Hoordetail nr4 2018

H o o r d e t a i l n r 4 2 0 1 8 13 C a s u s De volgende casus gaat over een dame van 56 jaar die personeelsfunctionaris is bij een bedrijf dat carrosserieën bouwt voor personenbussen. Deze dame heeft een licht aflopend gehoorverlies met een Fletcher van 65dB en heeft nog nooit hoortoestellen gedragen. Zoals we vaker zien zijn slechthorenden er goed in hun problemen te verbergen, zo ook deze dame. Ze heeft zichzelf leren liplezen en is hierdoor zelfs op de lawaaiige werkvloer, wat zelfs voor een goed horende een uitdaging zou zijn, beter uit de voeten dan verwacht. Ook hier is veel schaamte voor het gebruik voor een hoortoestel (“dat is toch alleen voor bejaarden”) de reden dat er zo lang gewacht is. Maar nu gaat het toch echt niet meer. Het intakegesprek loopt in eerste instantie wat stroef, totdat het echte pijnpunt op tafel ligt: het functioneren tijdens de werkzaamheden. Ook komt het financiële aspect aan bod, waar zij vertelde dat ze een chronisch zieke man heeft waar privé gezien de kosten hoog oplopen. Ze was met een proef gestart met een categorie 5 hoortoestel. Dit was goed onderbouwd gezien de leeftijd en privé-situatie, met een man die niet luid en duidelijk kan spreken, en haar werk als personeelsfunctionaris. Tijdens de aanpassing ging er een wereld voor deze dame open en kon ze zelfs haar man verstaan zonder hem aan te kijken, maar op het werk ondervond ze toch veel problemen en was het eigenlijk slechter dan zonder hoortoestellen. Vergaderingen gingen een stuk beter, maar de belangrijke contactmomenten in de buurt of op de werkvloer werden door het lawaai alleen maar lastiger en dat is een belangrijk onderdeel van haar werk. Bij de derde controle bleek dat de veranderingen bijna geen verschil maakten. Toen heb ik aangegeven dat een hoortoestel uit de vrije markt waarschijnlijk wel een oplossing zou kunnen zijn, maar dat daar geen vergoeding vanuit de zorgverzekeraar voor is, alleen een belastingvoordeel. Na wat aandringen heeft ze een van de nieuwste high-end hoortoestellen aangepast, die ook nog opgeladen kunnen worden. Na twee dagen belde ze al op hoe super het ging zowel thuis als op het werk, maar dat ze wel zat met de kosten. Omdat de werksituatie erg belangrijk is, heb ik gevraagd of ze niet met de werkgever kon praten om te zien wat daar mogelijk was, maar dat durfde ze zeker niet. Toen heb ik voorgesteld om, met haar toestemming, de bedrijfsarts te bellen en de situatie voor te leggen zonder haar naam te noemen. Dat vond ze wel een goed idee. Het gesprek met de bedrijfsarts was zeer prettig en zonder de naam te noemen wist hij direct om wie het ging. Ook hem was het opgevallen dat deze dame eigenlijk nooit telefonisch, maar het liefst één op één de dingen besprak. Hij was zeker van mening dat de werkgever ervoor open zou staan en gaf mij het mobiele nummer van een van de directeuren. Om een lang verhaal kort te maken; de directie was blij dat iemand op deze wijze geholpen kon worden en weer optimaal kon functioneren op haar werk. Uiteindelijk heeft de werkgever dan ook de volledige factuur betaald. Eind goed, al goed. ERVARINGEN EN ACTUALITEITEN VAN EEN PRODUCT SPECIALIST AUDIOLOGIE Olaf Schuurmans OLAF SCHUURMANS, PRODUCT SPECIALIST AUDIOLOGIE BIJ OPTITRADE, VERTELT IN ELKE EDITIE VAN HOORDETAIL OVER ZIJN ERVARINGEN BINNEN DE HOORBRANCHE. HIER EEN VERHAAL OVER WAT DE INVLOED VAN HOREN OP IEMANDS SOCIALE LEVEN EN LEVEN IN HET ALGEMEEN KAN BETEKENEN. UW VERHAAL HIER? Deel leuke, interessante, maar ook teleurstellende ervaringen en casussen uit de praktijk die we hier kunnen bespreken en delen met elkaar. Stuur deze naar: o.schuurmans@optitrade.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4