Hoordetail nr2 2021 Online

H o o r d e t a i l n r 2 2 0 2 1 34 W a t v i n d t … DE HOORBRANCHE ONTWIKKELT ZICH SNEL DANKZIJ TECHNOLOGISCHE VOORUITGANG, MAAR OOK DOOR EXTERNE FACTOREN ZOALS DEMOGRAFISCHE VERSCHUIVINGEN, VERANDERENDE REGELGEVING EN HET CONSUMENTENGEDRAG. IN SAMENWERKING MET DE NVAB BIEDT VAKTIJDSCHRIFT HOORDETAIL DE MOGELIJKHEID OM HOT TOPICS IN DE BRANCHE BESPREEKBAAR TE MAKEN VIA DE RUBRIEK ‘WAT VINDT…’. IN ELKE EDITIE ZAL EEN ROULEREND PANEL, WAARIN TELKENS EEN AFGEVAARDIGDE VAN DE NVAB ZAL PLAATSNEMEN, EEN REACTIE GEVEN OP EEN ACTUELE STELLING. IN DEZE UITGAVE DELEN VIER PANELLEDEN HUN VISIE OP BASIS VAN DE VOLGENDE STELLING: ‘HUISARTSEN KUNNEN EEN GROTE BIJDRAGE LEVEREN OM MENSEN EERDER EEN HOOROPLOSSING TE LATEN OVERWEGEN.’ “Huisartsen kunnen een grote bijdrage leveren OM MENSEN EERDER EEN HOOROPLOSSING TE LATEN OVERWEGEN” JOLET WOORDES SECRETARIS NVAB “Jazeker! Gemiddeld wachten mensen nu zeven jaar voordat zij een hoortoestel aanschaffen. Er zijn allerlei argumenten waarom mensen zo lang wachten: gedoe, kosten, het idee van ‘een banaan achter het oor’, het idee om oud te zijn. De meerderheid van bevolking weet echter niet dat slechter horen dan nodig is, gepaard gaat met allerlei negatieve gezond- heids- en welzijnsaspecten. Die informatie zou een aanzienlijke groep mensen wel eens het zetje kunnen geven om hen over de drempel te helpen. De professional die veel 65-plussers ziet, die vertrouwen geniet én vanuit zijn of haar professie kan wijzen op de voordelen van een hoortoestel, is de huisarts. De huisarts kan in het gesprek met de patiënt gehoorver- lies signaleren en de patiënt vragen of hij of zij gehoorverlies ervaart. Dat gesprek kan leiden tot een vervolgconsult of een advies om naar de audicien te gaan. Daarvoor is het natuurlijk wel essentieel dat ook de huisartsen goed geïnformeerd zijn over de gezondheidswinst van goed kunnen horen. Er zijn diverse publicaties, waaronder het SiRM-rapport, die dat duidelijk onderschrijven. Als NVAB zijn wij van mening dat veel partijen een rol kunnen spelen om mensen eerder een hooroplossing te laten overwegen: de audicienbedrijven met hun communicatie over kleine hoortoestellen, de zorgverze- keraars in hun magazines en nieuwsbrieven, de overheid in meer algemene zin. De huisartsen zijn een onmisbare schakel in het geheel. Zoals gezegd: zij merken gehoorverlies op en hebben de autoriteit om de patiënt er van te overtuigen dat tijdig een goed hoortoestel kopen hen meer gezondheidswinst oplevert dan alleen beter horen.” SILVIO VAN EUNEN HUISARTS EN EIGENAAR VAN HUISARTSPRAKTIJK VAN EUNEN “Iedere dag zien wij als huisarts vele patiënten op ons spreekuur. Een relatief klein aantal daarvan komt zelf met als klacht slecht of minder goed horen. Bij specifieker navragen tijdens een spreekuur blijkt een grotere groep wel al beperkingen te ervaren, maar deze nog niet erg genoeg te vinden om daarmee naar de huisarts te gaan. Toch is het als huisarts met enkele vragen duidelijk te krijgen of een patiënt goed of slecht hoort en wanneer hij/zij de meeste klachten ervaart. Bij navraag hoor je vaak dat patiënten minder problemen ervaren in een een-op-een situatie dan in gezelschap. Daarna is, met een juiste uitleg, de patiënt vaak blij met het feit dat je dit hebt besproken. Naast een visuele beoordeling van het oor kun je als huisarts ook door middel van een screenende gehoortest (wel of niet inclusief tympanometrie) een goed beeld krijgen van de mate van het gehoorverlies en de mogelijke oorzaak hiervan. Een goede samenwerking met een audicien kan daarna een snelle en effectieve manier zijn voor de cliënt om weer beter of goed te kunnen horen.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4