Hoordetail nr3 2022 Online

37 Co l u m n Regelmatig is er aandacht voor de luidheid van geluid, vooral in de vorm van geluidsoverlast én de gevolgen van het hoge geluidsniveau tijdens een feestje. De serieuze ondertoon van dit onderwerp is in de audicienspraktijk regelmatig merkbaar. Tinnitus lijkt bijna het woord van 2022 te worden. De actie om preventief oordopjes uit te delen of te verkopen is niet nieuw, maar de urgentie waarmee de boodschap nu gebracht wordt, is dat wel. ‘Bescherm jezelf goed door je gehoor te beschermen, zoals je dat ook doet door jezelf in te smeren met zonnebrand voordat je gaat zonnen.’ Wat als we niet het gevolg gaan aanpakken, maar juist preventief te werk gaan? Ons hele zorgstelsel is gericht op reactieve zorg, niet op preventieve zorg. Terwijl er juist zoveel problemen op die manier voorkomen kunnen worden. Want hoe graag we het ook willen als het gaat om ons gehoor: wat we niet hebben kunnen voorkomen, is niet meer te genezen. Persoonlijk denk ik dat we er nog steeds onvoldoende in slagen om de aandacht op het gehoor te focussen. Dit begint op school, op het werk en natuurlijk in de vrije tijd. Formule 1, motorrijden, een concertbezoek....en ga zo maar even door. De voorlichting over de (langdurige) blootstelling aan hard geluid moet echt beter, ook (of juist) vanuit de zorg. We hebben het vaak over de vergoedingen voor de oplossingen die nu geboden worden, maar waarom is er geen vergoeding mogelijk ter voorkoming van gehoorschade? In België is dat bijvoorbeeld wel het geval, een gedeeltelijke vergoeding bij aanschaf van op maat gemaakte gehoorbescherming. Gelukkig zien we dat onze branche hier ook mee bezig is, ieder op zijn eigen manier. Maar ook wij komen vaak pas in beeld op het moment dat de kwaliteit van het gehoor in twijfel wordt getrokken. We springen daar dan bijvoorbeeld op in met verschillende campagnes, van de ‘hoorleeftijd’ tot de ‘hè-generatie’. Als we dergelijke acties nu eens gaan inzetten om voor eens en altijd duidelijk te maken dat het meten (en weten) van het gehoor een goede gewoonte is. Ik denk dat we dan veel leed kunnen voorkomen en mensen tijdig kunnen helpen. Preventief én reactief: van bescherming tot gehoorondersteuning. De voorlichting kenmerkt zich door het bewustmaken van het gehoor: hoe mooi, complex en gevoelig dit zintuig is. En dat er oplossingen zijn ter voorkoming van gehoorschade en mooie hulpmiddelen om het gehoor waar nodig te ondersteunen. Geen taboe, niet leeftijdgebonden, gewoon voor iedereen. Mijn wens: laten we één dag kiezen waar alle audiciensbedrijven (ja echt allemaal!) hier aandacht voor vragen: de Nationale Hoortestdag! Een ondersteuning vanuit de gehele branche: leveranciers, audiologen, huisartsen, patiëntenvereniging, audiciensbedrijven. Bereiken we dan de hele groep? VOORKOMEN IS BETER DAN GENEZEN WAT EEN GEWELDIG INITIATIEF VAN KNO-ARTSEN TIJDENS DE F1 OP ZANDVOORT! TIJDENS DIT IMMENS POPULAIRE EVENEMENT WERDEN OORDOPJES UITGEDEELD ALS BESCHERMING TEGEN DE BRULLENDE MOTOREN OP HET CIRCUIT. EN EIGENLIJK IS DAT NIET EENS WAT MIJ AANSPREEKT IN DEZE ACTIE, HET IS VOORAL DE MANIER WAAROP DIT ONDER DE AANDACHT IS GEBRACHT. SILVIA BOENDER LOOPT AL JAREN ROND IN DE AUDIOLOGIEBRANCHE. IN ELKE EDITIE VAN HOORDETAIL DEELT ZIJ HAAR VISIE OP DE BRANCHE MET U. Silvia Boender Robbert Brink Fotografie Business Development Manager Audiology bij Optitrade Ho o r d e t a i l n r 3 2 0 2 2

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4