HOORDETAIL NR 3 2024 39 Fleur ten Tije Expertlid commissie cholesteatoom Hoormij•NVVS en programmasecretaris ZonMw “Ik ben het zeker met deze stelling eens. Innovatie is meer dan alleen verbeteringen van het product. Het gaat ook om verbeteringen in de beleving, samen beslissen en het zorgtraject. We zien nu al dat de toestroom aan nieuwe patiënten groter wordt, en ook dat de samenstelling en eisen veranderen. De opkomst van AI is in volle gang en de mogelijkheden lijken eindeloos. Als we dan kijken wat de invloed van AI zou kunnen zijn om bovengenoemde punten van innovaties - beleving, samen beslissen en het algehele zorgtraject - dan zie ik de volgende transformaties voor me. Stel je voor de audicien de klant een koptelefoon stuurt die de verschillende akoestiekmogelijkheden en de andere apparatuurinstellingen met behulp van AI met de klant gaat doornemen. De klant krijgt geluiden te horen in verschillende situaties en AI bepaalt aan de hand van de keuzes van de klant waar de aanpassingen moeten worden gemaakt. Met deze informatie kan er een gepersonaliseerd gehoorprofiel worden samengesteld. In het kader van samen beslissen, kan AI de audicien ondersteunen door de informatie direct te registreren en deze in het klantdossier te zetten. Daarbij kan ook een koppeling gemaakt worden met de zorgverzekeraar van de klant en de benodigde informatie wordt automatisch naar boven gehaald. Dit vermindert de administratielast aanzienlijk, maar zorgt ook voor een verhoging van de klanttevredenheid en beleving. Misschien is het meer een gimmick, maar AI zou ook een eventuele taalbarrière kunnen opheffen door een directe vertaling aan te bieden tijdens een gesprek. Toch zou ik ook bij al dat moois wel een kanttekening willen plaatsen. AI is niet de heilige graal die alle problemen gaat oplossen. We moeten altijd in ons achterhoofd houden dat menselijke interactie en intuïtie zeer belangrijke componenten blijven. Een ‘machine’ kan en mag deze basis nooit vervangen.” Thijs Thielemans Klinisch fysicus-audioloog en eigenaar Hoortoestel Advies Centrum “Innovatie draait ook om samenwerking. Samenwerking met en tussen zorgprofessionals; audiciens, (klinisch fysicus) audiologen, KNO-artsen en andere zorgmedewerkers. Maar ook samenwerking met en tussen fabrikanten, patiëntenverenigingen en onderwijsinstellingen. Daarbij is de connectie met zorgverzekeraars en het ministerie van belang aangezien daar de financiering van de zorg geregeld wordt. Elke ketenpartner binnen de hoorzorg heeft de ander hard nodig. Probeer daarnaast buiten de hoorbranche te kijken. Ook hier zijn namelijk personen (zorgmedewerkers, specialisten en partners) die ideeën, kennis en ervaring hebben met nieuwe, geavanceerde toepassingen en technieken welke toegepast kunnen worden in de hoorzorg. De audiologie is inmiddels zo breed geworden dat je simpelweg niet alles weet of kunt weten. Ben daarom niet bang om buiten de gebaande paden te treden, probeer buiten de lijntjes te kleuren en ben creatief. Sta open voor innovaties en zie mogelijkheden in plaats van beperkingen, zeker in de, over het algemeen, conservatieve hoorbranche. Durf te vragen, zoek elkaar op en ga het gesprek aan. Door samenwerking word je wijzer, kun je verschillende meningen beter op waarde schatten, en in gezamenlijkheid tot verbetering komen. Je dagelijks werk zal hierdoor interessanter zijn en zorgen voor een efficiëntere doorloop van dagelijkse processen. Zoals Loesje ooit schreef ‘Waarom moeilijk doen als het samen kan?” In samenwerking met de nvab
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4