Hoordetail nr 2 2025 Online

26 HOORDETAIL NR 2 2025 COVERSTORY WIDEX INTRODUCEERT ALL-IN-ONE AUDIOLOGY Widex heeft groot nieuws: All-in-one Audiology. Een geheel nieuw hoortoestelplatform met een nieuwe chip én een nieuwe manier van werken. Voor audiciens betekent dit onder meer de komst van een volledig cloudgebaseerde aanpassoftware, het eerste onderdeel van de nieuwe online Widex Service Suite. Ook het revolutionaire Allure-hoortoestel en een volledig nieuwe app maken deel uit van deze lancering. Wat deze innovaties in de praktijk betekenen, vertellen Suzanne Bus en Richard Koelewijn, productmanagers bij WS Audiology. Op 3 juni lanceert Widex een nieuw platform dat meer omvat dan het hoortoestel zelf en uniek is voor de hoorbranche. Suzanne: “In 2020 is de Moment gelanceerd, een platform dat na vijf jaar nog altijd ongeëvenaarde features bevat. Met deze solide basis zijn we in staat geweest om een heel nieuwe chip te ontwikkelen die zorgt voor het natuurlijke en vertrouwde Widex geluid. Dat herkenbare geluid is wat onze klanten van ons verwachten, het vormt de basis van iedere lancering. Ook nu.” Kenmerkend geluid, ook in Allure “Want”, vervolgt Richard, “we introduceren een nieuwe chip die vier keer sneller en aanzienlijk krachtiger is dan zijn voorganger. Daardoor kunnen we extra functionaliteiten toevoegen die de ondersteuning in complexe luistersituaties merkbaar verbeteren, zonder concessies te doen aan ons kenmerkende geluid. ‘Sound Like No Other’ is nu meer van toepassing dan ooit. Sinds onze oprichting in 1956 zijn we continu op zoek naar technieken die geluid zo natuurgetrouw mogelijk weergeven. Met iedere lancering zetten we een volgende stap en die opgebouwde expertise komt nu samen in Allure. Het resultaat: een kristalhelder geluid dat de lat opnieuw hoger legt. Dat is de kern van onze Widex Sound Philosophy.” Suzanne heeft de Allure-hoortoestellen zelf gedragen en was verrast door het draagcomfort en de geluidskwaliteit. “Normaal gesproken heb ik er na een halve dag genoeg van, maar dat was bij Allure totaal niet het geval. Het geluid is echt kristalhelder en ik ben verbaasd over de gedetailleerdheid ervan.” App en hoortoestellen Het RIC (Receiver In the Canal)-model is de eerste form factor van de Allurefamilie en is vanaf nu leverbaar. Tegelijkertijd introduceert Widex een compleet nieuwe app voor iOS en Android. Bij het ontwerp is veel aandacht besteed aan gebruiksgemak en intuïtieve bediening. “De Allure-app is overzichtelijk en eenvoudig in gebruik”, aldus Suzanne. “Wijzig je de lettergrootte in je smartphone-instellingen, dan past de app zich automatisch aan. Ook sluit de app aan op de licht- of donkermodus van het toestel en dankzij de haptische feedback (trilfunctie) is hij goed toegankelijk voor mensen met een visuele beperking. Door de kracht van de nieuwe chip biedt Allure bovendien diverse slimme connectiviteitsopties. Zo is handsfree bellen met Apple mogelijk, naast andere handige ‘nice-to-have’ functies.” Grote innovaties en AI Widex is naar eigen zeggen niet altijd de snelste met innovaties. “Wel zijn we vaak de eerste met de echt grote innovaties binnen de branche”, weet Suzanne. “Zo brachten wij als eerste een digitaal in-het-oor hoortoestel op de markt, de Widex Senso. En ook de introductie van Camisha, de 3D-printer voor oorstukjes, kwam van onze hand. Nu staan we opnieuw aan de vooravond van een belangrijke mijlpaal.” Richard vult aan: “Wat te denken van AI? Het wordt tegenwoordig breed uitgemeten in allerlei marketinguitingen. Het lijkt wel de belangrijkste feature te zijn. Wist je dat onze eindgebruikers al sinds 2018 live gebruik kunnen maken van AI in combinatie met Widex-hoortoestellen? Voor ons is dat inmiddels de gewoonste zaak van de wereld.” Data Sinds 2018 verzamelt Widex structureel gebruikersdata. “Bijvoorbeeld: op welk moment stelt iemand zijn hoortoestel anders in dan het rekenmodel op basis van het gehoorverlies adviseert? Dat levert waardevolle inzichten op, veel meer dan we ooit via studies of veldtesten alleen hadden kunnen verkrijgen”, zegt Richard. “Die data hebben we door de jaren heen gebruikt om onze rekenmodellen stap voor stap te verbeteren. Regelmatig resulteerde dat in firmware-updates die onze producten hebben verbeterd. Ook bij de ontwikkeling van Allure hebben we hier volop van geprofiteerd en dat blijven we doen, samen met de audicien en de gebruiker.” Widex Compass Cloud - Baanbrekend voor de branche In de huidige situatie werkt een audicien met lokaal geïnstalleerde aanpassoftware: eerst downloaden, dan installeren en bij elke update opnieuw hetzelfde proces. Met Widex Compass Cloud verandert dat. “Zoals de naam al doet vermoeden, draait deze nieuwe software volledig in de cloud, altijd actueel en overal toegankelijk. Voor onze branche is dit echt baanbrekend”, benadrukt Richard Koelewijn en Suzanne Bus ▼

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4