Hoordetail nr3-2020 Online

T HERINNERINGEN OP EN N OPVOLGER VOOR In het bijzonder is Ton dankbaar voor de vrijheid die hij in zijn carrière bij Demant kreeg. “Ik heb in het verleden al eens tegen mijn leidinggevenden gezegd: ‘Dankjewel dat je mij nog nooit één dag hebt verteld wat ik moest doen.’ En diezelfde werkwijze hanteerde ik zelf ook als directeur bij Oticon en de laatste jaren bij Audmet. De teams werken hier autonoom binnen de organisatie, elk geleid door een brand manager. Het waren verschillende bloedgroepen die we een aantal jaar geleden bij elkaar brachten in Amstelveen. Maar het werkt, omdat ze de ruimte krijgen om zich als merk te kunnen onderscheiden. Ik ben ervan overtuigd dat je hierdoor het beste uit je mensen kunt halen.” Ton is er helemaal klaar voor om de deur straks achter zich dicht te trekken, mede doordat hij alle vertrouwen heeft in het team dat hij achterlaat en de opvolger die klaarstaat. “Ik weet zeker dat als ik hier straks de deur uit ga, ik niet het gevoel heb dat ik hier nog nodig ben. Dat is volgens mij het ultieme doel van een manager: jezelf misbaar kunnen maken. Lezanie heeft alle ruimte om haar visie op dit bedrijf los te laten, waarbij ze kan terugvallen op een fantastisch team. Ik heb ook beloofd dat ik haar en het team niet meer voor de voeten zal lopen. Het is mooi geweest”, zegt Ton met een knipoog. NEDERLANDSE ROOTS Waar dit hoofdstuk voor Ton bijna sluit, gaat er voor Lezanie Tietze een nieuwe wereld open. Net overgekomen uit Zuid-Afrika heeft ze de verplichte quarantaine inmiddels uitgezeten. Voor haar nieuwe job als general manager van Audmet zal zij zich met haar gezin gaan vestigen in ons koude kikkerlandje. Wat overigens niet helemaal nieuw terrein voor haar is. “Mijn vader is in Nederland geboren”, vertelt Lezanie. “Later zijn mijn grootouders met het gezin naar Zuid-Afrika geëmigreerd. Ik ben opgegroeid met verhalen over Nederland. Uiteraard ben ik bekend met typisch Hollandse lekkernijen zoals zoute griotten en stroopwafels. Mijn opa was gek op gerookte paling! Toen de kans zich voordeed om hier te wonen en werken, voelde dat ook alsof de cirkel rond was.” Lezanie Tietze studeerde af als audioloog en logopediste aan de Universiteit van Pretoria en werkte een korte tijd in het Verenigd Koninkrijk als audioloog in het ziekenhuis. Terug in Zuid-Afrika kocht ze een eigen praktijk om zelfstandig als audioloog aan de gang te gaan. “Ik heb drie jaar als zelfstandige gewerkt. Ik hield van mijn werk, maar het werd te veel een routine. In Zuid-Afrika is het namelijk lastig om jezelf te specialiseren. Ik sloeg een andere weg in en besloot te solliciteren bij Oticon voor een salesfunctie, eigenlijk met de gedachte dat ik dit tijdelijk naast mijn Master Business Administration zou doen. Ik merkte dat ik een grote passie had voor business management. Ik voelde mij thuis bij Oticon en ik kreeg vrij snel de kans om sales- en marketingmanager te worden. In 2010 werd ik uiteindelijk gevraagd om het stokje van de general manager over te nemen van het bedrijf dat destijds nog Oticon Zuid-Afrika heette. Net als bij Ton het geval was, zijn er bij ons later meerdere merken samengevoegd, maar dan onder de naam Demant.” ZUID-AFRIKA EN NEDERLAND: TWEE VERSCHILLENDE MARKTEN De ervaring van Lezanie zorgde ervoor dat haar sollicitatie opviel in de zoektocht naar een opvolger voor Ton. Ze greep deze kans met beide handen aan en is nu druk bezig met de voorbereidingen. Een ander bedrijf, een ander team, maar bovenal; een totaal andere markt. “In Zuid-Afrika is de situatie heel anders. Daar kennen we eigenlijk geen hoorzorgketens zoals hier in Nederland. Waar de Nederlandse hoorzorg voor 80% door ketens wordt bepaald, is dat in Zuid-Afrika precies andersom: 80% van de markt is zelfstandig. Je bent daar óf een zelfstandige, óf je werkt in een overheidsgestuurd ziekenhuis.” Een andere doelgroep dus, maar wel hetzelfde doel: hoorzorg optimaliseren. Ze vertelt hoe ze dit gaat aanpakken. “Ton en ik hebben denk ik wel een andere managementstijl, maar wat wel overeenkomt is dat we het beste uit onze mensen willen halen. Het gaat er niet om dat één iemand beslist, uit álle input ontstaan de beste ideeën. Binnen Audmet is het belangrijk dat elk merk zijn unieke positionering in de markt behoudt, maar dat wil niet zeggen dat je niet bewust hoeft te zijn van het reilen en zeilen van de andere merken binnen het bedrijf.” Een groot voordeel voor Lezanie is dat ze de missie en visie van Demant als geen ander kent. Tijd om haar nieuwe collega’s en de mensen in de branche te leren kennen. “Ik kijk ernaar uit om Nederland te gaan ontdekken, zakelijk en persoonlijk. Ik hoop de mensen bij Audmet snel beter te leren kennen, en zij mij natuurlijk ook. Hetzelfde geldt voor onze contacten in de branche. Het is zaak dat ik deze markt zo snel mogelijk leer kennen, maar ik kan daarvoor gelukkig terugvallen op het ervaren team dat Ton achterlaat. Het is niet niks om hem op te volgen. Het is mooi om te zien wat hij hier heeft opgebouwd. Het is voor mij een eer om zijn taken over te nemen nu hij met pensioen gaat. Ik zal verder bouwen op zijn nalatenschap in de branche”, sluit Lezanie vastbesloten af. H o o r d e t a i l n r 3 2 0 2 0 19

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4