Hoordetail nr4 2019 online

H o o r d e t a i l n r 4 2 0 1 9 15 De promovendus onderzoekt hoe het brein informatie van verschillende zintuigen samenvoegt, wat er mis kan gaan in dit proces en hoe zintuigelijke eenheid hersteld kan worden na bijvoorbeeld gehoorverlies of hersenletsel. Op een interactieve wijze liet Van der Stoep het publiek door middel van diverse experimentjes zien dat de zintuigen samenwerken om een realistisch beeld te vormen. Deze zogenoemde multisensorische integratie is cruciaal voor het optimaal waarnemen van je omgeving. Dat de presentatie indruk maakte bij de audiciens en opticiens bleek uit het feit dat er tijdens de pauze nog lang over nagepraat werd. HET EFFECT VAN SLECHTHORENDHEID OP KWETSBARE OUDEREN De hoorzorgprofessionals konden rekenen op een programma waarbij verschillende onderwerpen de revue passeerden. Denk aan de invloed van slechthorendheid op kwetsbare ouderen, toegelicht door Klinisch Neuropsycholoog Olav Wagenaar. Veel mensen hadden wellicht een presentatie over tinnitus of hyperacusis verwacht, onderwerpen waarin Wagenaar gespecialiseerd is, maar hij gooide het deze keer over een andere boeg met zijn presentatie over de verminderde auditieve patroonherkenning bij de groeiende groep ouderen. Wagenaar haalde verschillende theorieën aan met betrekking tot de relatie van slechthorendheid en het versneld ontwikkelen van dementie. Hiervoor werd enerzijds ingezoomd op de essentiële cognitieve vaardigheden bij de auditieve patroonherkenning en anderzijds op de kenmerkende cognitieve stoornissen bij patiënten met de ziekte van Alzheimer. De belangrijkste vragen die hij de hoorzorgprofessionals mee naar huis gaf: ‘Welke problemen verschijnen er bij een verstoorde patroonherkenning en hoe kan de hoorzorg voor de groeiende groep ouderen hierop inspelen? QUIZ Een leuke afwisseling in het hoorzorgprogramma was de Mentimeter Quiz, mogelijk gemaakt door Hoorexpert en Battery Benelux. Op een gemoedelijke wijze werd de kennis van de audiciens over hoorhulpmiddelen op de proef gesteld. Welke vergoedingen zijn er voor hulpmiddelen? En moet je de batterij uit het hoortoestel halen als je deze in de droogdoos stopt? Een greep uit de vragen die de audiciens werden voorgeschoteld. BIG DATA André de Goeij, Senior Director bij Unitron Global en al vijftien jaar woonachtig in Canada, dook met zijn verhaal in op het toekomstbeeld van de hoorzorg. De Senior Director Productmanagement heeft hij een kritische blik op de ontwikkeling van de hoortoesteltechnologie, waarbij hij een grote toekomst ziet voor big data. Er komt een enorme hoeveelheid data vrij dankzij het veelvuldige gebruik van de smartphone. De Goeij gaf inzicht in hoe deze informatie nuttig kan zijn voor de innovatie van hoortoestellen en welke uitdagingen er zijn als we kijken naar de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). BATTLE OF THE BRANDS Nieuw dit jaar was de heuse Battle of the Brands waarbij een afgevaardigde van Sivantos, Unitron en GN Hearing het tegen elkaar opnamen. Op basis van een drietal stellingen vertelden Eduard de Boer (Unitron), Benjamin den Heijer (Sivantos) en Chantal Crins (GN Hearing) meer over de manier waarop zij als fabrikant tegen bepaalde thema’s aankijken. De onderwerpen van de drie korte ‘battles’ waren: personalisatie van het geluid door middel van apps, classificatie van omgevingsgeluid en de binaurale samenwerking van de hoortoestellen. Na de korte pitches was er ook voor het publiek een belangrijke rol weggelegd, zij krijgen uitgebreid de tijd om kritische vragen te stellen… met interessante discussies tot gevolg. LES VAN MENEER REIMERS De dag werd gezamenlijk afgesloten met het thema ‘Hospitality in Retail’ met als boegbeeld Hotelier Willem Reimers, voor velen bekend als de rechterhand van Herman den Blijker in televisieprogramma’s als Herrie in het Hotel en Hermans Pop-Up Restaurant. Maar zeker niet onbelangrijk om te noemen is dat Reimers carrière maakte als het hoofd van hotelketens Novotel en Sofitel en het vijfsterrenhotel The Grand in Amsterdam. Nu zet hij zijn kennis en ervaring in om andere hoteliers te adviseren via zijn bedrijf Reimers Hotel Consultancy. Voor de Clinical Conference maakte hij een passende omschakeling naar de retail. Hij voelde de professionals in de zaal eens flink aan de tand wat betreft de klantvriendelijkheid in de winkels. Of zoals hij zelf formuleerde: “Zet de gast altijd op een voetstuk.” Kijk voor meer informatie over het Specsavers Clinical Conference op www.clinicalconference.eu “WE HEBBEN EEN GEZAMENLIJKE UITDAGING OM DE HOORZORG IN DE TOEKOMST GOED EN BETAALBAAR TE MAKEN EN TE HOUDEN” Nathan van der Stoep aan het woord

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4