HOORDETAIL NR 3 2024 33 COLUMN Zoals jullie wellicht hebben gelezen, keer ik via Optitrade Retailgroep weer terug in de hoormarkt. In mijn nieuwe functie als Manager Audiologie komt het beste van twee werelden samen; enerzijds mijn achtergrond in de optiekmarkt en anderzijds mijn ruime ervaring binnen de hoormarkt. Het voelt goed om na ruim vijftien jaar weer terug zijn op het ‘oude nest’ en ik ben klaar voor deze volgende stap. Bjorn Wielakker Bjorn Wielakker is als Manager Audiologie verantwoordelijk worden voor audiologie binnen Optitrade en onderhoudt contacten met leveranciers en klanten. TIJD VOOR BIJZAKEN Ik kijk ernaar uit om samen met de klanten, mijn nieuwe collega’s én de leveranciers verder te bouwen aan Optitrade Retailgroep in het algemeen en Optitrade Audiologie in het bijzonder. Maar hoe gaat dat bouwproces er dan eigenlijk uit zien? Er ligt een businessplan klaar waar de plannen voor de komende jaren uiteen worden gezet en via deze column zal ik alvast een tipje van de sluier oplichten middels een aantal focuspunten. Clubgevoel creëren Tijdens mijn eerste periode bij Optitrade Retailgroep - in die tijd was audiologie nog niet geïntegreerd - en de jaren erna bekroop mij regelmatig het gevoel dat er sprake was van een wederzijdse vrijblijvendheid. Dit gold zowel voor de klanten ten opzichte van Optitrade en vice versa. Dit was best vreemd omdat je, in ieder geval in mijn ogen, allebei bewust hebt gekozen voor het aangaan van een zakelijke relatie met de bijbehorende lusten en lasten. Ik ben dan ook van plan om te werken aan meer wederzijdse loyaliteit door het creëren van een groter‘ wij-gevoel’, het gevoel dat je bij een club bent aangesloten, waar een juiste balans is tussen ‘geven en nemen’. Kortom een club waarvoor je bereid bent om in ruil voor toegevoegde waarde via relevante en bruikbare diensten, een commitment aan te gaan die gebaseerd is op wederzijds vertrouwen en minder op vrijblijvendheid. Zelfstandige audiologiemarkt Het clubgevoel zou je ook kunnen doortrekken naar de hele zelfstandige audiologiemarkt. Hoe mooi zou het zijn als alle zelfstandige audiciens meer samen zouden optrekken en een front gaan vormen richting de ketenbedrijven. Uiteindelijk hebben de zelfstandige audiologie-ondernemers hetzelfde belang, ongeacht of ze nu wel of niet zijn aangesloten bij een inkoop- en retailorganisatie. Dit belang zit ‘m wat mij betreft vooral in het onderscheidende vermogen. We moeten met elkaar kunnen uitleggen en vooral laten zien waarom de consument zou moeten kiezen voor een zelfstandige audicien. Het onderscheidend vermogen zit ‘m vaak in de details (‘Retail = Detail’) en daar valt nog veel te winnen. Hierbij gaat het overigens niet zozeer om het leveren van professionele hoorzorg en het adviseren en aanbieden van de optimale hooroplossing, maar vooral om de manier waarop dit wordt gecommuniceerd richting de markt. Voor de zelfstandige audiologie-ondernemer is er vaak te weinig tijd en focus om hiermee aan de slag te gaan en dat zou dan ook een prima reden kunnen zijn om de samenwerking op te zoeken en jezelf aan te sluiten bij een inkoop- en retailorganisatie als Optitrade. Toekomst audiologiebranche Voor de audiologiebranche zie ik voor de toekomst een aantal uitdagingen, die uiteindelijk kansen kunnen bieden. Eén van die uitdagingen is natuurlijk de schaarste op de arbeidsmarkt, waar we binnen onze branche zeker mee te maken hebben. Vanuit de branche liggen er weliswaar plannen en initiatieven klaar om deze uitdaging aan te gaan, maar het resultaat zal zeker nog even op zich laten wachten. Voor de korte termijn is het daarom zaak om de huidige audiciens te koesteren en ze de ruimte te geven om hun vak op een goede en vooral prettige manier uit te kunnen oefenen. De focus zal dan automatisch komen te liggen op de hoofdzaak, de daadwerkelijke hoorzorg en de bijzaken kunnen worden gedelegeerd naar collega’s binnen het team en/of externe partijen. Al met al is er een hoop te doen in een markt die volop in beweging is.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4