Hoordetail nr3 2022 Online

Ho o r d e t a i l n r 3 2 0 2 2 49 procent in om de beste hooroplossing voor de klant te vinden. Op een gegeven moment werd het bedrijf overgenomen en veranderde de bedrijfsstrategie. Ik merkte dat de veranderende manier van werken steeds minder bij mij paste. Ik wilde geen verkoper zijn, maar vooral een hulpverlener. Dat is waarom ik dit werk ben gaan doen. Ik besloot om andere mogelijkheden te gaan onderzoeken en raakte in contact met onder andere Celine Jacobs en Jolien Desmet. Zij hebben ongeveer hetzelfde pad bewandeld en zijn al een tijdje succesvol als zelfstandig audioloog in Vlaanderen. Hun raad en advies heeft mij over de streep getrokken. Van hen heb ik geleerd dat kwalitatief maatwerk en persoonlijke service als zelfstandig audioloog je sterkten zijn en dat dit door de eindgebruikers enorm geapprecieerd wordt.” Vanaf nul, maar met meer dan tien jaar audiologische ervaring, bouwde Judith haar visie uit tot een mooi hoorcentrum. In een fraai, modern pand aan de Poortersstraat in Kortrijk, heeft Judith De Deken zich vorig jaar gevestigd in een groepspraktijk waar ook huisartsen, psychologen en een osteopaat zijn gevestigd. Een prettige bijkomstigheid, volgens Judith. “Ik heb voorheen met veel collega’s mogen samenwerken. Ik vind het fijn om af en toe gedachtes uit te kunnen wisselen, in dit geval met specialisten uit andere disciplines. Ook kunnen ze mijn kaartje geven wanneer ze denken dat iemand geholpen is met een hoortoestel. Bovendien is het prettig om tussen de afspraken door een luchtig gesprekje te hebben bij het koffiezetapparaat.” Luchtig is ook haar mooie praktijk, die niet direct als een spreekkamer van een audioloog oogt. “Ik heb wat vriendinnen gevraagd of ze met mij mee wilden denken”, geeft Judith lachend toe. “Het was de uitdaging om een rustige en professionele ruimte te creëren, zonder dat het eruitzag als een dokterspraktijk. De vele planten in het hoorcentrum hebben elk een ander verhaal en verzorg ik als mijn persoonlijke groene collega’s. Daarnaast zijn we creatief omgegaan met de mooie, houten akoestische panelen.” DE KLANT ALTIJD GRONDIG INFORMEREN Nu Judith zich alleen nog maar aan zichzelf hoeft te verantwoorden, kan ze zelf beslissen hoe de klantreis bij Hoorcentrum De Deken eruit ziet. “Persoonlijke aandacht en de tijd nemen voor ieders verhaal, dat vind ik belangrijk”, vertelt ze ons. “Ik zie elke klant als een nieuwe zoektocht waarbij alle opties open liggen. Er is ontzettend veel mogelijk, dus is het mijn doel om te kunnen achterhalen wat belangrijk is voor de klant en wat er mogelijk is met het gemeten gehoorverlies. Ik wil per se met álle merken werken, ook al is het soms een uitdaging om overal van op de hoogte te blijven. Maar als zelfstandig audioloog sta ik met één telefoontje in contact met de productspecialist van elk merk, mocht ik op problemen botsen. Ik vind het een must om de tijd te nemen voor de klant om hem of haar grondig te informeren over alle opties. Als ik iets niet wil, dan is het dat mensen achteraf zeggen: ‘waarom heb je niet verteld dat dit ook mogelijk was?’ Ik probeer ze te gidsen en laat hen uiteindelijk zelf de keuze maken. Je bouwt als het ware een band op met de klanten en die persoonlijke aanpak wordt bijzonder geapprecieerd. Ik zet daarom ook graag een stapje extra om iemand van dienst te kunnen zijn. Zo is het is mogelijk om op verzoek buiten de openingstijden een afspraak in te plannen, wat vooral door de jongere, werkende doelgroep gewaardeerd wordt.” Niet alleen haar klanten genieten van de flexibiliteit, Judith zelf geeft aan het een verademing te vinden om haar dag zelf in te delen. “Ik kan zelf bepalen wanneer ik klanten ontvang, hoe lang ik de tijd neem voor de afspraak én wanneer ik in mezelf kan investeren als professional. Voorheen moest ik toestemming vragen om tijd vrij te maken voor trainingen of cursussen, nu bepaal ik dat zelf. Ook leer ik veel van andere audiologen, waar ik goed contact mee onderhoud. Als ik een moeilijk dossier heb, leg ik regelmatig even contact met een andere professionals om te overleggen. Of ik verwijs een klant wel eens door naar een andere audioloog in het land. Ik gun hen dat volledig en weet ook dat dat wederzijds is.” DIVERSITEIT De technologische vooruitgang in de branche is iets wat haar werk als audiologie telkens weer een stukje leuker maakt. Ze is helemaal op de hoogte van de laatste nieuwigheden in het aanbod, dat alsmaar breder en beter wordt. Daarmee kan ze haar hooroplossingen en ondersteuning steeds meer aanpassen op de wensen van haar klanten. “Ik volg de ontwikkelingen op de voet en merk dat de hoortoestellen de laatste jaren veel veranderd zijn. Ze zijn natuurlijk steeds minder zichtbaar geworden én ze kunnen ook steeds meer. Om mijn klanten altijd het nieuwste van het nieuwste aan te kunnen bieden, heb ik er bewust geen op voorraad liggen. De nieuwe features maken het vak extra boeiend en ik merk ook dat mensen steeds weer verbaasd zijn over de mogelijkheden met hoortoestellen. Gelukkig maken de hoortoesteldragers er steeds meer gebruik van. Zo heb ik een klant die de hele dag door naar podcasts luistert via zijn hoortoestellen. Zelf ben ik wel eens jaloers op de hoortoestellen waardoor je dankzij streaming geen enkel telefoontje meer mist én handenvrij kan bellen. Voor ieder is er wat wils. Sowieso vind ik het fijn dat mijn klantenkring erg divers is, van jong tot oud. Zo maak ik ook gehoorbescherming op maat en in-ears voor muzikanten. Charmezangers, DJ’s en drummers, ook zij behoren nu tot mijn klantenkring. Ontzettend tof!” UNIEK IN KORTRIJK In Kortrijk, na Brugge de grootste stad in West-Vlaanderen, is Judith de allereerste audiologe die zelfstandig aan de slag is gegaan. Daarmee is ze uniek in haar regio, een feit dat haar trots maakt. “Ik zie het als een uitdaging om de mensen in Kortrijk en omgeving te laten zien dat ik voor hen klaarsta”, zegt Judith vastbesloten. “Ik wil niet per se het grootste, maar wel het beste hoorcentrum van deze regio worden. Groeien, zonder dat de service daaronder lijdt. Waar ik het meest trots op ben? Dat klanten, die in eerste instantie terughoudend zijn, thuis zonder schaamte vertellen over de herwonnen mogelijkheden met hun nieuwe hoortoestellen. En dat ík dat dan voor hen mogelijk heb mogen maken. Dat is een groot compliment.” Meer weten over Judith en haar hoorcentrum? Kijk op www.hoorcentrumdedeken.be.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4