen op maat kunnen aanpassen en dat wij alleen al in Europa 20 miljoen mensen met onbehandeld gehoorverlies zouden kunnen bereiken. Hoe groot zou de reductie in de zorgkosten dan zijn? En wat zou dit wereldwijd kunnen betekenen? Wij zijn nu bezig met het ontwikkelen van het prototype. Wij hopen binnen twee jaar te kunnen beschikken over een minimal viable product . Parallel hieraan werken wij aan de validatie en certificering van het instrument. Wij hopen binnen drie jaar het instrument op de markt te kunnen zetten.” Wie zijn er allemaal betrokken bij Earlab Co? “Ons geweldige multi-professionele team bestaat uit medici, audiciens, technisch personeel en andere deskundigen, allemaal zeer ervaren. Maar innovatie doe je niet alleen dus zijn er ook verschillende ontwikkelingsbedrijven en universiteiten die ons een helpende hand bieden. Graag zouden wij meer mensen gaan betrekken bij onze innovatie en daarom willen we een klankbord bouwen. Dus om maar meteen van de gelegenheid gebruik te maken: een verzoek aan iedereen die verbondenheid voelt met ons doel en wil meedenken, meewerken en/of adviseren, neem alsjeblieft contact met ons op! Wij willen graag met belangenorganisaties en patiëntenverenigingen van en voor mensen met hoorproblemen samenwerken. Wij zijn ook op zoek naar een Launching customer. Dus ook bedrijven binnen de branche die out of the box kunnen denken, innovatieve ideeën willen omarmen en kunnen implementeren. We willen ze graag betrekken bij de ontwikkeling en uitrol van onze innovatie.” Meer weten over Earlab Co en MiMi? Neem dan contact op met Parzijn Majid via info@earlab.co . Prototype van MiMi ▶

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4