Hoordetail nr3 2022 Online

OLAF SCHUURMANS Business Unit Manager OLCFriederichs, over de belangrijkste ontwikkelingen op de audiologiemarkt in het afgelopen decennium “Door de grote veranderingen in het vergoedingensysteem in 2013 en de groei van ketens die destijds hoortoestellen voor nul euro gingen aanbieden, moesten de zelfstandige audiciens hun meerwaarde gaan verkopen aan de consument. Dit had grote consequenties, ook financieel, dus we hebben samen met de ondernemers gekeken hoe zij hun bedrijf gezond konden maken én houden. Optitrade heeft tools geleverd en ondersteuning geboden om de gestelde doelen te behalen. De toekomst zal noodzakelijke veranderingen in de selectie, levering en vergoeding van hoortoestellen met zich meebrengen, maar de ondernemers hebben inmiddels aangetoond samen met Optitrade goed in te kunnen spelen op veranderingen”. PIM FÖSTER Business Unit Manager, over de ontstaansreden van Optitrade Audiologie “Optitrade verzorgde al meer dan 20 jaar de inkoopadministratie en retail services voor zelfstandige opticiens. Toen steeds meer opticiens hoorzorg toevoegden aan hun services, kregen we vanuit de markt de vraag of Optitrade de ondernemers ook op audiologiegebied kon ondersteunen en ontzorgen, met dezelfde services. En omdat we luisteren naar onze klanten, hebben wat dat toen direct gedaan. Optitrade heeft ervoor gezorgd dat de zelfstandige audiciens mee konden gaan in de sterk veranderende en steeds meer competitieve audiologiemarkt, met activiteiten op het gebied van inkoopcondities, marktanalyses, scholing, marketing en afspraken met zorgverzekeraars. Er staat nu een professionele organisatie die de belangen van zelfstandige audiciens op verschillende fronten bundelt en verdedigt”. Het is moeilijk voor te stellen dat het pas in 2010 was dat Optitrade Audiologie in het leven werd geroepen; een retail serviceorganisatie speciaal voor zelfstandige audiciens. Er is veel gebeurd sinds die tijd. Drie audiologie-experts van Optitrade blikken kort terug. SILVIA BOENDER Business Development Manager Audiologie, over de huidige stand van zaken “De zelfstandige audicien ontwikkelt zich steeds verder als sterke ondernemer bij wie de zorg voor de slechthorende hoog in het vaandel staat. De balans tussen zorgen en ondernemerschap is een uitdaging, met een constant spanningsveld tussen consument, zorgverzekeraars en audicien. Hierin ondersteunen wij met counseling, efficiency en regiobijeenkomsten, waarbij vakgenoten onderling ervaringen kunnen uitwisselen. Optitrade gelooft sterk in samenwerking. Door op verschillende vlakken krachten te bundelen, komen we verder. Dit doen we bijvoorbeeld in landelijke campagnes die het bewustzijn omtrent het gehoor moeten vergroten, in gezamenlijke inkoop, maar ook via kennisdeling tijdens de jaarlijkse Audiologie Marathon. We blijven nieuwe tools ontwikkelen om de consument beter te begeleiden en exclusieve samenwerkingen met leveranciers aan te gaan”. www.optitrade.nl 2010 START AUDIOLOGIE 2012 OVERNAME HINK PIM FÖSTER 2013 VERGOEDINGEN GEWIJZIGD 2014 VERNIEUWING AUDIOLOGIE MARATHON 2017 OLAF SCHUURMANS 2018 COUNSELINGTOOL 2020 200+ BEZOEKERS AUDIOLOGIE MARATHON 2021 SILVIA BOENDER 2022 MARATHON VERHUIST NAAR DEN BOSCH Optitrade Audiologie Al meer dan 10 jaar vooruitgang Ho o r d e t a i l n r 3 2 0 2 2 18 Ad v e r t o r i a l

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4