Hoordetail nr 2 2025 Online

Coverstory Widex introduceert All-in-one Audiology hoordetail Verschijnt vier keer per jaar - Erkenningsnummer (P923060) Vaktijdschrift voor de totale hoorbranche | mei 2025 | 9e jaargang no. 2 | Prijs € 10,50 INTERVIEW LEZANIE TIETZE & TACO DROK

www.phonak.nl Met Phonak Infinio lanceren we ons meest revolutionaire platform tot op heden zodat cliënten de belangrijke momenten van het leven vol plezier en vertrouwen beleven. Voor alle gehoorverliezen is er een Infinio-oplossing, met drie afzonderlijke RIC-producten: Phonak Audéo Sphere™, Phonak Audéo™ R en Phonak CROS. De extra DEEPSONIC chip in het Sphere-model geeft door AI-techniek een SNR verbetering tot wel 10 dB! www.phonak.nl gehoor geven Phonak Audéo R Infinio Ontgrendel een wereld van mogelijkheden.

HOORDETAIL NR 2 2025 3 Bladerend, of liever gezegd scrollend, door de artikelen die klaarstaan voor deze uitgave komt het woord ‘bewustwording’ in me op. Want het belang daarvan komt in veel verhalen en ook in wat korte berichten terug. Het begon al bij World Hearing Day, toen European Association of Hearing Aid Professionals (AEA) onder de noemer ‘Changing mindsets’ een webinar gaf over gehoorverlies, gelijkheid en stigma. Een verslag hiervan vindt u verderop in deze uitgave. Bij Melissa, onze audicien in beeld van deze uitgave, gaat het onder meer over bewustwording bij vakgenoten dat het voor veel mensen in de doelgroep een hele grote opgave is om naar de winkel te komen. Daarom bezoekt zij de mensen thuis en daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt. Er is ook ruim aandacht voor bewustwording bij horende mensen over wat het betekent om minder- of slechthorend te zijn. Zodat er meer begrip en inzicht komt bij de sociale kring van de minder horende. De artiesten Kuli en Laurentius doen dat met een funky dance-pop track ‘Can you hear me’ en illustratrice Geeske met haar boek ‘Als oren niet horen’. Haar illustraties maken in één oogopslag schrijnend duidelijk hoe je je als slechthorende in sociale situaties kunt voelen. Met hertz en ziel, de podcast waar wij elke editie aandacht aan besteden, gaat ook in op gezien worden als slechthorende en Stichting Fade Out is zelfs opgericht met als doel bewustwording daarvoor te creëren. Anke, onze nieuwe schrijfster voor de rubriek Gebruikerservaringen doet een beroep op audiciens om niet alleen te kijken naar de mate van gehoorverlies maar ook naar hoe de cliënt zijn of haar leven leeft. Alexandra, gebruiker van MED-EL implantaten, laat overigens zien hoe zij een gevuld en actief leven leidt dankzij deze implantaten en soms zelfs vergeet dat ze deze heeft. Een mooi verhaal over lef en doorzetten! Daarnaast is er natuurlijk, zoals altijd in deze zich rap ontwikkelende sector, veel te vertellen over hoortoestellen en implantaten. Bijna gelijk met het verschijnen van deze uitgave lanceert WS Audiology met Widex een nieuw hoortoestelplatform; All-in-one audiology. John van Opstal legt het doel en de opzet van vervolgproject Otocontrol 2.0 aan ons uit. Zoals in veel, zo niet de meeste ontwikkelingen, komen ook hier de termen AI of machine learning aan bod. Toch is dit niet zo nieuw als weleens wordt gedacht, leren we van Lezanie en Taco van Demant Nederland. Ook fijn: zij leggen ons nog eens het verschil uit tussen AI, DNN en Next-gen AI. Kortom, genoeg te lezen en te leren in deze uitgave van Hoordetail! Ik wens u een mooie zomer toe. Vaktijdschrift voor de totale hoorbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.hoordetail.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Guusje Arts (redacteur) g.arts@gpmedia.nl Charlotte Swagten c.swagten@gpmedia.nl Heidi Peters h.peters@gpmedia.nl Advertentieverkoop: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Kevin Peeters (media-adviseur) k.peeters@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Hoordetail heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 30,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2025 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming vande uitgever. Hoordetail besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/ of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Colofon en De Visie DE VISIE Guusje Arts Redacteur Hoordetail g.arts@gpmedia.nl

4 HOORDETAIL NR 2 2025 INHOUD P. 8 Veel ruimte voor eigen invulling Anouck Castenmiller is niet een doorsnee audicien, voor zover die trouwens bestaat. Anouck komt uit de wereld van de opticien en heeft een bovengemiddelde belangstelling voor neurologische ontwikkeling, neuropsychologie en dementie. ‘Ik denk dat we als audicien als poortwachter kunnen fungeren.’ P. 20 Boek: Als oren niet horen Illustrator Geeske van Voorthuijsen. zelf zeer slechthorend geboren, schreef en tekende een boek: Als oren niet horen. In meer dan honderd tekeningen geeft zij alledaagse situaties weer waar iemand die niet of slecht hoort mee te maken krijgt. En hoe dat voelt. Een boek over herkenning. Een boek ook, voor begrip en bewustwording. P. 12 Hoe nieuw is AI in hoortoestellen eigenlijk? AI en DNN, hypermoderne techniek verwerkt in de kleinste hoortoestellen. Hot topics. Tot een paar jaar geleden klonk het als toekomstmuziek. Maar is dat wel zo? Niets blijkt minder waar. Oticon verwerkt al sinds 2004 AI in zijn toestellen en heeft die techniek in de laatste jaren sterk verfijnd. P. 24 OtoControl-2.0 Formeel is neurowetenschapper prof. dr. John van Opstal, verbonden aan Radboud Universiteit in Nijmegen, met pensioen, maar hij is nog wel als projectleider betrokken bij project OtoControl 2.0. OtoControl-2.0: The Next Step heeft ten doel de fitting van een cochleair implantaat (CI) zo te kunnen afstemmen dat de gebruiker de best mogelijke aanpassing krijgt. Geen eenvoudige opgave. 8 20 12 24

HOORDETAIL NR 2 2025 5 P. 26 Coverstory: Widex Widex heeft groot nieuws: All-in-one Audiology. Een geheel nieuw hoortoestelplatform met een nieuwe chip én een nieuwe manier van werken. Ook het revolutionaire Allure-hoortoestel en een volledig nieuwe app maken deel uit van deze lancering. P. 36 psychische gevolgen gehoorverlies Wanneer mensen hun gehoor (deels) verliezen, verliezen zij vaak meer dan alleen geluid. Zij krijgen gesprekken niet meer goed mee, missen de uitleg van een opdracht en kunnen soms niet meer meedoen met sociale activiteiten. Dit kan grote gevolgen hebben, tot zelfs depressie en dementie aan toe. Stichting Stop Fade-out wil hierin verandering brengen. P.32 voluit leven met soundbridge en bonebridge De 31-jarige, Italiaanse Alexandra is geboren met het Treacher Collins syndroom. Zij werd geboren met links een misvormd oortje en rechts niets. Ze bleek voor ongeveer 80% doof te zijn. Voor Hoordetail neemt Alexandra ons mee in haar reis van oplossingen en implantaten. “Soms vergeet ik dat ik hoorapparaten draag.” P. 48 Audicien in beeld: Melissa Lippets Melissa Lippets is audicien aan huis. Audicien is ze al een heel aantal jaar, haar eigen bedrijf startte ze in november 2024. “Het is voor veel ouderen niet zo vanzelfsprekend om naar een audicien te kunnen gaan. Mensen zijn thuis ook veel toegankelijker, voelen zich meer op hun gemak. Bovendien pas je het hoortoestel aan in hun eigen omgeving met geluiden die zij kennen.” 26 36 32 48

W Omdat elk oor uniek is Individuele CI-aanpassing alleen bij MED-EL Altijd een stap vooruit Grootste selectie van elektroden voor uw individuele anatomie OTOPLAN: met innovatieve planningstool voor een optimaal hoorresultaat Uw audioprocessor wordt speciaal aangepast aan uw anatomische eisen Bijna horen zoals een horende: nog natuurlijker horen Sneller en beter spraakverstaan* MED-EL Nederland | Parijsboulevard 209 | 3541 CS, Utrecht Tel. +31857600167 | cc-utrecht@medel.com medel.com/nl/ * Zirn et. al. 2019 MED-EL Nederland | Parijsboulevard 209 | 3541 CS, Utrecht Tel. +31857600167 | cc-utrecht@medel.com medel.com/nl/ * Zirn et. al. 2019 W Individuele CI-aanpassing alleen bij MED-EL Altijd een stap vooruit Grootste selectie van elektroden voor uw individuele anatomie OTOPLAN: met innovatieve planningstool voor een optimaal hoorresultaat Uw audioprocessor wordt speciaal aangepast aan uw anatomische eisen Bijna horen zoals een horende: nog natuurlijker horen Sneller en beter spraakverstaan* MED-EL Nederland | Parijsboulevard 209 | 3541 CS, Utrecht Tel. +31857600167 | cc-utrecht@medel.com medel.com/nl/ * Zirn et. al. 2019 W Omdat elk oor uniek is Individuele CI-aanpassing alleen bij MED-EL Altijd een stap vooruit Grootste selectie van elektroden voor uw individuele anatomie OTOPLAN: met innovatieve planningstool voor een optimaal hoorresultaat Uw audioprocessor wordt speciaal aangepast aan uw anatomische eisen Bijna horen zoals een horende: nog natuurlijker horen Sneller en beter spraakverstaan* MED-EL Nederland | Parijsboulevard 209 | 3541 CS, Utrecht Tel. +31857600167 | cc-utrecht@medel.com medel.com/nl/ * Zirn et. al. 2019

HOORDETAIL NR 2 2025 7 KORT NIEUWS TU DELFT WORDT INTERNATIONALE RAADGEVER OP HET GEBIED VAN AI IN DE ZORG Zoals met veel innovaties, loopt de wetgeving vaak achter de ontwikkelingen aan. Bij Artificial Intelligence (AI), inmiddels haast een containerbegrip als je kijkt naar de mogelijkheden die er zijn en die er komen, is dat niet anders. Daar komt nog bij dat AI een niet te stuiten opmars maakt in bijna elke sector. Rondom AI in de zorg en dan specifiek de ethische aspecten en wet- en regelgeving, gaat het TU Delft Digital Ethics Centre de World Health Organization (WHO) adviseren. Op 6 maart jl. kreeg het Delftse onderzoekscentrum TU Delft Digital Ethics Centre een accreditatie, waarna het onderzoekscentrum officieel een samenwerkingspartner van het WHO is op het gebied van Governance of AI in Healthcare. De gezondheidszorg staat wereldwijd onder druk en de inzet van AI in de zorg biedt enorme kansen. Maar de integratie en implementatie van AI in de zorg gaat niet zonder slag of stoot’, blijkt uit het persbericht van TU Delft. Sterker nog: slechts twee procent van alle AI-innovaties wordt ook echt gebruikt, blijkt uit onderzoek. Innovaties sluiten vaak niet goed aan op de praktijk, zorgpersoneel omarmt ze niet, er ontstaan ethische dilemma’s of AI bevat nog biases die discriminatie kunnen veroorzaken. Bij het gebruik van AI in de zorg is het zeer belangrijk om zowel ethische principes als zorgnormen en -waarden te handhaven. Hiervoor zijn internationale richtlijnen opgesteld, maar deze moeten nog vertaald worden naar de praktijk. Daar gaat het TU Delft Digital Ethics Centre nu bij helpen. ‘Het TU Delft Digital Ethics Centre is het resultaat van bijna twintig jaar onderzoek naar digitale ethiek en verantwoorde innovatie, het is op dit gebied één van de koplopers in de wereld.’ UANTWERPEN EN VRT BIEDEN ONLINE LESPAKKET HOORLINK VOOR SCHOLIEREN Professor audiologie Laure Jacquemin van de UAntwerpen ziet steeds vaker jongeren met last van oorsuizen in de praktijk van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA). Waar we gewend zijn om festivals en concerten als de boosdoener te zien, blijkt de laatste jaren dat gamen met een koptelefoon en muziek luisteren met oortjes ook meer en meer veroorzakers zijn van gehoorschade. Reden voor UAntwerpen om, samen met de VRT, een gratis lespakket te ontwikkelen: HoorLINK. Op de website van HoorLINK, hosting.uantwerpen.be/hoorlink, staan vijf lespakketten die voor iedereen toegankelijk zijn. Les 1, De werking van het geluid, bevat een lespakket van 27 pagina’s met daarin lesdoelen, een omschrijving van het materiaal en een uitleg voor de docent. De lessen zijn praktijkgericht. Zo is er een oefening waarbij de leerlingen het geluidsniveau in de klas moeten schatten. De overige lespakketten zijn genaamd: Het gehoor; Gehoorschade en tinnitus; Gehoorschade vermijden en Leven met slechthorendheid. Klaar De lessen kunnen ingezet worden tijdens het vak biologie maar ook bij technische vakken waar gehoorbescherming nodig is. Het doel is dat leerlingen bewuster worden van hun gehoor, hoe ze dat kunnen beschermen en wat de impact van slecht horen op je leven is. Jacquemin adviseert om gehoorbescherming te dragen tijdens fuiven en concerten, maar ook om een rustpauze in te lassen en zo de oren even rust te gunnen. En vanzelfsprekend is het belangrijk om het volume van de telefoon of tablet te beperken. Bij HoorLINK hoort een serie video’s, ontwikkeld door KLAAR, een Belgisch online videoformat voor in de schoolklas. In een deel van de video’s komen jonge mensen aan het woord die doof zijn, slechthorend zijn of gehoorschade hebben opgelopen. Meer informatie: www.uantwerpen.be

8 HOORDETAIL NR 2 2025 INTERVIEW ‘IK KRIJG HIER VEEL RUIMTE VOOR EEN EIGEN INVULLING VAN HET AUDICIENSVAKʼ In het Brabantse Asten is Oogwereld Philip gevestigd. Hier begon Philip de Groot in 1998 met optiek en daarmee is deze vestiging de bakermat van wat later Oogwereld werd. Oogwereld is een optiek-en audiogroep en nadrukkelijk geen keten. Althans volgens Anouck Castenmiller, sinds een paar jaar audicien bij Oogwereld. “Ik krijg hier alle ruimte om mijn vak in te richten en uit te voeren zoals ik denk dat het zou moeten.”

HOORDETAIL NR 2 2025 9 Anouck Castenmiller is geen doorsnee audicien, voor zover die trouwens bestaat. Anouck komt uit de wereld van de opticien en heeft een bovengemiddelde belangstelling voor neurologische ontwikkeling, neuropsychologie en dementie. “Na een zoektocht tussen de bestaande opleidingen op dit gebied, besloot ik toch voor de audiciensopleiding te gaan omdat het beter bij mij past om geen verplicht curriculum van jaren te volgen, waarbij het leuke, het interessante, pas aan het einde komt.” Het bleek een goede keuze. Audicien als poortwachter “Ik las eens een boek van een neuropsycholoog die zei dat we de beste zorg kunnen leveren als we elkaars taal zouden spreken”, vertelt Anouck. “Op het moment hebben we in Nederland een hokjesbeleid. Ik denk dat we als audicien als poortwachter kunnen fungeren. Dan spreek je ieders taal, waardoor de zorg alleen maar beter kan worden. Toen ik dit tijdens mijn studie antwoordde, was niemand het daarmee eens. Daar schrok ik van. De docent adviseerde mij in die tijd om me, onder meer vanwege die bredere blik, niet aan een hoorzorgketen te verbinden, maar zelfstandig aan de slag te gaan.” Het liep anders. Anoucks leidinggevende bij Oogwereld, toen nog haar stageplek, vroeg haar of ze de audicienskar wilde trekken bij een aantal vestigingen van Oogwereld. “Mijn doel is nog steeds de poortwachtersfunctie te creëren, binnen de regielijnen waar je als geregistreerde audicien mee te maken hebt. Binnen Oogwereld krijg ik de ruimte om te ontdekken hoe ik dat kan doen. Mijn bedrijfsplan heb ik hier geïmplementeerd, al ben ik in loondienst. Ik voel me ook als jonge ondernemer. Natuurlijk heb ik hier wel mijn doelen te behalen, want hoorzorg is een nieuw product binnen het portfolio van Oogwereld. Als zelfstandig ondernemer heb je dat ook te doen.” Geen ketencultuur Oogwereld Philips biedt al een jaar of vijf hoorzorg, de eerste jaren in de vorm van shop-in-shop. Twee jaar geleden is besloten om de hoorzorg aan het eigen portfolio toe te voegen. Dat is het moment waarop Anouck binnenstapte. “Ik koos bewust niet voor werken bij een keten”, legt ze uit. “Ik wil die poortwachtersfunctie hebben en dat betekent dat ik in overleg wil gaan met die kno-arts, neuroloog of met die huisarts. Om zo de beste zorg voor de patiënt te organiseren. Mijn grootste wens daarnaast was om te werken met een optometrist. Want oog en oor en de zorg daarvoor zitten heel dicht bij elkaar. Dat kan ik hier.” Anouck ervaart dat ze de ruimte krijgt om haar eigen ideeën en eigen plan in werking te stellen. “Er is niemand die boven mij gaat staan. Ik ben een audicien die het hele brede productpakket in acht wil nemen. Maar er zijn twee merken die het supergoed doen en ik ben blij dat Oogwereld daarin meeging en besloot deze in te kopen. Die flexibiliteit, het met de markt meebewegen, steeds kijken wat het beste is, dat kan binnen een keten niet. Ik spreek een cliënt doorgaans vier of vijf keer voor het juiste gehoorapparaat wordt gekozen. In die tijd hebben ze twee apparaten getest. Daarbij komen de prijzen niet ter sprake. Niet door mij en ook niet door de cliënt. We gaan voor de beste oplossing en dat kan ook best een goedkoper toestel zijn.” De winkels hebben managers, met veel vrijheid voor bijvoorbeeld de regionale marketing. Oogwereld is geen franchiseorganisatie en elke winkel heeft een eigen, lokaal passende stijl. “Ik merk dat collega’s die uit een keten komen nog heel erg in het afhandelen, afmaken en een vast aantal afspraken op een dag zitten. Dat moeten ze zo snel mogelijk vergeten en vervolgens hun eigen weg vinden. Want anders is het werk niet zo leuk als het kan zijn!” Zorgcontracten als belemmering Oogwereld heeft besloten geen contracten meer af te sluiten met zorgverzekeraars. “Ik vind dat een goede keus omdat ik het als poortwachter als een belemmering ervaar als ik cliënten in een hokje moet stoppen en een label moet geven”, stelt Anouck. “Mensen komen niet binnen omdat ze een zorgcontract hebben of omdat ik op het lijstje van de zorgverzekeraar sta. Als StAr-gecertificeerde kan ik sowieso met elke zorgverzekeraar in gesprek als dat nodig mocht zijn. Nu geef je de cliënt de tools in handen om te kiezen voor de gunstigste zorgverzekeraar, maar het kan ook declarabel zijn om de zorgkosten bij de belastingaangifte mee te nemen. Omdat we als Oogwereld niet per se de massa hoeven te bereiken, maar wel een groot publiek willen bedienen, bieden wij ook een leaseconstructie aan. Er zijn dus allerlei mogelijkheden.” Het nieuws over de zorgcontracten sprak zich voort door het dorp met daarbij aannames die niet per se juist waren. Daarom schreef Anouck voor het huisaan-huisblad een column over hoe het zit. Dat het goed gelezen werd, bleek wel uit hoe vaak zij in het dorp werd aangesproken over het bericht. Dementiegesprek Anouck merkt al dat de lijntjes tussen haar en de huisarts duidelijker worden. Wanneer zij een cliënt tegenover zich heeft en zij signaleert een cognitieve achteruitgang, dan doet ze een testje en gaat als eerste het dementiegesprek aan. “Dan hoef ik die persoon niet naar de kno-arts te sturen, maar overleg ik met de huisarts. Weet je, er is ooit gezegd dat 98% van de mensen toekunnen met een zogeheten zorgtoestel. Daar ben ik het niet mee eens. Juist geriaters en neurologen zeggen dat het heel belangrijk is om het juiste en vaak duurdere toestel te nemen. Dat is natuurlijk wel even een zoekwerk.” Anouck weet goed wat er op de markt te krijgen is en wat van elk merk de sterke punten zijn. “Wat mensen ervaren ligt ook aan hun persoonlijkheid, wat ze prettig vinden. Qua geluid, geluidssterkte maar ook pasvorm. Daar moet je de tijd voor nemen. Die ruimte krijg ik hier, bij Oogwereld.” Meer informatie: Tel. 0493 694232 philip.asten@oogwereld.nl www.oogwereld.nl IK DENK DAT WE ALS AUDICIEN ALS POORTWACHTER KUNNEN FUNGEREN. DAN SPREEK JE IEDERS TAAL, WAARDOOR DE ZORG ALLEEN MAAR BETER KAN WORDEN

De weg naar een beter gehoor Probeer het uit Chirurgische ingreep De soundprocessor aanpassen Evaluatie Beslis over de behandeling Genezing Bone Anchored Hearing System De weg naar een beter gehoor Scan de QR-code of bezoek www.bahsjourney.com/nl Begeleid uw patiënten via bahsjourney.com/nl • Begeleid patiënten in elke fase van hun reis • Stel patiënten in staat om weloverwogen beslissingen te nemen • Gebruik onze online hulpmiddelen ter ondersteuning van uw counselinggesprekken NL2124008

HOORDETAIL NR 2 2025 11 HOORZORG SNEL DUIDELIJKHEID ZONDER GEDOE: HET DIGITAAL KNO-CONSULT Vaak kun je als audicien je cliënten prima zelf helpen. En anders verwijs je ze door naar de KNO-arts. Maar aan dat laatste kleven ook nadelen: de wachtlijsten zijn lang, en de belasting van een ziekenhuisbezoek is soms best hoog. Dan biedt het digitale consult van Ksyos uitkomst. Voor jou, voor je cliënt, én voor het ziekenhuis. KNO-arts Jeroen Mulder vertelt erover. Mulder werkt als somnoloog en KNO-arts in Spijkenisse Medisch Centrum en bij digitaal ziekenhuis Ksyos. “In het ziekenhuis zie ik geregeld patiënten van wie ik denk: die hadden hier niet hoeven zijn. Om de simpele reden dat er niets bijzonders aan de hand is. Vooropgesteld: dat neem ik niemand kwalijk, zeker de audicien niet. Maar we moeten ziekenhuisbezoeken wel tot een minimum beperken. De capaciteit in het ziekenhuis is eindig, en de tocht naar een consult is soms best belastend voor patiënten en hun omgeving. Mensen met gehoorklachten zijn vaak al wat ouder, en dan kan het een uitdaging zijn om zelfstandig naar het ziekenhuis te komen.” Diagnostische onzekerheid Mulder ziet twee redenen waarom audiciens hun cliënt toch adviseren een doorverwijzing bij hun huisarts te vragen. ‘De eerste reden is diagnostische onzekerheid. Vaak is het simpel. Is er sprake van overdadig oorsmeer? Of zie je grote afwijkingen aan het trommelvlies? Dan is een bezoekje aan de arts op zijn plek. Maar je kunt ook twijfelen. Want wat ís een grote afwijking aan het trommelvlies? En die witte afwijking, is die regulier of duidt het op een cholosteatoom of tympanosclerose? Dat laatste wil je wel uitsluiten. En bij twijfel is de afspraak: doorverwijzen.’ Die afspraak is vastgelegd in het NOAHprotocol. Dat is ook meteen de tweede reden voor onnodige doorverwijzingen die Mulder ziet. ‘In het Nationaal Overleg Audiologische Hulpmiddelen hebben we afgesproken dat audiciens niet altijd zonder tussenkomst van een KNO-arts nieuwe hoortoestellen mogen verkopen. Bijvoorbeeld bij grote veranderingen in het gehoor. Vaak is dat goed, soms is het een formaliteit waarvan je zou willen dat er een makkelijker manier was dan een fysiek consult. Vooral als je éigenlijk denkt dat het wel goed zit, maar je door de regels gedwongen voelt toch door te verwijzen.’ Dan biedt het digitale consult van Ksyos uitkomst. ‘Patiënten hoeven dan niet naar het ziekenhuis. Als audicien vul je met je cliënt een gestandaardiseerde vragenlijst in. Die stuur je samen met het audiogram en de otoscopie naar de KNO-arts van Ksyos. Wij geven er dan binnen een paar werkdagen een klap op. In de meeste gevallen zie ik dat de audicien het al goed ingeschat had. Dan kan een cliënt dus meteen nieuwe hoortoestellen aanschaffen, en worden die ook nog vergoed. In sommige gevallen deel ik de inschatting van de audicien niet. Dan kunnen we alsnog een afspraak in het ziekenhuis maken. En dan weten we in ieder geval zeker dat die niet voor niets is.’ Meer informatie: Ksyos Tel. (+31)20 6000060 | info@ksyos.nl | www.ksyos.nl

12 HOORDETAIL NR 2 2025 GROOT INTERVIEW STEEDS VERFIJNDER DNN EN AI LAAT HERSENEN SLIMMER WERKEN, NIET HARDER AI en DNN, hypermoderne techniek verwerkt in de kleinste hoortoestellen. Hot topics. Tot een paar jaar geleden klonk het als toekomstmuziek. Maar is dat wel zo? Niets blijkt minder waar. Oticon verwerkt al sinds 2004 AI in zijn toestellen en heeft die techniek in de laatste jaren sterk verfijnd. Wij interviewden Lezanie Tietze (Algemeen Directeur) en Taco Drok (Manager Audiologie) van Demant Nederland, met het merk Oticon voorlopers op het gebied van AI. We vroegen ze over onder andere de voordelen van een DNN voor slechthorenden en wat zij bedoelen met ‘next-gen AI’. AI in een hoortoestel: van 2004 tot nu Lezanie: “We realiseerden ons al vroeg de noodzaak om iedere slechthorende te ondersteunen in zijn dagelijkse leven, door middel van realtime beslissingsgebaseerde algoritmen toe te passen in plaats van algoritmes die werken op basis van veronderstellingen. Dit stelde onze producten, zoals de Oticon Syncro, in staat om de cliënt al in 2004 te ondersteunen bij het optimaliseren van de geluidskwaliteit binnen zijn specifieke en unieke levensstijl. AI heeft zich in de laatste twintig jaar sterk ontwikkeld. Door innovatie op het gebied van hardware, batterijcapaciteit en chips met een sterkere rekenkracht, zijn we in staat om ons AI complexere taken uit te laten voeren. We implementeren continu geavanceerdere functies en algoritmen, met als uiteindelijk doel om de hersenen van slechthorenden beter te ondersteunen bij het begrijpen van de wereld om hen heen.” AI en DNN wát is nou het verschil? Lezanie: “Artificial Intelligence (AI) moet je zien als de paraplu. Het is een overkoepelend begrip dat zich richt op het creëren van intelligente systemen. Een Deep Neural Network (DNN) is een specifieke techniek binnen AI, gebaseerd op hoe ons brein werkt. Zo’n DNN wordt gebruikt voor taken als herkenning, natuurlijke taalverwerking en meer. DNN's bestaan uit meerdere lagen van onderling verbonden knooppunten (neuronen) die grote hoeveelheden data verwerken, vergelijkbaar met ons menselijk brein.” Taco vult aan: “Dit DNN is van zeer groot belang voor slechthorenden. Door deze netwerken zijn we beter in staat spraak en omgevingsgeluiden van elkaar te onderscheiden en ondersteuning te bieden. DNN’s werken véél nauwkeuriger dan bijvoorbeeld door mensen bedachte algoritmen. Een DNN heeft zelf geleerd wat bij spraak hoort en wat bij de omgeving en kan zo een beslissing maken wat te versterken.” Brein als inspiratie én uitgangspunt Taco: “Bij Oticon zijn de hersenen hét uitgangspunt van onze technologieën. BrainHearing noemen we dat. Deze filosofie helpt onze hersenen om geluid te begrijpen. Geluid komt binnen via onze oren, maar we begrijpen geluid met de hersenen. We innoveren continu op het gebied van hoortoesteltechnologie om de natuurlijke manier waarop de hersenen geluid begrijpen te ondersteunen. En dat doen we door het brein geluid te laten begrijpen met minder moeite. Dat doen we niet door minder geluid aan te bieden, zoals bij andere merken en hoortoestellen. Ons brein heeft juist méér informatie en geluid nodig om de gehele geluidsomgeving te begrijpen, en spraak en lawaai te kunnen analyseren.” DNN: Slimmer werken, niet harder Taco: “Door de hersenen te ondersteunen door ze toegang te bieden tot álle geluiden, zorgen we ervoor dat de hersenen slimmer werken, niet harder. Het is de sleutel tot persoonlijke ondersteuning. Het begrijpen waar slechthorenden naar willen luisteren, hun luisterintenties écht begrijpen. Een DNN kan je trainen WE REALISEERDEN ONS AL VROEG DE NOODZAAK OM IEDERE SLECHTHORENDE PERSOON MET AI TE ONDERSTEUNEN IN HET DAGELIJKSE LEVEN Lezanie Tietze, Algemeen Directeur Demant Nederland ▲ Taco Drok, Manager Audiologie Demant Nederland ▲

HOORDETAIL NR 2 2025 13 DE TOEKOMST VAN KUNSTMATIGE INTELLIGENTIE IN AUDIOLOGIE "Wij zijn al jaren actief bezig met AI en waren de eersten die erin slaagden AI te combineren met hoortoestellen. Maar de toekomst biedt nog steeds nieuwe kansen. Toekomstige verbeteringen kunnen ervoor zorgen dat de AI nog verder kan worden verfijnd, zodat deze nog beter kan worden afgestemd op de behoeften van de individuele gebruiker. Een betere integratie met externe apparaten en mogelijk een nauwkeuriger gebruik van visuele signalen, zoals liplezen, zijn enkele van de gebieden waarop onderzoek wordt gedaan. We werken eraan om hoortoestellen nog intuïtiever te maken, zodat gebruikers zich geen zorgen hoeven te maken over de technologie. Het enige dat nodig is, is dat het werkt en hun natuurlijke gehoor ondersteunt. Door sensorinformatie te combineren met kunstmatige intelligentie (AI) hebben we een hoortoestel ontwikkeld dat niet alleen geluid versterkt, maar ook daadwerkelijk de gedragspatronen vastlegt die de intentie van de gebruiker uitdrukken.” Thomas Behrens, Head of Audiology en Director of the Centre for Applied Audiology Research bij Oticon en wij hebben ons DNN getraind vanuit onze BrainHearing-filosofie. Zodat hoortoestellen als de Oticon Intent toegang geven tot alle geluiden uit de geluidsomgeving. Zodat ze in complexe situaties niet alleen spraak herkennen, maar spraakinformatie verbeteren en omgevingsgeluiden behouden. Dat maakt onze strategie zo uniek.” Next-gen AI: doorgetraind DNN 2.0 Taco: “We waren zeer tevreden over wat het DNN ons bracht. We passen het al sinds 2020 toe in diverse productfamilies, zelfs onzichtbaar in het oor. Maar we wisten ook, dit kan nóg beter. Daarom stuurden we het op trainingskamp. Dat werkt zo: onze next-gen AI in Oticon Intent en Oticon Own SI is nog nauwkeuriger getraind door het DNN ditmaal in hogere resolutie naar de vele miljoenen geluidssamples te laten kijken (256 i.p.v. 16 kanalen). Hierdoor is het resultaat veel preciezer en kunnen we het contrast tussen spraakinformatie en omgevingsgeluid tot wel 12 dB verbeteren.” Wat is 4D in relatie tot AI en DNN? Taco: “Dat je de omgevingsgeluiden zo ver en nauwkeurig kunt reduceren door middel van een DNN bracht ons bij de vraag: Wanneer zou je dat nou willen? Hoe herken je deze momenten? Daarvoor hebben we de 4D intentiesensors ontwikkeld. Op basis van lichaamsbeweging, hoofdbeweging, gespreksactiviteit en de akoestische omgeving krijgen we inzicht in de intentie van de slechthorende. Waar de meeste hoortoestellen alleen signaalbewerking kunnen bepalen op basis van de geluidsomgeving, bieden wij op deze manier input aan ons DNN om actiever of minder actief het omgevingsgeluid te reduceren. Als men zich bijvoorbeeld op een feestje bevindt, verandert de luistersituatie continu. Tijdens een groepsgesprek, een-op-een-gesprek of wanneer men zich door een ruimte beweegt. De 4D sensors en het DNN helpen de hoortoestellen om de luisterintenties van de slechthorende te interpreteren en bieden ongemerkt de juiste ondersteuning." Next-gen AI? DNN 2.0? What’s next? Taco: “AI en DNN’s hebben zeer duidelijk onze focus. Neem ons Eriksholm Research Center, dat is ‘s werelds grootse onderzoekscentrum voor audiologische toepassingen van AI. Daar werken vooraanstaande onderzoekers aan baanbrekende technologie met AI. De toekomst is een grote verrassing waarin we ons vast nog vaak zullen gaan verwonderen over wat mogelijk is. Bij Eriksholm gaan ze realiseren, wat nu nog klinkt als toekomstmuziek." Meer informatie: Oticon www.oticon.nl/professionals

Waarom ondernemer bij Specsavers worden? 1. Bij Specsavers krijg je de kans om op een veilige manier te ondernemen, met voortdurende ondersteuning van ons Support O ice dat altijd voor je klaarstaat. 2. Word partner in een winkel, bouw je eigen onderneming op en run deze samen met je medepartners. 3. Stel je eigen team samen met de ondersteuning van onze recruitmentafdeling. 4. Je krijgt de steun van een organisatie die door Great Place To Work® is uitgeroepen tot de 3e beste werkplek van Nederland in de categorie grote organisaties (500+ medewerkers). 5. Als audicien-partner ontvang je niet alleen een management-fee, maar ook de mogelijkheid om dividend uit je eigen bedrijf te ontvangen 6. Via ons Partner-in-Development programma word je volledig voorbereid op het ondernemerschap. 7. Bij Specsavers staat persoonlijke ontwikkeling voorop. 8. Volg ons exclusieve Specsavers 7-programma, speciaal voor partners, om jezelf continu te ontwikkelen en je zakelijke prestaties en winstgevendheid te verbeteren. 9. Specsavers is voortdurend bezig met innovaties in de hoorzorg. 10. Werk met toonaangevende merken in de hoortoestellenmarkt, zoals Signia, Phonak en Resound. * Ben jij nu nog niet toe aan de stap naar ondernemer? Begin dan bij Specsavers als Audicien, Ambulant Audicien of Student. Wij helpen je graag om jouw persoonlijke doelen te bereiken. Interesse? Of zie join.specsavers.com/nl/ opportunities/partnerschap voor meer informatie

HOORDETAIL NR 2 2025 15 COLUMN Vandaag de dag worstelen veel gebruikers nog met de beperkingen van standaard hoortoestellen: moeizame aanpassing aan omgevingsgeluid, zichtbare apparaten en weinig maatwerk. Maar de technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Slechthorendheid wordt steeds minder een beperking en steeds meer een aanleiding voor integratie van hightechoplossingen in het dagelijks leven. In 2040 zijn hoortoestellen onzichtbaar, zelflerend en multifunctioneel. Dankzij kunstmatige intelligentie passen ze zich automatisch aan op basis van omgeving, stemgeluid en zelfs stemming. Implanteerbare nanochips, aangedreven door lichaamsenergie, vervangen het zichtbare toestel achter het oor. De gebruiker hoeft niets meer in te stellen – alles gebeurt vanzelf, discreet en nauwkeurig. HOREN IN 2040: SLIMME TECHNOLOGIE, NIEUWE ROLLEN VOOR DE HOORPROFESSIONAL Waar hoortoestellen vroeger slechts eenvoudige geluidsversterkers waren, zijn ze in 2040 uitgegroeid tot geavanceerde, persoonlijke technologie. Ze luisteren niet alleen, ze leren, analyseren en ondersteunen. Wat betekent dat voor de toekomst van slechthorendheid – én voor de rol van de audicien? Adriaan Wolter Adriaan Wolter, eigenaar van EnginEars, deelt als ervaren audicien zijn visie over belangrijke topics in de hoorbranche. Meer nog: hoortoestellen transformeren tot gezondheidsmonitors. Ze meten hartslag, stress, cognitieve activiteit en detecteren vroegtijdige signalen van aandoeningen zoals dementie. Ook op communicatievlak zijn de mogelijkheden enorm. Denk aan automatische spraakvertaling, live transcriptie of integratie met augmented reality-brillen. En dan is er duurzaamheid. In plaats van wegwerpmodellen kiezen fabrikanten voor modulaire ontwerpen die eenvoudig zijn te upgraden en hergebruiken – vaak met een tweede leven in ontwikkelingslanden. Deze innovaties vragen om een nieuwe kijk op de rol van de hoorprofessional. De audicien van 2040 is niet enkel technisch onderlegd, maar ook digitaal vaardig, gezondheidsbewust en begeleidend adviseur. Er komt ruimte voor coaching, dataverwerking en persoonlijke begeleiding in een sterk veranderend speelveld. De toekomst van horen is slim, onzichtbaar en geïntegreerd in het dagelijks leven. Voor wie zich vandaag al voorbereidt, ligt er een sleutelrol klaar in de wereld van morgen. Adriaan Wolter DE TOEKOMST VAN HOREN IS SLIM, ONZICHTBAAR EN GEÏNTEGREERD IN HET DAGELIJKS LEVEN

16 HOORDETAIL NR 2 2025 CARRIÈRE AUDIOLOGIE – CARRIÈREMOGELIJKHEDEN BUITEN DE KLINISCHE MUREN Audiologie – net als veel andere zorgberoepen – is veelzijdiger dan de meeste mensen beseffen, en er zijn talloze manieren om waarde toe te voegen aan het vak. Onze vaardigheden zijn niet beperkt tot de kliniek, ook al wordt dat zelden besproken. Sterker nog, een deel van het meest impactvolle en innovatieve werk in dit vakgebied vindt juist buiten de kliniek plaats. Aan het woord is Michael Piskosz, een Amerikaanse audioloog met decennia aan ervaring in gehoorgezondheid en consumenteninzichten. Op de website van Hearing Health & Technology Matters gaat hij in op de vele mogelijkheden die je als audioloog hebt en de richtingen die je kunt kiezen. “Ik heb het geluk gehad een lange en betekenisvolle carrière in de audiologie te mogen beleven, en slechts een paar jaar daarvan heb ik binnen de traditionele vier muren van een kliniek gewerkt. Dat verrast mensen vaak. “Dus je ziet geen patiënten?” vragen ze, vaak verbaasd, en helaas soms ook veroordelend. In dit artikel wil ik de vele mogelijkheden voor audiologen buiten de klinische praktijk onder de aandacht brengen. Ik denk dat dit belangrijk is, omdat niet iedereen in een kliniek wil werken, maar vaak nergens terecht kan om hun opties te verkennen. Of je nu opgebrand bent van de dagelijkse afspraken, je expertise op een nieuwe manier wilt inzetten, of nieuwsgierig bent naar de toekomst van het vakgebied – er is ruimte voor jou. Het belangrijkste is om je audiologische opleiding niet te zien als een beperking, maar als een lanceerplatform.” Onze professionele identiteit herdefiniëren “Audiologen zijn hoogopgeleid op het gebied van menselijke communicatie, technologie en gezondheidszorg. We begrijpen de behoeften van mensen. We begrijpen complexe apparaten. We weten hoe we technische kennis kunnen vertalen naar levensveranderende uitkomsten. Dit zijn zeldzame en waardevolle competenties – te waardevol om tot één omgeving beperkt te blijven. De toekomst van gezondheidszorg, consumententechnologie en welzijn wordt gevormd door data, innovatie, gebruikerservaring en personalisatie. Al deze elementen kruisen geluid, gehoor en mensgericht ontwerp. En raad eens? Audiologen zijn experts in al deze gebieden.” Michael Piskosz, MS, is audioloog met decennia aan ervaring in gehoorgezondheid en consumenteninzichten. Hij heeft een breed netwerk binnen de audio-, geluids- en ontwerpgerelateerde gemeenschappen en industrieën. Zijn passie ligt in het vergroten van bewustwording rond gehoorgezondheid op manieren die verder gaan dan traditionele benaderingen van gehoorverlies en hoortoestellen. Zijn focus ligt op de bredere impact van geluid en lawaai op ons leven, inclusief auditieve vermoeidheid en het effect van geluid op stemming, productiviteit en welzijn. HET BELANGRIJKSTE IS OM JE AUDIOLOGISCHE OPLEIDING NIET TE ZIEN ALS EEN BEPERKING, MAAR ALS EEN LANCEERPLATFORM

HOORDETAIL NR 2 2025 17 Industrie: waar audiologie en innovatie samenkomen “Een van de meest gevestigde paden buiten de klinische zorg is werken bij hoortoestelfabrikanten. De meeste toonaangevende hoortoestelbedrijven ter wereld hebben audiologen in belangrijke, vaak creatieve en strategische functies.” Bijvoorbeeld: • Klinische trainers: Audiologen die professionals opleiden en ondersteunen in het gebruik van nieuwe producten, software en aanpasinstrumenten. Deze rol is deels docent, deels technologieambassadeur, en deels samenwerkingspartner. Ideaal voor wie graag met mensen werkt en complexe concepten toegankelijk kan maken. • Productmanagers: Werken op het snijvlak van R&D, marketing en gebruikersfeedback. Ze helpen bij het bepalen van productroutes, zorgen ervoor dat apparaten aan praktische behoeften voldoen en werken samen met ingenieurs en ontwerpers. Audiologen brengen klinische realiteit naar de ontwikkelingstafel. • Marketing en Merkstrategie: Audiologen die zowel de wetenschap als de consument begrijpen, kunnen unieke merkverhalen, campagnes en inhoud creëren die resoneren met gebruikers en professionals. Steeds meer bedrijven zoeken medisch geschoolde professionals om authenticiteit te garanderen. “Deze functies geven audiologen invloed op productontwerp, toegankelijkheid en consumentencommunicatie – op grote schaal.” Consulting: de audioloog als strateeg “Een ander interessant pad is consulting. Audiologen kunnen optreden als adviseurs voor organisaties, startups, publieke gezondheidscampagnes en andere partners die inzicht willen in de audiologische wereld. Van ondersteuning bij klinische operaties tot advisering over auditieve UX – er is een groeiende vraag naar betrouwbare, geluidssensitieve professionals. Met de opkomst van wearables, gepersonaliseerde gezondheidsapps en spraakgestuurde technologie zijn er veel consultkansen op het gebied van: - Geluidslandschappen en auditieve omgevingen - Tinnitus en cognitieve belasting in software - Toegankelijkheidsnormen en inclusief ontwerp - Auditieve biomarkers en op afstand uitgevoerde gehoorbeoordelingen Consulting biedt ook flexibiliteit en de kans om voortdurend bij te leren binnen verschillende sectoren.” Ondernemerschap en creatieve toepassingen “Sommige audiologen zetten hun expertise in om volledig nieuwe ondernemingen te starten. Denk aan het lanceren van een podcast, het ontwerpen van educatieve programma’s voor scholen, of het ontwikkelen van therapieën via apps – deze initiatieven herdefiniëren wat het betekent om audioloog te zijn. Audiologen bouwen ook platforms die gehoorgezondheid verbinden met bredere lifestyle- en welzijnsbewegingen – zoals mindfulness, cognitieve veroudering en algemeen welzijn. Dit helpt om het stigma rond gehoorproblemen te verminderen en maakt zorg toegankelijker. Als je ooit een niche-idee hebt gehad – een nieuw product, dienst of ervaring – is de kans groot dat je niet de enige bent die het nodig heeft. Met de juiste visie kunnen audiologen ook ondernemers en makers zijn.” De ambitieuze toekomst: waar we heen kunnen gaan “Als we naar de toekomst kijken, springen een paar rollen eruit als ambitieus (maar steeds realistischer): • Directeur Auditieve User Experience bij een techbedrijf dat spraakinterfaces, meeslepende audio of toegankelijkheidsfuncties ontwikkelt. • Adviseur Sensorische Gezondheid & Auditieve Levensduur in innovatielabs of denktanks gericht op vergrijzing en holistisch welzijn. Deze functies bestaan misschien nog niet op grote schaal, maar ze geven aan waar de wereld naartoe gaat. Geluid is fundamenteel voor verbinding, cognitie en communicatie – en audiologen moeten meebeslissen over hoe deze toekomst eruitziet.” Hoe te beginnen: stappen naar een breder loopbaanpad “Als deze visie je aanspreekt, zijn hier enkele praktische stappen: • Netwerk buiten je (klinische) werkomgeving: leg contacten met mensen in de industrie, productteams, techontwikkelaars of publieke gezondheid. Zoek waar jouw vaardigheden van waarde kunnen zijn. • Laat je stem horen: begin met schrijven, spreken of creëren. Deel jouw perspectief als audioloog en bouw gezag op buiten de klinische wereld. • Ontwikkel zakelijke vaardigheden: als je mikt op product-, marketing- of leiderschapsrollen, leer dan over strategie, bedrijfscommunicatie of design thinking. • Blijf nieuwsgierig: blijf nieuwe vakgebieden verkennen waarin geluid, gehoor en communicatie een rol spelen. Zoek de gaten waar jouw expertise verschil kan maken.” WAAR KUN JE JOUW EXPERTISE ALS AUDIOLOOG ZOAL INZETTEN? MICHAEL NEEMT JE MEE NAAR EEN PAAR VAKGEBIEDEN: Voor degenen die durven dromen, wacht een wereld van kansen “We spreken vaak over het “werkveld” als een beperking. Maar ik geloof dat we ook moeten spreken over het “mogelijke veld”. Audiologie is relevanter dan ooit en ik geloof echt dat het gouden tijdperk van gehoorgezondheid is aangebroken. Maar om daarin te floreren, moeten we bereid zijn om opnieuw te bedenken waar en hoe we werken. De kliniek blijft belangrijk. Maar voor wie groter durft te dromen, wil innoveren of simpelweg iets anders zoekt – er ligt een wereld aan kansen net buiten de klinische muren. Laten we die samen verkennen.” Dit artikel is vertaald. Het origineel is eerder gepubliceerd op www.hearinghealthmatters.org.

Versterk je praktische vaardigheden en klantgerichte zorg. Netwerk samen met andere hoorzorgprofessionals en audiologiestudenten. Dit allemaal in één inspirerende dag! ence Clinical Conference Clinical Conference Clinical Conference Clinica 28 September Jaarbeurs, Utrecht Heb je het al gehoord? Je bent uitgenodigd voor de Clinical Conference 2025 Let op: het aantal plaatsen is beperkt, dus reserveer vandaag nog je plek.

HOORDETAIL NR 2 2025 19 BRANCHENIEUWS De uitgebreide overeenkomst richt zich op gezamenlijke R&D-inspanningen, het delen van technologie en het versterken van de samenwerking om producten bij klanten te brengen. De versterkte samenwerking zal toekomstige bimodale aanbiedingen van de twee bedrijven verbeteren, wat gebruikers direct ten goede komt om nog betere connectiviteit te bereiken. Niet alleen tussen hoorapparaten, maar ook met consumententechnologie, zoals handheldapparaten, telefoons, pc's en nog veel meer. Hierbij worden technologieën vanuit de kunstmatige intelligentie (AI) en Deep Neural Networks (DNN) ingezet om naadloze integratie tussen apparaten te ondersteunen. GN Chief R&D Officer, Christoph Schmid, verklaarde: "We hebben een bewezen staat van dienst in succesvolle samenwerking met Cochlear. Door dit partnerschap uit te breiden, kunnen we meer innoveren dan we anders individueel zouden kunnen. Dit zal wereldwijd miljoenen mensen met gehoorverlies ten goede komen, waardoor geavanceerde technologie toegankelijker wordt via geïntegreerde oplossingen." Jan Janssen, Chief Technology Officer van Cochlear, voegde toe: "Door onze samenwerking met GN uit te breiden, kunnen we de levering van de nieuwste AI en Deep Neural Networks, evenals connectiviteit en draadloze technologie aan onze implantaatontvangers versnellen, wat superieure prestaties biedt voor bimodale gebruikers." Bimodale controle Om mensen te helpen het maximale uit hun gehoor te halen in alledaagse momenten, heeft de Smart Hearing Alliance-samenwerking bimodale controle geïntroduceerd in de Nucleus® Smart App. Bimodale controle is ontworpen om patiënten te helpen snel en eenvoudig hun compatibele ReSound™-hoortoestel en compatibele Cochlear Sound Processor in dezelfde app te beheren. De Smart Hearing Alliance levert bimodale oplossingen die Cochlear Nucleus cochleaire implantaten, draadloze accessoires en ReSound-hoortoestellen verbinden. Feiten over hoorapparaten Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zijn er wereldwijd ongeveer 72 miljoen mensen die potentieel baat zouden kunnen hebben bij het gebruik van een hoorapparaat, zoals een cochleair implantaat, een hoortoestel of een bimodale oplossing: een cochleair implantaat op het ene oor en een hoortoestel op het andere. Meer informatie: GN | www.gn.com | hcfrandsen@gn.com Cochlear | www.cochlear.com COCHLEAR EN GN BREIDEN R&D-PARTNERSCHAP UIT VOOR GEÏNTEGREERDE HOOROPLOSSINGEN Cochlear en GN hebben hun R&D-partnerschap (R&D) uitgebreid binnen de Smart Hearing Alliance. Deze verbeterde samenwerking bouwt voort op een succesvol partnerschap van inmiddels tien jaar. Het doel is om bij de twee bedrijven R&D verder te versterken om geavanceerde geïntegreerde hooroplossingen te leveren voor gebruikers van cochleaire implantaten en hoorapparaten. Peter Karlstromer en Dig Howitt

20 HOORDETAIL NR 2 2025 BOEK GEESKE MAAKT MET HAAR TEKENINGEN DE ONZICHTBARE WERELD ZICHTBAAR ‘Als oren niet horen’. Dat is de titel van het boek van illustrator Geeske van Voorthuijsen. Geeske, zelf zeer slechthorend geboren, geeft in meer dan honderd tekeningen alledaagse situaties weer waar iemand die niet of slecht hoort mee te maken krijgt. En hoe dat voelt. De illustraties worden begeleid door ervaringsverhalen, tips en adviezen. Een boek over herkenning. Een boek ook, voor begrip en bewustwording. Voor de slechthorende mens én zijn omgeving. “Als ik het tien jaar geleden had geschreven, was het een depressief boek geworden.” Zij realiseert zich dat er in de schooltijd op sociaal gebied veel langs haar is heengegaan. “Maar het lukte me wel. Voorin de klas zitten, goed opletten en meestal één goede vriendin, daarmee haalde ik het. Toen ik 17 was ging ik terug naar Nederland voor mijn studie en dat bleek heel erg zwaar.” Geeske deed de kunstacademie en kreeg in die tijd haar eerste externe microfoon. “Ik was dan wel slechthorend maar moest als horende meekomen in het leven. Geen uitzonderingen, geen oplossingen. Uiteindelijk kreeg ik burn-out achtige verschijnselen. Een docent adviseerde me over mijn leven te gaan tekenen. Toen ben ik onder meer over mijn gehoor gaan tekenen.” Het onzichtbare zichtbaar maken Toen haar persoonlijke omgeving de tekeningen zag, ontving Geeske de erkenning die zij als slechthorende in deze maatschappij nodig heeft. “Ik kon het onzichtbare zichtbaar maken en laten zien hoe moeilijk het is voor mij.” Op dat moment, inmiddels al wat jaren geleden, ontstond het idee voor ‘Als oren niet horen’. Maar haar eigen proces was nog niet klaar en het leven kwam er tussendoor. Een man, kinderen, een eigen bedrijf. Haar tekeningen op Instagram maakten veel los. Mensen die lieten weten eindelijk aan hun omgeving te kunnen laten zien hoe bepaalde situaties voor hen als slechthorenden zijn. In 2024 kreeg Geeske de ruimte om met het boek aan de slag te gaan. “Ik heb een uitgever gevonden en het balletje is gaan rollen. Ik ben haast non-stop bezig geweest met tekenen en schrijven om dit boek te maken.” Van twee kanten Het doel van Geeske is bewustwording. De tekeningen maken in één oogopslag duidelijk hoe het leven voor een slechthorende is. Zelf ervaart ze in haar omgeving ook veel meer begrip door haar werk. “Mensen beseffen heel veel niet. Dat is niet uit onwil, het komt niet in ze op. Deze brug, tussen de wereld van de horenden en slechthorenden, die wil ik bouwen. Maar ook voor slechthorenden onderling is het heel fijn om herkenning te hebben, dat zij dit niet alleen ervaren.” Geeske spreekt veel slechthorenden die eenzaam, gefrustreerd of moe zijn. “Het is zo’n gevecht om mee te kunnen komen, zo vermoeiend, mensen geven het soms gewoon op en gaan in een hoekje zitten. Ik ben inmiddels van mening dat inzet van twee kanten moet komen. Als slechthorende moet ik aangeven wat ik nodig heb. De ander moet mij daarin vervolgens ook helpen door bijvoorbeeld duidelijk te praten, een rustige ruimte te zoeken. Wij moeten dat ook leren aangeven. Lang zag ik het als mijn probleem, wilde ik de ander niet tot last zijn IK PROBEER TE LATEN ZIEN DAT SLECHTHOREND ZIJN MEER IS DAN WEL OF NIET HOREN Geeske van Voorthuijsen is aan een oor doof en aan het andere zeer slechthorend. Het duurde even voor haar ouders in de gaten hadden dat hun eerste kind bijna doof geboren was, aangezien de kleine Geeske alert reageerde op visuele prikkels. Geeske, nu 39 jaar: “Het was een andere tijd dan nu, waarin ik naar de gewone basisschool werd gestuurd. Dat lukte, maar was ook pittig. Temeer omdat mijn ouders voor hun werk veel verhuisden en ik in verschillende landen heb gewoond, waardoor ik steeds een nieuwe taal moest leren.” De illustrator uit Leersum is zelfstandig ondernemer en moeder van drie kinderen. “Ik teken over van alles, maar mijn insteek is altijd bewustwording. Veel opdrachtgevers komen uit de wereld van audiologie, maar ik werk ook voor andere sectoren.”

HOORDETAIL NR 2 2025 21 ‘Als oren niet horen’ komt uit in Nederland en Vlaanderen bij Uitgeverij Lannoo. Het boek bevat 192 pagina’s, kost € 24,99 en is te koop bij de (online) boekhandel in Nederland en België. Verschillende audiologen en coaches willen het boek inzetten voor hun cliënten, bijvoorbeeld als relatiegeschenk. Meer informatie: Geeske Illustrations www.geeske-illustrations.nl | info@geeske-illustrations.nl en vond ik dat ik zelf meer mijn best moest doen, harder moest werken. Ruimte innemen was lastig en om dat te overwinnen, is een heel lang proces geweest. Wat dat betreft is het goed dat het boek nu pas tot stand is gekomen. Had ik het tien jaar geleden geschreven, dan was het een depressief boek geworden.” Positieve noot Hoewel de illustraties situaties weergeven die je gerust schrijnend mag noemen, is het een positief boek geworden. In twaalf hoofdstukken neemt Geeske de lezer mee in tientallen situaties. In zowel beeld als tekst. “Bij elke situatie geef ik wat verdieping mee, tips wat je kunt doen, zowel als slechthorende als horende persoon. En elk hoofdstuk sluit ik af met een positieve noot met het voordeel van slechthorendheid in die situatie, om het luchtig en positief te houden.” Het boek bevat meer dan 100 illustraties en is nadrukkelijk bedoeld voor zowel de slechthorende als zijn omgeving. “Ik probeer te laten zien dat slechthorend zijn meer is dan wel of niet horen. Dat het niet alleen gaat om technologie, maar ook om je eigen mindset, je omgeving, hoe je zelf aangeeft wat je nodig hebt. Hoe trek je een grens, hoe bewaak je zelf je energie? En ook: hoe kijk je naar jezelf en naar de ander. Het beeld wordt vaak gewekt dat een gehoorapparaat de oplossing is voor alles. Dat is niet zo, hoe geavanceerd ze ook zijn. Ik kijk zelf ook uit naar een nieuwer gehoorapparaat, dat helpt, natuurlijk. Maar je blijft een slechthorende die niet alles meekrijgt wat een horende beleeft.” Erbij horen Met het boek wil Geeske begrip en herkenning brengen om het leven voor slechthorenden makkelijker te maken. “Ik wil dat slechthorenden gezien worden en erbij kunnen gaan horen doordat hun omgeving hun tegemoet komt. Voor slechthorenden wil ik meegeven dat het ondanks je mindere of afwezige gehoor mogelijk is om een weg in het leven te vinden die fijn en prettig is. Op jouw manier.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4