Hoordetail nr 3 2024 Online

HOORDETAIL NR 3 2024 38 Wat vindt… Het aantal mensen met gehoorverlies zal de komende jaren sterk toenemen, mede door vergrijzing. Tegelijkertijd kampen veel sectoren, waaronder de zorg, met personeelstekorten. Innovatie, zoals AI en robotisering, kan een deel van de oplossing zijn, aldus voormalig minister Conny Helder. Deze technologieën bieden kansen om professionals meer tijd te geven voor directe patiëntenzorg. Hoe kunnen we, met een groeiende vraag en een beperkte groep gecertificeerde audiciens, goede service blijven bieden? De werkdruk stijgt en kosten nemen toe. Om dit te ondervangen, zijn slimme oplossingen nodig om audiciens efficiënter te laten werken en processen te versnellen. Innovatie draait om meer dan alleen productontwikkeling; het transformeert het werk van audiciens, maakt het aantrekkelijker en stelt hen in staat om een steeds grotere klantengroep te bedienen. ‘ INNOVATIE IS MEER DAN ALLEEN PRODUCTINNOVATIE, HET TRANSFORMEERT HET WERK VAN AUDICIENS’ Patrick Donders Audicien Partner bij Specsavers “Innovatie gaat verder dan alleen productinnovatie. Het is de drijvende kracht achter het toegankelijk houden van hoogwaardige hoorzorg en het transformeren van het werk van audiciens. Dit maakt het vak niet alleen aantrekkelijker, maar stelt ons audiciens ook in staat om een steeds grotere en veeleisendere klantengroep te bedienen. Dit geldt bijvoorbeeld voor de integratie van kunstmatige intelligentie (AI) in hoortoestellen. AI gaat de manier waarop hoortoestellen werken revolutionair veranderen. Deze hoortoestellen maken gebruik van machine learning om te leren van de voorkeuren en het luistergedrag van de gebruiker. Door gegevens te verzamelen over hoe en waar de gebruiker het toestel gebruikt, kan het hoortoestel voorspellingen doen en zich automatisch aanpassen aan verschillende situaties. Maar denk ook aan het bijhouden van je stappen, activiteiten of valdetectie. Dit zorgt voor een gepersonaliseerde ervaring die specifiek is afgestemd op de behoeften van de gebruiker. Binnen de branche streven we ernaar om voortdurend nieuwe technologieën beschikbaar te maken, zodat iedereen optimaal kan deelnemen aan de samenleving, ter voorkoming van Fade-out. Als audicien betekent dit dat we kunnen werken met de nieuwste technieken, wat ons werk leuker en gevarieerder maakt. Gezien het huidige tekort aan audiciens en het feit dat veel audiciens de komende tien jaar met pensioen gaan, is het essentieel om het beroep aantrekkelijk te houden en te maken voor de nieuwe generatie. Het introduceren van nieuwe technologieën, zoals AI in de aanpaskamer, kan hierbij helpen. Daarnaast biedt zorg op afstand in verschillende vormen de mogelijkheid om als audicien een deel van de tijd vanuit huis te werken. Nauwe samenwerking met KNO-specialisten en initiatieven zoals Earhelp passen perfect in de toekomst van de zorg. Op deze manier zorgen we ervoor dat zowel onze klanten en wij als audiciens profiteren van de nieuwste ontwikkelingen en innovaties.” BINNEN DE BRANCHE STREVEN WE ERNAAR OM VOORTDUREND NIEUWE TECHNOLOGIEËN BESCHIKBAAR TE MAKEN, ZODAT IEDEREEN OPTIMAAL KAN DEELNEMEN AAN DE SAMENLEVING

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4