Hoordetail nr4 2018

EU: ‘AUDIOVISUELE MEDIA MOETEN TOEGANKELIJKER WORDEN’ Artikel 7 bepaalt dat tv-kanalen, zowel publieke als commerciële, alsmede video-on-demand-platforms, zoals Netflix of HBO, hun diensten “voortdurend en geleidelijk toegankelijker moeten maken voor mensen met een handicap”. Dit betekent dat er meer ondertitels zijn voor doven en slechthorenden, audiodescriptie, gebarentolkinterpretatie en gesproken ondertitels in bijvoorbeeld tv-programma’s, series, films, documentaires en nieuws. Dit is een behoorlijke verbetering ten opzichte van de vorige richtlijn, waarin dit artikel slechts een aanmoediging was. Dit heeft ertoe geleid dat sommige EU-lidstaten de toegankelijkheid totaal hebben verwaarloosd, terwijl andere aanzienlijk zijn gevorderd, dankzij het verplicht te stellen in hun nationale wetgeving. Het zorgt er ook voor dat gebruikers klachten over de toegankelijkheid van de media kunnen indienen bij een contactpunt in elk land. Via dit contactpunt zullen ze ook meer informatie over de toegankelijkheid van de media kunnen ontvangen. Noodinformatie die via tv-kanalen wordt uitgezonden, inclusief openbare communicatie in natuurrampen, moet altijd toegankelijk zijn voor personen met een handicap. Kijk voor meer informatie op www.europa.eu EEN RUIME MEERDERHEID VAN DE LEDEN VAN HET EUROPEES PARLEMENT HEEFT OP 2 OKTOBER DE NIEUWE RICHTLIJN AUDIOVISUELE MEDIADIENSTEN (AVMSD) AANGENOMEN, DIE VERPLICHTE BEPALINGEN OVER TOEGANKELIJKHEID VOOR PERSONEN MET EEN HANDICAP BEVAT. De koepelorganisaties korten daarom de lijst in, zodat de cliënten minder tijd kwijt zijn met het invullen ervan. Dankzij de gegenereerde gegevens ontvangen audiologische centra meer informatie over het verbeteren van de kwaliteit van de audiologische zorg. De gegevens zijn ook bruikbaar voor zorginkoop, voorlichting en het behartigen van de belangen van zowel de cliënten als de zorgverleners. Een integrale werkgroep werkt de intentieverklaring verder uit en zal het nieuwe meetinstrument ontwikkelen. Kijk voor meer informatie op www.stichtinghoormij.nl INTENTIEVERKLARING: ERVARINGEN AUDIOLOGISCHE ZORG IN KAART BRENGEN De drie koepelorganisaties vinden de ervaringen van cliënten met de Audiologische Centra (AC) zeer waardevol en willen deze input graag inzichtelijk maken. De afgelopen vier jaar is gebruikgemaakt van de Consumer Quality Index (CQI). Resultaten van deze metingen tonen aan dat AC’s goed scoren. Meer dan 95% van de ondervraagden vindt dat de onderzoeken zorgvuldig en door bekwaam personeel worden uitgevoerd. Een verbeterpunt is de huidige informatievoorziening. De huidige vragenlijst wordt namelijk te lang gevonden. KOEPELORGANISATIES STICHTING HOORMIJ, ZORGVERZEKERAARS NEDERLAND EN DE FENAC ONTWIKKELEN GEZAMENLIJK EEN INSTRUMENT OM ERVARINGEN VAN CLIËNTEN MET AUDIOLOGISCHE ZORG TE METEN. OP 16 OKTOBER 2018 WERDEN DE LAATSTE HANDTEKENINGEN GEZET ONDER DE INTENTIEVERKLARING, DIE ONDERTEKEND WERD DOOR KATJA HOORN (PORTEFEUILLEHOUDER KWALITEIT BESTUUR FENAC, LID RAAD VAN BESTUUR KONINKLIJKE KENTALIS), ANNE DE ROOIJ (BESTUURSLID STICHTING HOORMIJ) EN WOUT ADEMA (DIRECTEUR ZORG, ZORGVERZEKERAARS NEDERLAND). H o o r d e t a i l n r 4 2 0 1 8 39 K o r t n i e u w s

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4