Hoordetail nr3 2022 Online

Ho o r d e t a i l n r 3 2 0 2 2 23 Terugkomend op de jongvolwassenen, moet volgens Zuidema nog zwaarder ingezet worden op voorlichting en het toegankelijk maken van gehoorbescherming. Ook haalt hij het ‘Derde convenant preventie gehoorschade versterkte muziek' aan. “Het is goed dat er afspraken zijn gemaakt, maar het gaat slechts om een advies: het is niet wettelijk vastgelegd. Ook is nog niet elke sector vertegenwoordigd in het convenant. Zo zouden we vanuit VeiligheidNL graag zien dat ook Koninklijk Horeca Nederland een handtekening onder het convenant zet, maar deze vereniging vindt dat de verantwoordelijkheid bij de bezoeker zelf ligt om gehoorbescherming te dragen. Feit is dat veel jongeren melden dat ze wel eens last hebben van een piep. In veel gevallen verdwijnt deze na een tijdje, maar mensen moeten beseffen dat dit een behoorlijke waarschuwing is.” KNO-arts Janssen beaamt dat hij steeds meer schrijnende gevallen van gehoorschade terugziet in de wachtkamer en vraagt aan Zuidema wat de professionals nog meer kunnen doen om meer awareness te creëren. Zuidema: “Het is een goed idee om als hoorzorgprofessionals het land in te gaan om aandacht te vragen voor dit idee. Denk aan voorlichting op de basisscholen bijvoorbeeld.” Thielemans geeft aan dat er gelukkig steeds meer ruchtbaarheid aan het probleem gegeven wordt en noemt de KNO-artsen die oordoppen uitdeelden tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort als voorbeeld dat landelijke aandacht kreeg. Carmen de Jonge, voorzitter van branchevereniging NVAB en aanwezig in de zaal, opperde voor een landelijke actiedag. “Laten we in de week van het gehoor een actiedag organiseren om meer aandacht te vragen voor het gehoor door het land in te gaan”, stelde De Jonge voor. De drie panelleden knikten instemmend. WORKSHOPS De tweede helft van de Clinical Conference werd ingevuld met drie workshops. Allereerst betrad Judith Ammerlaan, productmanager bij WSAudiology Benelux, het podium voor haar presentatie over de technologische ontwikkeling in de hoortoestellenwereld, waarbij artificial intelligence volgens haar steeds meer een leidende rol zal hebben. “Artificial intelligence is de basis van innovatie geworden. Alle apparaten, en dus ook hoortoestellen, worden steeds slimmer en gebruiksvriendelijker dankzij big data. Daarnaast wordt de functionaliteit van gehoorapparaten steeds vaker uitgebreid met e-health. Valdetectie, bloeddrukmeting, voetstappen tellen; het oor is een goede plek om dergelijke metingen uit te voeren. Deze informatie is goed te analyseren in de app, waar een digitale assistent – wederom op basis van artificial intelligence – de meeste vragen kan beantwoorden.” Signia breidt de app nu ook uit met ‘My Wellbeing’, waarin de e-health metingen worden getoond en de (hoor)gezondheid zichtbaar wordt. “Dit moet het meer fun maken om gebruik te maken van een hoortoestel, waardoor deze dagelijks hopelijk langer gedragen wordt.” De tweede workshop werd verzorgd door Roy Boers, sales manager audiologie bij Comfoor. Hij nam de bezoekers mee in de mogelijkheden van gehoorbescherming. “Gehoorschade wordt door de EU gezien als onomkeerbare gezondheidsschade, waardoor gehoorbescherming nu tot risicocategorie 3 in de persoonlijke beschermingsmiddelen behoort, vergelijkbaar met helmen. Je hebt als audicien ook de verantwoordelijkheid om hierover te beginnen door een draagadvies te geven. Stel open vragen en laat zien wat er mogelijk is om zo tot een maatwerkoplossing te komen. Denk aan verschillende materialen, de filterkeuze voor diverse geluidsituaties en niet geheel onbelangrijk: de kleur. Draagcomfort en een mooie look zijn voor veel mensen belangrijk bij het aanschaffen van oordoppen, vertelde Roy terwijl hij diverse voorbeelden voorbij liet komen om de audiciens te enthousiasmeren. De avond werd afgesloten met de workshop van Arnold Schriemer, bedrijfsarts bij Arbo Unie en druk bezig met promotieonderzoek naar de gevolgen van gehoorverlies bij werkenden op het UMCG in Groningen. Tevens is hij als klinisch arbeidsgeneeskundige Gehoor en Werk verbonden aan Pento en werkte hij mee aan de NVAB-richtlijn ‘Slechthorendheid en Tinnitus’. Deze richtlijn geeft de bedrijfsarts aanbevelingen voor de probleemoriëntatie, de diagnostiek en het beleid bij werkenden met slechthorendheid en/of tinnitus – met als doel de werkende zo goed mogelijk te laten functioneren en participeren op het werk. “Slechthorendheid zorgt voor een bemoeilijkte communicatie, vermoeidheid en uiteindelijk ook verzuim”, legde hij uit. “Wij kunnen als bedrijfsarts meedenken met de slechthorende om het werkende leven wat dragelijker te maken. Ik richt me dan ook graag tot de audicien: verwijs werkende mensen met gehoorverlies door naar de bedrijfsarts wanneer zij problemen ondervinden en leg uit wat wij voor hen kunnen betekenen.” Clinical Conference 2022 is gratis terug te kijken op www.clinicalconference.eu. “GOEDE HOORZORG BESPAART, DAT MAAKT HET INTERESSANT VOOR ZORGVERZEKERAARS OM TE INVESTEREN” De paneldiscussie met (v.l.n.r.) Victor Zuidema, Thijs Thielemans, Thijs Janssen en host Anne Venneri

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4