HOORDETAIL NR 3 2024 49 en heb ik geïnvesteerd in een mooie website. Ik ben uiteraard ook aanwezig op social media… al moet ik bekennen dat ik daar nog wel wat meer werk van mag maken”, grinnikt Lieve. Een bezoek aan het hoorcentrum maakt Lieve zo laagdrempelig mogelijk. Men kan online een afspraak inplannen en – om de werkenden tegemoet te komen – kan men ook op donderdagavond bij Lieve terecht met een hulpvraag. Het is een wens van Lieve om vaker gebruik te maken van remote fitting. “In best wel wat gevallen hoeft men niet per se naar het hoorcentrum af te reizen om geholpen te worden. Bij sommige vragen of kleine fijnafstellingen, kan ik de mensen prima digitaal helpen. Ik stel deze service steeds vaker voor, ook om het zelf steeds beter in de vingers te krijgen. Daarin wil ik mezelf wel blijven uitdagen en wil ik de klant laten zien dat dit ook tot de mogelijkheden behoort.” Betrokken zijn in elke stap van het proces In Vlaanderen stijgt het aantal audiologen dat een eigen praktijk opent. Net als bij veel andere zelfstandigen die we spreken, speelt de beschikbare tijd voor de klant als een belangrijke rol in deze keuze. Zo ook voor Lieve. “Het beste aan deze beslissing is dat ik nu zelf kan bepalen hoeveel tijd en moeite ik investeer in een klant. Ik plan mijn afspraken het liefst ruim in, zodat er tijd genoeg is voor een praatje en de mensen zich op hun gemak voelen. Maar het gaat verder dan dat. Ik wil de mensen goed kunnen uitvragen en de tijd kunnen nemen voor het instellen van de app of uitleg te geven bij het gebruik van hoorhulpmiddelen. Ik vind het fijn om betrokken te zijn van elke stap in het proces. Ook ligt er veel nadruk op een uitgebreide proefperiode, zodat mensen een keuze maken op basis van hun eigen ervaring.” Lieve zou overigens het liefst alle hoortoestellen willen aanbieden, maar is ook realistisch. “Als audioloog moet je altijd op de hoogte blijven van de hoortoestelontwikkelingen. Dat is een hele klus als je dat voor alle merken moet bijhouden. Ik heb daarom een keuze gemaakt voor merken waar ik al ervaring mee heb en waarbij ik een prettig contact heb met de verdeler. Zo kan ik snel schakelen zodra ik vragen heb of als er bijvoorbeeld reparaties uitgevoerd moeten worden.” Kennis en netwerk onderhouden op de Hogeschool Lieve combineert haar eigen praktijk met haar werk voor de Hogeschool, wat een prettige combinatie voor haar blijkt te zijn. Drie dagen in de week is Lieve op de hogeschool in Gent te vinden om de audiologen in spe op te leiden, de andere twee werkdagen zijn gereserveerd voor haar eigen klanten. “Beide jobs zorgen voor een hele goede wisselwerking. Op de hogeschool blijf ik goed op de hoogte van de ontwikkelingen in het vak en kan ik klankborden. Door het lesgeven blijft bovendien mijn kennis van de theorie en praktijk op peil. Een ander voordeel van mijn werk op de hogeschool, is dat ik mijn netwerk goed kan onderhouden. In deze leeromgeving leer ik continu nieuwe mensen kennen, onderhoud ik goed contact met leveranciers en kom ik in aanraking met nieuwe producten en ideeën. Maar het werkt natuurlijk ook andersom. Mijn eigen contacten en mijn eigen praktijkervaringen zal ik ook zeker meenemen in mijn werk als docent.” Bestuurslid VBA De Hogeschool is niet de enige plek waar Lieve haar vakkennis onderhoudt. Ze volgt regelmatig bijscholingen en is lid van de Vlaamse Beroepsvereniging Audiologen, waar ze alweer jaren geleden in het bestuur heeft plaatsgenomen. “Ik werd gevraagd door een aantal collega’s van de hogeschool, die reeds bestuurslid waren. Het bestuur bestaat uit mensen uit het klinische vak en de audiologen die zich bezighouden met hoortoestellen, heel divers dus. We vergaderen een aantal keer per jaar over de ontwikkelingen in de branche, we beantwoorden vragen van leden en behartigen hun belangen. Daarnaast organiseren we elke vijf jaar een kennissymposium, met een relevant thema. In de voorbereidingen kijken we dan goed naar wat er leeft in de branche en vertalen dat naar interessante kennissessies van boeiende sprekers. Alleen de brainstorm voor dit terugkerend symposium is al ontzettend leerzaam”, klinkt Lieve gemotiveerd. Als Lieve hardop terugdenkt over de afgelopen jaren, klinkt er vooral veel trots. “De afgelopen jaren heb ik veel lessen geleerd. Zo is het als zelfstandig ondernemer soms lastig om sommige zaken los te laten. Bovenal ben ik trots op de praktijk en de combinatie die ik heb gevonden met mijn werk voor de Hogeschool. Dat alles bij elkaar geeft mij elke dag weer heel veel voldoening”, besluit ze trots. Meer weten over Lieve en haar hoorcentrum? Kijk dan op www.hoorcentrumdekievit.be. Lieve De Bruyne Fotografie: Michel Deveen
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4