Hoordetail nr 3 2023

HOORDETAIL NR 3 2023 11 Opgeleid in Technische Bedrijfskunde weet Jos als geen ander hoe je de behoeften van mensen in hun werk moet achterhalen en processen kunt stroomlijnen. Hoewel hij geen audiologische achtergrond heeft, neemt hij wel een rugzak aan ervaring naar AuDidakt, zeker als het gaat om kennisdeling. “Ik heb al eens eerder voor een kennisplatform gewerkt”, legt Jos uit. “Daar was het mijn taak om mee te denken hoe vakkennis in de toekomst zo goed mogelijk overgedragen kan worden. Waar dat voorheen veelal via papier gebeurde, moest dat meer en meer digitaal en in allerlei vormen, zoals via apps, kennisbanken en webinars. Kortom: ik heb al ervaring met het ontwikkelen van producten en diensten met als doel om kennis over te dragen aan professionals. Dat is natuurlijk ook van toepassing bij AuDidakt. Ook hier is de grote vraag: hoe kunnen professionals kennis effectief tot zich nemen om vervolgens hun vak beter uit te oefenen?” Jos is nieuw in de wereld van de audiologie, maar kan terugvallen op een ervaren team dat al jaren voor AuDidakt werkt. Ook wordt hij bijgepraat en op de hoogte gehouden door de actieve bestuursleden, die al heel wat jaar in deze branche rondlopen. Jos duikt vol overgave in de audicienswereld om te weten wat er reilt en zeilt. “Ik ben nieuwsgierig naar de audiciensmarkt en spreek dan ook met veel mensen om te weten wat er speelt. Onlangs heb ik een dag met een audicien meegelopen om te kijken hoe de dagelijkse praktijk in dit vak eruit ziet. Dat is in mijn optiek de beste manier om onze doelgroep te leren kennen en om erachter te komen waar de behoeften van de audicien liggen op het gebied van scholing. En ook belangrijk: waar moeten we rekening houden bij het aanbieden van onze cursussen en evenementen?” We vragen Jos welke zaken hem opvallen in de branche. “Bovenal zie ik de mooie combinatie tussen mens en technologie. Ik denk dat het een heel dankbaar beroep is, omdat je de klant zo concreet kan helpen. Tegelijkertijd moet je goed op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen, ook in de technologie. Dat maakt het vak uitdagend. Een ander aspect van de markt dat opvalt is natuurlijk het personeelstekort. Ik hoop dat we als AuDidakt samen met scholen en brancheverenigingen daar iets in kunnen betekenen. Goede scholing kan naar mijn idee een belangrijke rol spelen om het vak aantrekkelijker te maken én te houden.” Regionale trainingen en specialisaties AuDidakt staat in de branche bekend om de e-learnings, het jaarlijkse Audicienscongres en, sinds kort, de Hoorzorgbeurs. Daarnaast organiseert de stichting regelmatig specifieke webinars en lokale trainingen. Om het aanbod up-to-date te houden, heeft AuDidakt het afgelopen jaar onderzoek gedaan naar de manier waarop het scholingsaanbod ervaren wordt en wat de wensen zijn. “Ik vind het heel belangrijk om te weten waar de behoeften van de audiciens liggen”, legt Jos uit. “Uit de resultaten blijkt dat men graag gebruik maakt van zowel de online cursussen als de fysieke trainingen. De coronatijd heeft ervoor gezorgd dat het volgen van e-learnings veel meer geaccepteerd wordt. Tegelijkertijd is er ook behoefte aan meer regionale trainingen en workshops. De audicien is op zoek naar verdieping en zou daarvoor - naast de e-learnings - graag zo lokaal mogelijk cursussen bij willen wonen over specifieke thema’s om zich in hun vakgebied te specialiseren. Veelgevraagde onderwerpen die we voorbij horen komen zijn kinderaanpassingen, tinnitus en complexe casussen. Ook gaven ze in de enquête aan dat ze middels trainingen graag op de hoogte willen blijven van de snel ontwikkelende hoortoesteltechnologie. We nemen deze waardevolle feedback uiteraard mee in onze toekomstplannen.” Voortborduren op succes van de Hoorzorgbeurs AuDidakt blijft continu inventariseren wat de audicien nodig heeft op het gebied van scholing. Eind 2022 is er nog een brainstormsessie gehouden met diverse partijen uit de branche om te kijken waar de scholingsorganisatie naartoe wil werken in de komende jaren. In het voorjaar deelde het AuDidakt-bestuur de hoofdlijnen van het meerjarenplan dat zal worden uitgewerkt in concrete scholingsactiviteiten. 2023 is het jaar van een vernieuwd congres en het organiseren van casuïstiekbesprekingen in de regio. “Een belangrijk punt was om het Audicienscongres in een nieuw jasje te steken en dat is gelukt: begin juni organiseerden we, naast het Audicienscongres, de succesvolle eerste editie van de Hoorzorgbeurs”, vertelt Jos. “Het nieuwe concept is goed ontvangen. Men was vooral positief over de presentaties over complexe casussen, tinnitus, NOAH en de kijk op de toekomst van de hoorzorg. De audicien komt dus echt voor de inhoud en dat laat ons weer zien waar we ons het komende jaar op moeten focussen. Ook gaven audiciens aan dat ze wat meer educatieve activiteiten, zoals workshops, op de beursvloer zouden willen terugzien. Daar gaan we dus mee aan de slag. Al met al laten de positieve reacties zien dat we met het nieuwe beursconcept op de goede koers zitten, die we de komende jaren dan ook zullen aanhouden. We kunnen dus nu al zeggen dat audiciens 8 en 10 juni 2024 alvast in de agenda kunnen noteren!” In 2024 zal de stichting zich verder bezighouden met het opnieuw vormgeven van nascholing nieuwe stijl en het verder uitwerken van specialisaties in de hoorzorg. Het is dan de planning om in 2025 specialisaties aan te bieden in het scholingsaanbod. “We willen een duidelijk onderscheid gaan maken in basis- en verdiepingscursussen, waardoor het gemakkelijker te begrijpen is voor de beginnende audicien, of juist de ervaren professional meer uitdaagt. In 2025 gaan we met het bestuur, en natuurlijk samen met de audiciens, evalueren of we onze doelen hebben bereikt en dus daarmee antwoord hebben kunnen geven op de behoeften van de audiciens.” “AuDidakt heeft een hele duidelijke en praktische opdracht, namelijk: de audicien voorzien van goede bij- en nascholing en daarin continu blijven ontwikkelen”, stelt Jos. “We proberen dus zo goed mogelijk op te hoogte blijven van wat er speelt in de branche en willen daarop in springen door deze thema’s te concretiseren in bijvoorbeeld e-learnings en trainingen. Ik roep daarom ook graag iedereen op om zich te melden als ze ideeën hebben of als er zaken verbeterd kunnen worden. Hoorzorgprofessionals kunnen te allen tijden contact met ons opnemen om te kijken wat wij daarin kunnen betekenen om de audicien goed van dienst te kunnen zijn. Want het draait in alles wat wij doen om de leerbehoefte van de audicien”, besluit Jos. Meer informatie: AuDidakt Tel. +31 (0)13-5944226 www.audidakt.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4