Hoordetail nr2-2022 Online

H o o r d e t a i l n r 2 2 0 2 2 3 Maar aan sommige dingen moet je vooral niet wennen. Waarom ik dit zeg? Ik zal het beschrijven met een voorbeeld uit mijn eigen familie. Want ook in mijn eigen persoonlijke kring zie ik sommigen worstelen met hun slechthorendheid. Ik neem als voorbeeld de grootvader van mijn man. Hij heeft al lange tijd last van eenzijdig gehoorverlies en draagt al jaren een hoortoestel. Een jaar geleden kocht hij een nieuwe, destijds een toptoestel uit de buitencategorie. Enthousiast gemaakt door alle mogelijkheden, ging hij vol goede moed de proefperiode in. Wanneer ik hem vroeg hoe het ging, vertelde hij dat het prima ging. Maar het is de toon die de muziek maakt: ik merkte aan hem dat hij niet laaiend enthousiast was. Hij bleef zijn klachten echter bagatelliseren. Het was immers ‘beter dan bij zijn vorige hoortoestel’. Het er liever niet over hebben leek voor hem de beste manier om met zijn teleurstelling om te gaan. Hij had toch wel veel geld betaald voor het hoortoestel. Toen ik tijdens een familiediner op enige afstand zijn hoortoestel continu hoorde fluiten bij de minste of geringste beweging, vroeg ik hem of hij dit al had aangegeven bij zijn audicien. Zijn reactie: “Nee, maar ik ben het inmiddels wel gewend.” Natuurlijk weet ik wat voor meerwaarde hoortoestellen - en zeker premium apparaten - kunnen hebben voor een slechthorende. Maar uit het bovenstaande verhaal kunnen we concluderen dat geen enkel hoortoestel een passende hooroplossing biedt als de klant niet eerlijk durft te zijn tegen de audicien. Het is dan ook de uitdaging voor hoorzorgprofessionals om goed te luisteren naar de klant, door te vragen en proberen te achterhalen wat er nou echt speelt. Wek vertrouwen, wees voor hen een veilige haven en help de onzekere klant de drempel over om eerlijk te zijn. Alleen met een betrokken en persoonlijke benadering kun je écht de beste oplossing bieden en de innovatieve producten uit de markt tot hun recht laten komen. Gelukkig hebben audiciens genoeg tools en mogelijkheden om tot een maatwerkoplossing te komen. Net terug van mijn zwangerschapsverlof heb ik mij samen met collega Sabine – die mij de afgelopen maanden perfect vervangen heeft – weer op het laatste nieuws uit de branche gestort. In deze uitgave vind je onder andere het succesverhaal van Jordan Groenewald, die als peuter al dubbelzijdig geïmplanteerd werd. Ook leest u verhalen over bijzondere samenwerkingen binnen de branche: Hoorprofs-audicien Ymke Venema over het resultaat dat ze samen met een audioloog behaalde en de meerwaarde van een samenwerking met Marloes en Marijke van Hear and Listen, experts in hyperacusis. Verder blikken we natuurlijk terug op de Optitrade Audiologie Marathon, vertellen we over de medewerkerbetrokkenheid van Van Boxtel hoorwinkels in de coverstory en delen we informatie over de laatste innovaties en onderzoeksresultaten binnen onze branche. Veel leesplezier! Vaktijdschrift voor de totale hoorbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.hoordetail.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Charlotte Swagten (hoofdredacteur) c.swagten@gpmedia.nl Sabine Weller (redacteur) s.weller@gpmedia.nl Advertentieverkoop: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Jeroen Koebrugge (media-adviseur) J.koebrugge@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd con- form de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissements­ rechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Hoordetail heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 30,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Fotografie: Maaike van Esch Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2022 Niets uit deze uitgavemag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Hoordetail besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. C o l o f o n e n D e V i s i e De Visie Wennen, het is één van de onderdelen van het aanpastraject van een hoortoestel. Vaak gaat het gehoor langzaam en onopgemerkt achteruit, veel mensen hebben niet eens door dat ze de vogels al lange tijd niet meer horen fluiten. Eenmaal een hoortoestel aangepast, kan al dat geluid behoorlijk hard binnenkomen. De airco, de tikkende klok, brommende auto’s, gillende kinderen in de speeltuin om de hoek: ineens is het allemaal terug. Het wennen aan een hoortoestel kan ontzettend vermoeiend zijn, maar met een goed doel in het vooruitzicht: eindelijk weer een compleet geluidsbeeld. Geluk zit namelijk vaak in een kleine dingen: de eerste geluidjes van je pasgeboren kleinkind, het spinnen van de kat en weer kunnen genieten van muziek. Het zijn slechts enkele voorbeelden. “GEEN ENKEL HOORTOESTEL BIEDT EEN PASSENDE HOOROPLOSSING ALS DE KLANT NIET EERLIJK DURFT TE ZIJN TEGEN DE AUDICIEN” Charlotte Swagten Hoofdredacteur Hoordetail c.swagten@gpmedia.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4