Hoordetail nr 3 2024 Online

HOORDETAIL NR 3 2024 16 INTERVIEW Achttien jaar geleden richtte Marcell het bedrijf Sonoro Audio op, gedreven door een heldere visie. “Muziek is, naar mijn mening, het mooiste wat de mens ooit heeft gecreëerd. Het is een universele taal die iedereen begrijpt. Daarom besloot ik op 34-jarige leeftijd een bedrijf te starten dat deze passie voor muziek en design weerspiegelt: Sonoro Audio GmbH, specialist in luxe audiosystemen.” Gesprekken volgen op televisie In de daaropvolgende jaren heeft Marcell samen met zijn team voortdurend de grenzen verlegd op het gebied van luxe audiosystemen. Dat veranderde echter toen zijn vader hem om hulp vroeg. Marcells vader had geen behoefte aan nog krachtigere geluidseffecten; hij wilde simpelweg de stemmen van acteurs tijdens het televisiekijken weer helder kunnen verstaan. “Op een dag vertelde mijn vader dat hij en mijn moeder steeds vaker problemen hadden omdat de tv op het hoogste volume moest staan om iets te kunnen verstaan. Toch gingen de dialogen bij films met veel muziek en geluidseffecten nog steeds verloren. Hij vroeg of ik hem kon helpen om het plezier in televisie kijken terug te brengen en stiekem ook om een scheiding te voorkomen”, zegt hij met een knipoog. Samenwerken met audiologieprofessionals Marcell besloot het probleem met zijn team te bespreken. “Al snel bleek dat mijn vader niet de enige was die hiermee worstelde; veel huishoudens kampen met hetzelfde probleem. We besloten ons volledig te verdiepen in het vinden van een oplossing. Hoewel we ervaring hadden met audioproducten, waren dat voornamelijk all-in-one systemen, niet specifiek gericht op het probleem van mijn vader. Dit was een totaal andere uitdaging.” Gedurende meer dan twee jaar werkten Marcell en zijn team intensief samen met mensen die gehoorverlies ervaren, KNO-artsen, internationale onderzoeksinstellingen op het gebied van gehoor en audiciens. Hun doel was een product te ontwikkelen dat echt het verschil zou maken. “We wilden het probleem eerst volledig begrijpen voordat we met de ontwikkeling begonnen. We ontdekten dat het probleem twee oorzaken heeft: enerzijds is er het gehoorverlies wat televisiekijken lastiger maakt, en anderzijds heeft het te maken met de manier waarop films tegenwoordig worden geproduceerd. Geluidseffecten zijn vaak geoptimaliseerd voor dure audiosystemen, waardoor de verstaanbaarheid van dialogen op gewone televisies vaak in het gedrang komt.” Ontwikkelingsproces Na uitgebreid onderzoek werd het probleem helder en kon het team aan de oplossing beginnen. Na een intensief ontwikkelingstraject werd OSKAR geboren: een compacte, draagbare tv-spraakversterker die dialogen versterkt en storende achtergrondgeluiden wegfiltert. "De ingenieurs van Sonoro werkten nauw samen met hoorspecialisten om OSKAR mogelijk te maken”, vertelt Marcell. “We hebben met honderden van hen overlegd om te begrijpen hoe iemand met gehoorverlies luistert en wat hij nodig heeft. We ontdekten dat 70 procent van de oplossing lag in het plaatsen van de luidspreker dicht bij de gebruiker. Daarom hebben we OSKAR voorzien van een draadloze verbinding via een docking station, waardoor hij eenvoudig aan de televisie kan worden gekoppeld. Zo is het geluid altijd direct bij je, met een afspeeltijd van maar liefst zestien uur. De overige 30 procent was een complexer technisch vraagstuk. Hoe we dat hebben opgelost? We ontwikkelden een intelligent algoritme dat de frequenties analyseert die belangrijk zijn voor de verstaanbaarheid van stemmen en deze versterkt. Tegelijkertijd filtert het storende achtergrondgeluiden weg, waardoor de spraak helder en duidelijk wordt. Hoe sterk dit effect is, kan de gebruiker zelf instellen met een knop aan de zijkant van het apparaat.” Op de vraag of Marcell zelf tevreden is met het eindresultaat, antwoordt hij: “Absoluut. De vele positieve reacties die we uit verschillende doelgroepen hebben ontvangen, zijn fantastisch. Dat had ik nooit durven dromen. Het is een bevestiging dat we echt iets baanbrekends hebben ontwikkeld. Uiteraard blijven we het product verder ontwikkelen en staan we altijd open voor feedback.” Uniek in zijn soort Marcell is zeker niet de eerste die het probleem van onverstaanbare televisiedialogen heeft erkend; er zijn al diverse alternatieve oplossingen op de markt die mensen met gehoorproblemen helpen om televisie beter te verstaan. Toch

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4