Hoordetail nr 3 2023

HOORDETAIL NR 3 2023 38 Wat vindt… In vaktijdschrift Hoordetail horen we vaak terug hoe mooi het werk van de audicien is. Het menselijke contact en het werken met innovatieve technologie zijn zaken die vaak worden genoemd als grote motivators. Toch kampt onze hoorbranche met een flink tekort aan audiciens. Op het moment van schrijven staan 1.569 audiciens ingeschreven bij Stichting Audiciensregister en gezien de lichte groei in de afgelopen jaren gaan we het daar waarschijnlijk niet mee redden in deze samenleving die in rap tempo vergrijst. Hoe trekken we meer audiciens aan om de groeiende clientèle aan te kunnen? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat waardevolle kennis niet zoetjesaan de branche verlaat? Drie deskundigen bespreken in deze editie van ‘Wat vindt…’ wat we eraan kunnen doen om dit prachtige vak aantrekkelijker te maken. “OM HET GROTE AANTAL SLECHTHORENDEN IN DE TOEKOMST HET HOOFD TE BIEDEN, MOET HET BEROEP AUDICIEN AANTREKKELIJKER GEMAAKT WORDEN” Ivonne Grossouw Category Manager Audio bij Hans Anders “Natuurlijk ben ik bevooroordeeld, maar voor mij is audicien het mooiste vak van de wereld. Je maakt iedere dag mensen gelukkiger met innovatieve oplossingen, zorgt dat ze volwaardig kunnen participeren in de samenleving. De dankbaarheid die je ervaart, in de vorm van bonbons, bloemen of tranen in de ogen, geeft zoveel voldoening. En toch staan we als branche voor een uitdaging. Met te weinig instroom op de opleidingen en audiciens die toch het vak verlaten, hebben we nu al een tekort aan vakmensen. In combinatie met de toenemende groei van slechthorenden, maakt dat het toekomstbeeld niet rooskleurig. Wat mij betreft hebben we geen keuze, er is werk aan de winkel om het vak audicien aantrekkelijker te maken. Het vak is onbekend (en dus onbemind) bij een jonge doelgroep. Bovendien is het imago van de audicien en hoortoestellen saai en stoffig. Impactvolle promotie van het beroep audicien ligt dan natuurlijk voor de hand. Maar volgens mij is het vooral belangrijk dat we met elkaar op een andere manier moeten gaan kijken hoe we de hoorzorg kunnen inrichten. Zijn er bepaalde handelingen die door gecertificeerde mensen gedaan kunnen worden of kunnen we slim gebruik maken van ontwikkelingen in de techniek? Ook kunnen we ons afvragen of alle slechthorenden eenzelfde protocol moeten doorlopen. Elke klant is anders en heeft een behandelplan op maat nodig. Door de hoorzorg creatiever en flexibeler in te richten, moeten we zorgen dat er meer doorgroeimogelijkheden komen voor audiciens. Bijvoorbeeld van gecertificeerd handelingen uitvoeren naar volleerd triage audicien die met veel enthousiasme nieuwkomers in onze mooie branche kan opleiden! Dat is wat mij betreft dé manier om iedereen meer kansen bieden om met plezier te blijven werken en leren in de groeiende hoormarkt. Zo kunnen we het mooiste vak van de wereld met elkaar nóg aantrekkelijker maken.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4