Hoordetail nr2-2022 Online

H o o r d e t a i l n r 2 2 0 2 2 50 H y p e r a c u s i s HEAR AND LISTEN: “HERKENT U HYPERACUSIS?” Over het ontstaan van de praktijk Hear and Listen vertelt Marijke: “Een aantal jaar geleden werd ontdekt dat overgevoeligheidsklachten ervoor kunnen zorgen dat een ruisgenerator- of hoortoestelaanpassing niet werkt, doordat mensen een dergelijke aanpassing niet kunnen verdragen. Marloes werd gevraagd een oplossing te bedenken. Zij en ik waren toen beiden werkzaam bij een audiologisch centrum en zijn, in samenwerking met een audioloog die daar ook werkte, begonnen om een behandeling op te zetten. Dit begon voor mensen met tinnitusklachten, maar werd later ook ingezet voor hyperacusis.” PERSOONSGERICHTE BEHANDELING “Drie jaar lang en met veel succes hebben we de behandeling bij het AC mogen uitvoeren. Helaas werd het toen stopgezet, waarna wij het zelfstandig hebben doorgezet”, vertelt Marloes. “Intussen is het protocollair weer opgepakt bij het AC, maar dat is niet hoe wij het wilden doen. Het is puur maatwerk. Gelukkig dachten wij daar hetzelfde over en was de keuze om Hear and Listen te starten niet moeilijk. De individuele klant moet vooraan staan, dat is echt onze gezamenlijke visie. We zijn in al die jaren namelijk nog nooit twee keer dezelfde klachten tegengekomen.” HOE ZIET DE BEHANDELING ERUIT? In de behandeling combineren de experts van Hear and Listen verschillende technieken, zoals Cognitieve Gedragstherapie, Exposure en Acceptance & Commitment Therapy. Tijdens de intensieve intake, stelt Marijke de gevoeligheid voor geluid vast op basis van diverse frequenties. Ze bekijkt dan ook wat het doel is, want als er bijvoorbeeld ook sprake is van gehoorverlies, moet je wel realistisch bepalen wat je wil bereiken met de behandeling. Met de audicien bespreekt Marijke daarna de instellingen van een eventueel hoortoestel, met betrekking tot de overgevoeligheid voor geluid. “Het is voor hen enorm belangrijk te weten dat je een ‘ander type klant’ voor je hebt en je er niet mee weg komt om te zeggen dat de klant maar even moet leren wennen aan het geluid van een hoortoestel”, weet Marijke. “Dat gaat niet, want dan speelt direct de stress op. Wat een negatief effect heeft op de hyperacusis.” Marloes vult aan: “We geven de audicien bij wijze van spreken een gebruiksaanwijzing. Op die manier nemen we een hoop frustraties weg van mislukte hoortoestelproeven waarvoor ze voorheen geen verklaring konden vinden.” Middels een aantal sessies bij Hear and Listen wordt de klant blootgesteld aan geluiden waarvan is vastgesteld dat hij of zij er sterk op reageert. Dit kunnen HYPERACUSIS, OFWEL OVERGEVOELIGHEID VOOR GELUID, ZORGT ERVOOR DAT MEN GEWONE GELUIDEN ALS PIJNLIJK OF ONVERDRAAGLIJK ERVAART. GELUIDEN KLINKEN TE HARD, TE SCHERP OF VERVORMD. DEZE OVERGEVOELIGHEIDSKLACHTEN KUNNEN REDEN ZIJN DAT EEN HOORTOESTELAANPASSING NIET SLAAGT. DAT IS VERVELEND EN NIET NODIG, WETEN MARLOES VAN THIEL-EILERT EN MARIJKE VAN DIJK, EIGENAARS VAN HEAR AND LISTEN. ZIJ HEBBEN ZICH GESPECIALISEERD IN HET BEHANDELEN VAN MENSEN MET OVERGEVOELIGHEIDSKLACHTEN. HUN MISSIE: MEER AANDACHT VRAGEN VOOR DE KLACHTEN, EN BEWUSTWORDING EN KENNIS CREËREN OVER HOE DEZE OVERWONNEN KUNNEN WORDEN. WIJ SPREKEN DE DAMES OVER HUN WERK. hoge geluiden zijn als een fluitketel of piepende deur. Maar ook lage geluiden komen voor. Dat is per klant verschillend. De sessies zijn vrij intensief, dus worden ze verspreid over de tijd, opdat de klanten ook de kans krijgen goed te herstellen tussendoor. “Mensen die hier binnenkomen en 30 tot 40 dB kunnen verdragen, kunnen uiteindelijk soms wel het dubbele hebben. Dan is de kans uiteraard ook veel groter dat ze een hoortoestel prima kunnen verdragen”, aldus Marloes. “De klant leert tijdens dit proces bovendien zijn eigen lichaam heel goed kennen en wordt zich bewust van hoe het op bijvoorbeeld stress kan reageren. Denk aan vermoeidheid of rugklachten; deze eerst onverklaarbare pijntjes, krijgen dan plots een aanwijsbare oorzaak. We merken dat de klant deze kennis erg prettig vindt. Ze krijgen een gevoel van controle. En doordat ze het lichamelijke proces zo goed leren begrijpen, zijn de resultaten ook voor de lange termijn.” KENNISOVERDRACHT EN SAMENWERKING Marloes en Marijke vertellen dat ze de interesse vanuit audiciens ook opmerken. “Er wordt regelmatig door audiciens gevraagd of we hen eens kunnen meenemen in het proces van de behandeling van hyperacusis. Die extra kennis is voor een audicien enorm waardevol, vooral om hyperacusis in het vervolg te kunnen herkennen. Wanneer bijvoorbeeld een hoortoestelproef mislukt, ga goed na waardóór dat gebeurt en sta wellicht ook even stil bij overgevoeligheid voor geluid. We kunnen elkaar echt helpen door middel van kennisoverdracht. En niet alleen audiciens en wij, maar ook fysiotherapeuten, ademhalingscoaches, huisartsen en ga zo maar door. Door je kennis te vergroten, en door te weten met wie je kunt samenwerken bij welke klachten, kun je je klanten nóg beter helpen”, besluiten de dames gemotiveerd. Meer informatie via www.hearandlisten.nl . Marloes van Thiel-Eilert en Marijke van Dijk

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4