HOORDETAIL NR 3 2024 43 Wouter en Stan werden slechthorend geboren, bij Bonnie liep dat anders. Zij raakte op haar elfde halfzijdig verlamd en slechthorend door een hersenbloeding. Hoewel ze afstudeerde op de hogeschool voor communicatiemanagement, heeft ze jarenlang naar eigen zeggen niet de beoogde functies kunnen uitoefenen, met name door haar slechthorendheid. Nu ze sinds een tijdje eindelijk de juiste hooroplossing heeft, kan ze haar vaardigheden ten volle benutten in haar werk voor Ieder(in). “Ik had hiervoor alleen ondersteunende functies. Werken was ontzettend vermoeiend door mijn flinke gehoorverlies”, legt Bonnie uit. “Ik heb mijn audioloog ervan overtuigd dat bepaalde functies in hoortoestellen voor mij essentieel zijn om goed te kunnen functioneren op het werk, zoals streamingsmogelijkheden. Nu, met de juiste hoortoestellen en accessoires, gaat dat een stuk beter. Ik kan nu eindelijk doen waarvoor ik geleerd heb en mij inzetten voor mensen die met soortgelijke problemen moeten dealen.” Het verhaal van Bonnie illustreert hoe belangrijk een maatwerk hooroplossing is voor een slechthorende om goed mee te kunnen draaien, zowel zakelijk als privé. Een inclusievere samenleving voor een slechthorende begint wat dat betreft al bij de audicien, die erachter moet zien te komen hoe het leven van een slechthorende eruit ziet om vervolgens de juiste keuzes te maken in de hoortoestelaanpassing. Stan: “Ondanks het feit dat audiciens door de krapte op de arbeidsmarkt en de groeiende zorgvraag vaak overvolle agenda’s hebben, hoop ik dat ze toch naar het volledige plaatje blijven kijken voor een hooroplossing op maat. Mocht er geen tijd zijn om alle mogelijkheden - zoals solo-apparatuur en diverse hoorhulpmiddelen - te bespreken, dan is het goed om te verwijzen naar audiologische centra en instanties die de klant verder kunnen helpen. Er zijn genoeg organisaties die met de werknemer en de werkgever mee kunnen denken om het leven thuis én op het werk aangenamer te maken.” Een toegankelijke werkplek is maatwerk De persoonlijke verhalen van Wouter, Bonnie en Stan laten ons inzien dat mee kunnen doen in de maatschappij en economie niet vanzelfsprekend is met een handicap. Juist daarom is de Week van de Toegankelijkheid een waardevol initiatief om hierbij stil te staan en om met elkaar in gesprek te gaan over het toegankelijker maken van de samenleving. Wouter: “De Week van de Toegankelijkheid is een jaarlijks evenement in Nederland dat zich richt op het bevorderen van toegankelijkheid en inclusie voor mensen met een beperking. Het doel van dit initiatief, dat al sinds 2000 wordt georganiseerd, is om bewustwording te creëren voor de obstakels die mensen met een beperking dagelijks tegenkomen en om met elkaar in gesprek te gaan over mogelijke oplossingen. De afgelopen jaren is er steeds meer aandacht gekomen voor de actieweek. Dat is een mooie ontwikkeling. Het zorgt ervoor dat het gesprek door steeds meer mensen wordt gevoerd en er meer ideeën met elkaar uitgewisseld worden.” Op dit moment zijn veel werkgevers al druk bezig met toegankelijkheid vanwege de European Accessibility Act (EAA), die vanaf 2025 in werking treedt. "De EAA zorgt dat bedrijven en werkgevers meer aan de slag gaan met toegankelijkheid, wat ook bijdraagt aan toegankelijkere werkplekken. Maar een goede werkgever kijkt verder dan dat. Wij sporen hen aan om het gesprek aan te gaan met hun werknemers om maatwerk te kunnen leveren. Elke handicap is anders en behoeft andere maatregelen.” Stan vult aan: “Mensen met een beperking moeten vaak al bergen verzetten om mee te kunnen blijven doen. Denk aan het verkrijgen van hulpmiddelen en het continu vragen om hulp. Dit jaar willen we tijdens de Week van de Toegankelijkheid duidelijk maken dat de werkgever hen daarin zeker ook tegemoet kan komen. Dé vraag die je moet stellen als werkgever is: ‘Wat heb jij nodig om optimaal te kunnen functioneren op je werk?’” Wouter geeft aan dat er genoeg mooie voorbeelden zijn van werkgevers die een stapje extra zetten voor hun werknemers. “We willen graag de goede voorbeelden met anderen delen, zodat men elkaar kan inspireren. In de actieweek hopen we dat werkgevers extra kritisch naar hun eigen bedrijf of organisatie gaan kijken als het gaat om toegankelijkheid, bijvoorbeeld ook audiciens. Vraag jezelf af: ‘Hoe toegankelijk is mijn winkel voor mensen met een handicap? Er zal vast en zeker nagedacht zijn over de beperkingen van een slechthorende. Maar wat als er een partner meekomt die slecht ter been is? De Week van de Toegankelijkheid biedt een mooie gelegenheid om hier nog eens bij stil te staan.” Kijk www.weekvandetoegankelijkheid.nl om meer te weten te komen over het initiatief, om te zien wat er allemaal georganiseerd wordt tijdens de actieweek of om een activiteit aan te melden. Kijk op www.iederin.nl voor meer informatie over initiatiefnemer Ieder(in). ▲ Bonnie en Stan maken tijdens hun werk veelvuldig gebruik van hun tafelmicrofoons #ToegankelijkeWerkplek Tijdens de Week van Toegankelijkheid worden er van 7 tot en met 12 oktober door het hele land diverse activiteiten georganiseerd, zoals workshops, lezingen, en evenementen, die aandacht vragen voor verschillende aspecten van toegankelijkheid. Deze kunnen variëren van fysieke toegankelijkheid in gebouwen en openbare ruimtes tot digitale toegankelijkheid en inclusieve dienstverlening. “Alle activiteiten zijn gemakkelijk terug te vinden op de landkaart op onze website. Zo weet je wat er bij jou in de buurt wordt georganiseerd”, legt Stan uit. “We nodigen iedereen dan ook uit om zelf iets te organiseren en deze activiteit bij ons aan te melden via de website, www. weekvandetoegankelijkheid.nl.” Ter gelegenheid van het thema dit jaar is in de aanloop naar De Week van de Toegankelijkheid de online actie #ToegankelijkeWerkplek in het leven geroepen. Met deze hashtag kunnen ideeën en mooie voorbeelden gedeeld worden op sociale media met als doel om werkgevers te inspireren om alle werkplekken toegankelijk te maken voor iedereen.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4