Hoordetail nr3 2022 Online

hoordetail Verschijnt vier keer per jaar - Erkenningsnummer (P923060) V a k t i j d s c h r i f t v o o r d e t o t a l e h o o r b r a n c h e | Sep t embe r 202 2 | 6 e j aa r gang no . 3 | P r i j s € 1 0, 50 Interview ADINDA GROENHUIS OVER MUZIEK EN CI COVERSTORY PHONAK LANCERING LUMITY-SERIE KROON OP JUBILEUMJAAR

Ervaar de evolutie van spraakverstaan met Phonak Audéo™ Lumity, onze eerste volledig oplaadbare RIC-lijn. Met SmartSpeech™ Technology wordt verstaan in nog meer situaties mogelijk, zoals de emotionele speech op een bruiloft. Ook is de waterbestendige Audéo Lumity Life beschikbaar! www.phonak.nl Uw nr. 1 in de vrije markt Versta de emotionele spreker. Gesprekken zijn helder met Lumity gehoor geven

Ho o r d e t a i l n r 3 2 0 2 2 3 Vaktijdschrift voor de totale hoorbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.hoordetail.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Charlotte Swagten (hoofdredacteur) c.swagten@gpmedia.nl Sabine Weller (redacteur) s.weller@gpmedia.nl Advertentieverkoop: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Kevin Peeters (media-adviseur) k.peeters@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Hoordetail heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 30,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Fotografie: Maaike van Esch Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2022 Niets uit deze uitgavemag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Hoordetail besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Co l o f o n e n De Vi s i e De Visie Wat een drukke zomer was het… Alle gemiste feestjes, festivals en concerten leken in één seizoen gepropt te zijn. Zelf heb ik het de afgelopen zomer redelijk rustig aan gedaan, maar er is één feest waar ik in het bijzonder naar uitkeek dit jaar. Onze uitgeverij bevindt zich in het centrum van Nijmegen en dan ontkom je natuurlijk niet aan hét evenement van het jaar: De Nijmeegse Vierdaagse en de daarbij horende Vierdaagsefeesten. Eén week lang puilt de stad, van het station tot aan de Waalkade (en verder) uit van de mensen, struinend tussen maar liefst veertig podia waar ruim duizend artiesten gedurende de week hun opwachting maken. En tussen al die mensen stonden mijn vriendinnen en ik een dag lang te dansen op de muziek en moedigden we de laatste, strompelende lopers aan om het nog even vol te houden tot de finish. Maar één ding zat mij dwars. Terwijl we ons verzamelden voor het eerste podium voor een leuke band, merkte ik op dat ik mijn oordopjes nergens meer kon vinden. Het kleine bewaardoosje dat standaard in mijn ‘staptasje’ zat, was nergens te bekennen. En hoewel de muziek helemaal niet onaangenaam hard stond op de locaties die wij bezochten – chapeau voor de organisatie – baalde ik toch dat ik mijn muziekdopjes was vergeten. Sterker nog: tot op de dag van vandaag heb ik ze nog steeds niet gevonden. Ik keek om mij heen om een kraampje of een verkooppunt te vinden om dan maar ter plekke standaarddopjes aan te schaffen, maar tevergeefs. Enigszins gefrustreerd zei ik nog tegen mijn vriendinnen: ‘Wat stom dat ze hier geen oordoppen te koop hebben’ en ‘juist nu zouden ze zo zichtbaar moeten zijn’. Maar eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik ook zelf in de spiegel zou moet kijken. Voordat je naar een feestje vertrekt, vink dan altijd een lijstje af in je hoofd: telefoon, portemonnee, sleutels en… juist: oordoppen. Er zullen ongetwijfeld diverse initiatieven in de stad geweest zijn die mij die dag van gehoorbescherming hadden kunnen voorzien, maar ik ben ze simpelweg niet tegen het lijf gelopen. Maar achteraf gezien vind ik het dus ook zeker mijn eigen verantwoordelijkheid om hier vooraf aan te denken. Het heeft naar mijn mening geen zin om met de vinger te gaan wijzen, maar precies dat lijkt nu wel te gebeuren in onze branche én in de politiek als het om dit thema gaat. In augustus deed een artikel in het AD, waarbij bekende gezichten uit onze branche de noodklok luidden omtrent het toenemende aantal tinnituspatiënten, door het hele land flink stof opwaaien. De evenementenbranche werd al gauw als de grote boosdoener aangewezen, maar ook werd er kritisch gekeken naar de gevaren van mediaspelers die té lang en té hard geluid streamen via de koptelefoon of muziekdopjes. De hoorbranche reageerde natuurlijk opgelucht dat de noodoproep eindelijk serieus genomen leek te worden toen de meerderheid van de partijen in de Tweede Kamer aan het Kabinet vroeg om actie te ondernemen. Maar bij wie ligt de verantwoordelijkheid om de toestroom van tinnituspatiënten te dempen? Daar lijken de meningen over verdeeld. De hoorzorg wijst naar de evenementenbranche, die op zijn beurt weer naar de eigen verantwoordelijkheid van de festivalbezoeker wijst. In mijn optiek is het nou eenmaal niet zo zwart-wit en moeten we naar elkaar luisteren om gezamenlijk opnieuw afspraken te maken. Ook in Hoordetail geven we de verschillende partijen het woord om te pijnpunten op tafel te leggen. Ga niet tegenover elkaar staan, maar naast elkaar. Niemand is gebaat bij meer patiënten met blijvende gehoorschade. De audicien kan de piep niet meer wegnemen, de evenementenbranche verliest bezoekers die het geluid niet meer kunnen verdragen en de grootste verliezer is de tinnituspatiënt zelf, die soms hard zijn best moet doen om het dagelijkse leven te overleven. “VOORDAT JE NAAR EEN FEESTJE VERTREKT, VINK DAN ALTIJD EEN LIJSTJE AF IN JE HOOFD: TELEFOON, PORTEMONNEE, SLEUTELS EN… JUIST: OORDOPPEN” hoordetail Verschijnt vier keer per jaar - Erkenningsnummer (P923060) V a k t i j d s c h r i f t v o o r d e t o t a l e h o o r b r a n c h e | Sep t embe r 202 2 | 6 e j aa r gang no . 3 | P r i j s € 1 0, 50 Interview ADINDA GROENHUIS OVER MUZIEK EN CI COVERSTORY PHONAK LANCERING LUMITY-SERIE KROON OP JUBILEUMJAAR Charlotte Swagten Hoofdredacteur Hoordetail c.swagten@gpmedia.nl

Ho o r d e t a i l n r 3 2 0 2 2 4 I n h o u d P. 7 BB HEARING VERBETERT ONLINE DIENSTEN Ze kunnen tevreden zijn daar in Mijdrecht: eindelijk zijn de client portal en de website van BB Hearing goed geïntegreerd waardoor ‘het leven van de audicien wéér een stukje makkelijker wordt gemaakt’. Directeur/eigenaar Edwin Mellink legt ons uit wat er precies is veranderd wat betreft de online service van BB Hearing. P. 10 INTERVIEW ADINDA GROENHUIS OVER MUZIEK EN CI Voor gebruikers van een CI is muziek een ingewikkeld onderdeel van de gehoorrevalidatie. Als foneticus en logopedist aangesloten bij het CI-team in het UMC Utrecht weet Adinda Groenhuis dat als geen ander. Sinds 2019 maakt zij tevens deel uit van het consortium Musi-CI met als doel constructief mee te denken over een methode om mensen met een CI opnieuw kennis te kunnen laten maken met muziek. Op initiatief van MED-EL, fabrikant van cochleaire implantaten, interviewen we Adinda op haar werkplek in het Utrechtse ziekenhuis. P. 14 WAT KUNNEN WE VERWACHTEN VAN EUHA 2022? Van 12 tot en met 14 oktober 2022 vindt het International Congress of Hearing Aid Acousticians weer plaats in het Convention Center van Deutsche Messe te Hannover. Gedurende de drie congresdagen zullen hoorprofessionals van over de hele wereld worden geïnformeerd en geïnspireerd over alle noviteiten in de hoorbranche. 7 P. 22 CLINICAL CONFERENCE OP HET TT CIRCUIT ASSEN Op donderdagavond 8 september tuneden een kleine driehonderd hoorzorgprofessionals live in bij de jaarlijkse Clinical Conference. Het hoorzorgprogramma stond dit jaar in het teken van het thema ‘Een leven lang een gezond gehoor’. Ook vaktijdschrift Hoordetail schakelde in voor de leerzame presentaties en discussies. 10 22

Ho o r d e t a i l n r 3 2 0 2 2 5 P. 33 WAT VINDT… In samenwerking met de NVAB biedt vaktijdschrift Hoordetail de mogelijkheid om hot topics in de branche bespreekbaar te maken via de rubriek ‘Wat vindt…’. Dit keer bespreken we de toenemende aandacht voor gehoorschade door blootstelling aan te hard geluid en de impact van het convenant in de evenementensector. In deze uitgave geven vijf panelleden uit de hoorbranche én de evenementenbranche hun visie op basis van de volgende stelling: ‘Er is meer nodig dan een convenant om geluidsniveau op festivals te begrenzen’. P. 48 AUDIOLOOG IN BEELD: HOORCENTRUM DE DEKEN Opnieuw vervangen we het woord ‘audicien’ door ‘audioloog’ in deze vaste interviewrubriek in Hoordetail. We dalen af naar het West-Vlaamse Kortrijk, waar Judith De Deken in oktober 2021 Hoorcentrum De Deken opende. Daarmee behoort ze tot het groeiende rijtje zelfstandige audiologen in Vlaanderen dat zijn of haar eigen plan trekt. Vooral de vrijheid om te kunnen investeren in de klant én in zichzelf als professional, gaf voor haar de doorslag om na ruim elf jaar ervaring in een hoorketen nu toch voor haarzelf te starten. 48 33 P. 26 COVERSTORY PHONAK Nog niet eerder introduceerde Phonak zoveel nieuwe producten in één jaar tijd, en nog wel tijdens haar 75-jarig bestaan. Als kroon op dit jubileumjaar lanceert Phonak de Lumity-serie, haar nieuwste toplijn die de Paradise-serie opvolgt in de vrije markt.

HÖRLUCHS.COM/EN/TITAN HÖRLUCHS HEARING GMBH & CO. KG BERGSEESTRASSE 10 | 91217 HERSBRUCK EXPORT@HOERLUCHS.COM Titanium voor iedereen! De aanpassing met Titanium oorstukjes alleen voor de uitzonderlijke gevallen is verleden tijd! Audio Service Stiline BT met Hörluchs® Titanium Oorstukje (CIC) © AS AUDIO-SERVICE GmbH Zichtbaar oppervlak mat 3D TITANIUM WAARSCHIJNLIJK HET BESTE OORSTUKJE TER WERELD  Hypoallergeen en antibacterieel  De oplossing voor kleine gehoorgangen  Maximale stabiliteit & extreem lichtgewicht  Scherpe prijs door moderne productie  Als lifestyle of design serie  Wanddikte van 0,4 mm mogelijk  Verkrijgbaar in verschillende kleuren  Geen proefschelpen nodig  Beschikbaar voor Signia Active hoortoestellen  High-End uitstraling & geen vergeling Zichtbaar oppervlak gepolijst

Ho o r d e t a i l n r 3 2 0 2 2 7 Be d r i j f s n i e u w s “Hoewel onze klanten altijd al tevreden waren over de wijze waarop we onze client portal technisch en functioneel hadden ingericht, waren wij ervan overtuigd dat het altijd beter kon. En, slimmer”, aldus Edwin. “We maken nu dan ook een paar grote stappen: de client portal en website smelten samen.” Volgens Edwin levert het nieuwe platform de audicien veel voordelen op. “In praktische zin is het bestelproces mooier, duidelijker en overzichtelijker geworden. Natuurlijk is tijdwinst voor de audicien het belangrijkste voordeel. Maar ook vindt de klant zowel op de website als in de client portal een makkelijke optie om producten te filteren, waardoor men sneller vindt wat men nodig heeft. Een waardevol gevolg van de integratie is tevens dat de klant vanaf iedere pagina kan inloggen en direct op dezelfde pagina achter de login terechtkomt. Klanten kunnen daarnaast een favorietenlijstje aanmaken dat veel gemak oplevert bij de volgende bestelling. In het winkelwagentje is nu bovendien de verwijderingsbijdrage zichtbaar. De audicien weet exact waar hij of zij aan toe is.” KENNISBANK “Over alle producten, die we voeren, valt vaak nog veel meer te vertellen dan je in eerste instantie denkt”, vervolgt Edwin. “Nu weten we best wel dat de meeste audiciens zélf een grote kennisbank zijn, maar soms is het handig om nog iets te kunnen nazoeken. Of te kunnen controleren. Daarom publiceren we expertiseblogs die makkelijk vindbaar zijn binnen het platform, waarmee de audicien die enerzijds iets wil nazoeken of anderzijds gewoon zijn kennis wil vergroten, goed is geholpen.” ZE KUNNEN TEVREDEN ZIJN DAAR IN MIJDRECHT: EINDELIJK ZIJN DE CLIENT PORTAL EN DE WEBSITE VAN BB HEARING GOED GEÏNTEGREERD WAARDOOR ‘HET LEVEN VAN DE AUDICIEN WÉÉR EEN STUKJE MAKKELIJKER WORDT GEMAAKT’. WANT, DÁT IS HET CREDO WAAR DIRECTEUR/EIGENAAR EDWIN MELLINK ÉN ZIJN MEDEWERKERS AL JAREN VOOR STAAN. EDWIN LEGT ONS UIT WAT ER PRECIES IS VERANDERD WAT BETREFT DE ONLINE SERVICE VAN BB HEARING. BB HEARING MAAKT EFFICIENCYSLAG MET INTEGRATIE CLIENT PORTAL EN WEBSITE: DE AUDICIEN PROFITEERT Ook bouwt BB Hearing aan een uitgebreide database aan handleidingen, die op productniveau worden gepresenteerd. Erwin erkent dat die database met expertiseblogs én handleidingen nog moet worden uitgebreid. “Maar het begin is er. We zullen daarom in onze maandelijkse nieuwsbrief voor alle audiciens steeds de aandacht vestigen op relevante producten en daar onze kennis over delen.” MEER TIJD VOOR… “Het nieuwe platform biedt óns vanzelfsprekend ook meer efficiency en werkgemak. Er valt – door de slimme automatisering – een stukje administratief handwerk weg. En, het beheer van de website en client portal valt nu technisch onder één platform,” zegt Edwin tot slot. “Dat alles bij elkaar opgeteld, levert een extra voordeel op: we creëren méér tijd voor persoonlijk contact met onze klanten. Heel leuk natuurlijk, die automatisering en efficiencyslag die we maken, maar bovenal blijven we een team dat zich graag inzet voor de klanten. Die basis koesteren én bewaken we. Het is nog steeds waar BB Hearing voor staat: het makkelijker maken van het leven van de audicien!” Meer informatie: BB Hearing Tel. +31 (0)88-5306010 | www.bbhearing.nl Edwin Mellink, directeur/eigenaar van BB hearing

Coselgi Mojo-hoortoestellen maken gebruik van geavanceerde technologie om levensecht geluid te produceren, dat de wereld om ons heen nauwkeurig weergeeft. Coselgi Mojo BTE R D is een nieuwe, krachtige AHO. Dit oplaadbare hoortoestel kan zowel open als gesloten worden aangepast en biedt daarnaast ook mogelijkheden voor direct streamen voor iOS en Android. Hiermee is ons portfolio binnen de ZN-Hoortoestellendatabase nog completer geworden. U vindt Mojo BTE R D in categorieën 3 t/m 5. Meer informatie: customerservice.nl@widexsound.com of 085 - 890 20 10. LEVENSECHT GELUID

Ho o r d e t a i l n r 3 2 0 2 2 9 Ge h o o r s c h a d e Artsen en audiologen roepen al langer op tot maatregelen, gevoed door het feit dat steeds meer jongeren te kampen krijgen met lawaaidoofheid, tinnitus (oorsuizen) en/of andere vormen van gehoorschade. “Bij acute klachten is het vaak het gevolg van een event met luide muziek”, stelt Louise Straatman van de KNO-vereniging in AD. Ruim twee miljoen Nederlanders, onder wie veel jongeren, hebben te maken met (tijdelijke) tinnitus. Meer dan de helft van alle festivalgangers in ons land is bekend met oorsuizen. In België heeft één op de vijf zelfs chronische tinnitus, waarbij de mate van klachten wisselend is. “Het wordt tijd dat we keiharde geluiden uit ons leven gaan bannen. Muziek kan fantastisch mooi zijn, zolang het maar niet keihard staat. Het mag gerust 100 decibel (dB) aantikken, maar nu zijn er uitschieters naar soms wel 120 dB en dan helpen oorpluggen die je bij 100 dB moet gebruiken, niet meer. Tinnitus TOENEMENDE ZORGEN OVER GEHOORSCHADE ONDER JONGEREN GAAN LEIDEN TOT NIEUWE MAATREGELEN OM DIT GROEIENDE PROBLEEM TE TACKELEN. OP HET MOMENT VAN SCHRIJVEN WAREN CONCRETE WETSVOORSTELLEN NOG NIET UITGEWERKT, MAAR WAS AL DUIDELIJK DAT DE OPROEP VAN DE TWEEDE KAMER AANLEIDING WAS VOOR STAATSSECRETARIS MAARTEN VAN OOIJEN (VOLKSGEZONDHEID) OM HIERMEE AAN DE SLAG TE GAAN. “MENSEN MET TINNITUS ZAGEN WE VIJFTIEN JAAR GELEDEN ECHT EEN STUK MINDER. DIT IS ZEKER IETS VAN DE LAATSTE TIJD”, LAAT JAN DE LAAT IN REACTIE WETEN IN HET AD. "MENSEN MET TINNITUS ZAGEN WE VIJFTIEN JAAR GELEDEN ECHT EEN STUK MINDER" is een groot probleem. Een sluipmoordenaar, die heel veel schade aanricht”, onderstreept Jan de Laat. ‘MEER URGENTIE UITSTRALEN’ In principe mag in de evenementensector het geluid niet langer dan een kwartier boven de 103 dB uitkomen, maar deze afspraken zijn vrijblijvend (en niet te handhaven, wat in België wel kan, red.). De Gezondheidsraad is gevraagd om een advies af te geven over de oorzaken en mogelijke maatregelen, zoals het verlagen van het maximale geluidsniveau op festivals en in discotheken. Een meerderheid in de Tweede Kamer wil het advies niet afwachten en er nu al werk van maken. Van Ooijen heeft aangegeven te bekijken wat er nu al mogelijk is. “De inspanningen van de laatste jaren hebben te weinig geholpen en iedere week vertraging kan weer nieuwe schadelijke gevolgen hebben. Het kabinet mag best meer urgentie uitstralen”, vindt Lisa Westerveld van GroenLinks. OORZAKEN DIVERS De evenementenbranche vindt dat de focus van (nieuw) beleid – zoals een verbod op harde muziek – te veel op festivals, kroegen en discotheken is gericht, terwijl de oorzaken volgens de sector heel divers zijn. Slechte earpads en koptelefoons dragen immers ook bij aan tinnitus en gehoorschade. Ook behoren uitbreiding van gehoortesten op basisscholen en strakker toezicht op de verkoop van namaak-earpods tot de mogelijkheden. Uit onderzoek van het Erasmus MC is bijvoorbeeld gebleken dat één op de zeven kinderen tussen 9 en 11 jaar gehoorschade heeft. Vanwege de veelheid van de klachten en oorzaken, willen enkele kabinetspartijen het advies van de Gezondheidsraad afwachten. “Juist om een goede combinatie van maatregelen te kunnen nemen”, stelt Kamerlid Wieke Paulusma van D66. De evenementenbranche vindt dat de focus van (nieuw) beleid – zoals een verbod op harde muziek – te veel op festivals en discotheken is gericht

Ho o r d e t a i l n r 3 2 0 2 2 10 I n t e r v i e w Voor we induiken op het thema ‘muziek en CI’, vragen we Adinda eerst naar haar werk als logopedist bij het CI-team in het UMC Utrecht. Ze vertelt ons dat zij en haar collega-logopedisten een belangrijke rol spelen in het gehele proces van cochleaire implantatie voor kinderen tot en met bejaarden. Vanuit haar expertise brengt ze onder andere de communicatievaardigheden van de slechthorende of dove patiënt in kaart. Ze legt het zelf uit. “Je zou de logopedist bij een CI-team ook communicatiedeskundige kunnen noemen. We kijken namelijk naar hoe effectief de patiënt communiceert en wat daarbij de rol van het gehoor is. We denken en wegen mee met de andere professionals van het CI-team, KNO-arts, audioloog en maatschappelijk werker, voorafgaand aan een eventuele operatie, of iemand er met een CI op vooruit zal gaan qua horen: de waarneming van omgevingsgeluiden, verstaan en communiceren. Op die manier proberen we de hoorverwachting met CI zo precies mogelijk in te schatten en deze duidelijk te communiceren met de patiënt en zijn omgeving. Daarnaast zijn we betrokken bij het monitoren en opvolgen van de hoorontwikkeling met CI, counseling van de CI-gebruiker en zijn omgeving, en bieden we hoortraining aan.” OPNIEUW KENNISMAKEN MET MUZIEK Muziek is voor velen een belangrijk onderdeel van hun leven, maar een groot struikelblok voor slechthorenden. Adinda weet dat veel CI-gebruikers grote moeite hebben om überhaupt muziek te kunnen verdragen en besloot zich in te zetten om meer onderzoek hiernaar te doen. “Begin 2010 werden Bert van Zanten, klinisch fysicus-audioloog en voormalig hoofd audiologie, en ik IN DE HOORTOESTELLENWERELD IS ER DE AFGELOPEN JAREN VEEL AANDACHT VOOR MUZIEKBELEVING. SPECIALE MUZIEKPROGRAMMA’S WORDEN INGEBOUWD OM WEER ZO GOED ALS MOGELIJK VAN HET HELE SPECTRUM AAN MUZIEK TE KUNNEN GENIETEN. OOK VOOR GEBRUIKERS VAN EEN COCHLEAIR IMPLANTAAT (CI) IS MUZIEK EEN ZEER INGEWIKKELD ONDERDEEL VAN DE GEHOORREVALIDATIE. FONETICUS EN LOGOPEDIST ADINDA GROENHUIS WEET DAT ALS GEEN ANDER EN STELT DAT HET NIET TE VERGELIJKEN IS MET DE ERVARING VAN HOORTOESTELGEBRUIKERS. SINDS 2007 MAAKT ADINDA ONDERDEEL UIT VAN HET CI-TEAM VAN HET UMC UTRECHT EN BEGELEIDT ZIJ CI-KANDIDATEN VOOR EN NA DE IMPLANTATIE. SINDS 2019 MAAKT ZIJ DEEL UIT VAN HET CONSORTIUM MUSI-CI MET ALS DOEL CONSTRUCTIEF MEE TE DENKEN OVER EEN METHODE OM MENSEN MET EEN CI OPNIEUW KENNIS TE KUNNEN LATEN MAKEN MET MUZIEK. OP INITIATIEF VAN MED-EL, FABRIKANT VAN COCHLEAIRE IMPLANTATEN, WAARMEE HET CI-TEAM AL JAREN EEN PRETTIGE SAMENWERKING HEEFT, INTERVIEWEN WE ADINDA OP HAAR WERKPLEK IN HET UTRECHTSE ZIEKENHUIS, WAAR ZE GEMOTIVEERD HAAR DOEL TOELICHT: “IK BEN ME HARD AAN HET MAKEN OM ELEMENTEN VAN MUZIEK EN CI TE INTEGREREN IN DE INTENSIEVE FASE VAN DE HOORREVALIDATIE.” HOE DAT ERUIT GAAT ZIEN, VERTELT DE LOGOPEDIST ONS IN EEN UITGEBREID GESPREK. “IK BEGRIJP NIET WAAROM MUZIEK EN CI NIET ‘GEWOON’ EEN VAN DE KLEUREN VERF IS OP HET SCHILDERSPALET”

Ho o r d e t a i l n r 3 2 0 2 2 11 uitgenodigd voor een congres in Boedapest, waarbij uitgebreid in werd gegaan op muziek en CI. Aldaar raakte ik geïnteresseerd in het thema. Het heeft altijd mijn interesse gehad en de laatste jaren is er de tijd en ruimte gekomen om daadwerkelijk dieper in te duiken op muziek als onderdeel van het revalidatietraject van de CI-gebruiker.” Vanuit haar eigen werkervaring vertelt Adinda dat vele CI-gebruikers muziek als een onprettig geluid ervaren. “De meeste mensen die ik hierover spreek hebben al gauw een aversie tegen muziek en vermijden het liefst deze waterval aan klanken die moeilijk meer te herkennen is als de vroeger bekende melodie. Toch denk ik dat er een manier is om muziek weer toegankelijker te maken. Ik wil me daarom inzetten om oefeningen met muziek te integreren in de intensieve fase van de revalidatie. KNO-artsen en audiologen waarschuwen, terecht en met klem, dat muziek en CI niet voor iedereen een vruchtbare combinatie is. Zij hebben daarvoor een logische uitleg: je hebt twaalf elektroden die 3000 binnenste haarcellen zouden moeten vervangen. Daarnaast is muziek vaak een nog complexer geluid dan spraak al is. Als spraak lelijk klinkt is het nog wel verstaanbaar en heeft het waarde, maar als muziek lelijk klinkt neemt de schoonheid en daarmee de waarde significant af. Het gehoor kunnen we niet genezen en ik sta volledig achter het temperen van irreële verwachtingen aan de kant van de patiënt om teleurstelling te voorkomen. Misschien is het ook wel juist de rol van de paramedicus, in dit geval de logopedist, om postoperatief meer in mogelijkheden dan in beperkingen te denken. In dit thema zou je de muziek zodanig aan kunnen passen of uit kunnen kiezen dat deze wél toegankelijk wordt voor CI-gebruikers en ruimte kunnen geven aan de CI-gebruikers zelf om op onderzoek uit te gaan. Ik zie muziekbeleving namelijk als een geboorterecht. Laat de mensen zelf ontdekken waar hun grens ligt.” MUSI-CI Adinda geeft aan dat ze blij is om te zien dat er steeds meer aandacht lijkt te zijn voor muziek bij CI-teams en fabrikanten. “Ik heb nooit helemaal begrepen waarom muziek en CI niet ‘gewoon’ een van de kleuren verf is op het schilderspalet”, stelt Adinda. “Wie zijn wij als professionals om voor de CI-gebruiker in te vullen waar zij behoefte aan hebben? Sterker nog: voor de CI-gebruikers te bepalen waar de grenzen van de mogelijkheden liggen?” Adinda zet haar visie kracht bij door een actieve bijdrage te leveren aan het consortium Musi-CI van initiatiefnemer Joke Veltman. “Joke was een van onze patiënten en is CI-gebruiker, pianist en Master of Music. Dat is een unieke combinatie”, licht Adinda toe. “Ik maak sinds het najaar van 2019 met veel plezier deel uit van het consortium dat erop is gericht om een muzikale gehoortraining te ontwikkelen voor mensen met een CI.” Andere deelnemers van Musi-CI zijn Alex Hoetink (klinisch fysicus-audioloog en hoofd Universitair Audiologisch Centrum UMC Utrecht) en Huib Versnel (gehooronderzoeker slechthorendheid en CI en hoofd KNO laboratorium UMC Utrecht). Daarnaast neemt een aantal gehoorprofessionals van het Radboudumc deel: Cilia Beijk (spraaktaal-patholoog CI-team), Wendy Huinck (Clinical scientist, Spraak-Taalpatholoog Hearing & Implants Radboudumc) en Marjo Maas (onderzoeker bij Radboudumc). “We zijn de afgelopen jaren druk bezig geweest met participatory action research. Zo heb ik als observator van drie series van reeds uitgevoerde muziektherapietrainingen, geleid door Joke Veltman, van dichtbij ondervonden wat Musi-CI voor mensen kan betekenen. In totaal hebben we aan 37 CI-gebruikers de training, bestaande uit acht bijeenkomsten van twee uur, aangeboden. Als logopedist denk ik actief mee in het samenstellen van muziekoefeningen en geef ik feedback vanuit mijn expertise. Zo ben ik voorstander van het multimodaal aanbieden van muziek, dus horen én kijken naar muziek of zelfs het voelen van muziek. Dat kan door middel van dans, het ervaren van trillingen of het zelf maken van muziek.” OPNIEUW MUZIEK VERKENNEN De eerste sessies en de observaties hebben geresulteerd in een handboek voor de Musi-CI training, een muzikale gehoortraining voor mensen met een CI. Op de website van Musi-CI is een rapportage in te zien over het hele ontwikkelproces van Musi-CI. En dat het een veelbelovend initiatief is, werd duidelijk toen Joke Veltman op 7 april 2022 de Parel van ZonMw in ontvangst mocht nemen. Dit is een prijs voor de extra opvallende onderzoeksprojecten die door ZonMw worden gefinancierd. De volgende stap is het opzetten van een effectiviteitsstudie Musi-CI, waarbij op een systematische, methodologisch verantwoorde wijze, uitgezocht wordt wat wel en niet werkt om muziekplezier mogelijk te maken en/of te vergroten. “We proberen het beste eruit te halen”, aldus Adinda. “Ik heb ook nieuwe inzichten gekregen. Zo vertelde Joke ons als ervaringsdeskundige dat wij als logopedisten vooral gericht lijken te zijn op het opnieuw ‘herkennen’ van melodieën of muziekinstrumenten. Joke heeft ons geleerd dat we met Musi-CI beter kunnen inzetten op het ‘verkennen’ van muziek. CI-gebruikers kunnen zelf gaan verkennen hoe muziek en bepaalde instrumenten met CI klinken. En dat kan heel anders zijn dan voordat zij geïmplanteerd waren. Met andere woorden: het doel is niet om muziek als vanouds te laten klinken, want dat is meestal niet reëel. Het gaat erom dat je op jouw manier weer van muziek of instrumenten kan genieten.” Wanneer het effect van de muziektraining van Musi-CI bewezen is, wil het consortium de resultaten van het project graag aanbieden bij CI-ON (Cochleaire Implantatie Overleg Nederland), waarbij alle CI-teams zijn aangesloten om zo meer aandacht te vragen voor muziek. “We hopen uiteindelijk het belang en nut van de training landelijk onder de aandacht te brengen en uiteindelijk meer mensen te kunnen helpen. Daarnaast besteden we er binnen het CI-team in UMC Utrecht al aandacht aan. Samen met Selma Beringen, een van de andere CI-logopedisten in ons team, zijn we binnen het kader van Kwaliteit en Innovatie begonnen met het uitdenken van de integratie van muziek in de intensieve fase van de CI revalidatie (het eerste jaar). Hierbinnen is gelukkig veel ruimte voor Musi-CI bevindingen en inzichten. Ook vragen wij zelf al regelmatig naar de muziekbeleving bij onze patiënten”, besluit Adinda trots. Meer weten over Musi-CI? Kijk dan op www.musi-ci.nl. “IK ZIE MUZIEKBELEVING ALS EEN GEBOORTERECHT”

Ho o r d e t a i l n r 3 2 0 2 2 13 Co l u m n Onze zintuigen leggen onderlinge verbanden met elkaar en een geven ons een gigantische hoeveelheid met informatie. Neem als voorbeeld een vinoloog. Wijn moet op een bepaalde manier bewaard worden en ook het inschenken van de wijn, de vorm van het karaf en glas doen ertoe. De wijn moeten ademen en op temperatuur komen. Een echte vinoloog let op de kleur, geur en smaak van de wijn. Ook halen ze informatie uit het geluid bij het inschenken van de wijn. Pas als alle zintuigen goed samenwerken, kan de vinoloog bepalen hoe de wijn smaakt. Maar wat als er nu één zintuig niet optimaal werkt? Daar hebben wij als audicien dagelijks mee te maken: een beschadiging aan het gehoor met als gevolg dat het spraakverstaan of de beleving van geluid niet meer optimaal is, of zelfs in sommige gevallen helemaal is verdwenen. De geluidsbelevenis van een verjaardag, een concert of genieten van de V8 motor van een klassieke Cadillac. Het is niet meer hetzelfde. Op het moment dat het zintuig ‘horen’ zijn werk niet meer naar behoren doet, dan zullen andere zintuigen moeten ondersteunen. De remmen van de auto lopen aan, maar je hoor het niet. Op een gegeven moment gaat de geur van verbrande remschijven opspelen en dan pas weet je wat er aan de hand is. Je hoort het brandalarm niet, maar je ziet ineens rook en vlammen. Je hebt wellicht niet op tijd kunnen reageren als gevolg van een slecht gehoor. Het niet goed kunnen volgen van groepsgesprekken: je ziet mensen praten, maar je hebt geen idee wat er gezegd wordt. Als audicien hebben wij dagelijks te maken met mensen waarbij één zintuig het af laat weten: het gehoor. Zeker in gezelschap wordt het voor hen erg uitdagend. De audicien geeft u bijvoorbeeld als tips: ‘Kijk de gesprekspartner goed aan’, ‘Zorg ervoor dat het niet te donker is, want dan kunt u het lipbeeld niet goed zien, ‘Probeer zo weinig mogelijk achtergrondlawaai te creëren’ en ‘Tracht bij groepsgesprekken aan de kopse kant van de tafel te zitten, want dan heeft u overzicht op de groep.’ Maar wat als dit allemaal niet lukt? Dan zal de audicien met hoortoestellen en hulpmiddelen op basis van het gehoorverlies en met zijn kennis het zintuig ondersteunen tot een optimaal herstel. De verwachting bij de audicien ligt torenhoog en vaak is de hoop op hem of haar gevestigd. Om deze verwachting iets te temperen, geef ik vaak aan dat een KNO-arts van binnen naar buiten werkt. De KNO-arts zal de slechthorende onderzoeken en met zijn kennis en kunde de patiënt helpen. Echter, als de KNO-Arts constateert dat het zintuig niet behandelbaar is, dan is de slechthorende uitbehandeld en wordt hij of zij doorverwezen naar een audicien of audioloog. De audiciens en audiologen werken dan van buiten naar binnen: via gehoorrevalidatie gaat de audicien via de buitenkant van het lichaam het zintuig optimaliseren. De verwachting van de slechthorende is hoog, omdat verwacht wordt dat het gehoor volledig hersteld kan worden. Dit is helaas niet mogelijk, maar de audicien zal wel zijn best doen om het maximale eruit te halen. Hiermee kan het zintuig ‘horen’ zich weer verenigen met de andere zintuigen om optimaal contact te leggen met de wereld om ons heen. CONTACT MET DE WERELD HOE LEGGEN WIJ CONTACT MET DE WERELD? DAARVOOR GEBRUIKEN WIJ VOOR ONZE ZINTUIGEN. DE ZINTUIGEN DIE SNEL BIJ ONS OP KOMEN ZIJN: ZIEN, HOREN EN RUIKEN. MAAR OOK PROEVEN EN VOELEN WE DE WERELD OM ONS HEEN. HOE DE MENS KAN GENIETEN VAN EEN WIJNTJE OF EEN BIERTJE, LEKKER ETEN, DE RUST DIE JE KRIJGT VAN EEN ZONSONDERGANG OF GENIETEN VAN MUZIEK. ER ZIJN ONTZETTEND VEEL VOORBEELDEN TE BEDENKEN WAAR EEN MENS VERBINDING LEGT MET DE WERELD OM ONS HEEN. Adriaan Wolter ADRIAAN WOLTER, EIGENAAR VAN EEN WINKELCOMBINATIE, DEELT ALS ERVAREN AUDICIEN ZIJN VISIE OVER BELANGRIJKE TOPICS IN DE HOORBRANCHE. Eigenaar Enginears & Engineyes

Ho o r d e t a i l n r 3 2 0 2 2 14 Be u r s n i e u w s De openingsceremonie van het congres vindt dit jaar plaats op woensdagochtend 12 oktober 2022. Prof. Dr. Michael Hüther van het in Keulen gevestigde Duitse Instituut voor Economie zal de keynote speech houden. Daarna volgt het wetenschapssymposium, waar studies uit de eerst hand en onderzoek naar onderwerpen die relevant zijn voor de akoestiek van hoortoestellen op de agenda staan. De presentatie zal uitmonden in de prijsuitreiking van de EUHA-sponsorprijs van dit jaar, als onderdeel van het symposium. De bevindingen van het artikel dat de sponsorship van de onderzoeksvereniging van Duitse audiciens (FDHA) heeft gewonnen, zullen ook worden gedeeld. Congresdeelnemers krijgen zo een update van de huidige stand van het onderzoek. PROGRAMMA VAN VAKLEZINGEN Meer dan 25 lezingen van experts en zes tutorials uit de vakgebieden onderzoek & wetenschap, praktijktoepassing, marketing & communicatie, volksgezondheidspolitiek en de toekomst zullen in het vakprogramma van het EUHA-congres 2022 aan bod komen. Toonaangevende sprekers uit Duitsland en daarbuiten zullen actuele kennis delen en ideeën uitwisselen met congresbezoekers. Op donderdag is er weer een reeks thema’s over het volksgezondheidsbeleid gepland die bijzonder relevant zijn voor de huidige tijd. De lezingen in het wetenschappelijke programma zullen nieuwe perspectieven bieden op onderwerpen zoals spraakverstaanbaarheid bij mensen met asymmetrisch gehoorverlies of na CI-aanpassing. Andere presentaties zullen gaan over het herkennen van de eigen stem of een verbeterde aanpassing voor patiënten met een ernstig tot zeer ernstig gehoorverlies. Hoe komt de doelgroep van ouderen te weten over hoortoesteltechnologie en wat vinden zij van hulpmiddelen zoals aanpassing op afstand? Ook deze kwestie zal worden besproken. Er zal een overzicht worden gegeven van 25 jaar kinderakoestiek. Een andere focus zal liggen op kamerakoestiek. Deze en andere onderwerpen, zoals geautomatiseerde in-situ metingen, maken deel uit van het programma, dat nu inzichtelijk is op de EUHA-website. TUTORIALS De tutorials die in het Convention Center worden gehouden, bieden deskundige kennis die op een levendige manier wordt gepresenteerd. Dit jaar kunnen deelnemers zich verheugen op onderwerpen als percentieanalyse, additieve oorstukjesproductie en coachingsvaardigheden voor leidinggevenden. Daarnaast zullen er tutorials over auditieve revalidatie en gehoorimplantaten worden aangeboden. VAN 12 TOT EN MET 14 OKTOBER 2022 VINDT HET INTERNATIONAL CONGRESS OF HEARING AID ACOUSTICIANS WEER PLAATS IN HET CONVENTION CENTER VAN DEUTSCHE MESSE TE HANNOVER. GEDURENDE DE DRIE CONGRESDAGEN ZULLEN HOORPROFESSIONALS VAN OVER DE HELE WERELD WORDEN GEÏNFORMEERD EN GEÏNSPIREERD OVER ALLE NOVITEITEN IN DE HOORBRANCHE. EEN BREED SCALA AAN ONDERWERPEN KOMT AAN BOD EN HET EUHA-CONGRES BIEDT BOVENDIEN EEN IDEAAL PLATFORM OM TE NETWERKEN EN IDEEËN UIT TE WISSELEN. DIT IS EUHA 2022: CONGRESPROGRAMMA EN FUTURE FRIDAY

Ho o r d e t a i l n r 3 2 0 2 2 15 FUTURE FRIDAY De derde dag van het evenement, vrijdag 14 oktober 2022, is gewijd aan toekomstgerichte onderwerpen die relevant zijn voor de hoorbranche. Hoe zullen de hoorsystemen van de toekomst eruit zien? Hoe zullen ze presteren? Wat zijn trends die de toekomst zullen beïnvloeden? Waarop moet de branche zich voorbereiden? Dit deel van het programma omvat bijdragen van de hoortoestelindustrie en van de Europese Unie van audiciens. Vier gerenommeerde sprekers zullen deze onderwerpen vanaf 14:00 uur behandelen in hun keynote speeches. OVERLEVINGSSTRATEGIEËN VOOR DE DETAILHANDEL Prof. Dr. Gerrit Heinemann van de Hochschule Niederrhein in Mönchengladbach zal spreken over ‘Overlevingsstrategieën voor de detailhandel in binnensteden’. Hij zal ingaan op het effect dat het veranderende kopergedrag daadwerkelijk heeft op de verschillende sectoren, handelsstructuren en op binnensteden. De digitale revolutie is klantgedreven en zet sinds de coronapandemie elke branche op zijn kop. UITDAGINGEN EN KANSEN VAN DIGITALE DIENSTEN Auteur en industrie-expert Alexander Koose legt de nadruk op ‘Wat is de toekomst van digitale diensten? Waaraan moeten audiciens zich aanpassen?’ Maatschappelijke veranderingen en technologische ontwikkelingen bieden tal van nieuwe kansen en mogelijkheden, maar soms ook uitdagingen. Nieuwe producten, digitale processen, de mogelijkheid om nieuwe diensten aan te bieden, en ook een nieuwe doelgroep, zijn de rubrieken die de nieuwe voorwaarden creëren. Welke digitale diensten moeten in het toekomstige dienstenaanbod worden opgenomen? Wat maakt de nieuwe generatie klanten in de hoorzorgsector zo bijzonder? Welke feiten ondersteunen de voorspelde veranderingen? Alexander Koose zal deze vragen in zijn lezing beantwoorden. MINIMALE GEHOORVERLIEZEN Brent Edwards, Ph.D, de directeur van de von den National Acoustic Laboratories (NAL) in Macquarie Park, Australië, onderzoekt innovaties in de technologie voor de behandeling van gehoorproblemen met minimale gehoorverliezen. Hij zal bespreken of audiciens hoortoestellen moeten aanbevelen aan mensen met minimale gehoorverliezen, en hoe goed mensen met minimale gehoorverliezen kunnen profiteren van hoortoestellen. De lezing zal gaan over de onderzoeksresultaten van NAL naar aanleiding van deze vragen en naar het mogelijke gebruik van opkomende technologische innovaties. HET TOEKOMSTIGE BELANG VAN AUDIOLOGISCHE ASPECTEN IN MODERNE HOORSYSTEMEN In zijn lezing over ‘Het toekomstige belang van audiologische aspecten in moderne hoorsystemen’ zal Prof. Dr. Steffen Kreikemeier van de Hochschule Aalen University of Applied Sciences gedetailleerd ingaan op audiologische aspecten, zoals signaalverwerkingsstrategieën, kunstmatige intelligentieengepersonaliseerdeaudiologie,diemomenteel een rol spelen in hoorsystemen. Hij zal zich ook richten op toekomstige concepten die pas in de nabije toekomst op de markt zullen komen. In de afgelopen twee jaar hebben buzzwords zoals streaming of oplaadbare batterijen de wereld van hoorsystemen gedomineerd, zowel bij akoestischeprofessionals als bij eindgebruikers. Indeze contextmoetmen niet vergeten dat audiologie nog steeds hét essentiële onderdeel is bij de verstrekking van hoorsystemen. BEURSVLOER Net als ieder jaar vormt de vakbeurs een verlengde van het congresprogramma van de EUHA. Dit jaar wordt hal 6 ingericht voor de exposanten uit de hele wereld. De leveranciers van onder andere hoortoestellen, oorstukjes, oordopjes, software, afdrukmaterialen, bewerkingsmachines etc. laten de professionals zien wat de laatste mogelijkheden zijn in de hoorindustrie. Meer informatie en het programma via op: www.euha.org. Fotocredits: EUHA/Photo Rechtnitz De organisatie achter het jaarlijkse congres

Waarom audiciens vertrouwen hebben in ipn als softwareleverancier: ✔ AkuWinOffice bootst op ideale wijze de workflow in de hoorbranche na. ✔ Het service- en supportteam van ipn beantwoordt alle vragen betrouwbaar en met veel motivatie. ✔ AkuWinOffice voldoet aan alle eisen voor hoortoestelsoftware in Nederland. Neem contact op via info@ipn24.com www.akuwinoffice.nl AkuWinOffice - met meer overzicht naar succes. Tot op de EUHA in Hal 6 - Stand 212 12.–14. Okt. Hannover EUHA Congress AkuWinOffice – Meer dan software! Software GmbH Wij blijven graag bescheiden MicroPS Het revolutionair design micro-oorstukje met een doorlopende aanpak onder in de gehoorgang. In tegenstelling tot de traditionele conchahaak is deze aanpak onzichtbaar. De plaatsing van de aanpak zorgt voor een perfect stabiele pasvorm. Door de holle vorm van de aanpak is het micro-oorstukje gemakkelijk uit het oor te halen. Tel. +31(0)76 572 92 98 o„ce@dob-hearing.com www.dob-hearing.com

Ho o r d e t a i l n r 3 2 0 2 2 17 Be u r s n i e u w s Wertgarantie is in onze hoorbranche een vrij nieuwe speler, maar de verzekeringsmaatschappij is al bijna zestig jaar actief in het verzekeren van onder andere witgoed, huishoudelijke apparaten en consumentenelektronica. Sinds tien jaar richt Wertgarantie zich ook op de Nederlandse consumenten en sinds kort horen ook hoortoestellen tot de te verzekeren productgroepen. Het Nederlandse salesteam reist heel Nederland door om audiciens te informeren en geven salestrainingen om de winkel te helpen om de waarde van een hoortoestelverzekering voor eindgebruikers te verduidelijken. Het bemannen van een stand op het internationale hoortoestellencongres is volgens Peter een mooie volgende stap. “We kijken ernaar uit om op deze drukbezochte beurs Wertgarantie te vertegenwoordigen en hoorzorgprofessionals te ontmoeten”, vertelt de salesmanager ons. WAAROM EEN VERZEKERING AANBIEDEN? Peter licht nog eens toe waarom een hoortoestelverzekering een meerwaarde kan zijn voor de eindgebruiker en hoe een audicien deze het beste WIE DIT JAAR OVER DE BEURSVLOER VAN EUHA 2022 RONDWANDELT, ZAL DAAR EEN RELATIEF NIEUWE SPELER IN DE BRANCHE TEGEN HET LIJF LOPEN. DIT JAAR ZAL VERZEKERINGSMAATSCHAPPIJ WERTGARANTIE NAMELIJK VOOR HET EERST ZIJN OPWACHTING MAKEN OP HET INTERNATIONALE CONGRES, DAT DIT JAAR VAN 12 T/M 14 OKTOBER PLAATSVINDT IN HANNOVER. HET BEDRIJF RICHT ZICH SINDS KORT OP HET VERZEKEREN VAN HOORTOESTELLEN EN ZOEKT GRAAG CONTACT MET HOORZORGPROFESSIONALS OM DE MEERWAARDE EEN HOORTOESTELVERZEKERING, OOK VOOR DE WINKEL ZELF, ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN. OOK PETER GROBBEN, SALESMANAGER WERTGARANTIE NEDERLAND, IS SAMEN MET ZIJN TEAM TE VINDEN OP DE STAND. “WE NODIGEN DE NEDERLANDSE ÉN VLAAMSE PROFESSIONALS GRAAG UIT OM MEER TE WETEN TE KOMEN OVER ONZE VERZEKERING EN ONZE ONDERSTEUNING AAN AUDICIENS”, ALDUS PETER. WERTGARANTIE KIJKT UIT NAAR EERSTE BEURSDEELNAME EUHA kan aanbieden in de winkel. “De hoortoestellen van tegenwoordig zijn ontzettend klein; als je jas aantrekt of een sjaal omslaat, kan het zijn dat deze van je oor valt en kwijtraakt. Een ander veelgenoemde oorzaak voor het verlies van de hoortoestellen, was het op- en afzetten van de mondkapjes de afgelopen tijd. Maar ook vochtschade wordt gedekt met onze verzekering en zelfs als de hond het hoortoestel heeft opgegeten, kun je bij ons terecht. Ja echt, ook dat horen we wel eens!” “Niet alleen is onze verzekering allesomvattend, ook onze ondersteuning aan audiciens wordt als prettig ervaren”, gaat Peter verder. “Audiciens hebben direct contact met ons, zonder tussenpersonen. Ons team rijdt het hele land door voor gewenste coaching omtrent het aanbieden van dit product en we staan ook digitaal klaar voor de audicien als hij of zij even snel wil videobellen om wat vragen te stellen.” VANAF NU OOK MODULE IN AUDICIENASSIST Wertgarantie raakt steeds beter geïntegreerd in onze hoorbranche. Zo is het voor audiciens die AudicienAssist van softwareleverancier Acousoft gebruiken, nu ook mogelijk om in de kassa direct te kiezen voor een hoortoestelverzekering. “Het is nu mogelijk om met één druk op de knop een polis aan te vragen voor de klant”, verduidelijkt Peter. “Voorheen moest de audicien naar ons portaal om een aantal velden in te vullen, maar nu er een module in het kassasysteem van AudicienAssist is ingebouwd, worden alle velden direct ingevuld en hoeft de audicien ook niet meer steeds te schakelen tussen de software en ons portaal. De klant ontvang direct de polis in de mail en is vanaf dat moment verzekerd. Deze nieuwe mogelijkheid maakt het verzekeren van het hoortoestel sneller én gemakkelijker.” INVESTEREN IN HÈ-CAMPAGNE Wertgarantie heeft sinds 2020 een prettige samenwerking met Optitrade, waardoor veel zelfstandige audiciens reeds kennis hebben gemaakt van de diensten van Wertgarantie. Daartegenover staat de inzet van Wertgarantie om te investeren in de Hè-campagne van Optitrade, waaraan zelfstandige audiciens in heel Nederland kunnen deelnemen om door middel van campagnemateriaal meer bewustzijn te creëren voor beginnend gehoorverlies. Wertgarantie draagt een steentje bij en heeft een leuke actie voor deelnemende audicienswinkels. “Elke polis die door een winkel verkocht wordt, is tegelijkertijd een lotnummer. Zo lang als de Hè-campagne loopt kunnen de winkels kans maken op een aantal leuke prijzen, zoals een uitje met de hele winkel. We dragen de campagne een warm hart toe en steken er graag energie in”, besluit Peter. Meer informatie: Wertgarantie Nederland B.V. Tel. +31 (0) 88 2500-600 | www.wertgarantie.nl Standnummer EUHA: Hal 6, stand 212 Peter Grobben (links) en het team van Wertgarantie Nederland

OLAF SCHUURMANS Business Unit Manager OLCFriederichs, over de belangrijkste ontwikkelingen op de audiologiemarkt in het afgelopen decennium “Door de grote veranderingen in het vergoedingensysteem in 2013 en de groei van ketens die destijds hoortoestellen voor nul euro gingen aanbieden, moesten de zelfstandige audiciens hun meerwaarde gaan verkopen aan de consument. Dit had grote consequenties, ook financieel, dus we hebben samen met de ondernemers gekeken hoe zij hun bedrijf gezond konden maken én houden. Optitrade heeft tools geleverd en ondersteuning geboden om de gestelde doelen te behalen. De toekomst zal noodzakelijke veranderingen in de selectie, levering en vergoeding van hoortoestellen met zich meebrengen, maar de ondernemers hebben inmiddels aangetoond samen met Optitrade goed in te kunnen spelen op veranderingen”. PIM FÖSTER Business Unit Manager, over de ontstaansreden van Optitrade Audiologie “Optitrade verzorgde al meer dan 20 jaar de inkoopadministratie en retail services voor zelfstandige opticiens. Toen steeds meer opticiens hoorzorg toevoegden aan hun services, kregen we vanuit de markt de vraag of Optitrade de ondernemers ook op audiologiegebied kon ondersteunen en ontzorgen, met dezelfde services. En omdat we luisteren naar onze klanten, hebben wat dat toen direct gedaan. Optitrade heeft ervoor gezorgd dat de zelfstandige audiciens mee konden gaan in de sterk veranderende en steeds meer competitieve audiologiemarkt, met activiteiten op het gebied van inkoopcondities, marktanalyses, scholing, marketing en afspraken met zorgverzekeraars. Er staat nu een professionele organisatie die de belangen van zelfstandige audiciens op verschillende fronten bundelt en verdedigt”. Het is moeilijk voor te stellen dat het pas in 2010 was dat Optitrade Audiologie in het leven werd geroepen; een retail serviceorganisatie speciaal voor zelfstandige audiciens. Er is veel gebeurd sinds die tijd. Drie audiologie-experts van Optitrade blikken kort terug. SILVIA BOENDER Business Development Manager Audiologie, over de huidige stand van zaken “De zelfstandige audicien ontwikkelt zich steeds verder als sterke ondernemer bij wie de zorg voor de slechthorende hoog in het vaandel staat. De balans tussen zorgen en ondernemerschap is een uitdaging, met een constant spanningsveld tussen consument, zorgverzekeraars en audicien. Hierin ondersteunen wij met counseling, efficiency en regiobijeenkomsten, waarbij vakgenoten onderling ervaringen kunnen uitwisselen. Optitrade gelooft sterk in samenwerking. Door op verschillende vlakken krachten te bundelen, komen we verder. Dit doen we bijvoorbeeld in landelijke campagnes die het bewustzijn omtrent het gehoor moeten vergroten, in gezamenlijke inkoop, maar ook via kennisdeling tijdens de jaarlijkse Audiologie Marathon. We blijven nieuwe tools ontwikkelen om de consument beter te begeleiden en exclusieve samenwerkingen met leveranciers aan te gaan”. www.optitrade.nl 2010 START AUDIOLOGIE 2012 OVERNAME HINK PIM FÖSTER 2013 VERGOEDINGEN GEWIJZIGD 2014 VERNIEUWING AUDIOLOGIE MARATHON 2017 OLAF SCHUURMANS 2018 COUNSELINGTOOL 2020 200+ BEZOEKERS AUDIOLOGIE MARATHON 2021 SILVIA BOENDER 2022 MARATHON VERHUIST NAAR DEN BOSCH Optitrade Audiologie Al meer dan 10 jaar vooruitgang Ho o r d e t a i l n r 3 2 0 2 2 18 Ad v e r t o r i a l

Ho o r d e t a i l n r 3 2 0 2 2 19 Be u r s n i e u w s De software voor de audicien van ipn, AkuWinOffice, zal op verschillende werkstations op de stand worden geïnstalleerd. De beurs biedt een uitstekende gelegenheid om de Nederlandse softwareversie zelf uit te proberen. “Voel u vrij om slimme de add-on apparaten, zoals sign-pads of barcode scanners uit te proberen. Maak van de gelegenheid gebruik om in een informeel gesprek te horen hoe wij uw dagelijkse werkzaamheden ondersteunen. U bent van harte welkom om een overzicht te krijgen van de workflow in AkuWinOffice. U vindt ons op stand 212 in hal 6!” HET INTERNATIONALE EUHA-CONGRES VINDT VAN 12 TOT EN MET 14 OKTOBER 2022 WEDEROM PLAATS IN HANNOVER. HET TEAM VAN IPN SOFTWARE GMBH BLIKT ALVAST VOORUIT OP DE BEURS EN GEEFT AAN ER VAST NAAR UIT TE KIJKEN OM HET PRODUCTPORTFOLIO OP DE STAND TE DEMONSTREREN AAN DE BEZOEKERS OP DE BEURSVLOER VAN HET CONGRES. “KOM AKUWINOFFICE TESTEN TIJDENS HET EUHA CONGRES”, ALDUS HET DUITSE SOFTWAREBEDRIJF DAT ZICH AL EEN TIJD OP DE BENELUXMARKT BEWEEGT. PROBEER AKUWINOFFICE ZELF UIT TIJDENS EUHA 2022 WAT IS ER NIEUW? Wat is er nieuw in de nieuwe AkuWinOffice versie 4.8? Allereerst biedt de nieuwste AkuWinOffice-versie de mogelijkheid voor de audiciens om de vragenlijsten Pré en Post via e-mail naar de eindgebruikers te sturen. Zodra de antwoorden door de cliënten zijn gegeven, ontvangt AkuWinOffice de ingevulde vragenlijsten in de klantenkaart van de klant. Hieruit kan, na het aanvullen van het COSI-formulier, de categorie berekend worden. In de To-do-Lijst kunnen nu ook klantgerelateerde taken aangemaakt worden, zodat de klantenkaart direct geraadpleegd kan worden. In de bestelmodule is het nu mogelijk om een bestelvoorstel rechtstreeks vanuit de aanpassing te creëren. Dit heeft als voordeel dat als de aanpassing met demo-toestellen succesvol is, deze onmiddellijk kunnen worden besteld als ze niet op voorraad zijn. Ook is er een server-update uitgevoerd. De belangrijke server-patches worden nu volledig automatisch gedownload en geïnstalleerd binnen een vooraf gedefinieerde periode, die individueel kan worden ingesteld. Via een meldsysteem wordt de beheerder op de hoogte gebracht van nieuwe patches en de over de status van de installatie. Meer informatie: ipn Software GmbH Tel. +49 (0)4841-779324 | www.akuwinoffice.nl Standnummer EUHA: Hal 6, stand 212 Een sfeerimpressie van de ipn-stand op EUHA 2022

VACATURE: Kom bij ons werken als audicien in onze vestiging in Maastricht. Een leuke afwisselende baan, goed salaris en leuke collega’s. Wij zoeken altijd naar goed personeel. Bekijk onze vacatures op oogvoororen.nl/vacatures

Ho o r d e t a i l n r 3 2 0 2 2 21 Be u r s n i e u w s UNIRIC is volgens Hörluchs onderscheidend door een hoogwaardige pasvorm, ongeacht het materiaal van het oorstukje. Er is geen nabewerking van de oorstukjes nodig en het is mogelijk om de Multifix-adapter in te zetten voor een goede passing bij kleine gehoorgangen. UNIRIC 3D TEC & -TITANIUM De UNIRIC-oorstukjes die zijn gemaakt van hard materiaal, zijn uitgerust met een zogeheten Smart Socket. Door dit speciaal ontwikkelde onderdeel zijn de ontvangers van Starkey, Widex Easywear & V.2 Hörer, GN ReSound (SureFit) en Signia 3.0 – gemakkelijk met elkaar te vergelijken. De Smart Socket wordt geleverd met ProWax of HF4 cerumenfilter. Dit beveiligingssysteem vermindert de noodzaak voor reparaties en klanten kunnen eenvoudig zelf de filters vervangen. UNIRIC 3D THERMOTEC® & 3D THERM Externe ontvangers kunnen zonder een socket in oorstukjes van 3D THERMOtec® of 3D THERM worden gemonteerd. Het oorstukje wordt met behulp van verhitting flexibel gemaakt, waardoor de receiver op zijn plek kan worden gebracht. Na afkoeling zit deze stevig vast. Er zijn twee opties: foil en half foil, elk met hun eigen voordelen. Foil is nauwelijks merkbaar, biedt een hoog draagcomfort, het is perfect voor smalle gehoorgangen en er is een fijne afstelling mogelijk. De half foil variant kent juist een hoge afdichting, zit stevig en veilig vast en kent minder feedback. Dit maakt deze optie ideaal voor de Connexx 2.0-ontvanger. Optioneel is de cerumenfilter: HF4, Cerustop of ProWax. UNIRIC IS EEN VEELZIJDIG PRODUCT VAN DE DUITSE FABRIKANT HÖRLUCHS®: SPECIALE OORSTUKJES DIE COMPATIBLE ZIJN MET ELKE S/MONTVANGER DIE BESCHIKBAAR IS OP DE MARKT. VERSCHILLENDE MODELLEN EXTERNE ONTVANGERS KUNNEN HIERVOOR WORDEN GEBRUIKT, ONGEACHT HET MATERIAAL VAN HET OORSTUKJE. DIT MAAKT HET VERGELIJKEN NOG GEMAKKELIJKER. HET GEHOORSYSTEEM KAN ZO VAAK ALS NODIG WORDEN GEWISSELD EN, AFHANKELIJK VAN DE AANSLUITING, WORDEN UITGERUST MET EEN EXTRA CERUMENFILTER. ZO KAN STEEDS HETZELFDE OORSTUKJE OPNIEUW GEBRUIKT WORDEN. HÖRLUCHS LEGT UIT HOE DIT BIJ HUN VERSCHILLENDE MODELLEN IN ZIJN WERK GAAT. GEMAKKELIJK HOORTOESTELLEN VERGELIJKEN MET EENZELFDE OORSTUKJE UNIRIC 3D SOFT SILICONE Het UNIRIC 3D SOFT-oorstukje van siliconen maakt het mogelijk om externe ontvangers van alle fabrikanten aan te sluiten zonder te hoeven lijmen. Het wordt geproduceerd in het half-foil-ontwerp. De RIC-adapter click sleeves worden gebruikt om de ontvanger stevig in het oorstukje te bevestigen. Een zachte klik geeft aan dat alle componenten zijn aangesloten. De RIC-adapters zijn direct bij Hörluchs verkrijgbaar (niet bij de bestelling inbegrepen). Meer informatie: Hörluchs Tel. +49 (0)9151 90886-222 www.hoerluchs.com Standnummer EUHA: Hal 6, stand 207 UNIRIC titanium oorstukje met Smart Socket en een HF4 cerumenfilter UNIRIC 3D Soft Silicone oorstukje met RIC adapter click sleeves LIVE DEMONSTRATIES TIJDENS EUHA 2022 Hörluchs is aanwezig op de internationale vakbeurs EUHA 2022. Experts laten op stand 207 door middel van korte live demonstraties van circa 15 minuten zien hoe titanium wordt bewerkt en op welke wijze een juiste oorafdruk gerealiseerd kan worden. “Hörluchs laat u alles over UNIRIC-oorstukjes in de praktijk zien. Doe mee aan de loterij op de Hörluchs-stand en win met een beetje geluk mooie prijzen. U kunt ook profiteren van geweldige kortingen en promoties ter gelegenheid van de EUHA”, laat Hörluchs weten.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4