Hoordetail nr 3 2024 Online

hoordetail Verschijnt vier keer per jaar - Erkenningsnummer (P923060) Vaktijdschrift voor de totale hoorbranche | Oktober 2024 | 8e jaargang no. 3 | Prijs € 10,50 Interview Oticon Medical Coverstory ‘Phonak Infinio doorbreekt het plafond’

www.phonak.nl Met Phonak Infinio lanceren we ons meest revolutionaire platform tot op heden zodat cliënten de belangrijke momenten van het leven vol plezier en vertrouwen beleven. Voor alle gehoorverliezen is er een Infinio-oplossing, met drie afzonderlijke RIC-producten: Phonak Audéo Sphere™, Phonak Audéo™ R en Phonak CROS. De extra DEEPSONIC chip in het Sphere-model geeft door AI-techniek een SNR verbetering tot wel 10 dB! www.phonak.nl gehoor geven Phonak Audéo R Infinio Ontgrendel een wereld van mogelijkheden.

HOORDETAIL NR 3 2024 3 ‘Innovatie’ is zo’n term die te pas en te onpas wordt gebruikt, ook in vaktijdschrift Hoordetail. Terecht, want er gebeurt ook veel in onze branche, zeker als je kijkt naar productontwikkeling. Maar wat is innovatie? Soms is dat een relatief kleine verbetering, soms is dat een revolutionaire verandering. Dat laatste is wat mij betreft nu gaande met de steeds bredere toepassing van kunstmatige intelligentie in de wereld van gehoorverbetering. Kunstmatige intelligentie, artificial intelligence of kortweg AI speelt een steeds grotere rol in de ontwikkeling van gehooroplossingen en is met name een belangrijke basis aan het worden van de hoortoesteltechnologie. Waar AI tien jaar geleden nog als iets engs werd gezien, lijkt het in onze branche steeds breder omarmd te worden. Wellicht omdat hoorzorgprofessionals inzien dat het veel goed doet voor de slechthorenden. Hoortoestellen worden slimmer, de aanpassingen steeds efficiënter en de aanvullende mogelijkheden steeds uitgebreider en persoonlijker. Tot nu toe lijkt het een win-winsituatie te zijn. Nieuwe ontwikkelingen brengen uiteraard wel een hoop vragen met zich mee. Hoewel ik het idee heb dat hoorzorgprofessionals de ontwikkelaars in de hoorzorg vertrouwen als het gaat om technologie, bespreken we ook de impact van nieuwe technologie op de branche. In de rubriek ‘Wat vindt…’ luidt de stelling dit keer: “Innovatie gaat om meer dan alleen productinnovatie, het transformeert het werk van audiciens” en we maken kennis met de mogelijkheden van AI in de coverstory, waarin de nieuwe Infinio-lijn van Phonak centraal staat. Innovatie lijkt soms wat vanzelfsprekend in een branche met zoveel technologie, maar de resultaten zijn telkens weer indrukwekkend. Sinds de vorige editie van Hoordetail is er veel gebeurd en er is dus ook weer veel te melden. Zo verwelkomen we Bjorn Wielakker opnieuw in de hoorbranche en als nieuwe columnist in ons blad, namens Optitrade. Nieuwe onderzoeken, producten en marktontwikkelingen passeren de revue in deze editie en veel van dit alles gaan we terugzien op de beursvloer van de EUHA, die binnenkort van start gaat in Hannover. Daar kan men onder andere kennismaken met Faller Audio, een bedrijf dat voortgekomen is uit het gerenommeerde merk Sonoro, bekend van kwalitatieve audiosystemen. Faller presenteert de OSKAR, een unieke TV-spraakversterker. In deze editie vertelt Marcell Faller zijn persoonlijke verhaal achter dit nieuwe product. De hoormarkt lijkt zichzelf continu opnieuw uit te vinden, zonder dat het persoonlijke karakter van het vak verloren gaat. Laat je inspireren door de – daar heb je ‘m weer – innovaties en de persoonlijke verhalen van vakgenoten. Veel leesplezier! Colofon en De Visie Vaktijdschrift voor de totale hoorbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.hoordetail.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Charlotte Swagten (hoofdredacteur) c.swagten@gpmedia.nl Advertentieverkoop: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Kevin Peeters (media-adviseur) k.peeters@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Hoordetail heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 30,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming vande uitgever. Hoordetail besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. hoordetail Verschijnt vier keer per jaar - Erkenningsnummer (P923060) Vaktijdschrift voor de totale hoorbranche | Oktober 2024 | 8e jaargang no. 3 | Prijs € 10,50 Interview Oticon Medical Coverstory ‘Phonak Infinio doorbreekt het plafond’ Charlotte Swagten Hoofdredacteur Hoordetail c.swagten@gpmedia.nl DE VISIE WAAR AI TIEN JAAR GELEDEN NOG ALS IETS ENGS WERD GEZIEN, LIJKT HET IN ONZE BRANCHE STEEDS BREDER OMARMD TE WORDEN

HOORDETAIL NR 3 2024 4 INHOUD P. 20 EUHA 2024 Over een aantal dagen zit het team van vaktijdschrift Hoordetail en vele andere hoorzorgprofessionals op de autobahn of in de trein naar Hannover voor weer een nieuwe editie van de Europese beurs voor de hoorindustrie: EUHA 2024! Net als ieder jaar zullen we de beursvloer afstruinen om bij te praten met bekenden, handen te schudden van nieuwe gezichten en om innovaties live te ervaren. Bereid je voor met onze voorbeschouwing. P. 10 GROOT INTERVIEW OTICON MEDICAL De overnameplannen van Oticon Medical door Cochlear markeerde een belangrijk moment in de sector van gehoorimplantaten. Inmiddels is duidelijk dat Oticon Medical voorlopig eigenaar blijft van de botverankerde hooroplossingen en het team draait weer op volle sterkte. Hoe zat het ook alweer en waar staat Oticon Medical nu? Serge Kriek, Business Manager bij Oticon Medical, praat ons bij. P.15 INTERVIEW MARCELL FALLER Met Sonoro Audio richtte de Duitse Marcell Faller zich jarenlang op het ontwikkelen van hoogwaardige muzieksystemen. Toen zijn vader met een heel andere hulpvraag kwam, leidde dat echter tot een nieuw product: de TV-spraakversterker OSKAR, dat sinds twee jaar onder de merknaam Faller wordt verkocht. "We staan te popelen om ook de hoorprofessionals in Nederland en België kennis te laten maken met OSKAR”, vertelt Marcell Faller. Lees het hele interview. P. 6 APPLE BETREEDT DE HOORMARKT Apple heeft begin september belangrijke nieuwe functies voor gehoorgezondheid geïntroduceerd voor de AirPods Pro 2, waarmee een mijlpaal wordt bereikt in de voortdurende integratie van gezondheidstechnologie door het bedrijf. Deze functies, waaronder een klinisch goedgekeurde OTC-hoortoestelfunctie en een klinisch gevalideerde hoortest, positioneren de AirPods Pro 2 als een potentiële gamechanger in de hoorzorg. 6 10 15 20

HOORDETAIL NR 3 2024 5 P. 48 AUDICIEN IN BEELD Vanuit haar sfeervolle hoorcentrum aan huis onder de rook van Brugge, spreken we de opgewekte Lieve De Bruyne. Bij Lieve lijkt elke dag in het teken van audiologie te staan, zij het vanuit verschillende invalshoeken. In deze editie van Audiologe in beeld vertelt ze hoe ze geniet van de diversiteit van haar werkweek en hoe ze haar werk als zelfstandige combineert met haar job als audiologiedocente. P. 29 SIGNIA Signia presenteerde in september Active Pro IX, geavanceerde earbuds voor consumenten met volwaardige hoortoesteltechnologie. “Signia Active Pro IX biedt onze partneraudiciens een moderne, onopvallende oplossing voor mensen met een gehoorverlies, die nog geen hoortoestellen accepteren”, zo beschrijft Jens Møller, Global Head of Signia Brand. P. 42 WEEK VAN DE TOEGANKELIJKHEID Van 7 t/m 12 oktober 2024 vindt opnieuw de Week van de Toegankelijkheid plaats, georganiseerd door Ieder(in). Dit jaar ligt de focus op werkgevers met het thema “Een toegankelijke werkplek”. We spreken met Wouter Bolier, Stan van Kesteren en Bonnie Pieterse over het belang van deze week en het thema dit jaar. P. 26 COVERSTORY PHONAK De afgelopen maanden kon men bijna niet om de kenmerkende groene bol heen: Phonak lanceerde de nieuwe Infinio-lijn, met de Phonak Sphere Infinio als paradepaardje. Dit model beschikt over AI-techniek die een doorbraak in spraakverstaan in lawaai mogelijk maakt met onder andere Spheric Speech Clarity. Lees meer over de nieuwe functionaliteiten en indrukwekkende chips in de coverstory. 29 26 42 48

HOORDETAIL NR 3 2024 6 INNOVATIE APPLE BETREEDT HOORTOESTELMARKT MET OTC-HOORTOESTELFUNCTIE VOOR AIRPODS PRO 2 Apple heeft begin september belangrijke nieuwe functies voor gehoorgezondheid geïntroduceerd voor de AirPods Pro 2, waarmee een mijlpaal wordt bereikt in de voortdurende integratie van gezondheidstechnologie door het bedrijf. Deze functies, waaronder een klinisch goedgekeurde OTC-hoortoestelfunctie en een klinisch gevalideerde hoortest, positioneren de AirPods Pro 2 als een potentiële gamechanger in de hoorzorg, vooral voor mensen met mild tot matig gehoorverlies.

HOORDETAIL NR 3 2024 7 Tijdens de aankondiging benadrukte Apple dat wereldwijd meer dan 1 miljard mensen last hebben van gehoorverlies. Met deze nieuwe functies stelt Apple gebruikers in staat hun gehoorgezondheid thuis te beheren, door geavanceerde technologie te combineren met dagelijkse gebruiksgemakken. Klinisch gevalideerde hoortest Een van de opvallendste toevoegingen is een klinisch gevalideerde hoortest, die kan worden uitgevoerd met zowel de AirPods Pro 2 als een iPhone. De test is een eenvoudig proces van vijf minuten, waarbij gebruikers op het scherm tikken wanneer ze tonen op verschillende volumes en frequenties horen. Dit stelt gebruikers in staat hun gehoor te monitoren zonder een kliniek te bezoeken. Na de test passen de AirPods Pro 2 zich automatisch aan als een gepersonaliseerd hoortoestel, waarbij het geluidsprofiel in realtime wordt aangepast om specifieke geluiden te versterken, zoals spraak of omgevingsgeluiden. Deze personalisatie biedt veel mensen een nieuwe manier om hun gehoorzorg te beheren. Hoortoestelfunctie Apple’s OTC-hoortoestelfunctie is ontworpen voor mensen met mild tot matig gehoorverlies. Deze baanbrekende functie stelt gebruikers in staat hun AirPods Pro 2 om te vormen tot hoortoestellen zonder recept, waardoor een betaalbaar alternatief voor traditionele hoortoestellen wordt geboden. Door gebruik te maken van hun bestaande apparaat, kunnen gebruikers nu profiteren van gepersonaliseerde versterking tegen een fractie van de kosten van traditionele hoorzorg. Apple’s focus op toegankelijkheid is duidelijk, aangezien ze proberen hoortoestellen betaalbaarder en breder beschikbaar te maken, wat de hoorzorgmarkt mogelijk zal verstoren.Gehoorbescherming en personalisatie Een andere belangrijke functie is gehoorbescherming, die het geluidsniveau in de omgeving bewaakt en realtime aanpassingen maakt om blootstelling aan schadelijke geluidsniveaus te voorkomen. Of het nu gaat om een luidruchtige werkplek, een concert of een stedelijke omgeving, de AirPods Pro 2 helpen gebruikers te beschermen, vooral voor mensen met gehoorverlies. Vergeleken met hoortoestelprestaties Gekoppeld aan de mogelijkheid om geluidsprofielen op maat af te stemmen, zorgen deze innovaties ervoor dat gebruikers hun luisterervaring kunnen verfijnen. Dit onderstreept Apple’s visie op holistische hoorzorg, die zowel preventieve maatregelen als behandeling omvat. Experts en onderzoek Apple’s innovaties op het gebied van gehoorgezondheid volgen jaren van speculatie en eerder onderzoek. Het National Acoustics Laboratory (NAL) voerde studies uit met eerdere AirPods-modellen en onderzocht hun potentieel als vervanging voor hoortoestellen. Hoewel NAL concludeerde dat AirPods niet dezelfde prestaties leverden als voorgeschreven hoortoestellen, bleken ze wel waardevol voor mensen met mild gehoorverlies in sociale situaties. Een verschuiving in de hoorzorg? Hoorzorgexperts voorspelden al jaren dat Apple de hoortoestelmarkt zou betreden. Met hun geschiedenis van innovaties op het gebied van gezondheidsmonitoring bevestigt de aankondiging van vandaag deze verwachtingen en kan dit voor verdere veranderingen in de hoorzorgindustrie zorgen. De introductie van hoorverbeteringsfuncties in populaire producten zoals de AirPods Pro 2 vormt een belangrijke stap naar meer bewustwording en toegankelijkheid van gehoorgezondheid. Met Apple’s wereldwijde bereik zullen deze functies naar verwachting de bewustwording vergroten en opties bieden voor mensen met gehoorproblemen in specifieke situaties. Hoewel mensen met mild tot matig gehoorverlies nog steeds baat kunnen hebben bij professionele ondersteuning, bieden de AirPods Pro 2 een handige en betaalbare oplossing voor gebruikers die gehoorhulp zoeken voor situatiespecifieke uitdagingen. Bron: Hearing Health Matters Kijk voor meer informatie op www.apple.com.

Herkent u dat? U investeert veel tijd in een nieuwe, onervaren cliënt, maar ondanks de zorgvraag blijkt een hoortoestel soms niet de juiste oplossing. Bijvoorbeeld omdat de cliënt de hoortoestellen maar enkele uren per dag draagt, wat de kans op een positieve proef flink verkleint. Of omdat men toch nog niet toe is aan een hoortoestel. Maak dan uw geïnvesteerde tijd ten gelde met Sennheiser. Bied uw cliënt een goede eerste ervaring met uw hoorzorg met de ConC 400 luisterhulp of TVS 200 tv-oplossing van Sennheiser. Komt het moment voor een hoortoestel, dan weet men al de weg naar de expert. Meer opties voor goede hoorzorg met Sennheiser. Meer keuze voor lichte gehoorverliezen www.sennheiser-hearing.com A brand licensed by Sonova

HOORDETAIL NR 3 2024 9 EVENT Optitrade geeft aan dat de nieuwe opzet van het open leveranciersplein goed is ontvangen. Om die reden zal dat concept ook komend jaar worden gecontinueerd. Naast het leveranciersplein, waar bekende en nieuwe leveranciers hun producten en diensten zullen gaan presenteren, bestaat het programma uit ten minste twee interessante sprekers, workshops vanuit de branche en een boeiende en inspirerende afsluiting. Na afloop is er zoals altijd gelegenheid om tijdens de borrel te netwerken. Verandering Op dit moment wordt er gewerkt aan de invulling van het programma die met kennis en input vanuit de markt zorgvuldig zal worden samengesteld. SAVE THE DATE: OPTITRADE AUDIOLOGIE MARATHON 2025 Op maandag 3 februari 2025 organiseert Optitrade Retailgroep de elfde editie van de jaarlijkse Audiologie Marathon. Na het succes van de jubileumeditie van begin dit jaar vindt het evenement wederom plaats in Gooiland Hilversum. Het thema van dit jaar luidt: Hoor de toekomst, de kracht van verandering. De presentaties, workshops en andere items op de marathon zullen in elk geval in het teken staan van het thema ‘Hoor de toekomst, de kracht van verandering’. “De wereld om ons heen verandert in een razend tempo”, zo stelt Optitrade. “De kansen en uitdagingen die door deze verandering kunnen ontstaan, zullen de revue passeren. Maar wat doet verandering met ons brein? Dat gaan we ons onder ander afvragen tijdens de Marathon. Maar ook houden we ons bezig met beïnvloedingspsychologie, de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, de impact van verandering op de hoorbranche en het belang van nieuwe en tevreden klanten.” Praktische informatie De Optitrade Audiologie Marathon 2025 zal starten om 09.30 uur (ontvangst) en eindigen rond 18.00 uur (borrel). De kaartverkoop zal binnenkort van start gaan en studenten kunnen ook deze keer profiteren van een mooie korting op de ticketprijs. Het evenement is voor iedereen toegankelijk en ook dit jaar zullen er StAr-accreditatiepunten worden aangevraagd. Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via de sociale media van Optitrade en de eventspagina op de website www.optitrade.nl/retailgroep/nieuwsevents.

HOORDETAIL NR 3 2024 10 GROOT INTERVIEW ‘OTICON MEDICAL IS TERUG VAN NOOIT WEGGEWEEST’ De overnameplannen van Oticon Medical door Cochlear markeerde een belangrijk moment in de sector van gehoorimplantaten. Het begon op Koningsdag in 2022, toen het Deense bedrijf Demant Group, de eigenaar van Oticon Medical, aankondigde dat het zich wilde terugtrekken uit de markt voor gehoorimplantaten. Nu, ruim twee jaar later, is duidelijk dat Cochlear de activiteiten rondom de cochleaire implantaten heeft overgekocht, maar dat Oticon Medical voorlopig eigenaar blijft van de botverankerde hooroplossingen, waaronder de succesvolle Ponto-serie. Hoe zat het ook alweer en waar staat Oticon Medical nu? Serge Kriek, Business Manager bij Oticon Medical, praat ons bij. Serge Kriek, Business Manager bij Oticon Medical

HOORDETAIL NR 3 2024 11 Serge Kriek is al jaren een vast gezicht bij Oticon Medical en stond mede aan de wieg van deze nieuwe, medische tak van Demant in Nederland in 2007. “Dat was een hele leuke tijd”, blikt Serge terug. “Jarenlang was er slechts één leverancier met een botverankerde hooroplossing, dus we hadden wat te bewijzen, zeker bij de artsen. Zo rond 2014 konden we onszelf een gevestigde speler noemen op het gebied van botverankerde hooroplossingen en zijn we de mogelijkheden rondom het cochleair implantaat gaan onderzoeken, met later het Neuro CI-systeem als resultaat.” Divestment In april 2022 kwam de mededeling van Demant met daarin de intentie om de activiteiten van Oticon Medical elders onder te brengen en dus het bedrijf te verkopen. Het belangrijkste argument was dat Oticon Medical, ondanks zijn technologische innovaties en groeiende marktaandeel, geen duurzame winst kon genereren in de wereld van gehoorimplantaten. Demant wilde zich weer volledig richten op zijn kernactiviteit: het produceren van hoortoestellen en audiologische apparatuur. Serge blikt terug op die tijd. “Natuurlijk merkten we wel dat het een uitdaging was om Nederland en België te bedienen met de middelen die we hadden, zeker als het gaat om de uitgebreide support in de continu veranderende technologieën in audiologie. Deze strategische keuze van Demant kwam achteraf gezien misschien niet geheel uit de lucht vallen. Desalniettemin was het voor ons een complete verrassing en wel even slikken.” “Oticon Medical is voor mij meer dan alleen maar werk”, vervolgt Serge. “Ik zie hoe we het verschil kunnen maken in het leven van mensen en we zijn met elkaar zo ver gekomen de afgelopen jaren. Dus als zo’n keuze wordt gemaakt, dan raakt dat je natuurlijk. Dan heb je even tijd nodig om dat zakelijk te bekijken, maar ik heb mij wel altijd gesteund gevoeld door de voelbare waardering en het vertrouwen uit ons netwerk. Nu zie ik het als een tussenstation, maar we blijven onverminderd hard aan het werk voor onze eindgebruikers.” Na de aankondiging van de divestment van Oticon Medical werd al gauw bekend dat de verkoop van de botverankerde hooroplossingen van Oticon Medical aan Cochlear op losse schroeven stond. De Europese mededingingsautoriteiten waren bezorgd over een mogelijke monopoliepositie van Cochlear in de nichemarkt voor botverankerde hooroplossingen. Wat volgde was een periode met onduidelijkheid over de toekomst van de Ponto-oplossingen. In de zomer van 2023 werd uiteindelijk bekend dat de verkoopovereenkomst werd aangepast: Cochlear ging wel door met de overname van de cochleaire implantaat-activiteiten van Oticon Medical, maar de verantwoordelijkheid van de botverankerde hooroplossingen bleef bij Oticon Medical. “Uiteraard merkten wij dat mensen veel vragen hadden over onze positie in deze tijd. Niet iedereen was ervan op de hoogte dat wij onze activiteiten ondertussen gewoon door zouden zetten. Maar we hebben een stevig netwerk in deze markt, zowel bij ziekenhuizen als audiologische centra, en aldaar bleef het vertrouwen in onze producten en service.” Meer zichtbaar op de markt dankzij teamuitbreiding Met frisse moed reist Serge door het land om de ziekenhuizen te bezoeken voor productsupport. En dat doet hij niet langer alleen. Op het AuDidakt Audicienscongres in juni kon men al kennismaken met zijn nieuwe collega Mark Roos, die Noord-Nederland onder zijn hoede neemt. De investering in het personeelsbestand van Oticon Medical heeft als doel om meer zichtbaar te kunnen zijn in zowel de ziekenhuizen als de audiologische centra en hen te kunnen voorzien van alle benodigde support voor hun cliënten. “Door alle ontwikkelingen rondom de divestment en het tekort aan mankracht, zijn we het afgelopen jaar minder zichtbaar geweest. Met onze nieuwe collega’s met veel audiologische kennis, gaan we daar verandering in brengen. Waar Mark de audiologische centra in Noord-Nederland voor zijn rekening neemt, zal onze andere nieuwe collega Miranda Bartels het contactpersoon worden voor onze klanten in het zuiden.” Oticon Medical is vanaf nu niet alleen meer zichtbaar bij artsen en audiologen in Nederland en Vlaanderen, maar het team gaat ook aan de slag om op andere manieren in contact te komen met de hoorzorgprofessional en de eindgebruiker. “Build back stronger, zo noem ik dat. We gaan hard aan de slag om meer activiteiten te organiseren, zoals bijeenkomsten, webinars, trainingen etc. Zo stonden we in juni voor het eerst op het AuDidakt Audicienscongres, waar we het gesprek zijn aangegaan met audiciens over botverankerd horen. En dat zullen we meer gaan doen in de toekomst. We zijn met een klein team, maar zitten kort op de bal. Bovendien profiteren we van de kennis, kunde en faciliteiten van Demant als moederorganisatie dankzij de multi-brandstrategie. Dat maakt het mogelijk om meer van ons te laten horen in de hoorbranche.” Voortdurende investeringen leiden tot Sentio Oticon Medical heeft door de jaren heen flink geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe technologieën en producten. Onlangs werd bekend dat Oticon Medical goedkeuring kreeg van regelgevende instanties in de Verenigde Staten en Europa om het nieuwe Sentio-systeem te introduceren. Het is het eerste actieve transcutane beengeleidingshoorsysteem van het merk. Sentio biedt de bewezen voordelen van Ponto in een transcutane optie. “Met Sentio bieden we nu een botverankerde hooroplossing waarbij de huid intact blijft. Dit is met name interessant voor mensen met bijvoorbeeld huidproblemen, waarbij het genezingsproces een probleem kan zijn. Het Sentio-systeem is audiologisch gezien vergelijkbaar met Ponto, wat betekent dat gebruikers kunnen profiteren van geavanceerde audiologische technologie. De nieuwe Sentio krijgt naast Ponto een plaats in het aanbod van Oticon Medical, maar zal doorgaans niet de eerste keuze zijn. Ponto geldt al jarenlang als onze gouden standaard en daarnaast wordt Sentio op dit moment nog niet vergoed. Ziekenhuizen kunnen echter wel voor deze optie kiezen vanuit hun eigen budget, wanneer er een duidelijke contra-indicatie is om voor een percutane oplossing te gaan. Kortom, met Sentio hebben we het productassortiment compleet gemaakt en kunnen we onszelf nu ‘full-line supplier’ noemen.” Serge vertelt ons dat de eerste implantatie met Sentio al meer dan tien jaar geleden heeft plaatsgevonden. Jaren onderzoek en het verzamelen van data hebben ertoe geleid dat Oticon Medical nu vlakbij de daadwerkelijke lancering is van deze nieuwe mogelijkheid voor patiënten. De Amerikaanse FDA heeft goedkeuring gegeven en de CE-markering is afgegeven. “Om de goedkeuring van regelgevende instanties in Europa en de VS te verkrijgen hebben we pre-klinische onderzoeken gedaan, waaronder in Nijmegen, waar veel kennis is van botverankerd horen. Prof. Dr. Myrthe Hol, voorheen werkzaam in Radboudumc en nu in het UMCG, heeft hier vanuit Nederland deze internationale studie verspreid over drie landen begeleid. Er lopen dus al meerdere mensen met het Sentio-systeem rond in Nederland, naar volle tevredenheid. Die resultaten hebben geholpen om die belangrijke approvals te verkrijgen.” Toekomstbeeld Oticon Medical Wat er precies zal gebeuren met het eigenaarschap van het Ponto-systeem en de andere botverankerde hooroplossingen van Oticon Medical zal de tijd uitwijzen. Serge kijkt hoe dan ook vol vertrouwen vooruit. “Als het om de toekomst van Oticon Medical gaat, spreken mensen weleens over ‘onzekerheid’. Ik vervang dat woord liever door ‘onduidelijkheid’. Dat ons werk voor onze cliënten door blijft gaan, is zeker. Het is alleen nog onduidelijk hoe de weg vooruit eruit gaat zien en onder welke pet. Demant is namelijk nog steeds voornemens om een nieuwe eigenaar voor ons te vinden, maar daar komt geen haast bij kijken. Mocht een geïnteresseerde kandidaat zich aandienen, dan wordt zorgvuldig overwogen of het de juiste partij is om de producten en diensten naar een hoger niveau te brengen. In de tussentijd draaien wij gewoon een gezonde business. Ponto doet het hartstikke goed en we staan aan het begin van de uitrol van het splinternieuwe Sentio-systeem. Kortom, Oticon Medical is terug van nooit weggeweest!” Meer informatie: Oticon Medical Tel.+31 (0)20-34 0807 ww.oticonmedical.nl DAT ONS WERK VOOR ONZE CLIËNTEN DOOR BLIJFT GAAN, IS ZEKER

Waarom ondernemer bij Specsavers worden? 1. Bij Specsavers krijg je de kans om op een veilige manier te ondernemen, met voortdurende ondersteuning van ons Support O ice dat altijd voor je klaarstaat. 2. Word partner in een winkel, bouw je eigen onderneming op en run deze samen met je medepartners. 3. Stel je eigen team samen met de ondersteuning van onze recruitmentafdeling. 4. Je krijgt de steun van een organisatie die door Great Place To Work® is uitgeroepen tot de 3e beste werkplek van Nederland in de categorie grote organisaties (500+ medewerkers). 5. Als audicien-partner ontvang je niet alleen een management-fee, maar ook de mogelijkheid om dividend uit je eigen bedrijf te ontvangen 6. Via ons Partner-in-Development programma word je volledig voorbereid op het ondernemerschap. 7. Bij Specsavers staat persoonlijke ontwikkeling voorop. 8. Volg ons exclusieve Specsavers 7-programma, speciaal voor partners, om jezelf continu te ontwikkelen en je zakelijke prestaties en winstgevendheid te verbeteren. 9. Specsavers is voortdurend bezig met innovaties in de hoorzorg. 10. Werk met toonaangevende merken in de hoortoestellenmarkt, zoals Signia, Phonak en Resound. * Ben jij nu nog niet toe aan de stap naar ondernemer? Begin dan bij Specsavers als Audicien, Ambulant Audicien of Student. Wij helpen je graag om jouw persoonlijke doelen te bereiken. Interesse? Of zie join.specsavers.com/nl/ opportunities/partnerschap voor meer informatie

HOORDETAIL NR 3 2024 13 Zonder deze expertise kan een OTC-hoortoestel meer kwaad dan goed doen, doordat het gehoor verkeerd wordt gestimuleerd. Nog zorgelijker is dat serieuze oorzaken van gehoorverlies, zoals een infectie of onderliggend gezondheidsprobleem, niet worden opgemerkt als je zonder professionele diagnose aan de slag gaat. Een verkeerde zelfbehandeling kan de situatie zelfs verergeren. Hoewel de drempel lager is en de prijs aantrekkelijker, blijft het raadzaam om bij gehoorverlies deskundig advies in te winnen. Een hoortoestel is geen standaard product en verdient professionele aandacht. Bovendien is je gehoor te belangrijk om op te gokken. De ontwikkelingen in deze markt zullen naar verwachting meer duidelijkheid geven over de langetermijneffecten van OTC-hoortoestellen, zowel qua voordelen als risico’s. Hoewel er nog geen grootschalige claims zijn, wordt er wel aandacht gevraagd voor de mogelijke gevaren van zelfdiagnose en het overslaan van een bezoek aan de audicien, vooral bij mensen met een complexer gehoorverlies. In Amerika kun je nu zonder recept hoortoestellen kopen bij de supermarkt. Dat klinkt handig: snel een apparaatje aanschaffen zonder gedoe. En voor veel minder geld dan bij de audicien. Maar of het een goed idee is om dit in Nederland ook te doen, is een andere vraag… COLUMN Adriaan Wolter Adriaan Wolter, eigenaar van EnginEars, deelt als ervaren audicien zijn visie over belangrijke topics in de hoorbranche. ‘JE GEHOOR IS TE BELANGRIJK OM OP TE GOKKEN’ Het voordeel is duidelijk: een OTC-hoortoestel is goedkoper en makkelijker verkrijgbaar. Voor mensen met licht tot matig gehoorverlies kan het een toegankelijke oplossing lijken. Geen lange wachttijden of dure consulten - je pakt er gewoon een mee tijdens het boodschappen doen. Maar er kleven ook risico’s aan. Hoortoestellen zijn geen one size fits all. Gehoorverlies verschilt van persoon tot persoon, en een standaard toestel biedt niet altijd de juiste hulp. Een audicien doet bovendien meer dan alleen een apparaat verkopen. Hij meet je gehoor zorgvuldig op en stelt het toestel precies af op jouw gehoorprofiel. EEN HOORTOESTEL IS GEEN STANDAARD PRODUCT EN VERDIENT PROFESSIONELE AANDACHT

hoordetail Vaktijdschrift DE DIGITALE ONTMOETINGSPLEK BIJ UITSTEK! Bij vaktijdschrift Hoordetail hoort een net zo informatieve website en aansprekende nieuwsbrief. Als B2B mediapartner zien wij social media (Facebook en LinkedIn) als digitale ontmoetingsplek bij uitstek.

15 HOORDETAIL NR 3 2024 INTERVIEW OSKAR BRENGT SPRAAKGEOPTIMALISEERD TV-GELUID NAAR UW LUISTERPOSITIE Met Sonoro Audio richtte de Duitse Marcell Faller zich jarenlang op het ontwikkelen van hoogwaardige muzieksystemen. Toen zijn vader met een heel andere hulpvraag kwam, leidde dat echter tot een nieuw product: de TVspraakversterker OSKAR. Wat begon als een persoonlijke oplossing voor de televisieproblemen van zijn vader, groeide uit tot een succesvolle innovatie. Onder de merknaam Faller werd OSKAR ruim twee jaar geleden op de markt gebracht en sindsdien zijn er meer dan 70.000 exemplaren verkocht. Sinds kort is het product ook verkrijgbaar bij audiciens in Duitsland en nu staan Nederland en België op de agenda. “We staan te popelen om ook de hoorprofessionals in Nederland en België kennis te laten maken met OSKAR”, vertelt Marcell Faller. In dit interview deelt hij het verhaal achter de ontwikkeling van het merk en de voordelen die OSKAR biedt voor audiciens en hun klanten. Lees verder op de volgende pagina >>

HOORDETAIL NR 3 2024 16 INTERVIEW Achttien jaar geleden richtte Marcell het bedrijf Sonoro Audio op, gedreven door een heldere visie. “Muziek is, naar mijn mening, het mooiste wat de mens ooit heeft gecreëerd. Het is een universele taal die iedereen begrijpt. Daarom besloot ik op 34-jarige leeftijd een bedrijf te starten dat deze passie voor muziek en design weerspiegelt: Sonoro Audio GmbH, specialist in luxe audiosystemen.” Gesprekken volgen op televisie In de daaropvolgende jaren heeft Marcell samen met zijn team voortdurend de grenzen verlegd op het gebied van luxe audiosystemen. Dat veranderde echter toen zijn vader hem om hulp vroeg. Marcells vader had geen behoefte aan nog krachtigere geluidseffecten; hij wilde simpelweg de stemmen van acteurs tijdens het televisiekijken weer helder kunnen verstaan. “Op een dag vertelde mijn vader dat hij en mijn moeder steeds vaker problemen hadden omdat de tv op het hoogste volume moest staan om iets te kunnen verstaan. Toch gingen de dialogen bij films met veel muziek en geluidseffecten nog steeds verloren. Hij vroeg of ik hem kon helpen om het plezier in televisie kijken terug te brengen en stiekem ook om een scheiding te voorkomen”, zegt hij met een knipoog. Samenwerken met audiologieprofessionals Marcell besloot het probleem met zijn team te bespreken. “Al snel bleek dat mijn vader niet de enige was die hiermee worstelde; veel huishoudens kampen met hetzelfde probleem. We besloten ons volledig te verdiepen in het vinden van een oplossing. Hoewel we ervaring hadden met audioproducten, waren dat voornamelijk all-in-one systemen, niet specifiek gericht op het probleem van mijn vader. Dit was een totaal andere uitdaging.” Gedurende meer dan twee jaar werkten Marcell en zijn team intensief samen met mensen die gehoorverlies ervaren, KNO-artsen, internationale onderzoeksinstellingen op het gebied van gehoor en audiciens. Hun doel was een product te ontwikkelen dat echt het verschil zou maken. “We wilden het probleem eerst volledig begrijpen voordat we met de ontwikkeling begonnen. We ontdekten dat het probleem twee oorzaken heeft: enerzijds is er het gehoorverlies wat televisiekijken lastiger maakt, en anderzijds heeft het te maken met de manier waarop films tegenwoordig worden geproduceerd. Geluidseffecten zijn vaak geoptimaliseerd voor dure audiosystemen, waardoor de verstaanbaarheid van dialogen op gewone televisies vaak in het gedrang komt.” Ontwikkelingsproces Na uitgebreid onderzoek werd het probleem helder en kon het team aan de oplossing beginnen. Na een intensief ontwikkelingstraject werd OSKAR geboren: een compacte, draagbare tv-spraakversterker die dialogen versterkt en storende achtergrondgeluiden wegfiltert. "De ingenieurs van Sonoro werkten nauw samen met hoorspecialisten om OSKAR mogelijk te maken”, vertelt Marcell. “We hebben met honderden van hen overlegd om te begrijpen hoe iemand met gehoorverlies luistert en wat hij nodig heeft. We ontdekten dat 70 procent van de oplossing lag in het plaatsen van de luidspreker dicht bij de gebruiker. Daarom hebben we OSKAR voorzien van een draadloze verbinding via een docking station, waardoor hij eenvoudig aan de televisie kan worden gekoppeld. Zo is het geluid altijd direct bij je, met een afspeeltijd van maar liefst zestien uur. De overige 30 procent was een complexer technisch vraagstuk. Hoe we dat hebben opgelost? We ontwikkelden een intelligent algoritme dat de frequenties analyseert die belangrijk zijn voor de verstaanbaarheid van stemmen en deze versterkt. Tegelijkertijd filtert het storende achtergrondgeluiden weg, waardoor de spraak helder en duidelijk wordt. Hoe sterk dit effect is, kan de gebruiker zelf instellen met een knop aan de zijkant van het apparaat.” Op de vraag of Marcell zelf tevreden is met het eindresultaat, antwoordt hij: “Absoluut. De vele positieve reacties die we uit verschillende doelgroepen hebben ontvangen, zijn fantastisch. Dat had ik nooit durven dromen. Het is een bevestiging dat we echt iets baanbrekends hebben ontwikkeld. Uiteraard blijven we het product verder ontwikkelen en staan we altijd open voor feedback.” Uniek in zijn soort Marcell is zeker niet de eerste die het probleem van onverstaanbare televisiedialogen heeft erkend; er zijn al diverse alternatieve oplossingen op de markt die mensen met gehoorproblemen helpen om televisie beter te verstaan. Toch

HOORDETAIL NR 3 2024 17 onderscheidt OSKAR zich op unieke wijze. “Het grootste verschil is dat wij álle problemen aanpakken. Er zijn soundbars die het geluid versterken, maar die lossen het probleem van onverstaanbare stemmen niet op. Of er zijn in-ear-versterkers, maar daarmee raak je geïsoleerd van je omgeving, wat het lastig maakt om met anderen in de kamer te communiceren. Koptelefoons kunnen na verloop van tijd ongemakkelijk worden en isoleren de drager ook van de buitenwereld. Deze oplossingen dekken niet de behoeften van mensen in hun dagelijkse interacties. OSKAR doet dat wel.” Na de ontwikkeling van OSKAR kwam Marcell tot de conclusie dat het product niet onder de vlag van Sonoro Audio moest vallen. “We hebben er bewust voor gekozen om OSKAR niet onder Sonoro te plaatsen, maar onder de bedrijfsnaam Faller. Waarom? Omdat het een totaal ander product is, binnen een andere industrie en gericht op een andere doelgroep. We wilden die scheiding duidelijk houden. De kans op productverwarring zou anders te groot zijn geweest. Terwijl Sonoro Audio staat voor de allerbeste geluidskwaliteit, draait het bij OSKAR om iets heel anders. Het is een hulpmiddel, geen luxeproduct.” Brede doelgroep Een hulpmiddel is het zeker, al is het niet alleen voor slechthorenden bedoeld. Marcell legt uit: “OSKAR is naar ons idee voor een brede doelgroep inzetbaar. Neem bijvoorbeeld een jong gezin met kleine kinderen. Als de ouders ‘s avonds in bed televisie willen kijken, kunnen ze OSKAR gebruiken, zodat het volume laag kan blijven en de kinderen niet wakker worden. Dit geldt ook in de woonkamer; anderen worden dan niet gestoord door een luidruchtige televisie, wat het voor elk gezin interessant maakt.” “Bovendien hebben niet alleen mensen met gehoorproblemen moeite om tv-geluid goed te verstaan”, vervolgt Marcell. “Veel luidsprekers zijn slecht gepositioneerd, of staan ver van de televisie af, en met het toenemende gebruik van geluidseffecten worden stemmen steeds moeilijker te verstaan. In zulke gevallen is OSKAR gewoon heel handig. Maar natuurlijk is het vooral voor mensen met gehoorproblemen van onschatbare waarde.” Toegevoegde waarde voor audiciens Audiciens in Duitsland hebben de waarde van OSKAR voor hun klanten snel ingezien. “We zijn begonnen met het introduceren van OSKAR bij audiciens in Duitsland en hebben deelgenomen aan de EUHA-beurs in Hannover. De reacties waren overweldigend. Of dat me heeft verrast? Eerlijk gezegd niet echt. De belangrijkste doelgroep van OSKAR is immers de doelgroep die klant is bij de audicien. Veel mensen gaan naar een audicien omdat ze merken dat ze de televisie niet goed meer kunnen horen en dat is precies het probleem dat wij oplossen. Deze klanten hebben vaak nog geen hoortoestel nodig; OSKAR kan dan wel een uitkomst bieden. Op deze manier bind je ook de toekomstige hoortoestelklanten al aan je winkel.” Marcell vervolgt: “OSKAR is daarnaast ook interessant voor mensen die al een hoortoestel hebben, dus ook voor je bestaande klanten. Sommige gebruikers willen hun hoortoestel af en toe uitdoen en voor die momenten is OSKAR ideaal. Het biedt audiciens een geweldige kans om hun klanten extra service te bieden. Kortom, het biedt extra verkoopmogelijkheden.” Sterk partnerschap Een andere belangrijke reden waarom veel audiciens kiezen voor OSKAR, is de samenwerking met het bedrijf. “We hebben veel ervaring in de retail vanuit Sonoro Audio en staan bekend om onze loyaliteit, uitstekende service en het streven naar de ultieme gebruikerservaring. We bieden retailers aantrekkelijke marges en zorgen ervoor dat alles soepel verloopt. Dit maakt ons een uitstekende partner en dat is precies waarom veel audiciens in Duitsland al voor ons hebben gekozen. We doen wat we beloven.” Marcell hoopt ook het vertrouwen van de Nederlandse en Belgische audiciens te winnen om zo ook de mensen in de lage landen te helpen met hun tv-problemen. “We zijn reeds enkele samenwerkingen met audiciens aangegaan in Nederland en de eerste reacties zijn zeer positief. Ook ontvangen we aanvragen van enthousiaste audiciens die OSKAR op de beurs in Hannover hebben gezien afgelopen jaar. We kunnen niet wachten om de Nederlandse en Belgische markt kennis te laten maken met OSKAR!” OSKAR is in de Benelux verkrijgbaar via importeur Vogel’s Consumer Benelux, te bereiken via telefoon +31 (0) 341 – 359 050 of stuur een mail naar info-vcb@ vogels.com. Meer weten over OSKAR en Faller? Kijk dan op www.faller-audio.com. Marcell Faller en zijn vader

SOUND LIKE NO OTHER gehoor geven Widex SmartRIC heeft een baanbrekend L-vormig ontwerp, waardoor de microfoons beter gepositioneerd zijn. Deze innovatie helpt de gebruiker om beter te kunnen focussen op spraak. Widex SmartRIC is ons oplaadbare RIC-hoortoestel met de beste batterijprestaties ooit, voor langdurig gebruik en meer streaming tijd. Samen met de stijlvolle draagbare oplader bent u verzekerd van probleemloos opladen en mobiliteit. Bezoek onze website voor meer informatie. ontworpen voor meer comfort TM WIDEX SMARTRIC

HOORDETAIL NR 3 2024 19 ERVARINGEN UIT DE PRAKTIJK Mensen die te maken krijgen met gehoorverlies ervaren dat als een ingrijpende verandering in hun leven. Gelukkig kan een goede hooroplossing juist een enorm positieve invloed hebben. Audiciens maken dit van dichtbij mee en dit levert mooie verhalen op, die blijven hangen. In samenwerking met stichting HoorProfs introduceert Hoordetail een nieuwe rubriek, waarin HoorProfs-audiciens om beurten hun bijzondere verhalen vertellen, uit eigen ervaring met hun klanten. Die positieve of juist ontroerende ervaringen, die het vak zo mooi maken, leest u hier: de HoorProf vertelt. DE HOORPROF VERTELT: ‘WANNEER EEN CI DE ENIGE OPLOSSING IS’ Mevrouw Deijne is al jaren bekend bij mij als klant. Mevrouw heeft een flink gehoorverlies met een grote hoge tonen component. Waar we al jaren tegen aan lopen is haar gevoeligheid voor harde, hoge geluiden. Dit in combinatie met een groot hoge tonen verlies maakt het bijna onmogelijk de juiste instelling te vinden. Het mooie is dat het een superleuk enthousiast mens is waar je graag je best voor doet. Iedere audicien heeft wel zo’n klant denk ik. In 2007 melde mevrouw Deijne zich voor de eerste keer. Toen konden we met de Widex Inteo nog een mooi resultaat bereiken. Met de opvolger hiervan werd het al moeilijker. De laatste notitie was dat de versterking in de vermoedelijke dode zone was teruggedraaid. Dit had een positief effect op het spraakverstaan. De jaren die volgden werden moeilijker. Ze had ze liever niet in dan wel. De gevoeligheid voor het geluid nam toe. Ook het audiologisch centrum had zich er een paar keer tevergeefs in verdiept. In 2019 hebben we gekozen voor de Oticon OPN1 105PP, een super hoortoestel. Het was al beter omdat we de fijnafstelling beter op haar wensen af konden stemmen. De zuiverheid van de OPN-serie heeft bijgedragen aan het spraakverstaan. Toch werd het de laatste jaren weer slechter en het spraakverstaan zakte steeds verder weg. Eind 2023 meldde de altijd opgewekte mevrouw Deijne zich weer en gingen we opnieuw op zoek naar een oplossing. Verbetering realiseren bleek echter heel lastig. De versterking was correct, de toestellen klonken nog loepzuiver. Wat ga ik nu nog doen? “Mevrouw Deijne, heeft u wel eens gehoord van een cochleair implantaat?” Daarmee dropte ik een bom… “Dat ga ik echt niet doen. Dan gaan ze in mijn hoofd opereren. Wie zeg dat ik het dan beter kan verstaan? Ik ga er niet aan beginnen.” Uiteindelijk heb ik haar verwezen naar het Hoortoestel Advies Centrum van Thijs Thielemans, onafhankelijk en met korte lijntjes. Thijs heeft twee keer 1,5 uur met haar gepraat. Eindconclusie: slecht spraakverstaan met hoortoestellen die optimaal ingesteld staan voor ernstig gehoorverlies. Ook zijn advies luidde: start een traject voor CI. Na de eerste bezoeken was ze voorzichtig positief. Hieronder lees je wat fragmenten uit de e-mails die we van de klant hebben ontvangen in dit proces, die we van haar met jullie mogen delen. Update 1 “Op 16 april is Nelleke geopereerd. Operatie is goed verlopen. De processor is voor het eerst aangesloten op 15 mei en een week later is de Hoortraining gestart. Het gaat heel goed. In aanvang moeten wennen aan alle geluiden die binnenkomen, maar het CI wordt hele dagen gedragen. Ook de hoge geluiden worden gehoord. Geluiden die Nelleke jaren niet heeft gehoord (tikken van de klok, richtingaanwijzer in de auto, schuifelen van voeten over de vloer, het schrijven van een pen) hoort ze nu weer. Het afregelen en de training zijn wel intensief, maar het resultaat mag er zijn. Twee weken geleden en vandaag een hoortest gedaan. De test van vandaag was met achtergrondruis in het ‘goede’ oor. Ca. 80% van de woorden werden vandaag goed gehoord. Als de training is afgerond, wordt er gekeken naar het hoortoestel van het linkeroor. We zijn erg blij met de beslissing voor een implantaat en met de resultaten tot zover.” Update 2 “Afgelopen vrijdag zijn we voor de laatste keer naar Libra geweest voor hoortraining en afregeling van het CI. Het trainingstraject is afgerond. Drie weken eerder dan gepland. De afgelopen week ben ik ook het hoortoestel links gaan gebruiken. Het geluid wordt daarmee een stuk voller en duidelijker. Van de audioloog van Libra heb ik een ‘Recept voor een hoortoestel op proef links’ en een ‘Recept voor tv-streamer op proef’ gekregen. Soort hoortoestel: AS Resound One, categorie 5 met oorstuk (maatwerk met max. 1,5 mm venting) en tv-streamer van Resound.” Update 3 “Vandaag bij Libra geweest om hoortoestel en CI te koppelen. Dit is allemaal in goede orde verlopen. De audiologe heeft het hoortoestel op de middentonen aangepast, zodat het wat warmer klinkt. Ook heeft ze een hoortest gedaan. Eerst alleen op het hoortoestel, daarna op CI én hoortoestel. Wij zijn heel blij verrast met het resultaat.”

HOORDETAIL NR 3 2024 20 VOORBESCHOUWING EUHA

HOORDETAIL NR 3 2024 21 Dit jaar is het alweer de 68e keer dat het internationale congres en de gelijktijdige beurs georganiseerd wordt. Er staat veel op de agenda, zoals de nieuwe EUHA-Live Area en natuurlijk Future Friday, dat alweer enkele jaren een vast programmaonderdeel is. Nieuw: EUHA-Live Area De nieuwe EUHA-Live Area verbindt het congres nog nauwer met de industriebeurs. Er wordt een centraal ontmoetings- en netwerkgebied met een podium gecreëerd in hal 6. De vier hoeken van de EUHA-Live Area hebben veel te bieden. In de ‘Partner Innovation Hub’ kun je informatie krijgen over partnerland van dit jaar: Denemarken. Bij het ontmoetingspunt voor leerlingen en studenten ligt de focus op jong talent in de sector. De derde hoek zal vol staan met aanbiedingen voor hoorzorgprofessionals en in de vierde hoek draait het allemaal om start-ups. De EUHA-Live Area zal tevens de plek zijn waar het congres officieel geopend wordt. Future Friday De laatste dag van EUHA staat al jaren te boek als ‘Future Friday’, waarbij we een kijkje in de toekomst van de hoortechnologie krijgen. Vier boeiende keynote speeches over belangrijke toekomstgerichte onderwerpen vormen de hoogtepunten van de derde dag van het evenement. Dit aanbod is gratis voor alle congresdeelnemers. Theresa Schleicher, een bekende toekomstonderzoeker op het gebied van detailhandel, zal ingaan op de toekomst van gespecialiseerde winkels en consumentengedrag in stadscentra. Prof. Dr. David Matusiewicz, expert in digitale gezondheid, professor medisch management en oprichter en CEO van de DXM Group, zal een presentatie geven over de digitale transformatie in hoortoesteltechnologie. PD Dr. Bernd Höing van het Universitair Ziekenhuis Essen stelt de vraag wie baat heeft bij cochleaire implantaten en legt uit wat de rol van kunstmatige intelligentie is bij het voorspellen van hoorresultaten na cochleaire implantatie. Sergi Rotger-Griful, Ph.D., van het Eriksholm Research Centre in Denemarken zal zich richten op de bijzondere communicatie-uitdagingen waar mensen met gehoorverlies mee te maken hebben. Gratis springplank voor jonge professionals Leerlingen en studenten kunnen dit jaar voor het eerst alle drie de dagen van het congres gratis bijwonen. Onder het motto ‘Je carrière-start: drie dagen netwerken, leren en groeien’ kunnen nieuwkomers in de industrie deelnemen aan rondleidingen, het kennissymposium, het congresprogramma, Future Friday en nog veel meer en allemaal gratis. Jonge professionals kunnen ook samenkomen, ideeën uitwisselen en hun eigen netwerk opbouwen bij het ontmoetingspunt in de EUHA-Live Area in Hal 6. EUHA-app Ook dit jaar kan men gebruik maken van de handige EUHA-app. Met de app hebben deelnemers altijd de meest actuele informatie over het EUHA-Congres 2024 binnen handbereik, zodat ze hun bezoek aan het congres van tevoren kunnen plannen. Naast informatie over het programma en de sprekers, biedt de app een plattegrond en een lijst van exposanten, evenals de mogelijkheid om persoonlijke afspraken te plannen en herinneringen in te stellen. Gebruikers kunnen ook netwerken via de app, hun eigen profiel aanmaken, met anderen chatten en snel relevante contacten vinden via matchmaking. De EUHA-app is gratis beschikbaar in de appstores. Tickets en meer informatie vindt u op www.euha.org. ZIEN WE U OP DE BEURSVLOER VAN EUHA 2024? Over een aantal dagen zit het team van vaktijdschrift Hoordetail en vele andere hoorzorgprofessionals op de autobahn of in de trein naar Hannover voor weer een nieuwe editie van de Europese beurs voor de hoorindustrie: EUHA 2024! Net als ieder jaar zullen we de beursvloer afstruinen om bij te praten met bekenden, handen te schudden van nieuwe gezichten en om innovaties live te ervaren. Bent u er dit jaar ook bij?

De weg naar een beter gehoor Probeer het uit Chirurgische ingreep De soundprocessor aanpassen Evaluatie Beslis over de behandeling Genezing Bone Anchored Hearing System De weg naar een beter gehoor Scan de QR-code of bezoek www.bahsjourney.com/nl Begeleid uw patiënten via bahsjourney.com/nl • Begeleid patiënten in elke fase van hun reis • Stel patiënten in staat om weloverwogen beslissingen te nemen • Gebruik onze online hulpmiddelen ter ondersteuning van uw counselinggesprekken NL2124008

HOORDETAIL NR 3 2024 23 TOOLS De Vorotek O Scope is ontwikkeld door KNO-artsen als mobiel alternatief voor de grote vaste microscoop. De oorsprong van deze innovatie lag in Australië, waar artsen de O Scope met zich mee konden nemen om mensen in het binnenland kunnen helpen. Een handige, draagbare oplossing in de hoorzorg. Wat doet de O Scope? Met de O Scope kijk je met beide ogen tot aan het trommelvlies en krijg je een helder, licht vergroot binoculair beeld van het oorkanaal. Je kunt goed zien waar je zit, kunt veilig werken en een accuraat beeld met diepte krijgen van het trommelvlies. Een groot verschil met de loepbril Net zoals met de vaste microscoop brengt de hoofdgedragen Vorotek O Scope je pupillen daadwerkelijk bij elkaar, zodat je met beide ogen in een nauw kanaal kan kijken. Bij de loepbril blijft jouw pupilafstand zoals die is met als gevolg dat je maar met één oog in het oor of de neus kunt kijken. Daardoor zie je geen diepte en kijk je met minder scherpte. Goedgekeurd door Phonak voor Lyric Fitting De Vorotek O Scope is door Phonak goedgekeurd voor Lyric Fitting als alternatief voor de vaste microscoop. Inmiddels wordt er wereldwijd steeds meer gebruik van gemaakt. Draagbaar en handig in gebruik De Vorotek neemt weinig ruimte in en is flexibel in gebruik, bijvoorbeeld wanneer men verschillende aanpaskamers en/of winkellocaties tot zijn beschikking heeft. De O Scope is plug and play. Het vergt minimale opzet- en insteltijd ten opzichte van de vaste VEILIG IN HET OOR WERKEN MET VOROTEK O SCOPE Wie zich bezighoudt met het verwijderen van oorsmeer of bijvoorbeeld het aanpassen van in-het-oor hoortoestellen, dient zorgvuldig te werk te gaan. Het oor, het gehoorgang en de trommelvlies zijn kwetsbaar, goed zicht is dus van belang wanneer men in het oor bezig is. De Vorotek O Scope hoofdgedragen 3D microscoop kan dan uitkomst bieden. KNO-arts Jan Rombout aan de slag met de Vorotek O Scope microscoop en is dus veel sneller. Met deze draagbare oplossing ben je als hoorzorgprofessional bovendien mobiel. Heeft de klant een stijve nek of zit er een beweeglijk kind op de stoel? Dan kun je gemakkelijk jouw positie aan de klant aanpassen. Kennismaken in Hannover O Scope is verkrijgbaar bij Alsoka Medical, leverancier van onder andere de Vorotek optische hulpmiddelen. Het bedrijf zal tijdens EUHA 2024, 16 tot en met 18 oktober in Hannover, de O Scope demonstreren op de stand. Niet in de gelegenheid om naar Duitsland af te reizen? Dan kunt u ook gebruik maken van het aanbod om O Scope vier weken te proberen met geld-terug-garantie. Meer informatie: Alsoka Medical Tel. +31 (0)6-57198792 | www.alsokamedical.com

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4