Hoordetail nr3-2020 Online

H o o r d e t a i l n r 3 2 0 2 0 15 WEL EEN KETEN, MAAR WE WORDEN ls een zelfstandige” Van Boxtel bestaat nu dus 65 jaar, wat doen jullie om dit te vieren? “Voor de medewerkers hadden we in maart een landelijke bijeenkomst gepland met veel aandacht voor ons jubileum, maar dit kon door corona helaas niet doorgaan. Iedereen heeft nu een aantal leuke attenties ontvangen en we zijn aan het kijken in welke vorm we ons jaarlijkse Kerstevent coronaproof kunnen organiseren, zodat we alsnog samen stil kunnen staan bij dit mooie jubileum. Voor onze klanten hebben we een prachtige jubileumcampagne opgezet onder de noemer ‘Kwaliteit zonder prijskaartje’. Voor onze vaste klanten is onlangs nog een Prijzenfestival gestart. Door een review achter te laten waarom men klant bij ons is, kan men één van de 150 prijzen winnen, met als hoofdprijs een set premium hoortoestellen. Klanten reageren heel enthousiast en het is erg waardevol om de reviews te lezen die de klanten schrijven. Het laat zien hoe belangrijk een goed gehoor voor mensen is en maakt me nóg trotser op de collega’s in onze organisatie.” Hoe hebben jullie de coronaperiode tot nu toe ervaren? “Net als voor velen zijn afgelopen maanden ook voor onze organisatie ingrijpend geweest. Bij de uitbraak stond direct de veiligheid van onze medewerkers en klanten voorop. Omdat we tot een vitale beroepsgroep behoren, hebben we onze winkels beperkt open gehouden, zodat noodzakelijke afspraken met klanten konden plaatsvinden. We hebben een werkgroep gecreëerd die zich bezig houdt met de corona-gerelateerde zaken en deze bestaat uit medewerkers van diverse disciplines, waaronder winkelmedewerkers. De maatregelen en beslissingen die genomen worden, worden op deze manier door een brede groep gedragen. Het is bijzonder hoe in een dergelijke crisissituatie extra zichtbaar wordt hoe flexibel, veerkrachtig en creatief medewerkers zijn, zowel in de winkels als op ons servicekantoor. Men kwam met allerlei ideeën om werkzaamheden zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren richting de klant, maar ook om elkaar onderling te helpen.” “Ik ben zeer trots op alle medewerkers en hoe we met elkaar deze periode doorkomen. Er zijn veel organisaties die medewerkers hebben moeten ontslaan, of op het vlak van arbeidsvoorwaarden hebben ingegrepen. Wij hebben tijdens de coronaperiode zelfs nog medewerkers aangenomen, omdat ik samen met het management in Denemarken naar de lange termijn kijk. Ik ben erg blij dat ik onderdeel uitmaak van een groep die vanuit dit lange termijn perspectief besluiten neemt. Dat illustreert ook het vertrouwen in onze organisatie.” Hoe gaat het nu? “Onze winkeldeuren staan weer volledig open, maar we werken nog wel zoveel mogelijk op afspraak en met persoonlijke beschermingsmiddelen. Deze middelen zijn ook voor de klant aanwezig. We houden ons strikt aan de RIVM-regels en doen er alles aan om het voor medewerkers en de klant zo veilig mogelijk te houden. Uit de interne enquête en gesprekken met onze medewerkers blijkt dat dit erg gewaardeerd wordt. We mogen op dit moment veel klanten helpen in onze winkels. Uiteraard zorgen de geannuleerde afspraken uit de lockdownperiode voor extra drukte, maar vooral het succes van onze jubileumcampagne is erg goed merkbaar in onze winkels. Door de groei die we doormaken, zijn er momenteel behoorlijk wat vacatures voor audiciens en commercieel medewerkers. We zijn op dit moment dus hard op zoek naar personeel om deze groei voort te zetten. Ambitieuze professionals nodigen we graag uit voor een gesprek.” Je zei eerder dat jullie medewerkers erg tevreden zijn? Wat is daar de basis voor? “We zijn van oudsher een familiebedrijf en dit familiegevoel heerst nog steeds bij een grote groep collega’s. We zijn een compacte, ‘platte’ organisatie met korte lijnen waarbij bijna iedereen elkaar kent. Er heerst een gemoedelijke en informele sfeer, hoewel we uiteraard ook resultaatgericht werken. Er wordt nadrukkelijk geluisterd naar de inbreng en mening van een ieder. Collega’s van het servicekantoor en de winkels worden regelmatig betrokken bij diverse werkgroepen. We vinden het erg belangrijk dat er met veel plezier wordt gewerkt en dat men zich zoveel mogelijk kan vinden in de beslissingen die genomen worden. Goed werkgeverschap vinden we heel belangrijk.” Wat verstaan jullie dan precies onder goed werkgeverschap? “Wij willen meer mensen beter laten horen op een manier die werkplezier geeft aan onze medewerkers en de beste aandacht aan onze klanten. Goed werkgeverschap betekent voor ons medewerkers helpen zichzelf te ontwikkelen en tools in handen geven waardoor zij meer inzicht krijgen in zichzelf en in anderen. We willen het beste uit onze medewerkers halen. We werken sinds 2018 met Insights Discovery, een model dat in combinatie met een persoonlijk profiel meer inzicht geeft in jezelf en in anderen. Door meer bewust te zijn van je eigen gedrag en de voorkeuren die je hebt ontwikkeld, kun je gedrag gaan herkennen. Bij jezelf, je directe collega’s en bij klanten. Wij geloven erin dat je op deze manier beter kunt aansluiten en gemakkelijker verbinding kunt maken met anderen. Persoonlijke groei is wat ons betreft niet alleen de beste willen zijn in wat je doet. Het zit ook in hóe je het doet en of je het met passie en overtuiging kunt doen. We willen onze medewerkers niet alleen vakinhoudelijk scholen. We hebben zeker ook aandacht voor de natuurlijke vaardigheden en talenten van onze medewerkers. Insights helpt ons hierbij en is een toegankelijke tool om hierover met onze medewerkers in gesprek te gaan.” Lees verder op de volgende pagina ▶

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4