Hoordetail nr 3 2023

In deze doorgeefcolumn neemt telkens een specialist van de Optitrade Retailgroep het woord om zijn visie of gedachten op papier te zetten over de ontwikkelingen in de branche en het audiciensvak. In de vorige editie las u de column van Demelza Rapmund, Product Manager Audiologie bij Optitrade. Dit keer is het de beurt aan algemeen directeur Jan Weber om zijn inzichten met onze lezers te delen. Jan Weber Algemeen Directeur Optitrade Retailgroep U hoort het overal en het wordt vaak zo gemakkelijk gezegd: zorg dat u klaar bent voor de toekomst! Maar hoe doet u dat? En hoe weet u of uw bedrijf er werkelijk klaar voor is? Niet alleen qua financiële reserve, winkelpand en assortiment, maar ook - en vooral - klaar om mee te bewegen met de vraag uit de markt, met de behoefte van de consument. De audiologiemarkt is in transitie en de veranderende dynamiek die nu voelbaar is, dwingt tot het inslaan van nieuwe wegen. Dat klinkt eenvoudiger dan het is, want het loslaten van vertrouwde patronen kan best lastig zijn. De huidige – vergrijzende – markt vraagt echter om een nieuw bedrijfsmodel. Concreet gezegd: een lokale, zelfstandig audicien die klaar wil zijn voor de toekomst, moet op zoek naar een lange-termijnrelatie met optiek en optometrie. Voor een succesvol voortbestaan is het van strategisch belang om de driehoek optiek/audiologie/ optometrie goed in te vullen. Dat kan een huwelijk zijn waarin alles wordt gedeeld, maar kan ook in de vorm worden gegoten van een latrelatie, waarin op bepaalde dagen alles wordt gedeeld, en de rest van de week wat meer afstand wordt gehouden. Wie de relatie met optiek en optometrie goed insteekt, is klaar voor de toekomst. U en uw winkel worden dan de echte lokale zorgheld voor twee doelgroepen: de consument en het zorgnetwerk. De oudere consument hoeft slechts naar één locatie om gehoor- en oogzorg op maat te krijgen en het lokale zorgnetwerk kan verwijzen naar een professionele partner. De partner die dat met deze driehoek van services kan invullen. U dus, de laagdrempelige, lokale zorgheld. Audiologie en optiek/optometrie vormen dé combinatie voor de toekomst. Ook waar het gaat over efficiëntie. Wie wil investeren in apparatuur, mensen en kennis, zal een goed lopende organisatie moeten hebben. De kosten van de investeringen kunnen in deze driehoek worden verdeeld over de verschillende services en eventuele tegenvallers in één van de services kunnen worden opgevangen binnen het totaal. Audiciens, opticiens en optometristen die de handen ineenslaan, staan samen sterk(er) en hebben meer impact. Nu en in de toekomst. WORDT HET EEN HUWELIJK OF LATRELATIE? HOORDETAIL NR 3 2023 33 DOORGEEFCOLUMN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4