Hoordetail nr3-2025 Online

hoordetail Vaktijdschrift voor de totale hoorbranche | oktober 2025 | 9e jaargang no. 3 | Prijs € 10,50 INTERVIEW AUDIKA Coverstory Er is een Sonova voor iedere cliënt Verschijnt vier keer per jaar - Erkenningsnummer (P923060)

www.phonak.nl Met Phonak Infinio lanceren we ons meest revolutionaire platform tot op heden zodat cliënten de belangrijke momenten van het leven vol plezier en vertrouwen beleven. Voor alle gehoorverliezen is er een Infinio-oplossing, met drie afzonderlijke RIC-producten: Phonak Audéo Sphere™, Phonak Audéo™ R en Phonak CROS. De extra DEEPSONIC chip in het Sphere-model geeft door AI-techniek een SNR verbetering tot wel 10 dB! www.phonak.nl gehoor geven Phonak Audéo R Infinio Ontgrendel een wereld van mogelijkheden.

HOORDETAIL NR 3 2025 3 Voor u ligt de derde editie van Hoordetail van dit jaar. Een bijzondere uitgave voor mij persoonlijk, want dit is de eerste waarin ik als hoofdredacteur het voorwoord mag schrijven. In de afgelopen jaren heb ik al regelmatig achter de schermen meegekeken bij dit mooie vaktijdschrift. Nu mag ik het stokje officieel overnemen. Dat stokje neem ik over van Charlotte, die sinds de start van Hoordetail in 2017 hét gezicht van dit blad is geweest. In de afgelopen jaren heb ik veel van haar geleerd: over de hoorbranche, over de mensen die er werken en over de warme, betrokken cultuur die dit vakgebied zo bijzonder maakt. Het voelt dan ook als een eer om verder te bouwen op wat zij met zoveel toewijding heeft opgebouwd. Charlotte noemde de branche regelmatig ‘een warm bad’ en inmiddels begrijp ik precies wat ze daarmee bedoelde. De gesprekken en interviews die ik de afgelopen maanden heb gevoerd, bevestigen dat beeld keer op keer. Wat mij het meest fascineert aan dit vak, is de impact die je als audicien kunt maken. Door goed te luisteren, oprechte aandacht te geven en met de juiste technologie in te spelen op wat iemand écht nodig heeft, verander je levens. Letterlijk. Onlangs zag ik dat in de praktijk bij François Nicolle Hoortoestellen in Amsterdam. De visie van eigenaar François is glashelder: alleen het allerbeste is goed genoeg. Daarom werkt hij onder meer met de Starkey Edge AI: geen traditioneel hoortoestel, maar een intelligent systeem dat meedenkt, razendsnel leert en anticipeert. Bijna menselijk, zou je zeggen. Voor een van zijn klanten, Eric Corton, betekende het hoortoestel een keerpunt. Hij merkte hoe zijn gehoorverlies hem steeds verder begon te isoleren, terwijl hij juist leeft van communicatie. Zijn eerste ervaring met de Starkey Edge AI omschrijft hij als een emotionele openbaring. Eindelijk kon hij weer doen wat hij het liefst doet: optreden en presenteren. Maar misschien nog wel belangrijker: hij voelde zich weer echt onderdeel van gesprekken, van het leven zelf. Dit verhaal staat niet op zichzelf. Ook in de andere interviews in deze editie klinkt steeds hetzelfde geluid: hoe groot de impact van gehoorverlies is en hoe waardevol goede hoorzorg kan zijn. Het gaat daarbij om veel meer dan technologie. In essentie is het een vorm van preventieve gezondheidszorg. Want wie goed hoort, blijft langer vitaal, betrokken en mentaal scherp. Juist dát maakt dit vak zo bijzonder. Ik voel me vereerd om daar, vanuit deze rol, deel van uit te mogen maken door naar uw verhalen te luisteren, ze op te schrijven en met anderen te delen. Ik kijk ernaar uit om velen van u persoonlijk te ontmoeten. Te beginnen op de EUHA, waar ik me onderdompel in alles wat de hoorbranche te bieden heeft. Tot snel! Vaktijdschrift voor de totale hoorbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.hoordetail.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Guusje Arts (Hoofdredacteur) g.arts@gpmedia.nl Advertentieverkoop: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Kevin Peeters (media-adviseur) k.peeters@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Hoordetail heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 30,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2025 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming vande uitgever. Hoordetail besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/ of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Colofon en De Visie Coverstory Er is een Sonova voor iedere cliënt hoordetail Verschijnt vier keer per jaar - Erkenningsnummer (P923060) Vaktijdschrift voor de totale hoorbranche | oktober 2025 | 9e jaargang no. 4 | Prijs € 10,50 INTERVIEW AUDIKA DE VISIE IK KIJK ERNAAR UIT OM VELEN VAN U PERSOONLIJK TE ONTMOETEN. TE BEGINNEN OP DE EUHA, WAAR IK ME ONDERDOMPEL IN ALLES WAT DE HOORBRANCHE TE BIEDEN HEEFT Guusje Arts Hoofdredacteur Hoordetail g.arts@gpmedia.nl

4 HOORDETAIL NR 3 2025 INHOUD P. 10 Groot Interview Audika Na zeventig jaar een begrip te zijn geweest in de Nederlandse hoorzorg, heeft Van Boxtel hoorwinkels een nieuwe naam aangenomen: Audika. De naamsverandering markeert niet alleen een symbolisch moment, maar vormt ook een strategische stap binnen een bredere internationale groeikoers. Directeur Paul Vondenhoff vertelt over het hoe en waarom van deze transitie en wat het betekent. P. 24 BB Synergy De bekende merken BB Hearing, Battery Benelux en HearPlanet vallen sinds kort onder de naam BB Synergy B.V. De handelsnamen blijven ongewijzigd, dus op het eerste gezicht lijkt er niets te veranderen. Vaktijdschrift Hoordetail sprak met de (deels nieuwe) eigenaren over de nieuwe naam, het verhaal erachter en hun kijk op de toekomst. P. 19 INTERVIEW Makker Hoortoestellen De 41-jarige Sylvia Wendt werkt inmiddels een jaar als audicien bij Makker Hoortoestellen. Haar loopbaan begon echter bij een grote keten. “Het verschil is enorm”, vertelt ze. “Daar draaide alles alleen om targets en tijdsdruk. Hier kan ik eindelijk doen waarvoor ik audicien ben geworden.” P. 26 Coverstory Sonova Voor elke cliënt die bij de audicien komt, is er wel een oplossing in de Sonovaportfolio. Van geen gehoorverlies tot een zeer zwaar gehoorverlies, elk merk onder de Sonova-vlag heeft zo zijn specifieke doelgroep met bijpassende unieke technologieën. Bovendien zijn deze technieken ook steeds vaker tussen merken onderling te combineren. 10 24 19 26

HOORDETAIL NR 3 2025 5 P. 32 Interview Jolien Desmet en Marc Lammers De verschillen tussen de hoorzorg in België en Nederland zijn groot, maar de uitdagingen zijn grotendeels dezelfde. Hoe garandeer je goede zorg in een tijd van vergrijzing, complexe casussen en groeiende administratieve druk? Volgens audioloog Jolien Desmet en NKO-arts Prof. dr. Marc Lammers begint het bij samenwerking tussen artsen, audiologen en audiciens. P. 40 GAIN Het centraal stellen van de klant in plaats van het hoorprotocol is dé sleutel tot betere hoorzorg, zo blijkt uit een onderzoek van GAIN eerder dit jaar onder hoorzorgprofessionals. Dat het klantperspectief leidend moet zijn, werd ook branchebreed onderschreven tijdens een GAIN Ronde Tafelsessie. Maar wat betekent dat eigenlijk in de praktijk? P. 36 François Nicolle Hoortoestellen In zijn praktijk in Amsterdam en Alkmaar zet François Nicolle zich al dertig jaar in voor mensen met gehoorverlies. Hij gelooft sterk in de kracht van technologie, maar nog meer in de kracht van luisteren. Met Starkey Edge AI biedt hij de nieuwste generatie hooroplossingen aan die volgens hem “de norm verleggen”. Een van zijn cliënten is acteur, muzikant en presentator Eric Corton. P. 48 Audicien in beeld: Rietberg Hoorzorg Steven Rietberg werkt inmiddels ruim dertig jaar in de hoorbranche, maar het zaadje werd geplant toen hij in 1995 als elektromonteur ringleidingen aanlegde voor vier hoorwinkels. In 1996 volgde hij de audiciensopleiding, een jaar later startte hij als leerling-audicien. In 2011 opende hij zijn eigen winkel in Ede. Inmiddels werkt hij daar met een team van drie audiciens. 32 40 36 48

6 HOORDETAIL NR 3 2025 KORT NIEUWS STAR START ONTWIKKELING KWALITEITSHANDBOEK 4.0 SAVE THE DATE: OPTITRADE AUDIOLOGIE MARATHON 2026 Het thema blijft nog even geheim, maar de organisatie kan alvast verklappen dat de verbinding tussen zorg en retail centraal zal staan. Reken op toffe en inspirerende sprekers die je blik verruimen. Ook in 2026 is er weer volop ruimte voor ontmoeting met leveranciers op het Leveranciersplein, een concept dat inmiddels stevig zijn waarde heeft bewezen. Bekende en nieuwe partners presenteren daar hun producten en diensten. Uiteraard wordt de dag afgesloten met een inspirerende sessie en een gezellige netwerkborrel, waar je in een ongedwongen sfeer collega’s, leveranciers en andere vakgenoten kunt spreken. Praktische informatie - Datum: maandag 2 februari 2026 - Locatie: Gooiland Hilversum - Tijd: ontvangst vanaf 09.30 uur, afsluiting rond 18.00 uur met borrel - Tickets: de kaartverkoop start binnenkort. Studenten ontvangen ook dit jaar een aantrekkelijke korting - Accreditatie: er zullen opnieuw StAr-punten worden aangevraagd De Stichting Audicienregister (StAr) heeft het startsein gegeven voor de ontwikkeling van het nieuwe Kwaliteitshandboek 4.0. Dit handboek vormt de basis voor het waarborgen van kwaliteit in de hoorzorg en moet inspelen op de veranderende omstandigheden in de extramurale zorg voor hoorhulpmiddelen. Op maandag 2 februari 2026 organiseert Optitrade Retailgroep alweer de twaalfde editie van de jaarlijkse Audiologie Marathon. Net als voorgaande jaren ontmoeten we elkaar in de prachtige locatie Gooiland Hilversum. Voorzitter Guido van Woerkom benadrukt het belang van een stevig kwaliteitssysteem: “De hoorzorg in Nederland wordt steeds belangrijker door de vergrijzing, terwijl het aantal audiciens afneemt. Tegelijkertijd gaan de technologische ontwikkelingen razendsnel, waardoor steeds betere en betaalbaardere hoortoestellen beschikbaar komen. Een sluitend kwaliteitssysteem is daarom onmisbaar om de kwaliteit en betaalbaarheid van de zorg te garanderen.” Kick-off met brede samenwerking Op 27 augustus 2025 kwamen de patiëntenverenigingen, brancheverenigingen, beroepsverenigingen en audicienbedrijven bij elkaar. In een open en constructieve sfeer deelden zij hun verwachtingen en wensen voor het nieuwe kwaliteitshandboek. Projectleider René Drost ziet hierin een belangrijke kans: “Hoortoestellen zijn medische hulpmiddelen die aan strenge wetgeving moeten voldoen. Alleen door expertises en belangen te verbinden, kunnen we zorgen voor een gedegen kwaliteitshandboek dat ten goede komt aan alle betrokkenen.” Het nieuwe Kwaliteitshandboek 4.0 zal uiterlijk 1 juli 2026 gereed zijn en door StAr gepubliceerd worden. Kijk voor meer informatie op www.audicienregister.nl. Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via de sociale media van Optitrade en de eventspagina op www.optitrade.nl/retailgroep/nieuwsevents

SOUND LIKE NO OTHER gehoor geven Widex Allure beschikt over Precision Hearing Technology, een combinatie van nieuwe en verbeterde functies die kristalheldere spraak in balans brengen met het omgevingsgeluid. Allure biedt gebruikers een hoorervaring die authentiek aanvoelt en hen nauw verbindt met de wereld om hen heen. Widex Allure RIC R D komt samen met een nieuwe app, waarbij gebruiksgemak en intuïtieve bediening hand in hand gaan. Bezoek onze website voor meer informatie. the difference is clear TM WIDEX ALLURE

8 HOORDETAIL NR 3 2025 VOORUITBLIK THE SOUND OF FUTURE KLINKT TIJDENS EUHA 2025 Het congres draait om een programma met vakinhoudelijke lezingen van gerenommeerde experts en een vakbeurs waarop innovaties worden gepresenteerd op het gebied van hoortoesteltechnologie, oorstukjes, meetapparatuur en nog veel meer. Dit jaar is Oostenrijk partnerland, waar men nadrukkelijk elementen van terug zal zien op de beurvloer en het lezingenprogramma.. Nieuwe clusters: het lezingenprogramma Er worden in totaal meer dan 25 lezingen en vijf tutorials aangeboden. Voor het eerst is het lezingenprogramma thematisch geclusterd. Op woensdag komen onderwerpen uit het vakgebied ‘gehooronderzoek’ aan bod. Donderdag staat in het teken van ‘Nieuws uit de praktijk’, met speciale onderwerpen zoals CI-zorg, dementie en kinderaudiologie. Hoe ziet de toekomst van ons vak eruit? Welke innovaties staan klaar om het werk van audiciens en hoorzorgprofessionals te veranderen? En waar vind je drie dagen lang vakgenoten, kennis en inspiratie onder één dak? Het antwoord: het EUHAcongres 2025 in Neurenberg. Van 22 tot en met 24 oktober staat de internationale hoorbranche in het teken van vooruitkijken, leren en ontmoeten. Met lezingen van experts, praktische tutorials, een bruisende Live Area en volop ruimte om te netwerken, belooft de 69e editie van dit congres hét evenement van het jaar te worden voor iedereen die werkt in de hoorzorg. Vrijdag draait om ‘Onderzoek en toekomst’. Dit nieuwe concept biedt deelnemers de mogelijkheid om gericht te kiezen en meerdere onderwerpen binnen een cluster te volgen. Daarnaast zijn er bijzondere onderdelen: de EUHA Award Ceremony (woensdagochtend), de EUHA Live Area met een apart lezingenprogramma, de Congress Meet-up op donderdagavond en het Future Format op vrijdag. Tutorials De tutorials bieden stapsgewijze, praktische kennisoverdracht en vinden plaats op donderdag- en vrijdagochtend. Onderwerpen zijn onder andere ‘Next Level CI Care’, ‘Mindfulness’ en ‘AI’ en ‘Omgaan met dementiepatiënten’. Ook is er een tutorial over ‘De toekomstige rol van audiciens’ en ‘Praktische toepassingen van Auracast’. Gratis toegang voor jonge professionals In gesprek gaan, ideeën ontwikkelen en nieuwe kennis meenemen naar de praktijk – dat zijn goede redenen om het hele team mee te nemen naar het congres. Dit jaar zijn de toegangskaarten gratis voor jonge professionals in de branche. Scholieren, leerlingen en studenten kunnen gratis deelnemen aan de beurs, lezingen en rondleidingen.

HOORDETAIL NR 3 2025 9 In de EUHA Live Area zijn speciale thema’s voor de jongere generatie. Op vrijdag zijn er twee rondleidingen voor leerlingen, waarbij diverse hogescholen en universiteiten zich presenteren. Ook is er een speurtocht door de vakbeurs. Een ander bijzonder onderdeel van de EUHA Live Area zijn de start-ups. Geselecteerde bedrijven krijgen daar de kans hun innovaties te presenteren. EUHA Live Area De EUHA Live Area is de ontmoetingsplek binnen de vakbeurs – voor iedereen in Hal 7. Op het podium zijn diverse programmaonderdelen: partnerland Oostenrijk stelt zich voor, start-ups zijn aanwezig, en de EUHA biedt heerlijke koffie en netwerkmogelijkheden. Ook verschillende hogescholen en universiteiten zijn aanwezig. Nieuw dit jaar is een volledig podiumprogramma op alle drie de dagen. Trainingsthema’s worden onder andere gepresenteerd in korte sessies van 20–30 minuten. Een audicien legt uit waarom opleiden op de werkvloer de moeite waard is. Actuele thema’s en projecten zoals HörWerk geven inzicht in hun werkvelden. Bovendien presenteren vier geselecteerde start-ups hun ideeën. Verder zijn er updates over Auracast, informatie over de rol van AI in audiologie en over digitalisering in de hoortoestelbranche. Sound of Future Vrijdagmiddag staat in het teken van ‘Sound of Future’. Twee toekomstgerichte lezingen nodigen deelnemers uit om zich bezig te houden met belangrijke thema’s die verder reiken dan het congres zelf. • 12.30 uur: Tristan Horx spreekt over ‘Hoe we in de toekomst zullen werken – jong talent aantrekken en behouden met future skills.’ • 13.15 uur: Anja Kirig deelt haar expertise over ‘Gezondheid als hulpbron: de toekomst van preventie in de hoorzorg.’ Het format aan het einde van het congres is meer dan een afsluiting: het is een gids voor de toekomst en een inspiratiebron voor het dagelijks werk in de hoorzorg. Het congres eindigt vrijdag om 14.00 uur. Voor deze dag is er een speciaal geprijsd dagticket. De EUHA-app Met de EUHA-app hebben deelnemers altijd de laatste informatie over het EUHA-congres 2025 bij de hand. Zo kunnen ze hun bezoek vooraf plannen. De app biedt informatie over het programma en de sprekers, en deelnemers kunnen afspraken plannen en herinneringen instellen voor belangrijke evenementen. Ook bevat de app een plattegrond van de hallen en een overzicht van de exposanten. Gebruikers kunnen via de app netwerken, hun eigen profiel aanmaken, chatten en snel relevante contacten vinden via matchmaking. Daarnaast kunnen ze inhoud delen, bijvoorbeeld foto’s uit de galerij rechtstreeks op sociale media. Ook documenten zoals abstracts kunnen gekoppeld en gedeeld worden. Via pushmeldingen en nieuwsartikelen in de app ontvangen gebruikers altijd de laatste updates over het congres. De EUHA-app maakt het bezoek gemakkelijk en is gratis verkrijgbaar in de app stores. Meer informatie en tickets vind je op www.euha.org!

10 HOORDETAIL NR 3 2025 "De naam verandert, maar onze toewijding blijft", stelt Paul. De directeur van Audika Nederland legt uit dat de naamsverandering geen op zichzelf staande actie is, maar past binnen een zorgvuldig uitgestippelde strategie. “We hebben dit moment bewust gekoppeld aan het 70-jarig bestaan van Van Boxtel hoorwinkels. Een mijlpaal die ons de kans gaf om met trots terug en vooruit te kijken. Onze vestigingen hadden de look & feel van Audika al langer; de gevelbelettering is eind van het jaar afgerond.” GROOT INTERVIEW VAN BOXTEL HOORWINKELS WORDT AUDIKA: STRATEGISCHE STAP NAAR DE TOEKOMST Na zeventig jaar een begrip te zijn geweest in de Nederlandse hoorzorg, heeft Van Boxtel hoorwinkels een nieuwe naam aangenomen: Audika. De naamsverandering markeert niet alleen een symbolisch moment, maar vormt ook een strategische stap binnen een bredere internationale groeikoers. Directeur Paul Vondenhoff vertelt over het hoe en waarom van deze transitie en wat het betekent voor klanten, medewerkers en de toekomst van hoorzorg in Nederland. De nieuwe naam benadrukt dat Audika deel uitmaakt van de internationale Audika Group. Deze groep is op haar beurt onderdeel van Demant: een wereldwijd toonaangevende organisatie met inmiddels meer dan 4000 vestigingen en dat aantal groeit snel. “We willen voortbouwen op het sterke lokale vertrouwen, maar tegelijk de kracht benutten van een internationaal merk. De herkenbaarheid van de naam Audika maakt het makkelijker om merkbekendheid te vergroten en in marketing en communicatie te investeren”, aldus Paul. Wat verandert er dan voor de klant? “Eigenlijk niets”, zegt Paul met een glimlach. “Voor onze medewerkers én klanten blijft alles vertrouwd: dezelfde vertrouwde gezichten in de vestiging en dezelfde persoonlijke aanpak. Maar onder de naam Audika geven we onze belofte nog meer kracht.” Die belofte begint bij oprechte interesse in de mens achter het gehoorverlies. Audika kijkt niet alleen naar wat technisch mogelijk is, maar vooral naar wat past bij iemands leven. Dáár begint het advies. “De collega’s vervullen een duidelijke expertrol: ze combineren ervaring met actuele kennis van hooroplossingen die passen bij uiteenlopende situaties. Het gaat om oplossingen die écht aansluiten bij iemands wensen en levensstijl. Ook na de eerste aanpassing blijven de experts betrokken. Ze bieden uitgebreide nazorg, zodat klanten zich gesteund voelen in elke stap van hun hoortraject.”

HOORDETAIL NR 3 2025 11 Om mensen te inspireren en te laten ervaren wat goed horen kan betekenen, organiseerde Audika dit jaar elf Hoor Innovatie Events in lokale theaters door het hele land. “We wilden bezoekers meenemen in onze ambitie waarin gehoorverlies niet langer een beperking hoeft te zijn”, vertelt Paul. “Geen verkooppraatjes, maar échte verhalen, inzichten en ervaringen die raken.” Bijzonder waardevol waren de bijdragen van ervarings-deskundigen. “We hadden mensen op het podium die openhartig vertelden over hun gehoorverlies en wat een passende hooroplossing voor hen betekent. Dat soort momenten maken duidelijk waarom we doen wat we doen.” Groei met oog voor mensen Audika Nederland zet stevig in op groei. Dat betekent enerzijds uitbreiding van het winkelnetwerk, via overnames, nieuwe locaties en samenwerkingen met zelfstandige audiciens, en anderzijds verdieping van de organisatie. “We groeien niet om het groeien”, benadrukt Paul. “Het gaat ons erom meer mensen beter te laten horen. Maar dat kan alleen als we ook intern blijven investeren in onze mensen.” Hij vervolgt: “Daarom hebben we de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in een professionele Audika Academy, van waaruit we trainingen en coaching bieden. Niet alleen vakinhoudelijk, maar ook gericht op persoonlijke sterktes. We gebruiken instrumenten zoals Clifton StrengthsFinder en Insights Discovery om talenten te herkennen en te versterken. We geloven dat iedereen unieke talenten heeft”, aldus Paul. “Met de juiste begeleiding kunnen collega’s die talenten inzetten om klanten écht verder te helpen.” Audika is ontzettend trots dat ze dit jaar veel nieuwe collega’s hebben mogen verwelkomen, waaronder een groep leerling-audiciens die hun opleiding combineren met praktijkervaring. Naast de reguliere audiciensopleiding zorgt de Audika Academy samen met praktijkbegeleiders voor gedegen en op de persoon afgestemde begeleiding. Bij Audika geloven ze in samen vooruit. Medewerkers denken actief mee, delen ideeën en bouwen mee aan de toekomst. “Het gaat ons er niet alleen om hoe goed we presteren”, zegt Paul, “maar vooral om hoe goed het voelt om hier te werken. Dat zie ik terug in gesprekken met collega’s, van een audicien die al twintig jaar bij ons is tot een leerling die haar droom volgt. Dat enthousiasme en die loyaliteit vormen het hart van Audika.” ‘We combineren het beste van twee werelden’ Hoewel Audika deel uitmaakt van een grote internationale organisatie, voelt het werken er niet als ‘werken in een keten’. “We combineren het beste van twee werelden”, stelt Paul. “We profiteren van de innovatiekracht en slagkracht van Demant, denk aan geavanceerde hoortoestellen en testapparatuur, maar behouden tegelijk het persoonlijke en lokale karakter. De organisatie voelt voor velen als een familiebedrijf. Klanten waarderen dat en collega’s ook.” De internationale verbondenheid wordt op een persoonlijke manier gevierd. “Elk jaar worden twee collega’s uitgeroepen tot ‘Audika Stars’. Zij mogen als ambassadeur Audika Nederland vertegenwoordigen tijdens een bijzonder event in Kopenhagen, georganiseerd door de Audika Group. Daar ontmoeten ze onder andere de CEO en collega’s van over de hele wereld, en worden ze geïnspireerd door persoonlijke verhalen en internationale verbinding.” Toekomst De ambities voor de toekomst zijn helder. “We willen blijven groeien. Niet alleen in bereik, maar vooral in impact”, zegt Paul. “Daarom kijken we naar nieuwe locaties en gaan we graag in gesprek met audiciens en zelfstandigen bedrijven die zich willen aansluiten bij een organisatie waar persoonlijke hoorzorg en professionele ontwikkeling centraal staan. Mensen die onze visie delen en samen met ons willen bouwen aan de toekomst van het vak.” Groei betekent echter meer dan uitbreiding van het aantal vestigingen. “Voor mij is het minstens zo belangrijk dat onze medewerkers zich blijven ontwikkelen, werkplezier ervaren en merken dat zij het verschil maken. Want daar draait het uiteindelijk om: dat we mensen helpen om weer voluit mee te doen in het leven.” En als Paul droomt over de komende 70 jaar? “Dan hoop ik dat mensen over Audika zeggen: zij hebben mijn leven veranderd. Door innovatie, door aandacht, door echte zorg.” Meer informatie: Audika Nederland www.audika.nl VOOR ONZE MEDEWERKERS ÉN KLANTEN BLIJFT ALLES VERTROUWD. MAAR ONDER DE NAAM AUDIKA GEVEN WE ONZE BELOFTE NOG MEER KRACHT Paul Vondenhoff

Lars heeft niet bepaald een standaard loopbaan. Hij werkte in de saunabranche, in kozijnen, zelfs kort bij de Belastingdienst. Maar pas toen zijn vrouw, zelf audicien, hem in contact bracht met het vak, viel alles op z’n plek. “Zij werkte toen al een jaar of vijf, zes in de hoorbranche. En toen kwam die vacature langs. Ze zei: dat is écht wat voor jou. En ze had gelijk”. Zijn eerste stappen zette Lars niet bij Specsavers, maar bij een andere keten. Toch bleef het gevoel van ‘misschien kan het anders’ knagen. Een bericht via LinkedIn bracht de bal aan het rollen: “Iemand van Specsavers stuurde me een berichtje: mogen we ons verhaal eens vertellen? En toen ging het snel”. Beeld dat niet klopte Zoals meer mensen in de branche had Lars zijn twijfels. “Je hoort van alles: dat het om dozen schuiven gaat, dat je geen tijd hebt voor je klant. Dat het stampwerk is”. Maar hij was nieuwsgierig genoeg om zelf te gaan kijken. “Dat beeld bleek totaal niet te kloppen. Iedereen was open, ik werd warm ontvangen. Het voelde meteen goed”. De inwerkperiode bevestigde dat gevoel. “De onboarding was heel uitgebreid. Meekijken bij collega’s, gesprekken voeren, e-learnings doen… Alles werd gedaan om me goed te laten landen”. En ook nu is de ondersteuning er nog altijd: “Je voelt je geen nummer. Als je een vraag hebt, krijg je antwoord. Van recruitment tot IT; het wordt geregeld”. Waar loop je tegenaan en hoe kunnen we helpen? Wat Lars vooral waardeert, is dat het servicekantoor werkt als een partner, niet als een controleorgaan. Geen ‘jij moet dit’, maar ‘waar loop je tegenaan en hoe kunnen we helpen?’ Vanuit het supportteam krijgt hij hulp bij administratie, personeelszaken en financiële vragen. “Iedere winkel is een zelfstandige BV. Je krijgt rapportages, en als je zegt: ik zie dat mijn inkoop wat hoog is, dan kijkt iemand met je mee”. Ook inhoudelijk is er begeleiding: “Er zijn trainers die je helpen met de klantreis en de praktijk en Clinical Performance Consultants die meekijken naar de kwaliteit van zorg”. Met klant aan tafel Wat het vak als audicien zo bijzonder maakt, is voor Lars de combinatie van techniek en menselijk contact. “Je zit met iemand aan tafel en je probeert te achterhalen waar een klant tegenaan loopt. En dan zoek je de juiste techniek erbij. Dat is geen praatje over alleen de functionaliteiten, maar over wat het product oplevert voor die specifieke klant”. En dat werkt, ook binnen de afsprakenstructuur van Specsavers. “Je hebt precies genoeg tijd om goed te helpen. En door de structuur in de winkel, met ondersteuning van de optiekcollega’s, kan ik me richten op waar ik goed in ben”. Lars runt de winkel in Sneek niet alleen. Zijn optiekpartner neemt de retail en optiek op zich, terwijl hij zich focust op de hoorzorg. En bijzonder: zijn vrouw Esther is partner van de Specsavers- winkel in Kampen. “We gaan elke ochtend tegelijk de deur uit. Zij naar het oosten, ik naar het westen. Letterlijk links en rechts. Soms bellen we onderweg even bij. En dan: hup, ieder naar z’n eigen zaak”. Thuis overleggen ze weinig over werk. “Juist omdat we ieder onze eigen winkel hebben. Maar als we dezelfde uitdagingen tegenkomen, kunnen we wel sparren. Dat is prettig”. Specsavers geeft Lars niet alleen de kans om zijn winkel op zijn manier te runnen, hij krijgt ook de ruimte om verder te groeien. “Ik ben bezig met plannen voor een tweede winkel. Dan komt er iemand bij. Misschien een audicien, misschien een assistent. Daar krijg ik ook weer ondersteuning bij vanuit recruitment”. Zelf doet hij nu alles nog alleen, maar hij weet dat hij kan terugvallen op het netwerk als de winkel uitbreidt. “Zodra je mensen aanneemt, helpt HR bij contracten, loonadministratie en begeleiding. Dat hoef je allemaal niet zelf uit te zoeken”. Voor wie twijfelt Lars begrijpt goed dat mensen wellicht twijfelen over Specsavers. Hij deed het zelf ook. Maar zijn advies is helder: “Ga kijken. Maak kennis. Spreek mensen. Het is een open sfeer. Collega’s vertellen je alles wat je weten wilt. En de ondersteuning is er echt. Zodat jij je kunt richten op wat ertoe doet: de klant optimaal helpen. En je winkel laten draaien”. Een carrièreswitch op je 55e. Niet iedereen durft het, maar Lars Versteeg deed het. Vandaag runt hij als audicienpartner de Specsavers-winkel in Sneek. Met plezier, succes en vooral: in zijn eigen tempo. “Ik had altijd al interesse in het ondernemerschap. En bij Specsavers kon het. Met alle ruimte om het op míjn manier te doen”. TEKST Renate de Jonge BEELD Miranda Becker Ho— Scan de QR-code en ontdek wat een audicienpartnerschap met Specsavers kan betekenen. Liever informeel het gesprek aangaan over een rol als partner, audicien of opticien bij Specsavers? Neem contact op met Robin de Jager of Thomas Kandou. VOOR MEER INFO: www.Specsavers.com, robin.dejager@specsavers.com, +31 (0)6 21303909, thomas.kandou@specsavers.com, +31 (0)6 11356404 Ondernemen Met vrijheid én ondersteuning Lars Versteeg Lars heeft niet bepaald een standaard loopbaan. Hij werkte in de saunabranche, in kozijnen, zelfs kort bij de Belastingdienst. Maar pas toen zijn vrouw, zelf audicien, hem in contact bracht met het vak, viel alles op z’n plek. “Zij werkte toen al een jaar of vijf, zes in de hoorbranche. En toen kwam die vacature langs. Ze zei: dat is écht wat voor jou. En ze had gelijk”. Zijn eerste stappen zette Lars niet bij Specsavers, maar bij een andere keten. Toch bleef het gevoel van ‘misschien kan het anders’ knagen. Een bericht via LinkedIn bracht de bal aan het rollen: “Iemand van Specsavers stuurde me een berichtje: mogen we ons verhaal eens vertellen? En toen ging het snel”. Beeld dat niet klopte Zoals meer mensen in de branche had Lars zijn twijfels. “Je hoort van alles: dat het om dozen schuiven gaat, dat je geen tijd hebt voor je klant. Dat het stampwerk is”. Maar hij was nieuwsgierig genoeg om zelf te gaan kijken. “Dat beeld bleek totaal niet te kloppen. Iedereen was open, ik werd warm ontvangen. Het voelde meteen goed”. De inwerkperiode bevestigde dat gevoel. “De onboarding was heel uitgebreid. Meekijken bij collega’s, gesprekken voeren, e-learnings doen… Alles werd gedaan om me goed te laten landen”. En ook nu is de ondersteuning er nog altijd: “Je voelt je geen nummer. Als je een vraag hebt, krijg je antwoord. Van recruitment tot IT; het wordt geregeld”. Waar loop je tegenaan en hoe kunnen we helpen? Wat Lars vooral waardeert, is dat het servicekantoor werkt als een partner, niet als een controleorgaan. Geen ‘jij moet dit’, maar ‘waar loop je tegenaan en hoe kunnen we helpen?’ Vanuit het supportteam krijgt hij hulp bij administratie, personeelszaken en financiële vragen. “Iedere winkel is een zelfstandige BV. Je krijgt rapportages, en als je zegt: ik zie dat mijn inkoop wat hoog is, dan kijkt iemand met je mee”. Ook inhoudelijk is er begeleiding: “Er zijn trainers die je helpen met de klantreis en de praktijk en Clinical Performance Consultants die meekijken naar de kwaliteit van zorg”. Met klant aan tafel Wat het vak als audicien zo bijzonder maakt, is voor Lars de combinatie van techniek en menselijk contact. “Je zit met iemand aan tafel en je probeert te achterhalen waar een klant tegenaan loopt. En dan zoek je de juiste techniek erbij. Dat is geen praatje over alleen de functionaliteiten, maar over wat het product oplevert voor die specifieke klant”. En dat werkt, ook binnen de afsprakenstructuur van Specsavers. “Je hebt precies genoeg tijd om goed te helpen. En door de structuur in de winkel, met ondersteuning van de optiekcollega’s, kan ik me richten op waar ik goed in ben”. Lars runt de winkel in Sneek niet alleen. Zijn optiekpartner neemt de retail en optiek op zich, terwijl hij zich focust op de hoorzorg. En bijzonder: zijn vrouw Esther is partner van de Specsavers- winkel in Kampen. “We gaan elke ochtend tegelijk de deur uit. Zij naar het oosten, ik naar het westen. Letterlijk links en rechts. Soms bellen we onderweg even bij. En dan: hup, ieder naar z’n eigen zaak”. Thuis overleggen ze weinig over werk. “Juist omdat we ieder onze eigen winkel hebben. Maar als we dezelfde uitdagingen tegenkomen, kunnen we wel sparren. Dat is prettig”. Specsavers geeft Lars niet alleen de kans om zijn winkel op zijn manier te runnen, hij krijgt ook de ruimte om verder te groeien. “Ik ben bezig met plannen voor een tweede winkel. Dan komt er iemand bij. Misschien een audicien, misschien een assistent. Daar krijg ik ook weer ondersteuning bij vanuit recruitment”. Zelf doet hij nu alles nog alleen, maar hij weet dat hij kan terugvallen op het netwerk als de winkel uitbreidt. “Zodra je mensen aanneemt, helpt HR bij contracten, loonadministratie en begeleiding. Dat hoef je allemaal niet zelf uit te zoeken”. Voor wie twijfelt Lars begrijpt goed dat mensen wellicht twijfelen over Specsavers. Hij deed het zelf ook. Maar zijn advies is helder: “Ga kijken. Maak kennis. Spreek mensen. Het is een open sfeer. Collega’s vertellen je alles wat je weten wilt. En de ondersteuning is er echt. Zodat jij je kunt richten op wat ertoe doet: de klant optimaal helpen. En je winkel laten draaien”. Een carrièreswitch op je 55e. Niet iedereen durft het, maar Lars Versteeg deed het. Vandaag runt hij als audicienpartner de Specsavers-winkel in Sneek. Met plezier, succes en vooral: in zijn eigen tempo. “Ik had altijd al interesse in het ondernemerschap. En bij Specsavers kon het. Met alle ruimte om het op míjn manier te doen”. TEKST Renate de Jonge BEELD Miranda Becker Ho— Scan de QR-code en ontdek wat een audicienpartnerschap met Specsavers kan betekenen. Liever informeel het gesprek aangaan over een rol als partner, audicien of opticien bij Specsavers? Neem contact op met Robin de Jager of Thomas Kandou. VOOR MEER INFO: www.Specsavers.com, robin.dejager@specsavers.com, +31 (0)6 21303909, thomas.kandou@specsavers.com, +31 (0)6 11356404 Lars Versteeg

HOORDETAIL NR 3 2025 13 COLUMN En dat is niet zonder gevolgen. Want een hoortoestel kiest u niet voor een paar maanden, maar vaak voor vijf jaar of langer. Wordt uw gehoor verkeerd beoordeeld, dan kan dat betekenen dat u jarenlang met een toestel rondloopt dat niet bij uw situatie past. Het resultaat: gemiste gesprekken, moeite in gezelschap, frustratie op het werk en soms zelfs sociale terugtrekking. Onderzoek wijst bovendien uit dat onbehandeld gehoorverlies kan bijdragen aan cognitieve achteruitgang. Een slecht toestel is dus niet alleen ongemakkelijk, het kan ook uw gezondheid en levenskwaliteit aantasten. WAAROM DE VRAGENLIJST ZO SLECHT IS VOOR UW GEHOOR Adriaan Wolter Adriaan Wolter, eigenaar van EnginEars, deelt als ervaren audicien zijn visie over belangrijke topics in de hoorbranche. Daarom is de rol van de audicien onmisbaar. Een moderne audicien werkt niet met gedateerde vragen, maar met actuele methodes: professionele gehoortesten, spraakin-ruis-metingen en een persoonlijk hoorprofiel dat aansluit bij úw leefwereld. Niet bij die van 40 jaar geleden, met brommers en vaste telefoons, maar bij de uitdagingen van vandaag: videobellen, rumoerige restaurants, stille elektrische auto’s of een druk gezin. De audicien kijkt verder dan cijfers op papier. Hij of zij combineert metingen met ervaring en persoonlijke begeleiding. Samen wordt gezocht naar het toestel dat niet alleen technisch klopt, maar dat ook aansluit bij uw dagelijkse leven. Dat persoonlijke vakmanschap kan geen standaardvragenlijst vervangen. Kortom: een vragenlijst die niet met zijn tijd meegaat, is een slecht kompas voor iets zo persoonlijk en belangrijk als gehoor. Laat u daarom niet leiden door verouderde instrumenten, maar kies voor de kennis en begeleiding van een audicien die wél begrijpt wat u nodig heeft. Zo voorkomt u jarenlange frustratie en wint u terug wat u werkelijk verdient: het plezier van goed horen en voluit meedoen in het leven. LAAT U NIET LEIDEN DOOR VEROUDERDE INSTRUMENTEN, MAAR KIES VOOR DE KENNIS EN BEGELEIDING VAN EEN AUDICIEN DIE WÉL BEGRIJPT WAT U NODIG HEEFT De Amsterdamse Vragenlijst, ooit bedoeld om angst en spanning te meten, wordt soms nog ingezet om gehoorproblemen in kaart te brengen. Maar eerlijk gezegd: dat is anno 2025 een recept voor misverstanden. De wereld is radicaal veranderd sinds de jaren tachtig, maar de vragenlijst niet. Neem de vraag: “Kunt u een auto nog horen aankomen?” Destijds logisch, nu ronduit misleidend. Elektrische auto’s zijn stil en zelfs iemand met perfect gehoor hoort ze vaak niet. Toch kan een antwoord hierop leiden tot verkeerde conclusies.

14 HOORDETAIL NR 3 2025 INTERVIEW NATIONALE RICHTLIJNEN CI VOOR BELGISCHE KNO-ARTSEN Dit voorjaar zijn in België nationale richtlijnen voor cochleaire implantatie gepresenteerd. Tien centra voor cochleaire implantaten, zowel Frans- als Nederlandstalig en zowel universitaire ziekenhuizen als behandelaars van niet-academische centra namen deel aan de totstandkoming. “Hierdoor zijn wij tot een breed gedragen richtlijn gekomen.” Vincent Van Rompaey is professor aan de Universiteit Antwerpen en adjunctdiensthoofd van de afdeling Keel-Neus- en Oorheelkunde en HoofdHalsheelkunde van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA). Hij werkte mee aan de totstandkoming van nationale kwaliteitsstandaarden voor cochleaire implantatie bij kinderen en volwassenen. Afgelopen najaar werden de richtlijnen gepresenteerd op de nationale KNO-vergadering en door vakgenoten positief ontvangen. De richtlijnen hebben overeenkomsten met de Nederlandse Veldnorm, maar gezien de verschillen tussen de beide landen in zowel de organisatie als de financiering van de zorg, bleek maatwerk voor de Belgische situatie nodig. Vincent Van Rompaey

HOORDETAIL NR 3 2025 15 “In België zijn er veel meer CI-centra dan in Nederland”, vertelt Van Rompaey. “Een rapport van het Federaal Kenniscentrum (KCE) uit 2020 gaf aan dat het jaarlijkse aantal cochleaire implantaties sterk verschilde met centra die slechts 1 ingreep per jaar rapporteerden. In de Nederlandse Veldnorm wordt een minimaal aantal behandelingen per jaar gesteld, niet iedere Belgische KNO-arts haalt deze aantallen. Wij hebben in de richtlijnen, wat dit punt betreft, geen aantallen opgenomen.” Later in het gesprek geeft de arts aan dat het geen slecht idee is om het aantal CI-centra in België te verkleinen en te streven naar minimumaantallen zoals in de Nederlandse Veldnorm. Het land en daarmee de afstanden zijn nooit groot, zeker gezien het omvangrijke aantal grote ziekenhuizen. Waarom zijn deze richtlijnen er gekomen? “In Nederland zijn er al langer initiatieven waarbij verschillende centra die CI aanbieden zich verenigd hebben, een netwerk hebben en natuurlijk is er de Veldnorm als richtlijn. Het Belgische zorgsysteem is anders. Er is tot op heden geen kwaliteitsnorm waaraan de CI-zorg moet voldoen, anders dan dat de behandelaar in een ziekenhuis moet werken en er een audioloog-logopedist actief dient te zijn. Diverse vakgenoten van met name universitaire ziekenhuizen waren van mening dat er toch iets van een basis nodig is waarin omschreven staat wat kwalitatief gezien nodig is richting de patiënten. Het is een richtlijn en heeft dus geen wettelijk kader, maar het is tegelijkertijd wel een duidelijk advies.” In de richtlijn is opgenomen wie de behandelaars verwachten in een behandelteam aan te treffen. Dat zijn ten minste telkens één KNO-chirurg met subspecialisatie in cochleaire implantatie, audioloog, logopedist, maatschappelijk werker, psycholoog of psychiater en een administratief coördinator. Van elke discipline zijn voorwaarden op het gebied van kennis en ervaring opgenomen. Daarnaast is opgenomen hoe het CI-team in de zorginstelling ingebed moet worden, zodat er ook specialisten op het gebied van bijvoorbeeld pediatrie, genetica of geriatrie betrokken kunnen worden. Hoe zijn de richtlijnen tot stand gekomen en zijn ze haalbaar voor iedereen? “Professor Philippe Lefèbvre van de Universiteit Luik en ikzelf hebben het initiatief genomen en hebben verscheidene vakgenoten gevraagd om deel te nemen, ook over de taalgrens heen, zodat de richtlijnen breed gedragen kunnen worden. Iedereen heeft suggesties en aanpassingen aangedragen en daarin hebben wij een balans gezocht en gevonden. Veel KNO-artsen werken samen met revalidatiecentra, die al dan niet ingebed zijn in het ziekenhuis, voor hoortraining en revalidatie. Dat deze mogelijk buiten het ziekenhuis gevestigd zijn, hoeft geen belemmering te zijn. Er ontstaat hierdoor een meer formele samenwerking tussen het ziekenhuis, dat op de ingreep en de fitting (afregeling) van het CI focust en het revalidatieziekenhuis.” Het vergoedingenstelsel is in België zo georganiseerd dat het systeem binnen de ziekenhuizen, met de ingreep, implantaat en audioprocessor, en de ziekenhuisopname wordt betaald door de mutualiteiten (zorgverzekeringen, red.). De revalidatie wordt voorzien via de Vlaamse gemeenschap. “Doordat de ziekenhuizen een samenwerking hebben met een revalidatieziekenhuis, kunnen mensen daar terecht voor de revalidatie en de maatschappelijk werkers”, legt Van Rompaey uit. “En voor een groot ziekenhuis is onze richtlijn qua inrichting van het CI-team sowieso perfect haalbaar.” “Wat we nu hebben opgesteld heeft als eerste doel de KNO-artsen samen te brengen. We hadden het kunnen uitbreiden met hoe een fitting uitgevoerd moet worden of welke revalidatie nodig is, maar dat was niet de bedoeling van dit document. Daarvoor kijken we naar onze audiologen en logopedisten, die via hun verenigingen, vergelijkbare initiatieven kunnen opnemen en richtlijnen ontwikkelen. Deze huidige richtlijn is dus vooral bedoeld voor KNO-artsen in België om handvatten aan te reiken om de kwaliteit van de zorg zo optimaal mogelijk te maken.” In de richtlijn is opgenomen dat het CI-team ‘regelmatig bijeenkomt’ en Van Rompaey geeft daarin het goede voorbeeld: “Elke maandagochtend bespreken we met het voltallige CI-team de patiënten die in die week langskomen. Zo weten we vanuit elke discipline wat er is geconstateerd en wat er speelt bij de patiënt of de ouders als het gaat over een kind. Dat doen wij al een jaar of tien zo. Ik denk dat wekelijks dan ook beter is dan bijvoorbeeld maandelijks.” WAT WE NU HEBBEN OPGESTELD HEEFT ALS EERSTE DOEL DE KNO-ARTSEN SAMEN TE BRENGEN Wat zijn de opvallendste verschillen tussen België en Nederland wat betreft terugbetaalde CI-zorg? “De grootste verschillen zitten in de indicaties en in de terugbetaling. In België kunnen we sinds 1 januari 2024 terugbetaling krijgen voor kinderen met enkelzijdig gehoorverlies dat bij de geboorte werd ontdekt en waarbij we in de eerste vier levensjaren de implantatie kunnen doen. Daarna is dat mogelijk niet meer zinvol omdat de ontwikkeling van de hersenen te ver gevorderd is. Ook bij kinderen tot 18 jaar die door een ziekte, bijvoorbeeld hersenvliesontsteking of middenoorontsteking, een doofheid ontwikkelen kunnen wij een terugbetaling vragen, ook bij eenzijdig ernstig gehoorverlies. Voor volwassenen zijn de vergoedingen in Nederland en België min of meer vergelijkbaar.” Wat zijn de opvallendste verschillen tussen deze Belgische richtlijn en de Nederlandse Veldnorm? “Het opvallendste verschil is de vereisten wat betreft minimum aantallen per jaar per ziekenhuis en per chirurg. Wij hebben niet zo’n ondergrens opgenomen in de Belgische richtlijn.” In 2020 is er door het Belgische Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg een rapport gepubliceerd waar men onder andere heeft gekeken naar aantallen en uitbetalingen/vergoedingen bij enkelzijdige doofheid en twee CI’s bij volwassenen. Hiervoor is men gaan terugkijken naar cijfers tot 2018. In het rapport is een vergelijking gemaakt met andere landen en daarin wordt Nederland als voorbeeld aangehaald. Er staat letterlijk: ‘By many interviewed experts, the Dutch Veldnorm is considered best practice.’ In 2018 waren er 21 Belgische ziekenhuizen die CI’s uitvoerden vergeleken waarbij het aantal ingrepen uiteenliep van één tot 59 per jaar, aantallen die ondertussen zijn toegenomen gezien de verandering in terugbetaling. “Als wij de Veldnorm zouden volgen, zouden verscheidene centra daar dus niet aan kunnen voldoen. Het Kenniscentrum heeft een economische analyse gedaan, de cijfers van de zorgverzekeraars bekeken en interviews afgenomen in onder meer Frankrijk, Duitsland, Nederland, Spanje, Zwitserland en Canada. Zo kregen we beeld hoe onze inzichten daarin pasten. Onze insteek was dat er voor cochleaire implantaten in beginsel in een bepaalde basis voorzien is en dat hebben we met deze richtlijn bereikt. Het is een tekst die op zijn minst een basis geeft en een ondersteuning geeft aan de NKO-artsen zodat deze weet hoe de zorg rondom CI-implantaten te organiseren en zo goede zorg te leveren.” Meer informatie: www.uza.be/nl/zorgaanbod/cochleair-implantaat-ci

SET 880 TV-geluid met indrukwekkende kwaliteit en helderheid De kinbeugel set 880 staat voor TV-kijken zonder compromissen. Luisterplezier is gegarandeerd door diverse slimme en handige eigenschappen. Bestel je Sennheiser producten in de Phonak eStore. Sonova Nederland BV 088-600 88 50 Spraakverstaanbaarheidsfunctie Helder spraakgeluid door onderdrukking van TV-ruis 5 hoorprofielen Klank-optimalisering voor spraak en muziek Draagcomfort Drukt niet op de oren Persoonlijke volumeregeling Kies wat jij prettig vindt. Inclusief L/R balansregeling Wissel tussen audiobronnen Eenvoudig schakelen van TV naar bv. de radio

HOORDETAIL NR 3 2025 17 COCHLEAIRE IMPLANTATEN COCHLEAR LANCEERT HET NUCLEUS NEXA-SYSTEEM Tot nu toe konden gebruikers van cochleaire implantaten alleen profiteren van nieuwe technologieën via het externe onderdeel van hun systeem, de geluidsprocessor. Wie wilde meegaan met de nieuwste ontwikkelingen, moest meestal de geluidsprocessor vervangen. Het nieuwe Nexa-systeem doorbreekt die beperking. Dankzij firmware die ook in het implantaat zelf kan worden geüpdatet, krijgen gebruikers nu voor het eerst toegang tot innovaties via zowel het implantaat als de geluidsprocessor. Deze nieuwe firmwareupdateoptie zal de periodieke upgrades van geluidsprocessors verbeteren en zorgen voor een optimale gehoorervaring, met meer mogelijkheden om nieuwe technologieën te benutten. Daarnaast is de nieuwe Nucleus 8 Nexa-geluidsprocessor met Power Compact-oplaadbare batterij momenteel de kleinste en lichtste geluidsprocessor op de markt, met een batterijduur van een volledige dag.* Dankzij een nieuw algoritme, Dynamic Power Management, reageert het Nexa-systeem intuïtief op de veranderende behoeften van gebruikers gedurende de dag, terwijl het de batterijduur optimaliseert. Hij is 9% kleiner en 12% lichter dan de Nucleus 8-geluidsprocessor met de Power Extend-batterij.* “Het Nucleus Nexa-implantaat is het eerste cochleaire implantaat dat zijn eigen firmware draait. Net als smartphones kan de firmware van het implantaat worden geüpdatet om nieuwe functies en toekomstige innovaties mogelijk te maken. Gebruikers krijgen nu toegang tot hun best mogelijke gehoorervaring via updates van zowel het implantaat als de geluidsprocessor. Het Nexasysteem bouwt voort op Cochlear’s toonaangevende portfolio van elektroden, die zijn ontworpen om de interface tussen elektrode en gehoorzenuw te optimaliseren en het slakkenhuis te beschermen voor een leven lang gehoorprestaties. Het opent de deur naar nog grotere gehoormogelijkheden voor patiënten in de toekomst. Hoewel het dezelfde vormfactor gebruikt als het meest betrouwbare cochleaire implantaat in de sector,* beschikt het nieuwe Nexa-implantaat over een volledig nieuw en herontworpen chipset boordevol innovatieve en slimme functies. Dit omvat ingebouwde diagnostiek, waardoor de druk op zorgverleners en gebruikers wordt verminderd doordat het systeem zichzelf kan controleren en monitoren om te garanderen dat het optimaal presteert voor de gehoorbehoeften van de gebruiker. Dit nieuwe systeem zet een nieuwe standaard in de sector”, aldus Jan Janssen, Chief Technology Officer bij Cochlear. Het is ook het eerste implantaat met intern geheugen, waarmee unieke gehoorinstellingen (MAP) veilig in het implantaat zelf kunnen worden opgeslagen en eenvoudig kunnen worden overgezet naar elke Nucleus Nexa-geluidsprocessor in de toekomst, bijvoorbeeld bij verlies of beschadiging van de geluidsprocessor, zodat gebruikers verbonden blijven met geluid. Cochlear heeft onlangs het Cochlear Nucleus Nexa-systeem gelanceerd: het eerste en enige slimme cochleaire implantaat dat is ontworpen om mee te groeien met toekomstige technologische innovaties. Het nieuwe systeem omvat het Nucleus Nexa-implantaat, de Nucleus Kanso 3 Nexageluidsprocessor en de Nucleus 8 Nexa-geluidsprocessor. Het Nexa-implantaat en de geluidsprocessors worden ondersteund door Nucleus SmartNav, de Nucleus Smart App, Custom Sound® Pro-software voor aanpassing en True Wireless™-apparaten. Daarnaast kunnen gebruikers van huidige Cochlear Nucleus-systemen upgraden naar de nieuwe Kanso 3-geluidsprocessor. Zowel de Kanso 3 Nexa als de Kanso 3-geluidsprocessors bieden alle innovatieve functies die zijn geïntroduceerd met de Nucleus 8-geluidsprocessor, waaronder SmartSound IQ 2 met SCAN2* en geautomatiseerde ForwardFocus.* “Het feit dat het implantaat klaar is voor de toekomst geeft patiënten vertrouwen, omdat ze weten dat het implantaat dat ze vandaag ontvangen morgen niet verouderd zal zijn. Het Nucleus Nexa-systeem is de nieuwe standaard in de sector”, aldus de Duitse KOL Professor Dr. Thomas Lenarz. Net als bij Cochlear’s eerdere geluidsprocessortechnologie is het Nexa-systeem naadloos verbonden met een ecosysteem dat gepersonaliseerde zorg biedt, een wereld aan streamingopties en robuuste IP68-waterdichtheid voor luisteren in elke taalomgeving.* Meer informatie: Cochlear www.cochlear.nl *Referenties naar wetenschappelijke artikelen zijn op te vragen via Cochlear

Levensveranderende audio ervaringen met de allernieuwste Bluetooth-technologie • met Auracast LE Audio technologie • superieure geluidskwaliteit • merk-onafhankelijk en universeel koppelbaar • meerdere koppelingen mogelijk • naar persoonlijke voorkeur in te stellen per luisterervaring • helder en gedifferentieerd geluid m.b.v. ‘transparantie’-stand • tot wel 80 uur luisterplezier (koptelefoon) • pocket zender/ontvanger o.a. ook inzetbaar als solo-apparatuur www.hoorexpert.nl DE DIGITALE ONTMOETINGSPLEK BIJ UITSTEK! Sca e eld je aa voor de ieuwsbrief va Hoordetail Bij vaktijdschrift Hoordetail hoort een net zo informatieve website en aansprekende nieuwsbrief. Als B2B mediapartner zien wij social media (Facebook en LinkedIn) als digitale ontmoetingsplek bij uitstek.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4